• flygrl

Invandrarbarnen är elaka och hotfulla mot min son för att han är svensk. Hur ska vi agera? Sluta gå dit?

Nu har jag aldrig ens vart i Malmö men efter att ha levat hela mitt liv i Norra Botkyrka kan jag ju inte säga jag är förvånad. Det är tyvärr mycket intolerans i förorten och inte bara mot svenskarna. Som svart kristen tjej va jag utmobbad i förskolan och lekte mest med några andra svarta kristna barn och ett par svenska barn som också gick där för inga ville just leka med oss (med vissa undantag). 😔

Jadu TS, visst är det trist det blivit sådär och det är lätt säga man inte ska vika ner sig men samtidigt måste ju din son få slippa besöka lekplatsen nära er om han absolut inte längre vill gå dit. Även om det är betydligt svårare ta sig till den andra lekplatsen där han trivs och känner sig trygg ser jag liksom inget alternativ. Att tvinga dig honom blir rena övergreppet ju. Livet erbjuder tyvärr inte alltid perfekta lösningar. 😕

• flygrl
    Tow2Mater skrev 2023-08-08 01:14:55 följande:

Låt dem tro han är tjej. Vad spelar det för roll? Om det är då otrevligheterna börjar men de är snälla mot tjejer?

Fast det är ju sonen som säger ifrån att han inte är tjej utan kille och det måste han väl ändå få göra. 
  • flygrl
    Anonym (hjälp) skrev 2023-08-08 01:48:50 följande:

När vår son hör att de säger "hon" om honom så svarar han på olika vis. Han fattar liksom att folk kan missta honom för att vara tjej, och säger i första hand "jag är kille" och förstår de inte då, så förtydligar han med att "Jag är en pojke med långt hår" och fattar de inte då, så säger han: "Jag heter "N.N" [som i barnfilmen som alla ungar känner till] Jag är en pojke, precis som "N.N" men jag har långt hår."

Han vill inte låtsas vara tjej.

Det spelar ingen roll om någon tror att han är tjej. Han bryr sig inte om ifall folk tror att han är tjej, men när han väl säger att han är kille, så uppstår vissa problem, som jag behöver hjälp med hur jag ska hantera.

Stackars liten, vilken svår sits han hamnat i. Men självklart ska han inte behöva låtsas han är tjej bara för att få va ifred. Alla barn ska väl få va det dom är utan att andra ska ha synpunkter på det ffs. Oavsett det rör kön, etnicitet eller nåt annat.
  • flygrl
    flygrl skrev 2023-08-08 01:47:39 följande:

Nu har jag aldrig ens vart i Malmö men efter att ha levat hela mitt liv i Norra Botkyrka kan jag ju inte säga jag är förvånad. Det är tyvärr mycket intolerans i förorten och inte bara mot svenskarna. Som svart kristen tjej va jag utmobbad i förskolan och lekte mest med några andra svarta kristna barn och ett par svenska barn som också gick där för inga ville just leka med oss (med vissa undantag). 😔

Jadu TS, visst är det trist det blivit sådär och det är lätt säga man inte ska vika ner sig men samtidigt måste ju din son få slippa besöka lekplatsen nära er om han absolut inte längre vill gå dit. Även om det är betydligt svårare ta sig till den andra lekplatsen där han trivs och känner sig trygg ser jag liksom inget alternativ. Att tvinga dig honom blir rena övergreppet ju.Livet erbjuder tyvärr inte alltid perfekta lösningar. 😕

