• Anonym (hjälp)

Invandrarbarnen är elaka och hotfulla mot min son för att han är svensk. Hur ska vi agera? Sluta gå dit?

Vi bor 10 minuters bussfärd från en fantastisk lekplats, med en linbana, som ligger mitt i ett miljonprogramområde. Min 9-årige son älskar den lekplatsen och årets höjdpunkt är att vi åker dit minst en gång i veckan under sommarhalvåret och vi har gjort så sedan har var i 4-årsåldern.

Nu har det - säkert på grund av omvärldsläget - blivit riktigt otrevligt för vår son att vara där. Det är bara enstaka individer som är elaka, men eftersom det är olika barn varje gång, så har det blivit till ett problem. Visst har det uppstått kulturkrockar tidigare, men då framför allt mellan mig och vissa män som haft synpunkter på min klädsel eller annat, men det har i princip försvunnit under de senaste åren och är ingenting som har påverkat min son.

Ofta fungerar det bra vid linbanan. Barnen är oerhört hjälpsamma och bra på turtagning, men den här sommaren har min son blivit utsatt varje gång vi har varit där, inte av alla men av några och inte hela tiden, men det påverkar honom.

Det största problemet tycks vara att han är långhårig. De tror att han är tjej och när han säger att han är kille, så retas de och det verkar också vara där som den omvända rasismen uppstår. Han blir kallad "svenne", "svensson", blir tillsagd att "stick tillbaka till ditt eget område, svennebanan" till rent obehagliga kommentarer om att "alla svenskar ska sprängas" och att barnen retas om jag eller min sons far ställer sig intill och lyssnar. De fintar, ljuger och hindrar honom från att åka linbanan, trots att det är hans tur. Om jag eller min man säger ifrån så påstår barnen att vår son är rasist och har kallat dem för terrorister eller sagt andra saker som vår son inte känner till vad det är för något. Vi står ju bredvid och hör dialogerna så vi vet att vår son inte säger så. De frågar om han är kristen och om han vill döda alla muslimer. När vår son säger att han inte tror på Gud, så blir de elaka mot honom för den sakens skull.

Vår son blir mycket ledsen och frågar oss varför det alltid finns några dumma barn på den där lekplatsen. Vi har försökt förklara att barnen kan ha varit med om krig och andra hemskheter eller att deras föräldrar inte har lärt dem, samt uppmuntrat honom att vara kvar och leka. Förr eller senare ger ju de elaka barnen upp och då har han roligt igen tillsammans med trevliga och hjälpsamma barn. (Det enda är väl att ALLA tror att han är tjej, tills han berättar att han är kille, men där har vi sagt att barn i det området inte är vana vid långhåriga killar.

Nu har det gått så långt att han vägrar gå dit. Han grät över det, eftersom han älskar den där linbanan så himla mycket och vi beslutade oss för att leta reda på en annan linbana. Den linbanan är inte möjligt att åka spontant till eftersom vi var tvungna att byta tre bussar för att åka dit. Det tog alldeles för lång tid och rent allmänt så var inte den lekplatsen inte alls lika fin som den som vi brukar åka till, som har "bad"vatten, grillar, jättefina lekredskap etc. Men det skar i mitt hjärta när han, mycket tveksam, gick fram till linbanan, lyste upp och konstaterade högt att "Åh, jag kan se på de här barnen att ingen kommer att reta mig för mitt långa hår eller säga att jag är en svensson som hatar muslimer", när han insåg att det bara fanns etniskt svenskar på den lekplatsen. Efter det vägrar han åka till lekplatsen som finns i närheten och säger att han "nog är en sån som helst bara leker med folk som ser ut" som honom själv.

Jag är så förbannad på de otrevliga ungarna och fylls av ett raseri kring att de ska fan inte köra bort oss från en lekplats bara för att min son är svensk (jag har givetvis inte sagt det högt) och jag har sagt åt mitt barn att han måste försöka se det positivt - det är ju många snälla och trevliga barn på lekplatsen, men han svarar numer att han inte vill dit "eftersom det ALLTID är sådana där barn som är elaka och dumma där", så det spelar ingen roll att han faktiskt har haft roligt fyra och en halv timme av fem timmar.

Hur ska jag agera här? Vad är enklaste viset att få bukt med problemen? Konsekvent stå och säga emot (en del, lite äldre barn är ganska obehagligt hotfulla) se till att min son fortsätter stå upp för sig själv och inte viker sig? Försöka lära honom ta mer plats? Låta dem "vinna" och strunta i att åka dit? Skriva insändare i tidningen?

• Svar på tråden Invandrarbarnen är elaka och hotfulla mot min son för att han är svensk. Hur ska vi agera? Sluta gå dit?
  • Anonym (Sjukt)

Ja vad säger man, välkommen till Sverige 2023...

Ni som tror att det här är en trolltråd har tydligen aldrig befunnit er i såna här områden. Jag har varit med om liknande saker i många städer.

Min kusin som är uppväxt i Malmö blev redan för 20 år sedan mobbad i skolan för att han var svensk. I en skola i Sverige. Jag tvivlar på att det är bättre idag.

Jag har tyvärr inga handfasta råd att ge dig, TS. Det bästa vore om det fanns anställda vakter på såna platser, även om det är bedrövligt att det behövs vakter på en vanlig lekplats.

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Sjukt) skrev 2023-08-08 07:48:48 följande:

Ja vad säger man, välkommen till Sverige 2023...

