sandrabeerg skrev 2023-07-24 11:06:28 följande:
Nej, jag menar inte att alla behöver ha ett klädkonto som vårt. Men jag kvarstår vid att fyra barn inte kostar fyra gånger så mycket som ett.
Var ser du att klädnormen utgår från att man köper begagnat? Det har jag aldrig hört eller sett. Om man räknar på fyra barn i olika åldrar kan klädnormen ligga på 30276 om året. För mig är det inte särskilt lågt. Även om inte allt kan ärvas är det orimligt att tänka att inget kan ärvas.
För ensamstående eller ensamstående men ett barn tänker jag dock att summorna är låga.
Är socionom och jobbar ju dagligen utifrån socialtjänstlagen och har läst alla betänkanden och utredningar som landat i lagarna och vad som ska ingå, rapporter från socialstyrelsen och många många domar från förvaltningsdomstolarna och jobbat med försörjningsstöd i många år...
Självklart måste ju ingen köpa allt begagnat men man har i betänkanden och domar etc gjort resonemang kring detta.
Man kan tycka att klädkontot är väl tilltaget när man lägger ihop men vissa andra delar av normen är ju lite snålare kan jag tycka så det jämnar ofta ut sig...Betänk att det inte finns någon del av normen som täcker hushållsgeråd och möbler...
Vissa möbler kan man ansöka om vid långvarit bistånd men då kommer en socialsekreterare hem och kollar och det är även väldigt snålt vad man kan få...