• flygrl

Invandrarbarnen är elaka och hotfulla mot min son för att han är svensk. Hur ska vi agera? Sluta gå dit?

fultextad användarhandbok skrev 2023-08-10 06:48:08 följande:
    Så länge de är på betryggande avstånd är det lätt att försköna, då kan man plocka ut utvalda delar och slänga resten som är obehagligt. De som gör så borde bo där ett år. Rasism ska du inte behöva utstå. Jag hoppas att du finner ditt paradis på jorden, ett hem att lita på, bra platser finns och du ska hitta dit. Jag kom hem för en liten stund sedan, har varit på en fin ö. Kanske är den åt dig, vem vet. Skymning över ö där ingen längre bor. Enbuskagens skuggor står långa, förbehållslösa. Över vilda vattenvidder talar ensamhet. I denna ensamhet finns gemenskap. Där är fjärils vingslag i ljum bris över aftonäng. Där är strandglim och kärleksört som växer mot firmamentet i ovan. Kärlekens späda embryo i naturens famn lockar till smaklig förförelse. En påminnelse om livets flöde, en hyllning till existensen självt. En stjärna tänds, så ännu en och en av dem faller. Det doftar sensommar ute och stjärnfallens tid är kommen. Ser natt blir till dag och låter gryningens vindar föra mig hem.
    flygrl skrev 2023-08-09 21:21:57 följande:
    Förresten tycker jag du är fin på ett bra sätt och bl.a. bidrar med helt fantastisk poesi i forumet. 😉
    Tack så väldigt! Från runsten och kilskrift till denna moderna versionen av de förra, hit dit vi ristar våra budskap. Mina budskap är måhända en dåres önskan att sprida någon sorts inspiration med hjälp av kolportageinlägg, att sammanställa upplevelser och att berätta något. Jag läser med behållning vad du författar i ämnen som intresserar mig, absolut inte min mening att på något vis förfölja dig i diverse trådar. Vissa ämnen är helt enkelt mer intressanta än andra, och du har något att berätta.
    Tack, jag hoppas också hitta hem, "ett hem att lita på"... 🏰

Vi hamnar väl OT men asså wow vilken magi du förmedlar i dina otroliga texter. Blir trollbunden av det du skriver och dom fantastiska bilder det frammanar i mitt inre. Visst är det inspirerande och dessutom har jag lärt mig va firmament och kolportage är. 

Det känns bra och meningsfullt om det jag skriver kring livet i förorten kan intressera nån. För det är ärligt menat och sånt det talas för lite om imho. Och jag uppskattar som sagt din närvaro och väldigt speciella inpass i trådarna. 😉
  • flygrl
    fultextad användarhandbok skrev 2023-08-11 18:28:15 följande:
    Ja ett hem ska ju vara tryggt och pålitligt. Tack så väldigt mycket! Det är intressant hur folk bor och lever och hur de upplever det, vad de har för förutsättningar och vad de strävar efter. Kommer ju själv från en liten ö och hamnade i stan och kanske kommer jag en gång att återvända på heltid, vem vet. Så det är ett intressant ämne som berör. Jag tror inte heller att vi har likadana förorter här som ni i Sverige, inga som polisen undviker eller så. Problemområden finns så klart, men inte på samma sätt tror jag.
    Att trivas och kunna känna sig trygg där man bor är viktigt, både bostaden och området, visst. Härligt att du fick växa upp sådär och kanske rent av tänker återvända. Så borde alla få ha det. 👍🏿
    Och nej, va jag förstått finns inte såna no-go-areas i ditt land...
  • flygrl
    Anonym (S) skrev 2023-08-11 19:42:03 följande:

Vad sött naiva ni är som ska "prata med föräldrarna" när ungarna beter sig som jävla grisar! Snälla, gå och "prata med föräldrarna" och redovisa sen hur det gick! Om ni överlevde. Tycker inte dessa kreatur verkar vara så mycket att "prata med". Kolla bara senaste åren, deras enda språk verkar vara stenkastning, skjutning och annat skit som visar sig i fysiska våldsamheter! Och givetvis i stora grupper, de törs inget annat! Men gå gärna dit och gnäll på att lillpojken är elak mot er lintott, gör det för all del! Förbered er på tre generationer stenkastare bara.
    Detta inlägg kommer bli borttaget, Familjeliv tål inte riktigt sanningar om kulturberikarna!

