• Vuisin

Äggdonation 2023/2024

Hej! Någon som planerar äggdonation och vill följas åt? Jag och min man har gjort sex IVF:er och tre FET utan och lyckas och vi har nu bestämt oss för att gå vidare med äggdonation. <3 

• Svar på tråden Äggdonation 2023/2024
  • Björkenli

Kronärtskocka- när föddes den lille?:))
    Vad fantastiskt:)
    Var det första försöket?
    Fick du några blastocyster att frysa in?
    Ursäkta om detta är sånt du redan berättat om tidigare. 

Det blev heminsemination det traditionella sättet nu iaf, men oklart om det matchade ÄL exakt då jag inte kollade och då det inte var riktigt planerat... Men tror chanserna att det matchade var rätt stora. 

Blev i naturlig cykel nu, inte stimulerad. Iom att jag aldrig försökt bli gravid naturligt så känns det så lockande att ge det några cykler iaf.. Men mannen jag träffade nu åker tillbaka till USA nu..
    Men sanningen är ju att jag faktiskt är 40.5 nu... så ja....... Jag är ju medveten om chanserna....

Men det känns iaf bra att vara redo mentalt för äggdonation när det kommer till det. Jag vill komma vidare relativt snabbt men några månader med insemination hade lugnat min själ....  

Nu har jag två vänner som båda får barn runt årsskiftet så hade ju varit häftigt att inte vara alltför mycket efter för att kunna göra saker tillsammans och så... Hade betytt mycket. 

Kanske är det värt att låna mer pengar av föräldrarna ändå...

Så svårt detta. 

Ska samla mod att fråga en till manlig vän också...

Kliniken jag har kontakt med i Danmark ang ÄD gör färska ET, så då antar jag att man alltid ger mediciner?

Det kanske inte är så farligt eg...  hellre att jag tar massa mediciner än att utsätta lilla sköra embryot för nedfrysning och tining....

Lite spretiga tankar hit och dit. 

Borde nog eg ta tag i att fråga min vän. Jag tror att just han kanske faktiskt kan säga ja. Han fyllde 50 in år och gör allt för sin 12 åriga dotter och jag vet att han gärna hade haft fler barn. Han är ifs fortfarande skitnsygg så nog kan han få en kvinna under 40 om han verkligen skulle vilja.. Men ja... Jag borde fråga.. för om han vill så löser det ju alla mina problem. 

Någon tipsade förutom om ett lesbisk par i Göteborg som hade använt en donator som var en bekant, som kunde tänka sig att hjälpa fler. Minns inte alls vad de hette. Någon som känner till? Borde eg kolla upp såna här alternativ också. Och ge det några månader, innan jag går vidare med ÄD.

• Kronärtskocka

Björkenli:

Jag köpte ett paket som innehöll upp till tre insättningar med en blastocyst i taget. Hade jag blivit gravid vid första eller andra insättningen hade paketet tagit slut. Klinikens förhoppning var nog att det skulle bli tre blastocyster från ett ägguttag, men för mig tog det fem stimuleringar och flera olika äggdonatorer att nå dit. ( De säljer inte längre detta paket, så jag antar att det inte blev ett lönsamt upplägg för dem.) 

Det första ägguttaget gav en blastocyst och resulterade i ett väldigt tidigt missfall/kemisk graviditet. Vid det andra försöket gick något fel, så vid ägguttaget hade alla äggen lossnat redan. ( Det är väldigt ovanligt att det händer. )Vid det tredje försöket fick jag också bara en blastocyst men blev gravid, men fick missfall efter några veckor. Vid mitt fjärde försök blev det inga blastocyster till frysen. Vid mitt femte försök blev det fyra blastocyster ac bra kvalité, en som sattes in vid ET och tre till frysen. Jag blev gravid vid ET och bebisen kom för några veckor sedan. Det tar tagit lång tid att göra de tre insättningarna iom att det varit väntetid på nya donatorer mellan varje försök.

Är det ET din klinik gör med färska ägg så kan det ju krävas p-piller för att komma i fas med donatorns cykel inför hennes ägguttag. Gör de ET med frysta ägg som tinas och befruktas inför ET borde det kunna gå att göras utan p-piller. Men säkert enklare och då kanske lite större chans så. 

Lycka till med dina inseminationsförsök! 

• Björkenli

Oj vilken resa du varit med om verkligen!!
    Vilken tur att du hade det paketet!!

De kliniker jag väljer mellan har garanti för 1 blastocyst,
    Eller baby garanti som blir up mot 250 000 vilket ju är väldigt mycket pengar....

Din sista donator fick ju verkligen fler bra blastocyster. Be du om hon var yngre än de andra, eller fanns inget sådant samband. 

Kan tänka mig att även denna resa måste varit påfrestningar med bakslag och väntan...

Men tillslut fick du en liten bäbis::)))

Kliniken i Danmark jag har kontakt med använder färsk ET i första hand. Den andra kliniken,  Olgakliniken, använder frysta ägg men embryot är färskt...

Jag hoppas att jag orkar komma vidare i mina beslut snart för det är jobbigt att känna sig i limbo också..

Vill bara komma vidare. 
    Hoppas nästan att jag ska känna snart att jag inte orkar fundera på insemination utan bara gå vidare. Men inte riktigt redo än. 

