• Anonym (hjälp)

Invandrarbarnen är elaka och hotfulla mot min son för att han är svensk. Hur ska vi agera? Sluta gå dit?

Vi bor 10 minuters bussfärd från en fantastisk lekplats, med en linbana, som ligger mitt i ett miljonprogramområde. Min 9-årige son älskar den lekplatsen och årets höjdpunkt är att vi åker dit minst en gång i veckan under sommarhalvåret och vi har gjort så sedan har var i 4-årsåldern.

Nu har det - säkert på grund av omvärldsläget - blivit riktigt otrevligt för vår son att vara där. Det är bara enstaka individer som är elaka, men eftersom det är olika barn varje gång, så har det blivit till ett problem. Visst har det uppstått kulturkrockar tidigare, men då framför allt mellan mig och vissa män som haft synpunkter på min klädsel eller annat, men det har i princip försvunnit under de senaste åren och är ingenting som har påverkat min son.

Ofta fungerar det bra vid linbanan. Barnen är oerhört hjälpsamma och bra på turtagning, men den här sommaren har min son blivit utsatt varje gång vi har varit där, inte av alla men av några och inte hela tiden, men det påverkar honom.

Det största problemet tycks vara att han är långhårig. De tror att han är tjej och när han säger att han är kille, så retas de och det verkar också vara där som den omvända rasismen uppstår. Han blir kallad "svenne", "svensson", blir tillsagd att "stick tillbaka till ditt eget område, svennebanan" till rent obehagliga kommentarer om att "alla svenskar ska sprängas" och att barnen retas om jag eller min sons far ställer sig intill och lyssnar. De fintar, ljuger och hindrar honom från att åka linbanan, trots att det är hans tur. Om jag eller min man säger ifrån så påstår barnen att vår son är rasist och har kallat dem för terrorister eller sagt andra saker som vår son inte känner till vad det är för något. Vi står ju bredvid och hör dialogerna så vi vet att vår son inte säger så. De frågar om han är kristen och om han vill döda alla muslimer. När vår son säger att han inte tror på Gud, så blir de elaka mot honom för den sakens skull.

Vår son blir mycket ledsen och frågar oss varför det alltid finns några dumma barn på den där lekplatsen. Vi har försökt förklara att barnen kan ha varit med om krig och andra hemskheter eller att deras föräldrar inte har lärt dem, samt uppmuntrat honom att vara kvar och leka. Förr eller senare ger ju de elaka barnen upp och då har han roligt igen tillsammans med trevliga och hjälpsamma barn. (Det enda är väl att ALLA tror att han är tjej, tills han berättar att han är kille, men där har vi sagt att barn i det området inte är vana vid långhåriga killar.

Nu har det gått så långt att han vägrar gå dit. Han grät över det, eftersom han älskar den där linbanan så himla mycket och vi beslutade oss för att leta reda på en annan linbana. Den linbanan är inte möjligt att åka spontant till eftersom vi var tvungna att byta tre bussar för att åka dit. Det tog alldeles för lång tid och rent allmänt så var inte den lekplatsen inte alls lika fin som den som vi brukar åka till, som har "bad"vatten, grillar, jättefina lekredskap etc. Men det skar i mitt hjärta när han, mycket tveksam, gick fram till linbanan, lyste upp och konstaterade högt att "Åh, jag kan se på de här barnen att ingen kommer att reta mig för mitt långa hår eller säga att jag är en svensson som hatar muslimer", när han insåg att det bara fanns etniskt svenskar på den lekplatsen. Efter det vägrar han åka till lekplatsen som finns i närheten och säger att han "nog är en sån som helst bara leker med folk som ser ut" som honom själv.

Jag är så förbannad på de otrevliga ungarna och fylls av ett raseri kring att de ska fan inte köra bort oss från en lekplats bara för att min son är svensk (jag har givetvis inte sagt det högt) och jag har sagt åt mitt barn att han måste försöka se det positivt - det är ju många snälla och trevliga barn på lekplatsen, men han svarar numer att han inte vill dit "eftersom det ALLTID är sådana där barn som är elaka och dumma där", så det spelar ingen roll att han faktiskt har haft roligt fyra och en halv timme av fem timmar.

