Inlägg från: glassgumman78 |Visa alla inlägg
  • glassgumman78

Bara 21.200 att leva på efter hyran är betald.

Ser inget konstigt alls.
    2 vuxna och 4 barn är ju en stor familj. 6 st.
    Denna summa ska räcka till: Mat, kläder, hygien, telefon (även till barnen om de är i den åldern), tv, förbrukningsvaror, fritid och lek.

Men ni som tycker att det är mycket pengar att leva på försörjningsstödsnivån.
    Gå in och gör en provberäkning vad er norm skulle landa på utifrån er familj och testa att lev på den nivån fram ett år.

Betänk terminsavgifter på aktiviteter, utrustning till aktiviteter, ev cuper/turneringar/läger, ute och inneskor till gympan, vinterkläder, vinterskor, skridskor, regnkläder och stövlar, leksaker, födelsedagspresenter och juklappar, kalas, presenter till kompisar/kusiner/släktingar, alla receptfria mediciner, cyklar, saker till hemmet, egna gymkort och gymkläder eller andra hobbies, ev abonnemang på streaming, sommarsemester, barnförsäkringar etc etc etc

www.socialstyrelsen.se/kunskapsstod-och-regler/omraden/ekonomiskt-bistand/provberakning-ekonomiskt-bistand/

Vår familj skulle landa på 15 870kr/månaden
    2 vuxna och 2 barn mellan 11-14 år.

• glassgumman78
    Rockärbäst skrev 2023-07-23 16:54:24 följande:

Vi skulle vara glada om vi hade den summan kvar!

Och ni är 2 vuxna och 4 barn? Båda vuxna arbetar/aktivt arbetssökande/sjukskrivna på 100%
    Och inga sparade medel eller tillgångar och uttömt alla andra möjligheter (såsom bostadsbidrag etc)?

Om ni inte har denna summa kvar och ovanstående stämmer in på er kan vara berättigade till stöd...
  • glassgumman78
    glassgumman78 skrev 2023-07-23 22:52:56 följande:
    Och ni är 2 vuxna och 4 barn? Båda vuxna arbetar/aktivt arbetssökande/sjukskrivna på 100%
    Och inga sparade medel eller tillgångar och uttömt alla andra möjligheter (såsom bostadsbidrag etc)?

Om ni inte har denna summa kvar och ovanstående stämmer in på er kan vara berättigade till stöd...
    Förutsatt att ni har skälig hyra också förstås...
  • glassgumman78
    BaraLillaJag84 skrev 2023-07-23 17:02:41 följande:

Jag skulle vara glad om jag hade den summan INNAN räkningarna är betalda.

Är du ensam är ju motsvarande summa 4620 när hyra och el är betalda...
  • glassgumman78
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-07-24 00:08:21 följande:
    Tyvärr får man rätta munnen efter matsäcken och det är ingen mänsklig rättighet att ha aktiviteter, sommarsemester, kalas, träningsläger, gymkort, streaming, en massa presenter etc etc. Tycker du att det rimligt att inte arbeta och vara berättigad till allt detta? 
    Mitt inlägg handlade främst om att alla tyckte det var enorm summa, när det är existensminimum.
    Summan blir ju högre för att det är 4 barn inblandade. Summan för en ensamstående är som sagt 4620.

Att leva på försörjngsstöd och samtidigt försöka ge sina barn en "normal" barndom är nog jättetufft.
    Barnen lever ju inte i ett vaccum. Att vara bjuden på kalas och inte ha råd med present, att alla i fotbollslaget är på cup men inte du för ni har inte råd. 
    Att som förälder ha ångest för ens barn råkat tagit sönder vinterjackan, det är 15 grader kallt och man har inte öre att köpa en ny för.

Självklart får de rätta mun efter matsäck. Och nä de har nog inte råd med gymkort och streamingtjänster.
    Jag tog bara upp kostnader som är vanliga, som ska täckas av denna summa, om någon skulle få för sig att testa att leva på denna nivå ett år...

Absolut att många som jobbar också har det knapert. Att växa upp år ut och år in med existensminimum är skadligt för barn men de barn med föräldrar utan sysselsättning (som exempelvis nollklassade sjukskrivna) mår sämst.
    Det visar all forskning. 
    Och många av dessa barn drömmer om att bli snabbt rika och faller lättare offer för gängen.
  • glassgumman78
    Habbe skrev 2023-07-24 08:26:31 följande:

Frågan är vad som händer med Eriks ekonomi om han börjar arbeta och låt oss säga tjänar 30.000, då sänks väl försörjningsstödet kraftigt.

Får han överhuvudtaget får mer pengar netto varje månad?
    Vad är då drivkraften att arbeta om det inte ger mer? Vet inte om det stämmer men har ju läst att det i vissa fall inte alls ger mer pengar ta ett jobb

Existensminimum är ju existensminimum.
    Att vara 6 i hushållet, varav 4 barn kostar.