Vet inte om du menar vi alla med invandrarbakgrund är "kreatur" för då kan jag förstås inte hålla med. Men jag har också tidigare i tråden varnat för det i förorten snabbt kan eskalera och bli farligt på riktigt. Här gäller tyvärr andra regler och det ska man va medveten om. 😕
  • flygrl
    Anonym (Kosmopolit) skrev 2023-08-12 11:23:41 följande:
    Har aldrig träffat någon som är invandrare själv och svart men har så mycket rasistiska åsikter om just invandrare. Du spottar och spyr dina minst sagt rasistiska åsikter mot alla andra invandrare men vill inte själv bli sedd som en när en annan rasist kallar alla invandrare för "kreatur". Antigen är du inte invandrare och svart själv eller så är du ett mycket speciellt fall.

Du verkar ha svårt läsa innantill va jag faktiskt skrivit. Ingenstans har jag "spottat och spytt ut rasistiska åsikter" utan tvärtom sagt det är viktigt komma ihåg vi är många med invandrarbakgrund som inte är fientliga mot svenskar eller uppför oss illa öht. Till Anonym (s) skrev jag att alla vi med invandrarbakgrund INTE är "kreatur" (va exakt hen nu menade med det men väldigt negativt iaf). 

Att det finns stora problem i förorten är däremot nåt många av oss som bor där är medvetna om och oroas över. Om du ser det som rasism öht ta upp sånt ja då är väl jag och väldigt många andra med invandrarbakgrund rasister i dina ögon. Skulle kunna kontra med det snarare är såna som du som skiter i hur vi invandrare i förorten har det när du uppenbarligen osynliggör offren för dom kriminella gängen. salafismen, hederskulturen, homofobin osv.

Du lyssnar väl hellre på den mindre gruppen kriminella i orten och deras naiva beundrare som ständigt får föra våran talan om hur polisen trakasserar oskyldiga förortsbor och att "vi" inte vill ha polisen här istf alla oss som är jävligt trötta på kaozet och gärna skulle se fler poliser härute som satte hårt mot hårt mot gängen. Så snällt som svenskar i den här tråden uttrycker sig går inte snacket bland alla skötsamma invandrare i mina kvarter kan jag bara säga. Du vet många här är riktigt fed up med all skit! 🤬

Det va just såna som dig Fadime Sahindal för många år sen försökte få fatta att hederskultur inte är en rasistisk myt utan kall fkn verklighet. Men du kallar väl även såna som Sakine Madon. Nyamko Sabuni, Sara Mohammad, Amineh Kakabaveh, Zeliha Dagli osv. för rasister. 😮
    Och Elaine Eksvärd som haft fräckheten flera gånger skriva om invandrares rasism mot svarta, judar, svenskar osv. Inte alla invandrare förstås. Dööh!!!

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/0nbMAM/vi-drabbas-av-rasism--fran-invandrare
    https://www.aftonbladet.se/debatt/a/eK8LoK/vi-maste-se-rasismen-som-frodas-i-fororten

• flygrl
    fultextad användarhandbok skrev 2023-08-12 19:47:03 följande:
    Nej det verkar vara andra förutsättningar i Sverige, här är ju stora invandrargrupper ryssar och ester. De brukar smälta in på ett annat vis. Finns ju irakier, sudaneser och somalier och så där med så klart. 
    I c. Ryssland och Estland är ju grannländer med liknande kultur och då också lättare integrera människor därifrån förstås. Finns en del ester i Sverige vet jag och även en del ryssar. Och väldigt många med finländskt ursprung förstås. 😉
  • Meddelande borttaget
  • flygrl
    Anonym (S) skrev 2023-08-13 21:53:33 följande:
    Med ditt inlägg verkar det som att du fattade EXAKT vad jag menar.... "Inte alla invandrare", om det nu är viktigt att tillägga. De som beter sig som folk märker man ju inte av och är alltså inte relevant för ts. Men de som beter sig som djur benämner jag med stolthet som "kreatur", med risk att kränka djuren! Det är ju sällan det är svenska släkter som slåss i lekparker, på fotbollsplaner när Pojkar 10 spelar etc. Jag tror vi förstår varandra....