• Limarie

Mitt protokoll kommer nu ser ut som 2020, med lite modifikation pga numera känd endometrios.

2020:
    Procren (Leuprorelin) 3,75mg CD 21
    Ultraljud efter ca 2 v för att se att man är nedreglerad dvs inga äggblåsor på gång

Start med Progynon (Estradiol) 2mgx3

Ultraljud efter 10 d för att mäta slemhinnan

Start Progesteron 5d innan insättning. Crinone 2020, nu Cyklogest x2 vaginalt

Man måste absolut inte nedregleras. Har man regelbunden ägglossning så behlver man inte ta några mediciner alls, ffa i Sverige. Men utomlands gör de alltid det men omfattningen skiljer sig. Olgakliniken bland annat maxar medicinerna. I Finland körde de också i stimulerad cykel.

Nedregleringen har några fördelar, mycket bra vid endometrios, dä gärna i 3 månader. Plus att man kan önska ett datum för insättningen. 

Jag tålde aldrig ppiller men använde sedan förra året Endovelle (Dienogest), i Tyskland och alla andra länder standardbehandling vid endometrios. Den hämmar inte 100% ägglossningen då det är rent gestagen. Men mindre biverkningar och påverkar knappt psyket. 

Jag tycker det hade varit jobbigt med ppiller innan. Hade bara i ert fall tagit en spruta, räcker med 1 en månad innan. Ni kommer inte märka nåt. Lite trötthet, kanske lite nere men måste inte komma från sprutan. Och tiden är så kort. Sedan boostas man med Östrogen igen. 

Behandlingarna är inte så farliga jämfört med IVF och korta. Värsta är Progesteron i 3 månader för mig med all kladd. 

Embryodonation 2020 - BF 22/10
  • Limarie

Update här.

Gjorde mitt ultraljud igår hos GynRAMA i Göteborg. Allt såg bra ut. Jag är nedreglerad, tunn slemhinna och inga aktiva folliklar.

På lördag börjar jag med Progynon dvs östrogen och efter 10 dagar blir det ett nytt ultraljud. 

Embryodonation 2020 - BF 22/10
  • Mathilda88
    Limarie skrev 2024-07-25 22:15:10 följande:

Update här.

Gjorde mitt ultraljud igår hos GynRAMA i Göteborg. Allt såg bra ut. Jag är nedreglerad, tunn slemhinna och inga aktiva folliklar.

På lördag börjar jag med Progynon dvs östrogen och efter 10 dagar blir det ett nytt ultraljud. 

Så spännande! Hur går det för dig nu? Har ni ett datum än för planerad återföring än?
  • Mathilda88

Ni som har fått era barn via äggdonation, hur känner ni kring likheter mellan er, er partner och barnet? {#emotions_dlg.flower}

• Björkenli

Uppdatering:

Nu har jag idag köpt 3 units från en donator som jag vill använda vid äggdonation Skrattande
    Det känns väldigt bra!!

Jag ska sannolikt försöka med någon insemination först dock. 

Men det känns som en stor trygghet att veta att en donator som jag verkligen vill använda finns sparad till mig nu! MOT5, så går inte att använda till iui.

Jag köpte 3 för det kan ju behövas 2 försök.. Och sen bra att ha en extra om man vill försöka få ett syskon med samma donator...
    Egentligen borde jag ju köpa 4 då... Men jag kände att 3 ändå var lite marginal...

Jag ska betala in 5000 dkk också till kliniken i Danmark för att börja matchningen. 

Jag tänker att om jag försöker någon cykel med IUI och det inte går vägen, så är jag närmare att hitta en match då. 

Jag är inte redo att börja med ÄD än men det känns bra att börja planeringen för detta så att det bara är att börja om några månader. 

• Mathilda88
    Björkenli skrev 2024-08-14 15:11:19 följande:

Uppdatering:

Nu har jag idag köpt 3 units från en donator som jag vill använda vid äggdonation Skrattande
    Det känns väldigt bra!!

Jag ska sannolikt försöka med någon insemination först dock. 

Men det känns som en stor trygghet att veta att en donator som jag verkligen vill använda finns sparad till mig nu! MOT5, så går inte att använda till iui.

Jag köpte 3 för det kan ju behövas 2 försök.. Och sen bra att ha en extra om man vill försöka få ett syskon med samma donator...
    Egentligen borde jag ju köpa 4 då... Men jag kände att 3 ändå var lite marginal...

Jag ska betala in 5000 dkk också till kliniken i Danmark för att börja matchningen. 

Jag tänker att om jag försöker någon cykel med IUI och det inte går vägen, så är jag närmare att hitta en match då. 

Jag är inte redo att börja med ÄD än men det känns bra att börja planeringen för detta så att det bara är att börja om några månader. 

Spännande! Låter som en klok plan ❤️
  • Anonym (Längtar)

De säger ju att risken för havandeskapsförgiftning är mycket större vid äggdonation men hur pass stor är risken egentligen om man får trombyl och redan har fött 1. Biologiskt barn sedan innan och graviditeten/ förlossningen gick bra ? Är orolig för detta om vi bestämmer oss för att göra äggdonation, har också läst att risken för hiv finns , men hur vanligt är att detta händer ? Så många funderingar innan beslutet om äggdonation kan göras?

Svar på tråden Äggdonation 2023/2024