• Habbe

Bara 21.200 att leva på efter hyran är betald.

Blir ni också lite provocerade när en person som lever på försörjningsstöd klagar på att han har det tufft med endast 21.200 kr kvar efter el och hyra?

Finns väldigt många som jobbar heltid som inte har kvar dessa summor varje månad. 

• Svar på tråden Bara 21.200 att leva på efter hyran är betald.
  • glassgumman78
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-07-24 00:08:21 följande:
    Tyvärr får man rätta munnen efter matsäcken och det är ingen mänsklig rättighet att ha aktiviteter, sommarsemester, kalas, träningsläger, gymkort, streaming, en massa presenter etc etc. Tycker du att det rimligt att inte arbeta och vara berättigad till allt detta? 
    Mitt inlägg handlade främst om att alla tyckte det var enorm summa, när det är existensminimum.
    Summan blir ju högre för att det är 4 barn inblandade. Summan för en ensamstående är som sagt 4620.

Att leva på försörjngsstöd och samtidigt försöka ge sina barn en "normal" barndom är nog jättetufft.
    Barnen lever ju inte i ett vaccum. Att vara bjuden på kalas och inte ha råd med present, att alla i fotbollslaget är på cup men inte du för ni har inte råd. 
    Att som förälder ha ångest för ens barn råkat tagit sönder vinterjackan, det är 15 grader kallt och man har inte öre att köpa en ny för.

Självklart får de rätta mun efter matsäck. Och nä de har nog inte råd med gymkort och streamingtjänster.
    Jag tog bara upp kostnader som är vanliga, som ska täckas av denna summa, om någon skulle få för sig att testa att leva på denna nivå ett år...

Absolut att många som jobbar också har det knapert. Att växa upp år ut och år in med existensminimum är skadligt för barn men de barn med föräldrar utan sysselsättning (som exempelvis nollklassade sjukskrivna) mår sämst.
    Det visar all forskning. 
    Och många av dessa barn drömmer om att bli snabbt rika och faller lättare offer för gängen.
  • Freddie K

Det finns ingen som lever på försörjningsstöd som har de summorna att leva på!

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Freddie K
    Freddie K skrev 2023-07-24 07:41:35 följande:

Det finns ingen som lever på försörjningsstöd som har de summorna att leva på!

Ok, har man fyra barn så kanske, men jag tycker det låter mycket ändå. Att ha 21200 kr kvar när allt är betalt är ju en dröm. Ok, jag har inga barn, men ändå.
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Habbe

Frågan är vad som händer med Eriks ekonomi om han börjar arbeta och låt oss säga tjänar 30.000, då sänks väl försörjningsstödet kraftigt.

Får han överhuvudtaget får mer pengar netto varje månad?
    Vad är då drivkraften att arbeta om det inte ger mer? Vet inte om det stämmer men har ju läst att det i vissa fall inte alls ger mer pengar ta ett jobb

• glassgumman78
    Habbe skrev 2023-07-24 08:26:31 följande:

Frågan är vad som händer med Eriks ekonomi om han börjar arbeta och låt oss säga tjänar 30.000, då sänks väl försörjningsstödet kraftigt.

Får han överhuvudtaget får mer pengar netto varje månad?
    Vad är då drivkraften att arbeta om det inte ger mer? Vet inte om det stämmer men har ju läst att det i vissa fall inte alls ger mer pengar ta ett jobb

Existensminimum är ju existensminimum.
    Att vara 6 i hushållet, varav 4 barn kostar.

Finns säkert några som tänker som du skriver men tror de flesta vill klara sig själv, även om det skulle innebära samma pengar. Slippa ansöka varje månad och komma på möten redovisa med kontouttdrag som blir lusläst och kvitton som bevisar att du handlat det du fått bidrag till. Slippa redovisa listor med sökta arbeten eller skicka sjukintyg med personliga hälsodetaljer.
  • sandrabeerg
    Tom Araya skrev 2023-07-24 00:38:27 följande:

Beräknat på två vuxna, två barn i ålder 4-6 år, ett barn i ålder 7-10 år och ett barn i åldern 11-14 år så blir försörjningsstödet 21 300 kr utöver boendekostnaderna.

Provberäkning ekonomiskt bistånd - Socialstyrelsen

Det är det inte alls. Nu räknade jag visserligen för enkelhetens skull på alla barnen var 11-14 men om man då räknar med kostnaden för sambos, fyra barn och gemensamma hushållskostander hamnar det 22500. Sök på riksnormen och gör om beräkningen.
  • sandrabeerg
    Tom Araya skrev 2023-07-24 00:38:27 följande:

Beräknat på två vuxna, två barn i ålder 4-6 år, ett barn i ålder 7-10 år och ett barn i åldern 11-14 år så blir försörjningsstödet 21 300 kr utöver boendekostnaderna.

Provberäkning ekonomiskt bistånd - Socialstyrelsen

Ursäkta, svarade precis dig men men skulle svara den som skrev att man inte får så mycket . 
  • sandrabeerg
    glassgumman78 skrev 2023-07-24 10:13:14 följande:
    Existensminimum är ju existensminimum.
    Att vara 6 i hushållet, varav 4 barn kostar.

Finns säkert några som tänker som du skriver men tror de flesta vill klara sig själv, även om det skulle innebära samma pengar. Slippa ansöka varje månad och komma på möten redovisa med kontouttdrag som blir lusläst och kvitton som bevisar att du handlat det du fått bidrag till. Slippa redovisa listor med sökta arbeten eller skicka sjukintyg med personliga hälsodetaljer.
    Absolut tror jag de flesta vill slippa försörjningsstöd. Dock håller jag inte med dig om att varje barn kostar lika mycket. Leksaker och kläder kan användas av flera barn och att laga mat till ytterligare en eller två kostar inte lika mycket. 
    Som sagt, vår familjs klädkostnad ligger betydligt under normen då barnen får ärva av varandra.
  • glassgumman78
    sandrabeerg skrev 2023-07-24 10:22:07 följande:
    Det är det inte alls. Nu räknade jag visserligen för enkelhetens skull på alla barnen var 11-14 men om man då räknar med kostnaden för sambos, fyra barn och gemensamma hushållskostander hamnar det 22500. Sök på riksnormen och gör om beräkningen.
    Det påverkar ju hur gamla barnen är.
  • sandrabeerg
    glassgumman78 skrev 2023-07-24 10:30:11 följande:
    Det påverkar ju hur gamla barnen är.
    Ja, och troligtvis finns det yngre barn i just den familjen eftersom min beräkningen blev högre än i exemplet.
Svar på tråden Bara 21.200 att leva på efter hyran är betald.