Anonym (gg) skrev 2023-08-12 20:27:16 följande:
Det låter konstigt för mig att du aldrig stött på fördomar, då mer eller mindre alla har dem i åtminstone mindre utsträckning. Även svenskar.
Ofta är de fördomar jag hört sådant som kommit fram då jag blivit närmre bekant med någon, jag har även ställt en del känsligare frågor (efter att först ha frågat om det är okej) och låtit dem göra detsamma med mig, jag jobbar natt, så då jobbar man oftast två och två, vilket ger mycket tid att prata. Jag tror det varit bra faktiskt, men ibland blir jag bekymrad över hur vissa inte känner till grundläggande lagar ens, jag hade en kollega som jobbat i Sverige i 5 år utan att veta att hon kan få VAB när barnen är sjuka. Hon hade fram tills dess sagt att hon måste vara hemma för att barnen var sjuka, och då hade vår kommunala arbetsgivare bara inte gett henne lön.
Fördomar om mig jag fått höra: jag gillar inte vissa maträtter och kan inte äta kryddor, jag bryr mig inte om min familj särskilt mycket, jag gillar att ligga runt med främlingar, jag gillar att festa och dricker mycket alkohol, jag gillar att lägga upp bilder på instagram där jag är halvnaken, hemma går jag runt i bikini efter jobbet etc etc, det finns flera ännu konstigare och som handlar om svenskar i allmänhet. Sedan ser jag det inte som det hade varit fel om jag nu gillade att festa och ligga runt heller, det blir bara lite irriterande att ofta höra sånt när man inte gör det.
Kanske du har fått höra fler fördomar i egenskap av kollega. Ofta är folk mer filtrerade när de pratar med en chef. Visst har jag enstaka gånger stött på att både svenskar och andra haft fördomar men det är väldigt sällan.
Det är förstås synd om personer inte vet hur det fungerar här i Sverige med regler kring t ex att vara hemma sjuk med barn.