• Anonym (hjälp)

Invandrarbarnen är elaka och hotfulla mot min son för att han är svensk. Hur ska vi agera? Sluta gå dit?

Vi bor 10 minuters bussfärd från en fantastisk lekplats, med en linbana, som ligger mitt i ett miljonprogramområde. Min 9-årige son älskar den lekplatsen och årets höjdpunkt är att vi åker dit minst en gång i veckan under sommarhalvåret och vi har gjort så sedan har var i 4-årsåldern.

Nu har det - säkert på grund av omvärldsläget - blivit riktigt otrevligt för vår son att vara där. Det är bara enstaka individer som är elaka, men eftersom det är olika barn varje gång, så har det blivit till ett problem. Visst har det uppstått kulturkrockar tidigare, men då framför allt mellan mig och vissa män som haft synpunkter på min klädsel eller annat, men det har i princip försvunnit under de senaste åren och är ingenting som har påverkat min son.

Ofta fungerar det bra vid linbanan. Barnen är oerhört hjälpsamma och bra på turtagning, men den här sommaren har min son blivit utsatt varje gång vi har varit där, inte av alla men av några och inte hela tiden, men det påverkar honom.

Det största problemet tycks vara att han är långhårig. De tror att han är tjej och när han säger att han är kille, så retas de och det verkar också vara där som den omvända rasismen uppstår. Han blir kallad "svenne", "svensson", blir tillsagd att "stick tillbaka till ditt eget område, svennebanan" till rent obehagliga kommentarer om att "alla svenskar ska sprängas" och att barnen retas om jag eller min sons far ställer sig intill och lyssnar. De fintar, ljuger och hindrar honom från att åka linbanan, trots att det är hans tur. Om jag eller min man säger ifrån så påstår barnen att vår son är rasist och har kallat dem för terrorister eller sagt andra saker som vår son inte känner till vad det är för något. Vi står ju bredvid och hör dialogerna så vi vet att vår son inte säger så. De frågar om han är kristen och om han vill döda alla muslimer. När vår son säger att han inte tror på Gud, så blir de elaka mot honom för den sakens skull.

Vår son blir mycket ledsen och frågar oss varför det alltid finns några dumma barn på den där lekplatsen. Vi har försökt förklara att barnen kan ha varit med om krig och andra hemskheter eller att deras föräldrar inte har lärt dem, samt uppmuntrat honom att vara kvar och leka. Förr eller senare ger ju de elaka barnen upp och då har han roligt igen tillsammans med trevliga och hjälpsamma barn. (Det enda är väl att ALLA tror att han är tjej, tills han berättar att han är kille, men där har vi sagt att barn i det området inte är vana vid långhåriga killar.

Nu har det gått så långt att han vägrar gå dit. Han grät över det, eftersom han älskar den där linbanan så himla mycket och vi beslutade oss för att leta reda på en annan linbana. Den linbanan är inte möjligt att åka spontant till eftersom vi var tvungna att byta tre bussar för att åka dit. Det tog alldeles för lång tid och rent allmänt så var inte den lekplatsen inte alls lika fin som den som vi brukar åka till, som har "bad"vatten, grillar, jättefina lekredskap etc. Men det skar i mitt hjärta när han, mycket tveksam, gick fram till linbanan, lyste upp och konstaterade högt att "Åh, jag kan se på de här barnen att ingen kommer att reta mig för mitt långa hår eller säga att jag är en svensson som hatar muslimer", när han insåg att det bara fanns etniskt svenskar på den lekplatsen. Efter det vägrar han åka till lekplatsen som finns i närheten och säger att han "nog är en sån som helst bara leker med folk som ser ut" som honom själv.

Jag är så förbannad på de otrevliga ungarna och fylls av ett raseri kring att de ska fan inte köra bort oss från en lekplats bara för att min son är svensk (jag har givetvis inte sagt det högt) och jag har sagt åt mitt barn att han måste försöka se det positivt - det är ju många snälla och trevliga barn på lekplatsen, men han svarar numer att han inte vill dit "eftersom det ALLTID är sådana där barn som är elaka och dumma där", så det spelar ingen roll att han faktiskt har haft roligt fyra och en halv timme av fem timmar.

Hur ska jag agera här? Vad är enklaste viset att få bukt med problemen? Konsekvent stå och säga emot (en del, lite äldre barn är ganska obehagligt hotfulla) se till att min son fortsätter stå upp för sig själv och inte viker sig? Försöka lära honom ta mer plats? Låta dem "vinna" och strunta i att åka dit? Skriva insändare i tidningen?

