sandrabeerg skrev 2023-07-24 10:29:03 följande:
Absolut tror jag de flesta vill slippa försörjningsstöd. Dock håller jag inte med dig om att varje barn kostar lika mycket. Leksaker och kläder kan användas av flera barn och att laga mat till ytterligare en eller två kostar inte lika mycket.
Som sagt, vår familjs klädkostnad ligger betydligt under normen då barnen får ärva av varandra.
Detta är mitt tyckande vad barn kostar utan baseras på riksnormen som beslutas varje år av riksdagen.
Den sätts utifrån vad som anses ingå i en skälig levnadsnivå och vad en låginkomsttagare kan tänkas ha råd med. Klädnormen läggs utifrån att man köper begagnat etc.
Man kan inte heller utgå helt bara från sin egna livssituation...
Vårt yngsta barn växte betydligt snabbare än vårt äldsta och har under stor del av deras uppväxt haft samma storlekar som sitt äldre syskon trots att det skiljer 2 år mellan dem. Hen har alltså inte kunnat ärva någonting...
Vi har ju sålt en del istället men lever du på försörjningsstöd så måste du ju redovisa allt du får in och eventuella insättningar etc räknas ju av mot försörjningsstödet.
Nu lever vi inte på försörjningsstöd så det har inte varit en issue.
Har man exempelvis barn som har ADHD eller liknande så slits kläderna mer och det kanske aldrig blir nåt att ärva...
Vårt matkonto är långt under normen för jag är en fena på att laga soppa på en spik och ta till vara på allt men det betyder inte att jag tycker allas kostnader ska sättas utifrån detta.