• Limarie

Äggdonation 2023/2024

Hej!

Jag har varit med i ÄD tråden 2020. Vårt första försök var lyckat med dubbeldonation i Tjeckien på Gennet. Jag var då 33 år, hade lågt AMH, hade en odiagnostiserad endometrios (diagnosen fick jag först efter donationen) och min man dåliga spermier. IVF försöken i Sverige gick inte vägen och sedan kom Corona och långa väntetider här för ÄD. 

Nu är vi inne på syskonförsöket på samma klinik. Gruppen här gav mig mycket stöd sist så jag tänkte ansluta mig igen. 

Jag är mycket insatt i olika läkemedelsbehandlingar och olika kliniker, så om någon har några frågor som är i början av sin process kan jag kanske svara på frågorna. 

Jag har tagit p-piller Endovelle senaste månaderna men har haft ägglossning då och då men endon blev mildare. Man upptäckte en mycket stor cysta i ena äggstocken men man vill inte operera innan en eventuell till graviditet. 

Förra onsdag tog jag en nerregleringsspruta Enanton och igår slutade jag med p-piller. Nästa vecka ska jag göra ett ultraljud för att se om äggstockarna är lugna nu. Jag kör samma protokoll som sist. Ska även ta Trombyl innan.H Har proppat mig med några vitaminer som Evitamin, D vitamin, Multivitamin och ska ta Donaxyl och vaginella probiotika innan insättningen. Utöver det blir det Cyklogest x2.

Vi har ett enda embryo med samma manliga donator kvar, men kvinnan är en ny donator. Hoppas på en insättning i mitten av augusti. 

Vem mer av er har snart en insättning?

Embryodonation 2020 - 1 pojke - ny syskonförsök
  • Limarie

Mitt protokoll kommer nu ser ut som 2020, med lite modifikation pga numera känd endometrios.

2020:
    Procren (Leuprorelin) 3,75mg CD 21
    Ultraljud efter ca 2 v för att se att man är nedreglerad dvs inga äggblåsor på gång

Start med Progynon (Estradiol) 2mgx3

Ultraljud efter 10 d för att mäta slemhinnan

Start Progesteron 5d innan insättning. Crinone 2020, nu Cyklogest x2 vaginalt

Man måste absolut inte nedregleras. Har man regelbunden ägglossning så behlver man inte ta några mediciner alls, ffa i Sverige. Men utomlands gör de alltid det men omfattningen skiljer sig. Olgakliniken bland annat maxar medicinerna. I Finland körde de också i stimulerad cykel.

Nedregleringen har några fördelar, mycket bra vid endometrios, dä gärna i 3 månader. Plus att man kan önska ett datum för insättningen. 

Jag tålde aldrig ppiller men använde sedan förra året Endovelle (Dienogest), i Tyskland och alla andra länder standardbehandling vid endometrios. Den hämmar inte 100% ägglossningen då det är rent gestagen. Men mindre biverkningar och påverkar knappt psyket. 

Jag tycker det hade varit jobbigt med ppiller innan. Hade bara i ert fall tagit en spruta, räcker med 1 en månad innan. Ni kommer inte märka nåt. Lite trötthet, kanske lite nere men måste inte komma från sprutan. Och tiden är så kort. Sedan boostas man med Östrogen igen. 

Behandlingarna är inte så farliga jämfört med IVF och korta. Värsta är Progesteron i 3 månader för mig med all kladd. 

Embryodonation 2020 - BF 22/10
  • Limarie

Update här.

Gjorde mitt ultraljud igår hos GynRAMA i Göteborg. Allt såg bra ut. Jag är nedreglerad, tunn slemhinna och inga aktiva folliklar.

På lördag börjar jag med Progynon dvs östrogen och efter 10 dagar blir det ett nytt ultraljud. 

Embryodonation 2020 - BF 22/10
Svar på tråden Äggdonation 2023/2024