Hur ska jag agera här? Vad är enklaste viset att få bukt med problemen? Konsekvent stå och säga emot (en del, lite äldre barn är ganska obehagligt hotfulla) se till att min son fortsätter stå upp för sig själv och inte viker sig? Försöka lära honom ta mer plats? Låta dem "vinna" och strunta i att åka dit? Skriva insändare i tidningen?

• Svar på tråden Invandrarbarnen är elaka och hotfulla mot min son för att han är svensk. Hur ska vi agera? Sluta gå dit?
  • Lånehajen
    fultextad användarhandbok skrev 2023-08-19 20:18:33 följande:
    Dina inlägg är trevligt författade, ofta positiva, analyserande, smarta. Det som jag hade önskat är samarbete istället för att försöka bekämpa varandra, jag åsyftar då politiska makthavare. De är snabba på att påpeka varandras brister. Mycket kraft går åt till det istället för att samarbeta, åtminstone kan det verka så. Ett land ska bygga på ömsesidig förståelse och gemenskap. Sträcker man ut handen i förtvivlan ska någon finnas där att ta den i fast grepp. Faller man ska någon finnas där att hjälpa en på fötter igen. Det uppnår man inte genom splittring. Tolerans är bra till en viss gräns. Tolererar man det som sker med parallella samhällen med egna våldsregler tolererar man också dess konsekvenser.

De som inte vill leva så borde erbjudas vägar ut, för att bli en del av gemenskapen. Fast vad vet jag, det är säkert lätt att sabla ner ovanstående rader.
    Jag skulle säga att ovanstående är vad samhället behöver mycket mer av överlag. Allting är så svartvitt och polariserat idag, istället för att försöka förstå varandra så strävar alla efter att hitta fel hos den andra sidan och vända dem mot dem. Det är sällsynt att kunna ha en nyanserad diskussion och tyvärr alldeles för vanligt att folk tar den enkla populistiska vägen där man håller med alla andra. För det är det "rätta" och skönt att få några dunkar i ryggen antar jag istället för att riskera att behöva ta en diskussion eller helt enkelt komma fram till att man är av olika åsikter.
  • Tom Araya
    Anonym (Blä) skrev 2023-08-08 22:41:26 följande:

Det är såklart en sorglig historia.

den låter extremt vinklad och troligen har du en agenda. så frön av hat. Jag köper det inte alls.

Jag som är mulatt skulle aldrig gå med mina barn till en lekplats som är otrygg. Oavsett om dina invandrarbarn eller renodlade vita/blonda/blåögda svenskar är på plats. Då jag är mitt emellan så vet jag att det är skit i båda lägren. 

Din son blir gång på gång utsatt, vill du påstå? Vad fan håller du då på med? Ta inte dit han! Det är en typ av misshandel från dig som förälder. Ja, det är hemskt att det är otryggt på vissa platser men är det för politik/stolthet/bilndheten skull du utsätter din son för detta?

Detta låter jätteskumt bara. Den här tråden är bara för att uppvigla hat mot invandrare. hoppas folk ser det.

Tydligen så är invandse barn elaka mot svenska barn, och det kan TS intyga, vilken smörja.

Din lösning är att alla normala som kan bete sig ska backa från alla platser där det finns människor som inte kan bete sig och behandlar folk illa...
    Inser du konsekvenserna av det?

Följande är inte en uppmaning till TS, men jag backar inte för varken min eller din rätt att leva i fred och trygghet, utan det är den som står för motsatsen som ska backa. På så vis kan vi upprätthålla ett tryggt och stabilt samhälle.
  • Anonym (S)
    Tom Araya skrev 2023-08-19 23:24:21 följande:
    Din lösning är att alla normala som kan bete sig ska backa från alla platser där det finns människor som inte kan bete sig och behandlar folk illa...