Ok, då är jag helt med. Jag reagerade på det där med "kreaturen" då jag som svart är så fkn trött på rasistiska apliknelser. Men om du med kreaturen enbart menar såna som uppför sig extremt illa har jag inga invändningar. Men det är viktigt i den här diskussionen aldrig glömma vi är många med invandrarbakgrund som faktiskt inte härjar och beter oss allmänt illa. Och som oroar oss över situationen. 😕

Problemet när man öht inte kan prata om problemen är ju att vi alla buntas ihop till en homogen grupp som ses med misstro. Skulle man t.ex. snabbt utvisa alla som begår brott skulle andelen problematiska bland oss minska samtidigt som andra skulle avskräckas.
    Vi tycks förstå varandra, ja. 😉

• flygrl
    fultextad användarhandbok skrev 2023-08-12 19:55:20 följande:
    Allt som inte passar in i ens eget synsätt och mallar för hur det ska vara innebär inte att det är osant. Det kan däremot innebära att man behöver ompröva och uppgradera sig själv till en mer komplex nivå. Jag har inte sett något rasistiskt från den skribenten överhuvudtaget. 

Lösningen på förortsproblemen är ju att sätta upp lappar på arabiska, somaliska och kanske japanska, för säkerhets skull, att kriminalitet är förbjudet. Då kommer alla att inse det och samlas på torg för att demonstrera mot kriminalitet. Brottsligheten kommer att försvinna och alla kommer att vara glada. Den här patenslösningen delar jag med mig gratis av, vet vem ni ska hylla sedan! Hjälper inte det kan ni helt enkelt forsla bort förorterna till typ, nu fick jag kolla kartan, Tandsjöborg, Jörn, Harads och Kainulasjärvi. Det är inspirerande orter, 2001 lades Tandsjöborgs skola ned. I Jörn finns ett järnvägshotell. I Harads finns ett hembygdsmuseum med massa föremål från Edeforsbygden. Här kan ni läsa mer om Kainulasjärvi SK, där kanske invandrarbarnen kan spela fotboll:  www.kainulasjarvi.com/fotboll
    Lite intressant historia, fast fotboll är ju tråkigt.
    Tack för ditt stöd! 👍

Jag hade faktiskt redan skrivit ett svar på det där om utlokalisering av förorterna osv. men insåg sen det blev lite för tramsigt kanske så jag anmälde mitt eget inlägg och det togs bort. Men jag stöder helt dina förslag och du har min röst. fultextad användarhandbok 2026! 😁
    fultextad användarhandbok skrev 2023-08-13 14:30:54 följande:
    Så är det, det går väl oftast lättare då, även om jag kan tänka mig att flyktingar som kommer från prekära situationer gärna också finner sig till rätta i nyvunnen trygghet. Visst gör det, precis som att det finns finlandssvenskar här, som jag till exempel. Kulturer och språk möts och blöts och stöts, och så där.
    Så är det nog, det du skriver om integrationen av flyktingar från grannländerna.
    Att det finns en finsktalande minoritet i Sverige sen gammalt liksom finlandssvenskar i Finland hänger väl ihop med att länderna dels är grannländer dels länge faktiskt ingått i samma rike. Sen kom det många krigsbarn från Finland under andra världskriget och arbetskraftsinvandrare lite längre fram. Jag har läst på. 😉

• flygrl
    Anonym (S) skrev 2023-08-14 00:01:14 följande:
    Jag syftar på "att bete sig som djur". Inte kunna vistas i civiliserade samhällen. Att våld/döda är enda lösningen på problem. Att inte ha respekt för blåljus. Kolla bara koranbränningarna. Kolla Järva-fältet. Det var ju liksom inte Homo Sapiens som polisen mötte där! Definitivt inget som hör hemma i västvärlden!
    Klart vi alla vet att det finns invandrare som beter sig som folk också! Antalet invandrare/utlandsfödda som söker sig till t.ex. SD's politik har väl aldrig varit högre? Det säger ju en del, även om man inte behöver gå så långt ut åt höger för att vara kritisk mot vad som pågår i Sverige!
    Kreatur har f.ö inget med apor att göra! 😊
    Jag fattar va du menar. Jag uppskattar och är beredd försvara det civiliserade demokratiska och öppna samhället. Sverige är landet jag föddes i och önskar fortsätta leva i och då menar jag inte bara geografiskt utan också värderingarna. Kan man inte uppföra sig civiliserat borde man utvisas imho.

