fultextad användarhandbok skrev 2023-08-19 20:18:33 följande:
Dina inlägg är trevligt författade, ofta positiva, analyserande, smarta. Det som jag hade önskat är samarbete istället för att försöka bekämpa varandra, jag åsyftar då politiska makthavare. De är snabba på att påpeka varandras brister. Mycket kraft går åt till det istället för att samarbeta, åtminstone kan det verka så. Ett land ska bygga på ömsesidig förståelse och gemenskap. Sträcker man ut handen i förtvivlan ska någon finnas där att ta den i fast grepp. Faller man ska någon finnas där att hjälpa en på fötter igen. Det uppnår man inte genom splittring. Tolerans är bra till en viss gräns. Tolererar man det som sker med parallella samhällen med egna våldsregler tolererar man också dess konsekvenser.
De som inte vill leva så borde erbjudas vägar ut, för att bli en del av gemenskapen. Fast vad vet jag, det är säkert lätt att sabla ner ovanstående rader.
Tack tack, dina ord värmer som sagt. ❤️
Fast jag kan nog va ganska svartsynt också. Märkt av det det jag vart och är med om antar jag.
Och visst, jag delar helt uppfattningen det skulle behövas ett mer öppet samtal i samhället där man lyssnar på varandra i respekt och ärligt försöker förstå varandra. Jag tycker man måste kunna prata med alla parter SD inräknade. Det va det jag trodde Nyamko Sabuni skulle initiera när hon blev L-ordförande men hon kom ju tyvärr ingen vart.
Att samhället blir mer och mer polariserat är ju som en parallell till problemen med förorterna, den bristande integrationen osv. Så kan det inte fortsätta om dom allvarliga problemen ska kunna lösas. Fast självklart är det lättare sagt än gjort. 😮
Lånehajen skrev 2023-08-19 22:24:55 följande:
Jag skulle säga att ovanstående är vad samhället behöver mycket mer av överlag. Allting är så svartvitt och polariserat idag, istället för att försöka förstå varandra så strävar alla efter att hitta fel hos den andra sidan och vända dem mot dem. Det är sällsynt att kunna ha en nyanserad diskussion och tyvärr alldeles för vanligt att folk tar den enkla populistiska vägen där man håller med alla andra. För det är det "rätta" och skönt att få några dunkar i ryggen antar jag istället för att riskera att behöva ta en diskussion eller helt enkelt komma fram till att man är av olika åsikter.
Precis, kan bara hålla med också dig. Man måste kunna samtala med varandra även om man tycker olika och då förstås också va så pass ärlig att man vågar ta in va den andra säger och kanske rent av ompröva sin egen ståndpunkt. Alla röster måste få höras, ingen ska bara tystas ner.
fultextad användarhandbok skrev 2023-08-20 18:09:13 följande:
Tyvärr ja, det borde vara resultat och konsekvenser som skulle vara av vikt, istället för att försvara en given politisk ideologi eller åskådning.
Verkligen! 👍