• Svar på tråden Invandrarbarnen är elaka och hotfulla mot min son för att han är svensk. Hur ska vi agera? Sluta gå dit?
  • flygrl
    fultextad användarhandbok skrev 2023-08-08 22:40:55 följande:
    Ja det är lite det jag menade med tyvärr, att man accepterar någon som man också kan vara rädd för på grund av att den personen har ett våldskapital. Sverige används väl ganska ofta som misslyckat exempel när det kommer till integration, polisingripande och så. Precis, det där måste ju sätta sig hos folk på bred front, att visa vilka som bestämmer. Jag känner lite grand för att peka med hela handen och säga "titta vilken situation ni har försatt er i, nu får ni ta konsekvenserna" men vad hjälper det?

Däremot växer det ju upp en hel massa barn som får bära den här lasten. Etiken i det går ju att debattera.
    Ja, ska vi alla kunna leva tillsammans måste det till ett annat synsätt. Det här funkar ju fan inte. 😔
  • fultextad användarhandbok
    flygrl skrev 2023-08-08 22:59:22 följande:
    Ja, ska vi alla kunna leva tillsammans måste det till ett annat synsätt. Det här funkar ju fan inte. 😔
    Fortsätter det som nu kommer det ju bli än mer segregation då olika grupper kommer söka sig än mer till de sina än till varandra. Jag har ingen patentlösning tyvärr, men jag hoppas att ni ordnar upp det.
  • flygrl
    Anonym (Blä) skrev 2023-08-08 22:41:26 följande:

Det är såklart en sorglig historia.

den låter extremt vinklad och troligen har du en agenda. så frön av hat. Jag köper det inte alls.

Jag som är mulatt skulle aldrig gå med mina barn till en lekplats som är otrygg. Oavsett om dina invandrarbarn eller renodlade vita/blonda/blåögda svenskar är på plats. Då jag är mitt emellan så vet jag att det är skit i båda lägren. 

Din son blir gång på gång utsatt, vill du påstå? Vad fan håller du då på med? Ta inte dit han! Det är en typ av misshandel från dig som förälder. Ja, det är hemskt att det är otryggt på vissa platser men är det för politik/stolthet/bilndheten skull du utsätter din son för detta?

Detta låter jätteskumt bara. Den här tråden är bara för att uppvigla hat mot invandrare. hoppas folk ser det.

Tydligen så är invandse barn elaka mot svenska barn, och det kan TS intyga, vilken smörja.

Vi är flera med invandrarbakgrund som skrivit i tråden och jag kan inte se massa hat i den. Däremot är vi bekymrade över allvarliga problem i förorten som inte bara drabbar etniska svenskar utan också oss med invandrarbakgrund. Man måste kunna se det finns rasism som riktas från invandrare mot etniska svenskar med och att den är lika vidrig som rasism från vita mot svarta, araber eller whatever.

Vi måste kunna tala om och agera mot alla former av rasism och annan inskränkthet. Precis som all form av mobbing bland barn är lika illa oavsett vem som ger sig på vem. Simple as that imho.

• flygrl
    fultextad användarhandbok skrev 2023-08-08 23:03:16 följande:
    Fortsätter det som nu kommer det ju bli än mer segregation då olika grupper kommer söka sig än mer till de sina än till varandra. Jag har ingen patentlösning tyvärr, men jag hoppas att ni ordnar upp det.
    Verkligen, så är det ju. Fiiina priviligierade svenskar som ääälskar mångkulturen vill ju oftast inte själva bo i mångkulturen utan håller sig i sina kvarter. Med tiden blir det troligen gated communities på riktigt medans förorten också blir alltmer segregerad. Och det sker segregering i förorten med, olika grupper mot varandra. Something wicked our way comes. 
    Hoppas vi kan bryta den utvecklingen. 😮
  • flygrl
    molly50 skrev 2023-08-08 22:56:35 följande:
    Ja,precis.
    Nej,det kan jag absolut förstå.
    Det är ju skrämmande om man ska buntas ihop med de som missköter sig för att man råkar ha en annan hudfärg t ex.

Ja,det tror jag med. 

Ja,jag kan tänka mig det. Jag tycker det är skrämmande hur dåligt vi har skött det här.
    Så är det tyvärr, ja.
    Men vi får försöka inte tappa hoppet. 😉
  • Madelenelisabeth

Tänker att barnen har snappat upp på hur "vuxna" beter sig. 

Att barnen själva känner sig hotade dagligen. 
    Dock blir det ju självklart fel när de sprider vidare hat, jag antar att de själva är utsatta för. Men ja, tyvärr. 

Men ja, åk inte dit? 

• molly50
    flygrl skrev 2023-08-08 23:25:52 följande:
    Så är det tyvärr, ja.
    Men vi får försöka inte tappa hoppet. 😉
    Ja,absolut! Glad
  • Anonym (En annan)

Tror dock inte denna tråden.är äkta. Känns som att den är startad för att sprida hat.

