• Habbe

Bara 21.200 att leva på efter hyran är betald.

Blir ni också lite provocerade när en person som lever på försörjningsstöd klagar på att han har det tufft med endast 21.200 kr kvar efter el och hyra?

Finns väldigt många som jobbar heltid som inte har kvar dessa summor varje månad. 

• Svar på tråden Bara 21.200 att leva på efter hyran är betald.
  • Cathariiina

Jag tycker att vi måste göra något åt de stora familjerna. I förorterna finns det många 8-10-barnsfamiljer, och varken mamman eller pappan har ett jobb. Kvinnorna fortsätter att föda barn efter barn i Sverige, trots att de har tillgång till preventivmedel här. Det är gamla normer från hemlandet som påverkar, om att det är status att ha många söner. Klanen är också allt, och därför är det viktigt för syskonen att de blir många för livet. 

Men vi skattebetalare kan inte fortsätta sponsra detta! Samtidigt vet jag inte heller vad man ska göra åt det. Tvångssterilisering är inte möjligt i ett civiliserat land, och inte att låta barn svälta och frysa och gå i för små skor, heller.

Vi måste på något sätt komma åt barnen tidigt, påbringa dem västerländska värderingar, som att man skaffar sig ett yrke och etablerar sig på arbetsmarknaden först (i alla fall måste mannen göra det), innan man skaffar ett lagom antal barn: två eller tre. Det måste också bli OK för unga nygifta par ifrån dessa kulturer att använda preventivmedel - som det är nu så förväntar sig hela klanen att det ska komma ett barn, helst en pojke, nio månader efter bröllopsnatten. Om det inte gör det, så tror de att den unga kvinnan är ofruktsam, och det är jättehemskt och misslyckat...

• Vattumankillen
    Anonvm skrev 2023-07-24 23:31:13 följande:

Helt jävla vrickat att man kan gå hemma o dra fötterna efter sig hela livet.... Bara man ser till att skaffa många barn så börjar pengaregnet.

Provocerande.

Jag röstar för att man skall behöva söka tillstånd för att bli gravid, för att bli beviljad tillstånd så ska man bla redogöra för sin förmåga att försörja barnet.
    Väljer man att bli gravid utan tillstånd så står man utanför de sociala skyddsnäten t.ex föräldrapenning och samtliga bidrag som baseras på att det finns barn i hemmet...
    Men oj.... Jag glömde.... Då blir ju de stackars barnen straffade för att de har oansvariga föräldrar.... Barnen, herregud... Tänk på barnen....

Nåja, snart ser vi nog botten i skattkistan med det ekonomiska kaos som råder

Bättre att barnen då blir omhändertagande av socialen än att barnen får inte tillgång till bidrag. 
  • trollhona
    Habbe skrev 2023-07-23 16:39:55 följande:
    Bara 21.200 att leva på efter hyran är betald.

Blir ni också lite provocerade när en person som lever på försörjningsstöd klagar på att han har det tufft med endast 21.200 kr kvar efter el och hyra?

Finns väldigt många som jobbar heltid som inte har kvar dessa summor varje månad. 

Skitprovocerad, men det är ju så detta knäppa samhälle är uppbyggt.
  • Cathariiina

Här ska läggas till också, att det går att få pengar till annat förutom detta grundbidrag. Nödvändig tandvård, nödvändiga glasögon, merkostnader för nödvändig specialkost, läkarbesök, sjukhusräkningar och förskrivna mediciner får man alltid. De som går på soc har en stor fördel framför låginkomsttagare på det sättet, att de behöver aldrig vara rädda för att inte kunna gå till tandläkaren eller läkaren, eller att inte ha råd att köpa ut sin medicin. De är väldigt omhändertagna. 

Har man barn så går det även att få extra bidrag till dem, även om vissa kommuner har blivit för fattiga för att dela ut det nu. Men det har i alla fall gått att få t.ex. medlemsavgifter i föreningar (idrott, scouter, kulturskolan) + nödvändig utrustning (t.ex. hyra av ett instrument), en liten resa till t.ex. Skara sommarland med en natt i en stuga för hela familjer, tågbiljetter för att hälsa på mormor. Sådana saker. Särskilt om man har ett intyg från t.ex. BUP eller HAB eller skolkuratorn att detta skulle vara bra för barnen.

• Tom Araya
    Habbe skrev 2023-07-24 08:26:31 följande:

Frågan är vad som händer med Eriks ekonomi om han börjar arbeta och låt oss säga tjänar 30.000, då sänks väl försörjningsstödet kraftigt.