Finns säkert några som tänker som du skriver men tror de flesta vill klara sig själv, även om det skulle innebära samma pengar. Slippa ansöka varje månad och komma på möten redovisa med kontouttdrag som blir lusläst och kvitton som bevisar att du handlat det du fått bidrag till. Slippa redovisa listor med sökta arbeten eller skicka sjukintyg med personliga hälsodetaljer.
  • glassgumman78
    sandrabeerg skrev 2023-07-24 10:22:07 följande:
    Det är det inte alls. Nu räknade jag visserligen för enkelhetens skull på alla barnen var 11-14 men om man då räknar med kostnaden för sambos, fyra barn och gemensamma hushållskostander hamnar det 22500. Sök på riksnormen och gör om beräkningen.
    Det påverkar ju hur gamla barnen är.
  • glassgumman78
    sandrabeerg skrev 2023-07-24 10:29:03 följande:
    Absolut tror jag de flesta vill slippa försörjningsstöd. Dock håller jag inte med dig om att varje barn kostar lika mycket. Leksaker och kläder kan användas av flera barn och att laga mat till ytterligare en eller två kostar inte lika mycket. 
    Som sagt, vår familjs klädkostnad ligger betydligt under normen då barnen får ärva av varandra.
    Detta är mitt tyckande vad barn kostar utan baseras på riksnormen som beslutas varje år av riksdagen.
    Den sätts utifrån vad som anses ingå i en skälig levnadsnivå och vad en låginkomsttagare kan tänkas ha råd med. Klädnormen läggs utifrån att man köper begagnat etc.

Man kan inte heller utgå helt bara från sin egna livssituation...
    Vårt yngsta barn växte betydligt snabbare än vårt äldsta och har under stor del av deras uppväxt haft samma storlekar som sitt äldre syskon trots att det skiljer 2 år mellan dem. Hen har alltså inte kunnat ärva någonting...
    Vi har ju sålt en del istället men lever du på försörjningsstöd så måste du ju redovisa allt du får in och eventuella insättningar etc räknas ju av mot försörjningsstödet.
    Nu lever vi inte på försörjningsstöd så det har inte varit en issue.
    Har man exempelvis barn som har ADHD eller liknande så slits kläderna mer och det kanske aldrig blir nåt att ärva...

Vårt matkonto är långt under normen för jag är en fena på att laga soppa på en spik och ta till vara på allt men det betyder inte att jag tycker allas kostnader ska sättas utifrån detta.
  • glassgumman78
    Finansen7 skrev 2023-07-24 10:43:43 följande:

Det man diskuterar nu är regeringens förslag på bidragstak. Bidragen är ju dock redan villkorade. De här personerna, som beskrivs i den länkade artikeln står långt från arbetsmarknaden och kommer inte närmare den pga ett bidragstak. De behöver ännu mer hjälp att bli så självförsörjande som möjligt. Att få ett heltidsjobb som de kan överleva på utan bidrag utöver barnbidrag är inte ens troligt. Det här personerna har så många problem och har inte det liv en normalfungerande människa skulle önska sig. Prova att gå i deras skor ett par månader. Att slå mot den här familjen drabbar barnen. 

Så klart det finns slackers i samhället, men det finns också personer som saknar förmågor.

Artikeln är ju dessutom felaktig. I artikeln står det att summan är efter att bidragen räknats av men det stämmer inte.
    Summan som nämns är ju riksnormen som sedan läggs ihop med hyra och el för att få fram familjens behov.
    Om det är ett underskott EFTER att alla inkomster (exempelvis barnbidrag och bostadsbidrag) dragits av så är det den summan som beviljas från försörjningsstöd.
    Socialtjänsten betalar inte heller hyran och elen utan det gör personerna själv, utgifterna tas bara med i beräkningen.

Blir så trött när en så pass stor tidning som Aftonbladet inte dubbelkollat sin fakta...men vad kan man förvänta sig när inte en Statsministern har koll...
  • glassgumman78
    sandrabeerg skrev 2023-07-24 11:14:33 följande:
    Jag förstår inte riktigt vad du reagerar på. Summan som nämns är ju vad familjen har att leva på. Jag tror ingen uppfattar det som att de dessutom har barnbidrag/flerbarnstillägg etc. Det står väl tydligt att det är detta som blir kvar när familjen har betalat hyra och el. 
    "Efter att socialsekreterarna har dragit av familjens inkomster från barnbidrag, flerbarnstillägg, bostadsbidrag och äldsta barnets studiebidrag får familjen runt 21 200 kronor. Det är vad de har att leva på efter att elen och hyran är betald"

Läser vi samma artikel? Det låter ju som de får 21 200 från socialtjänsten utöver bidragen. Det får de alltså INTE.

• glassgumman78
    sandrabeerg skrev 2023-07-24 11:06:28 följande:
    Nej, jag menar inte att alla behöver ha ett klädkonto som vårt. Men jag kvarstår vid att fyra barn inte kostar fyra gånger så mycket som ett. 

Var ser du att klädnormen utgår från att man köper begagnat? Det har jag aldrig hört eller sett. Om man räknar på fyra barn i olika åldrar kan klädnormen ligga på 30276 om året. För mig är det inte särskilt lågt. Även om inte allt kan ärvas är det orimligt att tänka att inget kan ärvas.

För ensamstående eller ensamstående men ett barn tänker jag dock att summorna är låga. 
    Är socionom och jobbar ju dagligen utifrån socialtjänstlagen och har läst alla betänkanden och utredningar som landat i lagarna och vad som ska ingå, rapporter från socialstyrelsen och många många domar från förvaltningsdomstolarna och jobbat med försörjningsstöd i många år...

Självklart måste ju ingen köpa allt begagnat men man har i betänkanden och domar etc gjort resonemang kring detta.

Man kan tycka att klädkontot är väl tilltaget när man lägger ihop men vissa andra delar av normen är ju lite snålare kan jag tycka så det jämnar ofta ut sig...Betänk att det inte finns någon del av normen som täcker hushållsgeråd och möbler...
    Vissa möbler kan man ansöka om vid långvarit bistånd men då kommer en socialsekreterare hem och kollar och det är även väldigt snålt vad man kan få...
Svar på tråden Bara 21.200 att leva på efter hyran är betald.