Följande är inte en uppmaning till TS, men jag backar inte för varken min eller din rätt att leva i fred och trygghet, utan det är den som står för motsatsen som ska backa. På så vis kan vi upprätthålla ett tryggt och stabilt samhälle.
    Fast det är väl ändå en lösning som ligger i tiden??
    "Stör inte dem, reta inte dem, stanna hemma och dra ner persiennerna och håll bara käften så stör ni inte någon!". Vi ska inkräkta på lagar och regler för att inte "störa", "reta", "provocera"!
  • Tom Araya

Som vanligt kloka inlägg från "flygrl" och "fultextad användarhandbok".

• Meddelande borttaget
  • fultextad användarhandbok
    Precis, helt vansinnigt, som att bjuda hem folk som raserar ens hem, men inte vilja göra något åt det för att det innebär kritik som kan tolkas negativt. 
    Tom Araya skrev 2023-08-20 00:26:24 följande:

Tack så mycket, det samma!
    Lånehajen skrev 2023-08-19 22:24:55 följande:
    Jag skulle säga att ovanstående är vad samhället behöver mycket mer av överlag. Allting är så svartvitt och polariserat idag, istället för att försöka förstå varandra så strävar alla efter att hitta fel hos den andra sidan och vända dem mot dem. Det är sällsynt att kunna ha en nyanserad diskussion och tyvärr alldeles för vanligt att folk tar den enkla populistiska vägen där man håller med alla andra. För det är det "rätta" och skönt att få några dunkar i ryggen antar jag istället för att riskera att behöva ta en diskussion eller helt enkelt komma fram till att man är av olika åsikter.
    Tyvärr ja, det borde vara resultat och konsekvenser som skulle vara av vikt, istället för att försvara en given politisk ideologi eller åskådning.
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Som samhälle bör vi inte vika oss. Som individ får man däremot välja sina strider. Det är inte detsamma som att dra sig undan eller ge med sig.

Ibland är det bättre att backa, ibland inte. Det beror på vad det gäller.

• flygrl
    fultextad användarhandbok skrev 2023-08-19 20:18:33 följande:
    Dina inlägg är trevligt författade, ofta positiva, analyserande, smarta. Det som jag hade önskat är samarbete istället för att försöka bekämpa varandra, jag åsyftar då politiska makthavare. De är snabba på att påpeka varandras brister. Mycket kraft går åt till det istället för att samarbeta, åtminstone kan det verka så. Ett land ska bygga på ömsesidig förståelse och gemenskap. Sträcker man ut handen i förtvivlan ska någon finnas där att ta den i fast grepp. Faller man ska någon finnas där att hjälpa en på fötter igen. Det uppnår man inte genom splittring. Tolerans är bra till en viss gräns. Tolererar man det som sker med parallella samhällen med egna våldsregler tolererar man också dess konsekvenser.

De som inte vill leva så borde erbjudas vägar ut, för att bli en del av gemenskapen. Fast vad vet jag, det är säkert lätt att sabla ner ovanstående rader.

Tack tack, dina ord värmer som sagt. ❤️
    Fast jag kan nog va ganska svartsynt också. Märkt av det det jag vart och är med om antar jag.

Och visst, jag delar helt uppfattningen det skulle behövas ett mer öppet samtal i samhället där man lyssnar på varandra i respekt och ärligt försöker förstå varandra. Jag tycker man måste kunna prata med alla parter SD inräknade. Det va det jag trodde Nyamko Sabuni skulle initiera när hon blev L-ordförande men hon kom ju tyvärr ingen vart.