Och jo, jag förstår att kreatur inte är apor. Själv är jag en människa. 100%. Som du. 😉
  • flygrl
    Anonym (Kosmopolit) skrev 2023-08-15 08:57:39 följande:
    hahaha så paradoxalt! :)
    Tänker man så fyrkantigt och fördomsfullt som du förstår jag att tillvaron ofta måste te sig paradoxal. Du vet, vi med invandrarbakgrund är inte en homogen massa som tycker och tänker likadant utan vi kan faktiskt va rätt olika sinsemellan, rösta på olika partier osv. Och att vi är många som också oroar oss över dom problem som borde va uppenbara för dig med gör oss verkligen inte till rasister. Så skippa stereotyperna av oss invandrare och försök förstå tillvaron är liiite mer komplex än så.
  • flygrl
    fultextad användarhandbok skrev 2023-08-16 19:35:39 följande:
    Jag hade gjort mitt bästa! Infört lite skärgård i förorten, forslat bort lite förort till Tandsjöborg, försökt erbjuda några vägar ut. 

Det har du läst på bra! Även jag har lite släkt i Sverige.
    Jag gillar dina vallöften! 👍
    Det förvånar mig inte alls du också har släkt i Sverige.🇫🇮🇸🇪😊
  • flygrl
    fultextad användarhandbok skrev 2023-08-19 20:18:33 följande:
    Dina inlägg är trevligt författade, ofta positiva, analyserande, smarta. Det som jag hade önskat är samarbete istället för att försöka bekämpa varandra, jag åsyftar då politiska makthavare. De är snabba på att påpeka varandras brister. Mycket kraft går åt till det istället för att samarbeta, åtminstone kan det verka så. Ett land ska bygga på ömsesidig förståelse och gemenskap. Sträcker man ut handen i förtvivlan ska någon finnas där att ta den i fast grepp. Faller man ska någon finnas där att hjälpa en på fötter igen. Det uppnår man inte genom splittring. Tolerans är bra till en viss gräns. Tolererar man det som sker med parallella samhällen med egna våldsregler tolererar man också dess konsekvenser.

De som inte vill leva så borde erbjudas vägar ut, för att bli en del av gemenskapen. Fast vad vet jag, det är säkert lätt att sabla ner ovanstående rader.

Tack tack, dina ord värmer som sagt. ❤️
    Fast jag kan nog va ganska svartsynt också. Märkt av det det jag vart och är med om antar jag.

Och visst, jag delar helt uppfattningen det skulle behövas ett mer öppet samtal i samhället där man lyssnar på varandra i respekt och ärligt försöker förstå varandra. Jag tycker man måste kunna prata med alla parter SD inräknade. Det va det jag trodde Nyamko Sabuni skulle initiera när hon blev L-ordförande men hon kom ju tyvärr ingen vart.

Att samhället blir mer och mer polariserat är ju som en parallell till problemen med förorterna, den bristande integrationen osv. Så kan det inte fortsätta om dom allvarliga problemen ska kunna lösas. Fast självklart är det lättare sagt än gjort. 😮

Lånehajen skrev 2023-08-19 22:24:55 följande:
    Jag skulle säga att ovanstående är vad samhället behöver mycket mer av överlag. Allting är så svartvitt och polariserat idag, istället för att försöka förstå varandra så strävar alla efter att hitta fel hos den andra sidan och vända dem mot dem. Det är sällsynt att kunna ha en nyanserad diskussion och tyvärr alldeles för vanligt att folk tar den enkla populistiska vägen där man håller med alla andra. För det är det "rätta" och skönt att få några dunkar i ryggen antar jag istället för att riskera att behöva ta en diskussion eller helt enkelt komma fram till att man är av olika åsikter.
    Precis, kan bara hålla med också dig. Man måste kunna samtala med varandra även om man tycker olika och då förstås också va så pass ärlig att man vågar ta in va den andra säger och kanske rent av ompröva sin egen ståndpunkt. Alla röster måste få höras, ingen ska bara tystas ner.
    fultextad användarhandbok skrev 2023-08-20 18:09:13 följande:
    Tyvärr ja, det borde vara resultat och konsekvenser som skulle vara av vikt, istället för att försvara en given politisk ideologi eller åskådning.
    Verkligen! 👍

• flygrl
    Tom Araya skrev 2023-08-19 23:24:21 följande:
    Din lösning är att alla normala som kan bete sig ska backa från alla platser där det finns människor som inte kan bete sig och behandlar folk illa...
    Inser du konsekvenserna av det?