När jag som helsvensk och blond bådde i ett invandrarområde i ett par år på 2010-talet, vilket jag faktiskt alla svenskar borde testa någon period av sitt liv så gick jag i jättefort klänning halvnaken på dagen på somrarna för att visa "så här gör vi". Jag sträckte på mig, gick med självsäkerhet dit jag skulle, snygg och med svallande långt blont hår. 

Brukade gå förbi kvinnor som var heltäckande i svart uppifrån och ner med bara ögonen som syntes. Gick runt i centrumet, i kollektivtrafiken, i skogsområden i orten, överallt. Mitt syfte med att gå jättelättklädd så ofta vädret tillät var att vara provokativ och uppmuntra kvinnor att vara som de vill och bara se vad som hände. Inte en enda gång var jag rädd.

Det enda som hände var att någon heltäckande svartklädd kvinna tittade. Då log jag. INGENTING annat. Ingen sa något någonsin, inga kommentarer någonsin. Gjorde detta i 5 års tid. INGENTING hände eller sades.

Vill bara tillägga det. Det är min erfarenhet från invandrartäta område där det bor fler utländska än svenskar.

TS - vad säger du till barnen när du hör dem mobba ditt barn. Själv skulle jag sagt "sådär säger man inte". Du verkar inte vara delaktig här i tråden TS, inte kommenterat något inlägg. Verkar konstigt för någon som är angelägen att hjälpa sitt barn. Jag tror inte ens att denna tråd är sann. Har du träffat några invandrare överhuvudtaget, TS? Har du försvunnit?

• molly50
    Anonym (En annan) skrev 2023-08-08 23:46:23 följande:

Tror dock inte denna tråden.är äkta. Känns som att den är startad för att sprida hat.

När jag som helsvensk och blond bådde i ett invandrarområde i ett par år på 2010-talet, vilket jag faktiskt alla svenskar borde testa någon period av sitt liv så gick jag i jättefort klänning halvnaken på dagen på somrarna för att visa "så här gör vi". Jag sträckte på mig, gick med självsäkerhet dit jag skulle, snygg och med svallande långt blont hår. 

Brukade gå förbi kvinnor som var heltäckande i svart uppifrån och ner med bara ögonen som syntes. Gick runt i centrumet, i kollektivtrafiken, i skogsområden i orten, överallt. Mitt syfte med att gå jättelättklädd så ofta vädret tillät var att vara provokativ och uppmuntra kvinnor att vara som de vill och bara se vad som hände. Inte en enda gång var jag rädd.

Det enda som hände var att någon heltäckande svartklädd kvinna tittade. Då log jag. INGENTING annat. Ingen sa något någonsin, inga kommentarer någonsin. Gjorde detta i 5 års tid. INGENTING hände eller sades.

Vill bara tillägga det. Det är min erfarenhet från invandrartäta område där det bor fler utländska än svenskar.

TS - vad säger du till barnen när du hör dem mobba ditt barn. Själv skulle jag sagt "sådär säger man inte". Du verkar inte vara delaktig här i tråden TS, inte kommenterat något inlägg. Verkar konstigt för någon som är angelägen att hjälpa sitt barn. Jag tror inte ens att denna tråd är sann. Har du träffat några invandrare överhuvudtaget, TS? Har du försvunnit?

Jag kan inte se att det sprids något hat här i tråden.
    Dessutom är flera av de som ahr skrivit här själva invandrare.

Jag har själv bott i ett invandrartätt område.
    Och jag gjorde som du och gick lättklädd på somrarna i linne och shorts eller klänning och hade mitt långa hårsvall utsläppt.
    Och skulle jag på fest så kunde jag vara lite utmanande klädd med urringning och kort kjol t ex.
    Jag hade t om en granne som brukade ligga ute på gården och sola i bikini på somrarna.
    Men det var aldrig kvinnorna som tittade utan männen.
    Men det hände aldrig att någon var otrevlig eller försökte antasta mig.
    Men detta var för c:a 20 år sedan.
    Jag vet faktiskt inte om jag skulle våga gå klädd så i det området idag med tanke på hur det har eskalerat med våld osv på senare tid.
  • Lånehajen
    Anonym (En annan) skrev 2023-08-08 23:46:23 följande:

Barn är ju dock ofta mer rättframma och säger sådant som vuxna har vett nog att filtrera. Jag tänker att det sannolikt skulle krävts en ganska extrem person för att komma fram och börja anmärka på hur du som svensk klädde dig.

Du får gärna utveckla varför du tror att denna tråd skulle vara påhittad eller startad för att sprida hat. Jag rör mig själv i invandrartäta områden varje dag och har heller inte haft någon dålig upplevelse eller känt mig hotad. Har även vänner som är invandrare. Det betyder inte att alla andra människor har samma erfarenhet eller aldrig har råkat ut för något.
Svar på tråden Invandrarbarnen är elaka och hotfulla mot min son för att han är svensk. Hur ska vi agera? Sluta gå dit?