Ni som tror att det här är en trolltråd har tydligen aldrig befunnit er i såna här områden. Jag har varit med om liknande saker i många städer.

Min kusin som är uppväxt i Malmö blev redan för 20 år sedan mobbad i skolan för att han var svensk. I en skola i Sverige. Jag tvivlar på att det är bättre idag.

Jag har tyvärr inga handfasta råd att ge dig, TS. Det bästa vore om det fanns anställda vakter på såna platser, även om det är bedrövligt att det behövs vakter på en vanlig lekplats.

Jag bor själv långt ifrån alla miljonprogram och har ingen personlig erfarenhet. Men för några år sen träffade jag en mamma som var helt förtvivlad och letade ny skola till sin dotter. De hade köpt en villa som låg ganska fint, men i närheten av ett väldigt invandrartätt område. Flickan grät och ville inte gå till skolan. Hon var den enda i klassen som hade svensk bakgrund. Ingen annan flicka pratade med henne på rasten, de andra flickorna pratade inte ens svenska på rasten.

Mamman var i chock för detta område hade alltid varit bra och skolan OK men mellan 2010 och 2020, skedde en stor förändring, som de missat. Flickan fick till slut plats i en skola på andra sidan stan, så de måste köra henne med bil. 
  • TvillingmammaVästgöte

Så TS inlägg kan vara sant, jag medger att det kändes så konstigt att jag inte  trodde på det först, men jag har ju aldrig ens besökt en lekpark i en invandrartät miljonprogramsförort.

• Anonym (....)
    Anonym (hjälp) skrev 2023-08-08 01:48:50 följande:

När vår son hör att de säger "hon" om honom så svarar han på olika vis. Han fattar liksom att folk kan missta honom för att vara tjej, och säger i första hand "jag är kille" och förstår de inte då, så förtydligar han med att "Jag är en pojke med långt hår" och fattar de inte då, så säger han: "Jag heter "N.N" [som i barnfilmen som alla ungar känner till] Jag är en pojke, precis som "N.N" men jag har långt hår."

Han vill inte låtsas vara tjej.

Det spelar ingen roll om någon tror att han är tjej. Han bryr sig inte om ifall folk tror att han är tjej, men när han väl säger att han är kille, så uppstår vissa problem, som jag behöver hjälp med hur jag ska hantera.

Så han börjar tjafsa och tekniskt sätt startar bråket istället för att hålla tyst och ignorera. Du kanske bord lära din son att ignorera idioter istället. 
  • Meddelande borttaget
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (fakta) skrev 2023-08-08 08:16:13 följande:

Invandrare ÄR rasistiska terrorister. Det är fakta. De gör allt som är ondskefullt och vi har aldrig träffat en trevlig invandrare.

OK vi kanske bör nyansera oss lite? Många invandrare är både trevliga och skötsamma. Men det är inte bra när svenskarna är i minoritet i sitt eget land. Om man nu tror på nationalstater och gränser, det gör jag i alla fall. 

Och det går inte att integrera, för i Sydsverige är det helt enkelt för många invandrare, särskilt vad gäller barn Jag läste i en tidning, kommer inte ihåg när och vilken, att skulle man följa Danmarks idé om att ha Max 30 procent invandrare i alla skolklasser i södra Sverige, då skulle man vara tvungen att skicka Malmöbarnen till Småland. 

• Meddelande borttaget
  • Mrs Moneybags

Vad jag inte förstår är varför du åker till en plats där din son blir illa behandlad gång på gång?

Din del är inte obetydlig i detta.

Som förälder är det mitt personliga ansvar att se till att mitt barn mår bra och har en bra uppväxt i en lugn miljö. Jag introducerar honom långsamt till det faktum att det finns dåliga personer i vår stad som vill honom illa. Min son är svart, för övrigt. Jag har medvetet valt skola och aktiviteter där risken att bli mobbad är liten och där jag har en god insyn i hur det fungerar och bra kontakt med lärare och ledare samt andra föräldrar. 

Att ta sitt barn till en plats där han inte får vara sig själv är väldigt elakt. Du är ditt barns främsta förkämpe. Du kan inte göra något åt situationen på lekplatsen. Inse det. Vissa områden kallas No Go Zone av en anledning. En normal förälder vistas inte där med sina barn. 

• Anonym (Mederic)

De här barnen som trakasserar din son rapar med största sannolikhet upp sina trosfränders, sina föräldrars, sina äldre syskons åsikter om det land som givit dem en fristad. De mutar in områden där inga andra än de själva ska ha tillträde. det är sorgligt att kommit dithän - ett vi-och-dom-samhälle. 
    Vi bör nog göra som i Danmark och i vissa städer i Tyskland, ha en procentuell gräns för antalet migrantfamiljer i ett kvarter, i ett bostadsområde, i en skola och i en skolklass. Det skulle nog på sikt öka förståelsen för varandra.
    Jag skulle nog inte ta mitt barn till den lekparken just nu, inte som ensam "långhårig" kille. En busslast svenska killar och tjejer med föräldrar i släptåg som nyttjar parken, det vore nog en annan visa det...

• Anonym (Tmp)

Ni har förirrat er i ett område som ni inte tillhör och där ni betraktas som rena inkräktare. Utsätt inte din familj för denna typ av situationer som riskerar att eskaleras till fysisk fara. Var inte naiv, acceptera att ni inte är välkomna och hitta en annan lekplats. 

Svar på tråden Invandrarbarnen är elaka och hotfulla mot min son för att han är svensk. Hur ska vi agera? Sluta gå dit?