Äggdonation 2023/2024
Hej! Någon som planerar äggdonation och vill följas åt? Jag och min man har gjort sex IVF:er och tre FET utan och lyckas och vi har nu bestämt oss för att gå vidare med äggdonation. <3
Hej! Någon som planerar äggdonation och vill följas åt? Jag och min man har gjort sex IVF:er och tre FET utan och lyckas och vi har nu bestämt oss för att gå vidare med äggdonation. <3
Jag skulle gärna vilja försöka några bli gravid med insemination innan jag går vidare med ÄD, för att känna att jag gjort allt. Men jag känner att jag har accepterat ÄD.
Nu håller jag på för fullt att försöka välja donatorer och klinik. Kanske går jag vidare med ÄD direkt om rätt donator dyker upp också. Kan bli.
Funderar på att låta Sellmer påbörja matchningen. Det kostar 8000 dkkr, inkl att få se profilen vid matchning.
Eller att köra med Olgakliniken. Där har man äggdonationskatalogen innan inkl vuxenbilder, vilket känns väldigt bra.
Samtidigt ser många väldigt ryska it, vilket de ju är. Och jag inser att jag hellre vill att barnet ser mer ut som nu. Behöver inte vara lika rent utseendemässigt men så att man inte ser ut att ha olika etniciteter.
Jag gillar dock starkt en av de ryska äggdonatorerna
, men hon ser inte nordisk ut heller., även om hon inte heller ser typiskt rysk ut.
Kanske är det lättare för barnet att vara lite mer lik, och inte hela tiden då frågan om varför de inte det ut som sin mamma...
Jag har också mina manliga favoritdonatorrer sedan innan, men dom går inte att använda till Olgakliniken tyvärr.
Vilket är väldigt störigt för det går att få den sperman skickad till Cypern (där behandlingen med Olga sker), men inte just till denna klinik..
Får se vad jag landar i. Men jag känner verkligen starkt att jag nu vill bli gravid så snart som möjligt. Vill inte vara 42 och gravid. Det känns virrigt för mig av någon anledning (är 40 nu)
Aha, så Sellmer har en första avgift för att påbörja matchningen? Ska prata med dom den 16/7 om det så får nog mer insikt då, känner att jag har dålig koll i dagsläget.
Ja jag har haft liknande tankar kring etniciteten hos äggdonatorn och hur barnet kan komma se ut. Vill gärna också få sk nordiskt utseende så att inte det blir en sak till, så inte barnet sticker ut på det viset, ser allt för olik ut en själv eller riskerar mobbas i skolan. Mkt tankar!
Har konsultationstid 27/8 med CVL om ett vad de bedömer om våra chanser för ett ev sjätte försök eller äggdonation nästa, men börjar vela om det är värt väntan 1,5 månad extra.
Matilda,
Ja Sellmer tar 5000dkk för att starta matchning. Sen 3000 till om man vill kunna se utökad profil vid matchning.
Hon som håller i detta verkade dock väldigt insatt. Hon köket känner donatorerna förstod jag det som, och har rätt bra koll på deras personlighet och så. Jag sa tex att jag gärna vill ha någon som insatt läst en högre utbildning osv och hon var helt med på det när hon hörde vad jag jobbade med. Men man ser bara barnfotton på Sellmer.
Men jag vände mig till andra kliniker i Danmark och där får man inte se någon bild och får ingen mer info än matchning efter vissa yttre attribut.
Hej!
Jag har varit med i ÄD tråden 2020. Vårt första försök var lyckat med dubbeldonation i Tjeckien på Gennet. Jag var då 33 år, hade lågt AMH, hade en odiagnostiserad endometrios (diagnosen fick jag först efter donationen) och min man dåliga spermier. IVF försöken i Sverige gick inte vägen och sedan kom Corona och långa väntetider här för ÄD.
Nu är vi inne på syskonförsöket på samma klinik. Gruppen här gav mig mycket stöd sist så jag tänkte ansluta mig igen.
Jag är mycket insatt i olika läkemedelsbehandlingar och olika kliniker, så om någon har några frågor som är i början av sin process kan jag kanske svara på frågorna.
