• Vuisin

Äggdonation 2023/2024

Hej! Någon som planerar äggdonation och vill följas åt? Jag och min man har gjort sex IVF:er och tre FET utan och lyckas och vi har nu bestämt oss för att gå vidare med äggdonation. <3 

• Svar på tråden Äggdonation 2023/2024
  • Mathilda88
    Anonym (Längtar) skrev 2024-08-18 17:52:31 följande:

De säger ju att risken för havandeskapsförgiftning är mycket större vid äggdonation men hur pass stor är risken egentligen om man får trombyl och redan har fött 1. Biologiskt barn sedan innan och graviditeten/ förlossningen gick bra ? Är orolig för detta om vi bestämmer oss för att göra äggdonation, har också läst att risken för hiv finns , men hur vanligt är att detta händer ? Så många funderingar innan beslutet om äggdonation kan göras?

Bra fråga, vet bara att risken är förhöjd, men inte i vilken mängd. Trombyl ska förebygga det så effekt bör det ju ha. Vad säger läkare ni har varit i kontakt med? ❤️ Ja det är verkligen mkt funderingar ❤️. 
  • Björkenli

Havandeskapsförgiftning är ändå så pass ovanligt, så inget jag oroar mig över. Man kan inte påverka ändå. Bara att lita på att barnmorskorna vet vad de gör. 

Själv har jag inte kommit vidare i processen än. 
    Istället för att betala in avgiften för matchning till kliniken i Danmark så tänkte jag ta mig en till funderare om jag vill använda Olga. 
    Det är ändå en stor trygghet för mig att ha sett vuxenbilder. (Min telefon trodde jag hade stavat fel och föreslog "vuxen iller". Skrikandes)

Men då måste jag också hitta en ny manlig donator från european sperm bank.  

De alternativ jag valt nu är från Born sperm bank, som inte Olga samarbetar med. 

Så valet är helt enkelt mellan att ta en manlig donator som jag verkligen vill ha och en okänd dansk kvinna (som jag visserligen kommer få barnbilder på och mer info), eller välja en kvinna från Olga som jag ser vuxenbilder på,  och hitta en ny manlig från european sperm bank. 

Grejen är att jag tycker Born beskriver personligheten så mycket bättre. På european får jag inte riktigt en bild av hur personen är, medan jag tycker jag får ett bra intryck från Born. 

Helst skulle jag vilja välja en kvinnlig donator från Olga och manlig från Born, men det går inte. 

Men hur som ska jag troligen testa insemination någon gång till först. 

• Kronärtskocka
    Anonym (Längtar) skrev 2024-08-18 17:52:31 följande:

De säger ju att risken för havandeskapsförgiftning är mycket större vid äggdonation men hur pass stor är risken egentligen om man får trombyl och redan har fött 1. Biologiskt barn sedan innan och graviditeten/ förlossningen gick bra ? Är orolig för detta om vi bestämmer oss för att göra äggdonation, har också läst att risken för hiv finns , men hur vanligt är att detta händer ? Så många funderingar innan beslutet om äggdonation kan göras?

Funderade mkt på risken för havandeskapsförgiftning. Både utifrån ÄD och att jag utvecklade havandeskapsförgiftning förra graviditeten, då med egna ägg och jag var under 30. 

Vet tyvärr inte hur stor risken är, men de följer noga oss som är gravida med donerade ägg. Var på kontroller ofta, så det kändes tryggt. Utvecklade inte heller något symptom denna graviditet. 

Risken för HIV måste också bero på metod. I Sverige kom en regel för något år sedan (2022?) som sa att äggen, likt donerade spermier) måste vara frysta i 6mån innan de får användas. Just för att äggdonatorn innan äggen används ska lämna ytterliga STI-prover. Då borde risken för HIV vara minimal. 

Jag har behandlats utomlands (Danmark) med ägg som inte frusit, så där är risken större. Men vet inte hur stor risk det är. Har litat på att klinikerna tar prover och sedan hoppats att donatorerna inte utsätter sig för risker. Jag har å andra sidan tidigare i livet själv tagit emot dinerar blod, det måste ju vara mkt större risk än att ta emot ägg? 

Hör med de/den klinik du tänkt vända dig till hur de gör för att minska risken. Ju mer en vet ju bättre brukar det vara.

Lycka till med dina funderingar. Låt dem ta tid, det är ett stort beslut. 

• Kronärtskocka

Björkenli: Åh, inga lätt beslut att ta. Det är inte lätt att lämna ett donator en har valt ut.  Önskar dig lycka till också!

• Mathilda88

I onsdags tog vi (jag) beslutet - att släppa mina ägg då de helt enkelt är för kraftlösa för att klara sig. 

Så from i förrgår så står vi på listan och sökandet efter donator har startat. Går via Sellmer och de säger att deras väntetid är 0-2 månader. Så nu håller vi tummar och tår för att där finns ngn som matchar Hjärta.

• WinnerBirdie
    Mathilda88 skrev 2024-09-01 20:43:33 följande:

I onsdags tog vi (jag) beslutet - att släppa mina ägg då de helt enkelt är för kraftlösa för att klara sig. 

Så from i förrgår så står vi på listan och sökandet efter donator har startat. Går via Sellmer och de säger att deras väntetid är 0-2 månader. Så nu håller vi tummar och tår för att där finns ngn som matchar Hjärta.

Vad skönt att ni kommit till beslut ❤️ Vet att det inte är lätt. Vi har väntat i ca 2 veckor hittills och hoppas så att de ska hitta någon matchning snart. 
    Just nu känns det som att allt kommit ikapp mig och jag mår inte så bra. 4 kollegor ska/eller har precis fått barn och det känns lite extra jobbigt då det senaste försöket skulle ha lett till en oktoberbebis, men så blev det ju inte. 