*Att tvinga dit honom blir rena övergreppet ju.
  • flygrl
    Anonym (....) skrev 2023-08-08 08:10:02 följande:
    Så han börjar tjafsa och tekniskt sätt startar bråket istället för att hålla tyst och ignorera. Du kanske bord lära din son att ignorera idioter istället. 
    Så han ska bara svälja och ta emot va dom andra barnen felaktigt säger att han är? Annars är det att tjafsa och starta bråk?
    Vilket otroligt resonemang asså! 😮
  • flygrl
    Agda90 skrev 2023-08-08 12:49:33 följande:
    Även om det inte är TS ansvar så kan vi inte ha det på det viset i Sverige där svenska inte är välkomna i vissa delar av en stad i sitt egna land!
    Anonym (Danskan) skrev 2023-08-08 13:00:39 följande:
    Så man ska bara acceptera att det är en no go zone och välja den undvikande strategin? Vad tror ni blir nästa steg i den misslyckade integrationen om alla bara flyr till nästa säkra  ställe och sen nästa? Låt barnen umgås så länge de inte slår ihjäl varandra. Nä jag hade tagit med honom dit och förklarat att han ska ignorera de som försöker provocera. Han är ju där för att åka linbana, inte för att skaffa nya vänner eller? Kan han kanske även ta med en vän dit om nu ni föräldrar ändå är på plats? Då är han åtminstone inte ett ensamt svennebananbarn :)
    molly50 skrev 2023-08-08 13:36:22 följande:
    Varför ska man behöva acceptera det i sitt egna land och i sin egen hemstad?
    molly50 skrev 2023-08-08 14:31:38 följande:
    Jag säger inte att TS ska utsätta sitt barn för de här trakasserierna.
    Men vad tror du att de här invandrarbarnen lär sig av det här om alla svenska barn håller sig borta?
    De kommer ju att lära sig att det lönar sig att bete sig illa så de kan fortsätta härska på lekplatser osv.
    Det kan aldrig resultera i något bra.
    Anonym (Danskan) skrev 2023-08-08 14:56:42 följande:

Jo jag tycker seriöst att det vore ett stort misstag om TS lärde sin son att man bör hålla sig borta när någon retas. Vi pratar om glåpord och fintar, inte om knivöverfall eller dyl. Inte minst lär TS isf även de elaka barnen att det är okej att retas och att de kan fortsätta med den stilen.

Om jag var TS hade jag samlat ihop ett glatt gäng med barn och vuxna som sonen tycker om och åkt till lekplatsen som en återkommande aktivitet. För att markera ståndpunkten att det inte är farligt där, att det ska vara plats till alla på den lekplatsen och att om någon retar så ignorerar man dem och fokuserar på de snälla barnen istället, precis som TS själv skrev. Och så tycker jag i övrigt att TS ska sluta normalisera och ursäkta barnen dåliga beteende, förmodligen är de flesta på den lekplatsen födda här i landet och är inte alls krigsskadade. De har bara inte lärt sig umgås med andra än de som tillhör den samma kulturen och är det konstigt? Nej. Är det bra? Nej. Så sluta spring ifrån problemet och börja ställa krav. En lekplats, för ALLA.

Självklart är det en oacceptabel situation och så tycker faktiskt en hel del av oss med invandrarbakgrund i förorten med. För vi är som sagt inte en homogen grupp utan det finns sjukt mycket motsättningar i förorten och vi är många som  skulle önska det va mindre kaos och mer ordning . Jag och mina kompisar hade tex. inte haft nåt emot fler svenska barn på våran lekplats. 😉

Med det sagt är det självklart inte bra att ex. TS son tvingas bort från sin lekplats och man kan se det som ett nederlag att i stället gå till en annan lekplats. Han har ju naturligtvis samma rätt va på den lekplatsen som dom andra barnen. Samtidigt måste TS prioritera sin sons välbefinnande och säkerhet och om han inte längre vill besöka den lekplatsen måste man ju respektera hans vilja. 