Att samhället blir mer och mer polariserat är ju som en parallell till problemen med förorterna, den bristande integrationen osv. Så kan det inte fortsätta om dom allvarliga problemen ska kunna lösas. Fast självklart är det lättare sagt än gjort. 😮

Lånehajen skrev 2023-08-19 22:24:55 följande:
    Precis, kan bara hålla med också dig. Man måste kunna samtala med varandra även om man tycker olika och då förstås också va så pass ärlig att man vågar ta in va den andra säger och kanske rent av ompröva sin egen ståndpunkt. Alla röster måste få höras, ingen ska bara tystas ner.
    fultextad användarhandbok skrev 2023-08-20 18:09:13 följande:
    Tyvärr ja, det borde vara resultat och konsekvenser som skulle vara av vikt, istället för att försvara en given politisk ideologi eller åskådning.
    Verkligen! 👍

• flygrl

Håller helt med dig i ditt svar till Anonym (Blä) men precis som Anonym (Tvillingmorsan) skriver kan man faktiskt bestämt tycka man inte ska backa undan för aggressiva/hotfulla människor men ändå ibland tvingas inse att man måste backa i en viss situation. För att det kan bli för farligt tex. om man är ensam mot många och/eller för man har ansvar för ett barns trygghet och trivsel. Barnet måste ju ha rätten få leka i en trivsam och trygg omgivning.

Men samhället får ju inte backa utan kan det inte lösas på annat sätt får ju polisen gå in och styra upp det så alla kan vistas tryggt överallt. Problemet idag är ju att samhället och ffa polisen backar alldeles för mycket och då sviker dom dom är satta att skydda. 😕

Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2023-08-20 18:41:38 följande:

Som samhälle bör vi inte vika oss. Som individ får man däremot välja sina strider. Det är inte detsamma som att dra sig undan eller ge med sig.

Ibland är det bättre att backa, ibland inte. Det beror på vad det gäller.

Jag kan bara hålla med i ditt kloka och nyanserade resonemang. 👍
  • flygrl
    Tom Araya skrev 2023-08-20 00:26:24 följande:

Tack för dina vänliga ord, Tom! 
    Att jag uppskattar dina inlägg överlag i forumet vet du! 😉
  • Tom Araya
    flygrl skrev 2023-08-20 22:00:53 följande:

Håller helt med dig i ditt svar till Anonym (Blä) men precis som Anonym (Tvillingmorsan) skriver kan man faktiskt bestämt tycka man inte ska backa undan för aggressiva/hotfulla människor men ändå ibland tvingas inse att man måste backa i en viss situation. För att det kan bli för farligt tex. om man är ensam mot många och/eller för man har ansvar för ett barns trygghet och trivsel. Barnet måste ju ha rätten få leka i en trivsam och trygg omgivning.

Javisst.

Vi har alla ansvar att inte lämna utrymme för de som förstör, beter sig och behandlar andra illa. Vi som är normala, kan bete oss och respekterar varandra är de som ska äga utrymmet.

Men man kan inte begära annat än att var och en tar det ansvaret inom rimliga gränser utifrån sin situation och det var därför jag påpekade att det inte var en uppmaning till TS, utan hon gör rätt i att i första hand se till sitt barns trygghet. I det läget får man lämna över till andra att ta hand om problemet, exempelvis myndigheter som ansvarar för att upprätthålla lag och ordning.
  • Tom Araya
    Anonym (Jag) skrev 2023-08-20 16:42:50 följande:

Är det bara att acceptera att det är så i det nya Sverige?Muslimerna vill gärna ta landet .Kanske flytta.

Detta har inget att göra med muslimer eller Islam.
    När och där jag växte upp var det få invandrade och de flesta invandrade var finnar. Ändå fanns det grupper eller gäng som betedde sig precis så som TS beskriver av sin upplevelse. Enligt min upplevelse var det både svenskar, finnar och invandrade av annat ursprung som betedde sig så, men de var få.
  • Anonym (Kosmopolit)

Det är så mycket som är skumt med den här tråden som tyder på att tanken är att sprida hat mot invandrare och splittra det svenska samhället. Det räcker bara med att läsa rubriken för att förstå det. 

flygrl skrev 2023-08-20 21:42:04 följande:

Tack tack, dina ord värmer som sagt. ❤️
    Fast jag kan nog va ganska svartsynt också. Märkt av det det jag vart och är med om antar jag.