Får han överhuvudtaget får mer pengar netto varje månad?
    Vad är då drivkraften att arbeta om det inte ger mer? Vet inte om det stämmer men har ju läst att det i vissa fall inte alls ger mer pengar ta ett jobb

Att en av två vuxna börjar jobba ger inte familjen bättre ekonomi, utan de måste tillsammans tjäna mer än vad försörjningsstöd. Hade båda jobbat åtminstone 75 % så hade de troligen haft mer, även om lönen inte var hög.

Dock finns en regel om att lönen inledningsvis inte räknas av från bidraget till 100% när man precis har fått ett jobb, detta för att man ska få en chans att komma ikapp lite ekonomiskt, särskilt då utgifterna ofta ökar med arbete (resor, lunch, kläder mm). Jag minns inte hur mycket som räknas av och hur länge, men jag tror det handlar om 6-12 månader eller däromkring.
  • Tom Araya
    sandrabeerg skrev 2023-07-24 10:22:07 följande:
    Det är det inte alls. Nu räknade jag visserligen för enkelhetens skull på alla barnen var 11-14 men om man då räknar med kostnaden för sambos, fyra barn och gemensamma hushållskostander hamnar det 22500. Sök på riksnormen och gör om beräkningen.
    Jag använde den funktionen som finns på sidan jag länkar till, du kan själv prova den.
    Ändrar man parametrarna, exempelvis åldern på barnen, så blir summan en annan.
  • Tom Araya
    glassgumman78 skrev 2023-07-24 10:13:14 följande:
    Existensminimum är ju existensminimum.
    Att vara 6 i hushållet, varav 4 barn kostar.

Finns säkert några som tänker som du skriver men tror de flesta vill klara sig själv, även om det skulle innebära samma pengar. Slippa ansöka varje månad och komma på möten redovisa med kontouttdrag som blir lusläst och kvitton som bevisar att du handlat det du fått bidrag till. Slippa redovisa listor med sökta arbeten eller skicka sjukintyg med personliga hälsodetaljer.
    Existensminimum är något helt annat, som bara kommer på fråga när du har skulder som Kronofogden vill tvinga dig att betala.
    Normen för försörjningsstöd ligger högre.
  • Jemp
    Tom Araya skrev 2023-07-25 16:42:26 följande:
    Existensminimum är något helt annat, som bara kommer på fråga när du har skulder som Kronofogden vill tvinga dig att betala.
    Normen för försörjningsstöd ligger högre.
    Nej.
  • Anonvm
    Vattumankillen skrev 2023-07-25 11:03:44 följande:
    Bättre att barnen då blir omhändertagande av socialen än att barnen får inte tillgång till bidrag. 
    Nu var ju inte min "lösning" speciellt seriöst menad, men jag gillar ditt förslag bättre.

Precis som med allt annat så är ofta grundtanken god, men vissa individer gör allt för att slippa arbeta... Alla sätt att missbruka och utnyttja socialförsäkringarna...

Hur skulle inte dessa individer ändra sitt sätt att leva om man istället för att man fick mer o fler bidrag ju fler barn man skaffar fick ett erbjudande om att sätta sitt barn i fosterfamilj när man kontaktade socialen och försäkringskassan och sa att man inte klarade av att försörja barnet?
  • Pehrmedh
    Cathariiina skrev 2023-07-25 05:59:27 följande:

Jag tycker att vi måste göra något åt de stora familjerna. I förorterna finns det många 8-10-barnsfamiljer, och varken mamman eller pappan har ett jobb. Kvinnorna fortsätter att föda barn efter barn i Sverige, trots att de har tillgång till preventivmedel här. Det är gamla normer från hemlandet som påverkar, om att det är status att ha många söner. Klanen är också allt, och därför är det viktigt för syskonen att de blir många för livet. 

Men vi skattebetalare kan inte fortsätta sponsra detta! Samtidigt vet jag inte heller vad man ska göra åt det. Tvångssterilisering är inte möjligt i ett civiliserat land, och inte att låta barn svälta och frysa och gå i för små skor, heller.

Vi måste på något sätt komma åt barnen tidigt, påbringa dem västerländska värderingar, som att man skaffar sig ett yrke och etablerar sig på arbetsmarknaden först (i alla fall måste mannen göra det), innan man skaffar ett lagom antal barn: två eller tre. Det måste också bli OK för unga nygifta par ifrån dessa kulturer att använda preventivmedel - som det är nu så förväntar sig hela klanen att det ska komma ett barn, helst en pojke, nio månader efter bröllopsnatten. Om det inte gör det, så tror de att den unga kvinnan är ofruktsam, och det är jättehemskt och misslyckat...

Där är det stora problemet.
    Många barn och inte självförsörjande samt saknar plan för hur de ska bli det. Därtill knappt någon kontakt med svenska samhället.
    Till en början med måste flerbarnstillägget bort.
Svar på tråden Bara 21.200 att leva på efter hyran är betald.