• RenLuft

Bara 21.200 att leva på efter hyran är betald.

Habbe skrev 2023-07-23 16:39:55 följande:
    Bara 21.200 att leva på efter hyran är betald.

Blir ni också lite provocerade när en person som lever på försörjningsstöd klagar på att han har det tufft med endast 21.200 kr kvar efter el och hyra?

Finns väldigt många som jobbar heltid som inte har kvar dessa summor varje månad. 

Hej,
    jag kanske inte blir provocerad, men jag blir lite fundersam.

Jag skall kolla upp artikeln. Känns nästan som ett skämt, så tänker och känner jag. Men inte provocerad.
  • RenLuft

Det blev visst många inlägg på en gång, men så är det, när man inte kan redigera inlägg...
    Jag undrar: Han har alltså gått på försörjningsstöd i flera år. Vart tog det obligatoriska jobbet vägen. I många kommuner har man väl gjort så att socialkontor där man får försörjning, gör så att du får komma ut på arbetet. Att det är obligatorisk att du också skriver in dig på AF.

Jag trodde det var så över hela Sverige numera.

• RenLuft
    Pehrmedh skrev 2023-07-27 00:03:57 följande:
    Sexbarnsmamma får ut 32 000 kronor i bidrag och det lönar sig inte att arbeta.
    Bara att tacka sosseriet för att det blivit såhär.
    www.expressen.se/gt/gt-granskar/shukri-hade-fatt-lika--mycket-pengar-med--bidrag-jobbar-anda/
    Ja, juste! Det där hade jag glömt bort! Men jag förstår inte hur man lyckas. De kommuner som jag bott i, så har man i alla fall fått hjälp till arbetslivet, samtidigt som man gått på försörjningsstöd. Jag personligen har inte gått på försörjningsstöd, men jag känner till reglerna och hur det gått till.

T.ex så skall man vara inskriven på AF, innan man kan ansöka om försörjningsstöd.

I nuläget till den kommunen jag flyttat till, så har jag hört att man återigen, skall skriva in sig först på AF och därefter får man ansöka om försörjningsstöd. Får man inte något jobb och är inne skriven på AF i sex månader, så kan försörjningsstöd/socialkontoret finna ett enklare jobb, som du kan ta.

Å andra sidan, är detta bara något jag hört, inget som jag vet personligen.

Tänk om alla människor gick på försörjningsstöd. Hur skulle samhälle se ut? Otroligt!

Det är väl också som så att man inte heller kan spara pengar när man går på försörjningsstöd? Jag förstår inte hur man står ut med att gå på sådant. Man får väl pengar utifrån vad man behöver. Så man kan ju aldrig spara ihop, så att man t.ex kan göra roliga resor eller så.

Ah, nej, jag förstår inte att man kan vara så icke-ambitiös. Man blir väl så otroligt uttråkad? 
Svar på tråden Bara 21.200 att leva på efter hyran är betald.