Man ska också va medveten om att precis som Anonym (Tmp) skriver det kan eskalera jävligt snabbt i förorten om det kommer till konflikt. Det säger jag som vuxit upp här och vet att bråk barn emellan eller nån vuxen som säger till ungdomar som vandaliserar snabbt kan sluta med att det kallas in backup från den egna gruppen och har man då inte motsvarande backup att räkna med kan det gå riktigt illa. Och då menar jag backup med våldskapital, inte snack typ "nämen man fååår faaaaaktiskt inte göra sååååå". Det handlar om sätta sig i respekt aka vem som är starkast och mest hotfull. 😕

Så visst dra gärna dit ett helt gäng föräldrar med barn men va inte naiva utan vaksamma så inte situationen spårar helt. En större grupp svenskar på lekplatsen som inte accepterar somliga ungars kaxiga attityd kan uppfattas som ett intrång och snabbare än ni tror dyker det upp arga äldre syskon och även fullvuxna, jag svär.

Det här är allvarliga samhällsproblem som nog måste lösas ffa på högre politisk nivå. Det funkar ju inte som det blivit nu och många av oss i orten är bland dom första som skriver under på det. 😕

• flygrl
    Anonym (Danskan) skrev 2023-08-08 19:12:48 följande:

Jag är dansk, mindre naiv än genomsnittet ;) Detta är så sorgligt men jag tror dig. Någon nämnde föräldranärvaro och där tror jag ett av de största problemen ligger, eller rättare i brist på samma. En av punkterna i danska ghettopaketet från 2018 är just att det ska finnas en möjlighet att ta bort barnbidraget om ungarna begår kriminalitet. Och på din beskrivning av eskalerande intrångssituationer på lekplatsen där äldre personer med våldskapital kallas in låter det som en polisiär insats inte är långt borta vilket ju låter helt sjukt. Men jag hade ändå gett det en chans med en fredlig aktivitetsdag o sett om inte alla barnen hade kunnat trivas ihop trots allt. Hoppas allt löser sig Ts!

Antar du svarar på mitt inlägg. 😉

Jo, jag har fattat att man i Danmark är mindre naiv och mer handlingskraftig än i Sverige. Det skulle behövas här med för jag tror inte det är bra för nån varken svenskar eller skötsamma invandrare med flummet som är nu. Asså när det börjar kallas in massa folk till en konfliktsituation då är det farligt och nåt polisen måste hantera och inte några barnfamiljer. 😕

Men visst man kan ju prova aktivitetsdags-grejen men barn som absolut inte vill ska inte tvingas med på sånt. 
  • flygrl
    molly50 skrev 2023-08-08 19:29:56 följande:
    Jag förstår vad du menar och jag håller me ddig.
    Självklart ska sonen inte tvingas dit om han inte vill.
    Men samtidigt så tror jag att dte behövs fler vuxna på plats.
    För många gånger så är inte ens föräldrarna i närheten när dessa barn härjar.
    Jag har själv sett det då jag bodde i ett invandrartätt område-
    Där svenska barn inte kunde vistas på lekplatsen utan att invandrarbarnen kastade sten på dem.
    Och där invandrarbarnen sprang omkring på gården och klättrade upp på taken till cykelbodarna och kastade in lerklumpar och stenar på folks balkonger.
    Och var där någon gång en förälder så fick man skäll om man vågade tillrättavisa deras barn.
    Och sa man till barnen så fick man ofta en massa svordomar till svar och/eller att de inte förstod svenska.
    Och fortfarande så kan jag se barn som beter sig illa i mina barns skola.
    Och det är inte enbart invandrarbarn,men tyvärr ofta.
    Det är fruktansvärt hur det har blivit.
    Men tilläggas ska att de flesta jag har träffat kan uppföra sig.
    Men jag tror att det blir fel när alla integreras på samma ställe istället för att blandas med etniska svenskar där de kan lära sig mer om hur samhället fungerar.
    De behöver kanske också gå kurser när de kommer hit där de får lära sig vilka lagar och regler som gäller här.
    Allt du skriver känner jag igen och jag kan dessutom bara hålla med dig i dina slutsatser. Det gör mig ledsen med den bakgrund jag själv har att det är så stora problem kopplat till invandring och jag skäms och blir förbannad att så många uppför sig så fkn illa. 😕

