Bara 21.200 att leva på efter hyran är betald.
Som ensamstående eller ensamstående med något barn blir det tajt. Men med ett antal barn borde man räkna med att de ärver varandra. Där tänker jag att det är fel.
Som ensamstående eller ensamstående med något barn blir det tajt. Men med ett antal barn borde man räkna med att de ärver varandra. Där tänker jag att det är fel.
Det skulle vara intressant se, de exakta utläggen och en mer noggrann redovisning av denna artikel.
Jag har aldrig någonsin hört eller sett någon leva på bidrag och ha så där mycket kvar. Förutom utländska familjer med typ 7-8 barn. Det är oftast antalet barn som trissar upp summan.
Vilken kommun det tillhör. Nu ska riksnormen och försörjningsstöd vara samma i hela landet. Men det är det inte. Konstigt nog.
De jag känt eller vet om som lever på bidrag. Har till det precis nödvändiga. Men det kanske bara är ensamstående. Har du familj med en del barn. Verkar det som att de räddar upp familjens ekonomi. Sjukt. Och sjukt att även skaffa fyra ungar. När man inte ens kan försörja sig själv och har kronisk depression.
Ett annat problem. Är att vi i Sverige har för låga löner. Och det eftersläpar. Våra omkostnader ökar. Men inte lönerna.
Beräknat på två vuxna, två barn i ålder 4-6 år, ett barn i ålder 7-10 år och ett barn i åldern 11-14 år så blir försörjningsstödet 21 300 kr utöver boendekostnaderna.
Provberäkning ekonomiskt bistånd - Socialstyrelsen
Beräknat på två vuxna, två barn i ålder 4-6 år, ett barn i ålder 7-10 år och ett barn i åldern 11-14 år så blir försörjningsstödet 21 300 kr utöver boendekostnaderna.
Provberäkning ekonomiskt bistånd - Socialstyrelsen
Det man diskuterar nu är regeringens förslag på bidragstak. Bidragen är ju dock redan villkorade. De här personerna, som beskrivs i den länkade artikeln står långt från arbetsmarknaden och kommer inte närmare den pga ett bidragstak. De behöver ännu mer hjälp att bli så självförsörjande som möjligt. Att få ett heltidsjobb som de kan överleva på utan bidrag utöver barnbidrag är inte ens troligt. Det här personerna har så många problem och har inte det liv en normalfungerande människa skulle önska sig. Prova att gå i deras skor ett par månader. Att slå mot den här familjen drabbar barnen.
Så klart det finns slackers i samhället, men det finns också personer som saknar förmågor.