Det är inte bra att vara med om sådant som bryter tillit, där andra aktivt och medvetet gör illa. Det gör ont. Så jag hoppas att du finner tröstens låga och själens läkning.
    Anonym (Kosmopolit) skrev 2023-08-21 08:55:24 följande:

Det är så mycket som är skumt med den här tråden som tyder på att tanken är att sprida hat mot invandrare och splittra det svenska samhället. Det räcker bara med att läsa rubriken för att förstå det. 

Kollade mejlen bara så du vet. Sedan har ni ju det där konstiga ordet fika, som ni använder i att dricka kaffe eller dylikt. Uttalat med långt slutet i, inte helt sällan åtminstone. Du kanske inte visste det, men förr om åren i Sverige så betydde det fiska, men inte som i gå och fiska, utan att ni åt fisk till kaffet. Är inte det en konstig tradition? Hur ser man att det är en Sverigesvensk som kliver av båten? Jo hon eller han har en burk fisk i fickan eller beställer fisk, som de dessutom doppar i kaffet.

Något jag ofta funderat på är hur ni har det med schweiziska invandrare, de sägs ha kommit med ett tåg som åkte fel och hamnade i Stockholm. Där började de konstruera kanaler, inte tv-kanaler eller radiokanaler alltså, utan vattenkanaler. En del tror att det var holländare som gjorde det, men det var för att de trodde att schweizertyskan var nederländska. Schweiz nationalsport är Alpenfussball och enhjuling, där är det vanligt förekommande att cykla enhjuling med släpvagn. Danmarks nationalsport är bergsklättring. 
  • flygrl
    fultextad användarhandbok skrev 2023-08-21 22:04:08 följande:
    Kollade mejlen bara så du vet. Sedan har ni ju det där konstiga ordet fika, som ni använder i att dricka kaffe eller dylikt. Uttalat med långt slutet i, inte helt sällan åtminstone. Du kanske inte visste det, men förr om åren i Sverige så betydde det fiska, men inte som i gå och fiska, utan att ni åt fisk till kaffet. Är inte det en konstig tradition? Hur ser man att det är en Sverigesvensk som kliver av båten? Jo hon eller han har en burk fisk i fickan eller beställer fisk, som de dessutom doppar i kaffet.

Något jag ofta funderat på är hur ni har det med schweiziska invandrare, de sägs ha kommit med ett tåg som åkte fel och hamnade i Stockholm. Där började de konstruera kanaler, inte tv-kanaler eller radiokanaler alltså, utan vattenkanaler. En del tror att det var holländare som gjorde det, men det var för att de trodde att schweizertyskan var nederländska. Schweiz nationalsport är Alpenfussball och enhjuling, där är det vanligt förekommande att cykla enhjuling med släpvagn. Danmarks nationalsport är bergsklättring. 
    Lol. 😎
  • flygrl
    fultextad användarhandbok skrev 2023-08-21 21:39:01 följande:
    Det är inte bra att vara med om sådant som bryter tillit, där andra aktivt och medvetet gör illa. Det gör ont. Så jag hoppas att du finner tröstens låga och själens läkning.
    Tack fina du! 🌺
  • flygrl
    Tom Araya skrev 2023-08-21 06:07:26 följande:
    Javisst.

Vi har alla ansvar att inte lämna utrymme för de som förstör, beter sig och behandlar andra illa. Vi som är normala, kan bete oss och respekterar varandra är de som ska äga utrymmet.

Men man kan inte begära annat än att var och en tar det ansvaret inom rimliga gränser utifrån sin situation och det var därför jag påpekade att det inte var en uppmaning till TS, utan hon gör rätt i att i första hand se till sitt barns trygghet. I det läget får man lämna över till andra att ta hand om problemet, exempelvis myndigheter som ansvarar för att upprätthålla lag och ordning.
    Precis. Och jag såg det där du skrev om det inte va en uppmaning till TS så jag har ju egentligen inte haft några invändningar mot det du skrivit. 😉
Svar på tråden Invandrarbarnen är elaka och hotfulla mot min son för att han är svensk. Hur ska vi agera? Sluta gå dit?