• Mathilda88
    WinnerBirdie skrev 2024-09-02 21:50:00 följande:

Vad skönt att ni kommit till beslut ❤️ Vet att det inte är lätt. Vi har väntat i ca 2 veckor hittills och hoppas så att de ska hitta någon matchning snart. 
    Just nu känns det som att allt kommit ikapp mig och jag mår inte så bra. 4 kollegor ska/eller har precis fått barn och det känns lite extra jobbigt då det senaste försöket skulle ha lett till en oktoberbebis, men så blev det ju inte. 

Ja, även om det inte är valet man ville ta så är det så skönt att ha gjort ett val och att det känns rätt. Fick mkt bra svar från Carl von Linné-kliniken som hjälpte oss att lägga pusslet om hela vår resa och inse att oddsen för framgång var väldigt dåliga. Så lättnaden nu med den nya, mer optimistiska framtiden, är påtaglig. Nu var jag redo för detta steget.

Spännande, håller tummarna för att ni får en match snart! Hur lång väntetid sa er klinik att de hade? Minns inte vilken klinik ni går på?

Ush ja, förstår dig till fullo! Hjärta Det är så påtagligt när det är folk så nära omkring en som får eller väntar barn Gråter.  Lider med dig Hjärta Ta hand om dig, det är okej att må så Hjärta. Tacksam för att mina närmaste kollegor är äldre (den ena dessutom genomgått infertilitet och IVF, men lyckades inte, så hon har verkligen full förståelse) Hjärta. Har främst kusinen som är gravid med nr.2 innan nr.1 hunnit fylla 1 år än som är påtagligt jobbigt - men samtidigt så tacksam för att hon slipper genomgå detta och att de dessutom definitivt tagit till sig risken för problem att bli gravid - vilket jag tycker är så klokt mitt i alltihopa Hjärta
  • Meddelande borttaget
  • Björkenli

@Mathilda88 

Å ok ni står i kön nu{#emotions_dlg.flower}

Så spännande!!!

Jag har bekanta där mannen i paret är infertil och barnen bara är hennes genetiskt. Samma manliga donator till båda. Hade ingen aning om det länge, inget man märker alls. Barnen är väl rätt lika henne inser jag i efterhand, när jag vet att de inte är hans genetiskt.  Man skulle aldrig tänkt tanken att det inte är hans barn. 

Glad för dig att ni kommer vidare nu!

Jag ser fram emot det också. 
    Har iaf en IUI kvar och sen bara att ta ställning vilka donatorer Förvånad har fastnat lite där. Men det kanske öser löser sig.  Om Sellmer meddelar att de fått en 20 åring blond donator och jag får reda på lite om personligheten så kanske jag bara kör, med min favorit av de manliga donatorerna jag kollat ut. Jag tror inte jag känner att jag behöver veta riktigt lika mycket om den kvinnliga donatorn, men vill få en viss känsla iaf, inte bara veta ögonfärg och hårfärg. 

• Mathilda88
    Björkenli skrev 2024-09-04 15:22:01 följande:

@Mathilda88 

Å ok ni står i kön nu{#emotions_dlg.flower}

Så spännande!!!

Jag har bekanta där mannen i paret är infertil och barnen bara är hennes genetiskt. Samma manliga donator till båda. Hade ingen aning om det länge, inget man märker alls. Barnen är väl rätt lika henne inser jag i efterhand, när jag vet att de inte är hans genetiskt.  Man skulle aldrig tänkt tanken att det inte är hans barn. 

Glad för dig att ni kommer vidare nu!

Jag ser fram emot det också. 
    Har iaf en IUI kvar och sen bara att ta ställning vilka donatorer Förvånad har fastnat lite där. Men det kanske öser löser sig.  Om Sellmer meddelar att de fått en 20 åring blond donator och jag får reda på lite om personligheten så kanske jag bara kör, med min favorit av de manliga donatorerna jag kollat ut. Jag tror inte jag känner att jag behöver veta riktigt lika mycket om den kvinnliga donatorn, men vill få en viss känsla iaf, inte bara veta ögonfärg och hårfärg. 

Tack Hjärta 
    Ja det känns spännande. Har samtidigt äntligen börjat kunna slappna av och släppa allt kontrollbehov. Ovanlig känsla jag inte upplevt mkt av de senaste åren inom detta ämne.. Att inte behöva hålla koll på det viset. För det har verkligen behövts känns det som, så mkt mer jag fått ut av resan för att jag läst på liksom.

Okej! Nej inte så lätt att veta kanske, men då har de väl gjort ett bra jobb tänker jag. Eller så slog inte den manliga donatorn igenom så mkt, han bör förhoppningsvis varit lik mannen tänker jag Hjärta 

Tack så mkt Hjärta
    Nu återstår att se hur lång väntan bli. Har nog till 99% säkerhet bestämt mig för att köra i naturlig cykel och inte medicinerad föratt slippa de ev biverkningarna ovanpå allt (eller så mår man jättebra!), men iallafall slippa hålla reda på alla mediciner, sprutor etc med mitt varierande schema och nattjobb. Har gått 2 veckor nu sedan vi ställde oss i kö, så kan ta ett flertal veckor till, återstår att se. Har mens nu så är iallafall ingen återföring aktuell denna cykel. 

Förstår det!
    Hur känns det nu 10 dagar senare? 
Svar på tråden Äggdonation 2023/2024