• Habbe

Bara 21.200 att leva på efter hyran är betald.

Blir ni också lite provocerade när en person som lever på försörjningsstöd klagar på att han har det tufft med endast 21.200 kr kvar efter el och hyra?

Finns väldigt många som jobbar heltid som inte har kvar dessa summor varje månad. 

• Svar på tråden Bara 21.200 att leva på efter hyran är betald.
  • JodiBabe
    Anonvm skrev 2023-07-26 09:53:43 följande:
    Hur många lata och bekväma finns det inte då som lätt fejkar dessa symtom när allt baseras på hur man själv uppfattar saker o ting?

Vem kan ifrågasätta när någon påstår sig t.ex få panikångest över att göra de mest alldagliga saker?

Detta nymodiga påfund med olika slags "psykisk ohälsa" behöver reformeras och regleras.
    Tycker ditt inlägg visar på okunskap. Lycka till med din "reform". 

Att få panikångest som diagnos kräver mer utredning och där måste ju en läkare uttala sig. 
  • Tusselina
    Tom Araya skrev 2023-07-26 02:35:16 följande:
    De går på samma el-räkning om det är el-uppvärmt och kan knappast redovisas separat.
    Tusselina skrev 2023-07-26 02:03:44 följande:
    Det spelar ingen roll om det kunde hända eller inte, de godkänner inte vilka summor som helst i alla fall. I många fall inte heller hela hyran, vet de i min stad nekat hyror motsvarande en liten orenoverad 2:a och fått rätt i förvaltningsrätten. 
    Det beror alldeles på omständigheterna.
    Har man höga boendekostnader och kan sänka dem och har behov av försörjningsstöd under längre tid så ska man göra vad man kan för att sänka kostnaderna. I annat fall kan högre kostnader godtas. Utöver el-kostnaden och hyran får du lägga på någon eller några hundringar per månad för dessa kostnader, så då blir det ännu lättare att komma upp i de där 1100 kr/mån.

Vad sägs om att du faktiskt går och läser på själv istället för spekulerandet för att försöka få det till att du har rätt när du så uppenbarligen hade fel? 

Det finns naturligtvis schabloner som träder i kraft om man inte kan visa (vilket du sett om du faktiskt gått och läst själv istället). 

Som regel har du större ekonomiskt utrymme under utmätning hos kronofogden än på försörjningsstö, inte tvärt om. 

Ja högre kostnader kan godtas men kommunerna gör många gånger inte det och får rätt i förvaltningsrätten många gånger då det är en bedömningsfråga. Det är dock rätt off-topic till faktumet att det är precis tvärtom mot vad du hävdade. Det var bara exempel på att det finns vissa skillnader i beräkningen. Vilket i undantagsfall kan ge olika utfall men det ändrar inte att det i ett generellt perspektiv är tvärtom mot vad du hävdade. 

• Tusselina
    Cathariiina skrev 2023-07-26 10:09:42 följande:
    Det stämmer faktiskt inte, KF räknar med ett högre existensminimum än socnormen. Men å andra sidan kan man när man går på soc - som jag skrev tidigare - få ut extra pengar till nödvändiga utgifter som glasögon, tandläkare, läkare, förskrivna mediciner, specialkost och liknande, och ibland även roligare saker än så till barnen. Så det går antagligen jämt upp. 
    Det kan du få extra för även i beräkningen av förbehållsbeloppet hos kronofogden 
  • Tusselina
    Anonvm skrev 2023-07-26 06:45:28 följande:
    Kommer kronis ut och installerar separata undermätare vid alla värmekällor då? Eller hur avgörs vilken el som förbrukats var och hur mycket?
    Kan faktiska kostnader inte visas finns schabloner. 
  • Tom Araya
    Tusselina skrev 2023-07-26 12:27:20 följande:

Vad sägs om att du faktiskt går och läser på själv istället för spekulerandet för att försöka få det till att du har rätt när du så uppenbarligen hade fel? 

Det finns naturligtvis schabloner som träder i kraft om man inte kan visa (vilket du sett om du faktiskt gått och läst själv istället). 

Som regel har du större ekonomiskt utrymme under utmätning hos kronofogden än på försörjningsstö, inte tvärt om. 

Ja högre kostnader kan godtas men kommunerna gör många gånger inte det och får rätt i förvaltningsrätten många gånger då det är en bedömningsfråga. Det är dock rätt off-topic till faktumet att det är precis tvärtom mot vad du hävdade. Det var bara exempel på att det finns vissa skillnader i beräkningen. Vilket i undantagsfall kan ge olika utfall men det ändrar inte att det i ett generellt perspektiv är tvärtom mot vad du hävdade. 

Jag har studerat många fall i min närhet och på nätet. Jag har inte sett ett enda fall där någon som inte har kunnat hitta ett billigare boende har nekats bistånd till faktiska boendekostnader för att de har varit för höga. Dock har individen i några fall fått överklaga beslutet för att få rätt. Skulle biståndet nekas i ett sådant fall så hamnar personen under riksnorm och det har inte kommunen lagstöd för.
  • Vattumankillen
    JodiBabe skrev 2023-07-26 09:06:28 följande:
    Det är viktigt att inte glömma att diagnoser och psykisk ohälsa är osynliga handikapp, som antagligen påverkar förmågan hos föräldrarnas möjlighet att skaffa jobb.
    Välfärden ska vara till för de som behöver den och psykisk ohälsa är ett handikapp där man behöver samhälles hjälp.