Jag har tagit p-piller Endovelle senaste månaderna men har haft ägglossning då och då men endon blev mildare. Man upptäckte en mycket stor cysta i ena äggstocken men man vill inte operera innan en eventuell till graviditet.
Förra onsdag tog jag en nerregleringsspruta Enanton och igår slutade jag med p-piller. Nästa vecka ska jag göra ett ultraljud för att se om äggstockarna är lugna nu. Jag kör samma protokoll som sist. Ska även ta Trombyl innan.H Har proppat mig med några vitaminer som Evitamin, D vitamin, Multivitamin och ska ta Donaxyl och vaginella probiotika innan insättningen. Utöver det blir det Cyklogest x2.
Vi har ett enda embryo med samma manliga donator kvar, men kvinnan är en ny donator. Hoppas på en insättning i mitten av augusti.
Vem mer av er har snart en insättning?
Hej Limarie!
Spännande med syskonförsök snart!!!
Jag är ju i tankarna om jag ska ta steget att gå vidare med ÄD rätt snart, eller ev försöka med insemination (verkar inte ha större chanser vid ivf I mitt fall).
Är det "bara" ppiller och spruta som krävs? Hur länge? Du får gärna berätta lite mer om hur processen ser ut. Och varför man inte kan göra i naturlig cykel, vet du det?
Hej Limarie!
Spännande med syskonförsök snart!!!
Jag är ju i tankarna om jag ska ta steget att gå vidare med ÄD rätt snart, eller ev försöka med insemination (verkar inte ha större chanser vid ivf I mitt fall).
Är det "bara" ppiller och spruta som krävs? Hur länge? Du får gärna berätta lite mer om hur processen ser ut. Och varför man inte kan göra i naturlig cykel, vet du det?
Hej!
Minns du doser och så möjligtvis? Har du fått upplägg av medicineringen för kommande syskonförsök?
Jag har fått info via kliniken att de brukar köra medicinerad cykel (rätt likt din).
Ska isåfall börja med p-piller 1-2 veckor, sen hög östrogen i samband med mensen och därefter progesteron vaginalt + rektalt + spruta. Hade du lika mkt? För tydligen förväntas man inte få ägglossning på detta upplägg, så skall fortsätta med det i minst 12 veckor ifall det tar sig. Hade du detsamma?
Upplägget skrämmer mig dessutom då jag blir deprimerad efter en månad på p-piller, och enligt läkaren hade östrogenet liknande biverkningar att förvänta sig. Rädd att ligga deprimerad hemma efter 3,5 månader..
Limarie:
Så spännande, stort lycka till med syskonförsöket!
Ställer samma fråga till dig kring ordination och dosering kring förra försöket?
Fick till mig att vi kunde göra mer naturligt också, men såklart då med totalfrys. Extra kostnad och mer vånda om det överlever upptiningen också. Dock fortfarande med Ovitrelle och progesteron men i normal mängd som vid egna äggplock (vaginalt x2/dag).
Tack för alla gratulationer. Jag är så tacksam över att min lilla är här.
Björkenli: Förstår att det lockar med att prova inseminationer först, då ivf också ger så små chanser för dig. Synd inseminationer med donerade sperma ör så dyrt. Heminsemination kan vara ett lockande alternativ men läs på om de juridiska först, så du har koll på nackdelarna.
Fint att du kunde känna igen dig i de tankar jag hade som ledde vidare till beslutet om äggdonation.
Liamarie: Kul att se dig här! Har genom åren plöjt de gamla ÄD-trådarna så minns ditt namn därifrån.
Anonym(..)
Även om det är i egen cykel är den inte naturlig med östrogen. Genom att ta östrogen stoppas den egna ägglossningen och östrogenet ska också kunna bidra till livmoderslemhinnan.
Björkenli:
Min danska klinik jobbar främst med frysta embryon så då ska man egentligen kunna sätta in i naturlig cykel, men deras protokoll var östrogen samt progesteron. ( Så har jag förstått många av de svenska klinikerna gör också.) Men, när jag ville slippa östrogenet och låta min kropp själv närma sig ägglossning gick det bra. Fick då ovitrelle och progesteron och sedan föll det sig så att min cykel var i fas med donatorns så det blev en färsk insättning fastän de inte brukar göra det så.