• Habbe

Bara 21.200 att leva på efter hyran är betald.

Blir ni också lite provocerade när en person som lever på försörjningsstöd klagar på att han har det tufft med endast 21.200 kr kvar efter el och hyra?

Finns väldigt många som jobbar heltid som inte har kvar dessa summor varje månad. 

• Svar på tråden Bara 21.200 att leva på efter hyran är betald.
  • glassgumman78
    sandrabeerg skrev 2023-07-24 11:06:28 följande:
    Nej, jag menar inte att alla behöver ha ett klädkonto som vårt. Men jag kvarstår vid att fyra barn inte kostar fyra gånger så mycket som ett. 

Var ser du att klädnormen utgår från att man köper begagnat? Det har jag aldrig hört eller sett. Om man räknar på fyra barn i olika åldrar kan klädnormen ligga på 30276 om året. För mig är det inte särskilt lågt. Även om inte allt kan ärvas är det orimligt att tänka att inget kan ärvas.

För ensamstående eller ensamstående men ett barn tänker jag dock att summorna är låga. 
    Är socionom och jobbar ju dagligen utifrån socialtjänstlagen och har läst alla betänkanden och utredningar som landat i lagarna och vad som ska ingå, rapporter från socialstyrelsen och många många domar från förvaltningsdomstolarna och jobbat med försörjningsstöd i många år...

Självklart måste ju ingen köpa allt begagnat men man har i betänkanden och domar etc gjort resonemang kring detta.

Man kan tycka att klädkontot är väl tilltaget när man lägger ihop men vissa andra delar av normen är ju lite snålare kan jag tycka så det jämnar ofta ut sig...Betänk att det inte finns någon del av normen som täcker hushållsgeråd och möbler...
    Vissa möbler kan man ansöka om vid långvarit bistånd men då kommer en socialsekreterare hem och kollar och det är även väldigt snålt vad man kan få...
  • sandrabeerg
    glassgumman78 skrev 2023-07-24 11:44:58 följande:
    Är socionom och jobbar ju dagligen utifrån socialtjänstlagen och har läst alla betänkanden och utredningar som landat i lagarna och vad som ska ingå, rapporter från socialstyrelsen och många många domar från förvaltningsdomstolarna och jobbat med försörjningsstöd i många år...

Självklart måste ju ingen köpa allt begagnat men man har i betänkanden och domar etc gjort resonemang kring detta.

Man kan tycka att klädkontot är väl tilltaget när man lägger ihop men vissa andra delar av normen är ju lite snålare kan jag tycka så det jämnar ofta ut sig...Betänk att det inte finns någon del av normen som täcker hushållsgeråd och möbler...
    Vissa möbler kan man ansöka om vid långvarit bistånd men då kommer en socialsekreterare hem och kollar och det är även väldigt snålt vad man kan få...
    Jag har mer insyn än du tror. Men om du vill hänvisa till förarbeten eller domar som säger att klädnormen utgår från kostnaden för begagnade kläder får du gärna göra det.

Fullt medveten om att kostnaden för hemutrustning är låg.  Jag är också fullt medveten om att det är svårare när man inte har marginaler. Likaså är jag medveten om att det i många kommuner har blivit svårare att bli beviljad ekonomiskt bistånd och att det ibland krävs underlag in absurdum. Jag sitter verkligen inte och säger att det är enkelt att ha försörjningsstöd. Däremot anser jag att fyra barn inte kostar fyra gånger så mycket som ett. 
  • Mandelkanel

Det är svårt att förstå att man skaffar fyra barn när man "under hela sitt liv inte kunnat behålla ett arbete pga svåra depressioner". Hur man än vrider och vänder på det så har man ett eget ansvar över att planera sitt liv. Nu försörjer samhället familjen och barnen men ingen av föräldrarna arbetar. Hade man nöjt sig med ett barn hade livet blivit betydligt lättare och de kanske tom hade kunnat arbeta och försörja sig själva. Har svårt för den här typen av snyftartiklar där det insinueras att samhället ska ta allt ansvar och den enskilde bara är ett offer. Summan kan diskuteras men med tanke på att dem enbart består av skattemedel kan den inte vara lika hög som en arbetsinkomst. 

• Pehrmedh
    Mandelkanel skrev 2023-07-24 12:01:11 följande:

Det är svårt att förstå att man skaffar fyra barn när man "under hela sitt liv inte kunnat behålla ett arbete pga svåra depressioner". Hur man än vrider och vänder på det så har man ett eget ansvar över att planera sitt liv. Nu försörjer samhället familjen och barnen men ingen av föräldrarna arbetar. Hade man nöjt sig med ett barn hade livet blivit betydligt lättare och de kanske tom hade kunnat arbeta och försörja sig själva. Har svårt för den här typen av snyftartiklar där det insinueras att samhället ska ta allt ansvar och den enskilde bara är ett offer. Summan kan diskuteras men med tanke på att dem enbart består av skattemedel kan den inte vara lika hög som en arbetsinkomst. 

Man bör inte skaffa fler barn än vad situationen tillåter. 
    Inte ansvarstagande att sätta barn till världen om man inte kan försörja sig själv och dem.

Då får nan nöja sig med ett barn, som du säger.

De har ett eget ansvar.
  • GGN

Hur kan man gå på försörjningsstöd i flera år???

• callmepreggoornot
    GGN skrev 2023-07-24 19:35:12 följande:

Hur kan man gå på försörjningsstöd i flera år???

Enkelt. Är det verkligen svårt att förstå för en sk normalbegåvad person? Förvånad.
  • Vattumankillen
    Habbe skrev 2023-07-23 16:39:55 följande:

Blir ni också lite provocerade när en person som lever på försörjningsstöd klagar på att han har det tufft med endast 21.200 kr kvar efter el och hyra?

Finns väldigt många som jobbar heltid som inte har kvar dessa summor varje månad.  //

Vad är källan på det här?!
    Lever de enbart på bidrag? 

Är det bara han som får bidrag i familjen eller får ev mamman också bidrag? 
  • Vattumankillen
    BaraLillaJag84 skrev 2023-07-23 17:02:41 följande:

Jag skulle vara glad om jag hade den summan INNAN räkningarna är betalda.

Har du räknat hur mycket det kostar att ha 4 barn, samt det är två vuxna personer som ska leva på det?

Det kanske inte är så mycket pengar egentligen 
  • Vattumankillen
    Pehrmedh skrev 2023-07-24 15:51:17 följande:
    Man bör inte skaffa fler barn än vad situationen tillåter. 
    Inte ansvarstagande att sätta barn till världen om man inte kan försörja sig själv och dem.

Då får nan nöja sig med ett barn, som du säger.

De har ett eget ansvar.
    Barnen har inte ett eget ansvar. 
  • Vattumankillen
    Habbe skrev 2023-07-23 16:39:55 följande:

Finns väldigt många som jobbar heltid som inte har kvar dessa summor varje månad.  //

Hittat artikeln.
    Han kanske har autism.
    Det stod inte om det i artikeln men två av barnen har autism. Vem vet, han kanske har det också då autism kan både vara ärftligt eller något som uppstår under graviditeten etc. 
Svar på tråden Bara 21.200 att leva på efter hyran är betald.