Följande är inte en uppmaning till TS, men jag backar inte för varken min eller din rätt att leva i fred och trygghet, utan det är den som står för motsatsen som ska backa. På så vis kan vi upprätthålla ett tryggt och stabilt samhälle.

Håller helt med dig i ditt svar till Anonym (Blä) men precis som Anonym (Tvillingmorsan) skriver kan man faktiskt bestämt tycka man inte ska backa undan för aggressiva/hotfulla människor men ändå ibland tvingas inse att man måste backa i en viss situation. För att det kan bli för farligt tex. om man är ensam mot många och/eller för man har ansvar för ett barns trygghet och trivsel. Barnet måste ju ha rätten få leka i en trivsam och trygg omgivning.

Men samhället får ju inte backa utan kan det inte lösas på annat sätt får ju polisen gå in och styra upp det så alla kan vistas tryggt överallt. Problemet idag är ju att samhället och ffa polisen backar alldeles för mycket och då sviker dom dom är satta att skydda. 😕

Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2023-08-20 18:41:38 följande:

Som samhälle bör vi inte vika oss. Som individ får man däremot välja sina strider. Det är inte detsamma som att dra sig undan eller ge med sig.

Ibland är det bättre att backa, ibland inte. Det beror på vad det gäller.

Jag kan bara hålla med i ditt kloka och nyanserade resonemang. 👍
  • flygrl
    Tom Araya skrev 2023-08-20 00:26:24 följande:

Som vanligt kloka inlägg från "flygrl" och "fultextad användarhandbok".

Tack för dina vänliga ord, Tom! 
    Att jag uppskattar dina inlägg överlag i forumet vet du! 😉
  • flygrl
    fultextad användarhandbok skrev 2023-08-21 22:04:08 följande:
    Kollade mejlen bara så du vet. Sedan har ni ju det där konstiga ordet fika, som ni använder i att dricka kaffe eller dylikt. Uttalat med långt slutet i, inte helt sällan åtminstone. Du kanske inte visste det, men förr om åren i Sverige så betydde det fiska, men inte som i gå och fiska, utan att ni åt fisk till kaffet. Är inte det en konstig tradition? Hur ser man att det är en Sverigesvensk som kliver av båten? Jo hon eller han har en burk fisk i fickan eller beställer fisk, som de dessutom doppar i kaffet.

Något jag ofta funderat på är hur ni har det med schweiziska invandrare, de sägs ha kommit med ett tåg som åkte fel och hamnade i Stockholm. Där började de konstruera kanaler, inte tv-kanaler eller radiokanaler alltså, utan vattenkanaler. En del tror att det var holländare som gjorde det, men det var för att de trodde att schweizertyskan var nederländska. Schweiz nationalsport är Alpenfussball och enhjuling, där är det vanligt förekommande att cykla enhjuling med släpvagn. Danmarks nationalsport är bergsklättring. 
    Lol. 😎
  • flygrl
    fultextad användarhandbok skrev 2023-08-21 21:39:01 följande:
    Det är inte bra att vara med om sådant som bryter tillit, där andra aktivt och medvetet gör illa. Det gör ont. Så jag hoppas att du finner tröstens låga och själens läkning.
    Tack fina du! 🌺
  • flygrl
    Tom Araya skrev 2023-08-21 06:07:26 följande:
    Javisst.

Vi har alla ansvar att inte lämna utrymme för de som förstör, beter sig och behandlar andra illa. Vi som är normala, kan bete oss och respekterar varandra är de som ska äga utrymmet.

Men man kan inte begära annat än att var och en tar det ansvaret inom rimliga gränser utifrån sin situation och det var därför jag påpekade att det inte var en uppmaning till TS, utan hon gör rätt i att i första hand se till sitt barns trygghet. I det läget får man lämna över till andra att ta hand om problemet, exempelvis myndigheter som ansvarar för att upprätthålla lag och ordning.
    Precis. Och jag såg det där du skrev om det inte va en uppmaning till TS så jag har ju egentligen inte haft några invändningar mot det du skrivit. 😉
Svar på tråden Invandrarbarnen är elaka och hotfulla mot min son för att han är svensk. Hur ska vi agera? Sluta gå dit?