Självklart måste vuxna = föräldrarna ta ansvaret att fostra och se efter sina barn. Det är där det måste börja. Sen så har Sverige tagit emot för många människor på kort tid och inte ställt krav på lära sig svenska och anpassa sig till svenska samhället. Det funkar bara inte och är inte bra för nån vettig människa i längden. Tar man inte tag i dom här problemen nu är jag tyvärr rädd det kommer växa fram verklig rasism bland svenskarna. Det skrämmer mig verkligen. 😮😔
  • flygrl
    Mantrasina skrev 2023-08-08 21:33:03 följande:

Så tråkig upplevelse! Jag förstår att sonen inte vill åka dit och leka, och det borde ni nog inte tvinga honom till. Däremot är det nog en bra idé att vara på några olika platser där det är blandat ursprung så att det där om att bara leka med andra som ser ut som han själv inte cementeras och blir grogrund till negativa tankar om personer med annan härkomst än hans egen. Det är det jag skulle oroa mig för om jag var hans föräldrar.

Väldigt bra poäng som du med flera andra har är att samtidigt som man inte besöker den lekplatsen ändå hålla i minnet att trots allt inte alla med invandrarbakgrund är sådär otrevliga/obehagliga. För vi som inte är så finns absolut och vi är inte få.

Samtidigt skulle jag säga det är typiskt svenskt att tänka så, att va så open minded. Skulle säga att i förorten frodas rasism, homofobi osv och då det aldrig ifrågasätts från svenska samhällets sida är det ingen som ens reflekterar över det skulle kunna va fel. Ingen lindar in sina fördomar eller ursäktar sig med att "jag är inte rasist men..." 😕
  • flygrl
    fultextad användarhandbok skrev 2023-08-08 22:08:22 följande:

Så missanpassat att hålla på så, att det utspelar sig i Sverige är väl inte jätteförvånande. Ni verkar försöka köra med en taktik där man kan relativisera bort problemen. Jag förstår mycket väl att man inte kan offra sonen för ett projekt som man själv inte kan ro i hamn, alltså att få de andra missanpassade att förstå. Däremot måste man ju sätta hårt mot hårt. Jag tror inte att de riktigt förstår något annat språk. Det handlar inte om respekt tyvärr, utan snarare om vem som besitter mest våldskapital, lite så. Riktigt tråkigt.

När jag var riktigt liten talade jag inte så mycket av landets majoritetsspråk, jag lekte ändå med andra som i sin tur inte talade mitt språk. Har aldrig upplevt tråkningar för det och heller aldrig tråkat andra på grund av det. Uppenbarligen kan två helt skilda språk leva fredligt sida vid sida. Det kan säkert gå att sträcka sig till att även helt skilda kulturer kan leva fredligt sida vid sida, men hur skilda och hur fredligt i vilka mängder kan jag inte svara på.

Sätt hårt mot hårt. De som växer upp i sådana miljöer måste antingen lära sig det eller så kommer de få svälja oförrätter och på sikt kan det få våldsamma konsekvenser också, ingen vill bli hunsad och nergjord hur mycket som helst.

Jag håller helt med dig. Det jag menade med att det handlar om respekt är en annan respekt än det man i Sverige menar med respekt. Det handlar om kunna dominera den andre först verbalt och om det inte funkar med så mycket våld som krävs. Respekt är att få andra att backa. Att skrämma andra till underkastelse.

Att ge med sig, backa, vända andra kinden till tolkas som svaghet och ger ingen respekt. Den svenska polisens taktik (?) där man för dialog och ofta backar inger tyvärr ingen respekt här ute.

I vissa lägen är våld och auktoritet det enda som funkar. Att visa vem som bestämmer helt enkelt. Sätta hårt mot hårt. ⚔️

Svar på tråden Invandrarbarnen är elaka och hotfulla mot min son för att han är svensk. Hur ska vi agera? Sluta gå dit?