Finns många dömande, okunniga och oförstående människor som har åsikter om folk med osynliga handikapp. 
    Man får väl iframtiden börja röntga alla personer som har osynliga handikapp när det blir möjligt.
    Då blir det mer ett oberoende test. 
  • Vattumankillen
    Hur många lata och bekväma finns det inte då som lätt fejkar dessa symtom när allt baseras på hur man själv uppfattar saker o ting?

Vem kan ifrågasätta när någon påstår sig t.ex få panikångest över att göra de mest alldagliga saker?

Detta nymodiga påfund med olika slags "psykisk ohälsa" behöver reformeras och regleras.
    De som ljuger förstör för de personer som har verkliga problem. 
  • Tom Araya

Man kan ju själv också fundera över hur man skulle må av att vara i en specifik situation... som att exempelvis ha svårt att ta sig tillbaka till arbetsmarknaden efter svår sjukdom eller skada.
  • RenLuft
    Habbe skrev 2023-07-23 16:39:55 följande:
    Bara 21.200 att leva på efter hyran är betald.

Blir ni också lite provocerade när en person som lever på försörjningsstöd klagar på att han har det tufft med endast 21.200 kr kvar efter el och hyra?

Finns väldigt många som jobbar heltid som inte har kvar dessa summor varje månad. 

Hej,
    jag kanske inte blir provocerad, men jag blir lite fundersam.

Jag skall kolla upp artikeln. Känns nästan som ett skämt, så tänker och känner jag. Men inte provocerad.
  • RenLuft

Det blev visst många inlägg på en gång, men så är det, när man inte kan redigera inlägg...
    Jag undrar: Han har alltså gått på försörjningsstöd i flera år. Vart tog det obligatoriska jobbet vägen. I många kommuner har man väl gjort så att socialkontor där man får försörjning, gör så att du får komma ut på arbetet. Att det är obligatorisk att du också skriver in dig på AF.

Jag trodde det var så över hela Sverige numera.

• RenLuft
    Pehrmedh skrev 2023-07-27 00:03:57 följande:
    Sexbarnsmamma får ut 32 000 kronor i bidrag och det lönar sig inte att arbeta.
    Bara att tacka sosseriet för att det blivit såhär.
    www.expressen.se/gt/gt-granskar/shukri-hade-fatt-lika--mycket-pengar-med--bidrag-jobbar-anda/
    Ja, juste! Det där hade jag glömt bort! Men jag förstår inte hur man lyckas. De kommuner som jag bott i, så har man i alla fall fått hjälp till arbetslivet, samtidigt som man gått på försörjningsstöd. Jag personligen har inte gått på försörjningsstöd, men jag känner till reglerna och hur det gått till.

T.ex så skall man vara inskriven på AF, innan man kan ansöka om försörjningsstöd.

I nuläget till den kommunen jag flyttat till, så har jag hört att man återigen, skall skriva in sig först på AF och därefter får man ansöka om försörjningsstöd. Får man inte något jobb och är inne skriven på AF i sex månader, så kan försörjningsstöd/socialkontoret finna ett enklare jobb, som du kan ta.

Å andra sidan, är detta bara något jag hört, inget som jag vet personligen.

Tänk om alla människor gick på försörjningsstöd. Hur skulle samhälle se ut? Otroligt!

Det är väl också som så att man inte heller kan spara pengar när man går på försörjningsstöd? Jag förstår inte hur man står ut med att gå på sådant. Man får väl pengar utifrån vad man behöver. Så man kan ju aldrig spara ihop, så att man t.ex kan göra roliga resor eller så.

Ah, nej, jag förstår inte att man kan vara så icke-ambitiös. Man blir väl så otroligt uttråkad? 
  • Tom Araya
    Pehrmedh skrev 2023-07-27 00:03:57 följande:
    Sexbarnsmamma får ut 32 000 kronor i bidrag och det lönar sig inte att arbeta.
    Bara att tacka sosseriet för att det blivit såhär.
    www.expressen.se/gt/gt-granskar/shukri-hade-fatt-lika--mycket-pengar-med--bidrag-jobbar-anda/
    Felet ligger ju i att ha sex barn som ensamstående och icke självförsörjande.
    Vilka vill avskaffa flerbarnstillägget?
    Vilka vill inkomstpröva barnbidraget?
    32 000 blir inte så fett att leva på som det låter för ett hushåll med en vuxen och 6 barn. Sju pers kräver boendeutrymme som det nog är svårt att komma under 10 000 i boendekostnad för. Det ger 22 000 kvar att leva på= 3142 kr/person och månad. Det hade inte på något sätt varit mer gynnsamt för samhället att de som inte kan få jobb heller inte kan överleva på bidrag.
  • Hjelm

21 200 EFTER att hyran och elen betald?

Då lever man väldigt bekvämt.

• Tom Araya
    Hjelm skrev 2023-08-14 09:30:54 följande:

21 200 EFTER att hyran och elen betald?

Då lever man väldigt bekvämt.

På en familj med två vuxna och fyra barn. Det blir inte så fett.
Svar på tråden Bara 21.200 att leva på efter hyran är betald.