• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

Få saker tycks provocera människor lika mycket som incels. I varje incel-tråd tar folk chansen att spy galla över dem. Många menar att det inte alls kan vara omöjligt för incels att träffa någon, att de bara inbillar sig det och att de borde skärpa sig.

Om man fortfarande är en incel trots att incel-problematiken inte finns på riktigt. Borde man då skämmas? Förtjänar man att vara en incel för att man inte klarar av något som inte ens är svårt? Borde man känna ett stort självförakt med insikt om att omvärlden (förutom en själv) är helt normal?

Varför väcker incels så starka reaktioner och ilska?

• Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (hej) skrev 2023-07-18 02:01:42 följande:
    Varför hittar du på saker som jag inte har sagt?

Helt sjuka påståenden som att kvinnor ska försvinna från jordens yta och att jag skulle må bättre då. Nej, det finns ingen som har sagt det.

Jag har inte heller sagt att alla kvinnor lever som influencers utan problem i livet. Det stämmer inte.

Den enda av oss som bär på ett förakt är du och det riktar du mot ensamma män / incels. Ditt förakt för den gruppen har inga gränser.

Du verkar inte förstå vad jag menar. Alternativt att du hittar på.

Du sätter ditt självförakt i förhållande till kvinnor. Vilket då innebär att kvinnor är orsaken till ditt självförakt. Du lägger det på kvinnor. I en teoretisk värld utan kvinnor så skulle du inte ha det föraktet, eller hur?

Jag har aldrig påstått heller att du anser att alla kvinnor lev som influensers. Du utstrålar däremot en svartsjuka och förakt mot den typen av kvinnor. 

jag föraktar inte ensamma män, tvärtom. Jag föraktar däremot incels då de oförtjänt föraktar kvinnor. Det hör inte till i ett samhälle.

• Anonym (Cloffe)
    Anonym (hej) skrev 2023-07-18 02:09:50 följande:
    En massa dravel. Det är mer ovanligt att incels är farliga för kvinnor än att gifta män är det. Incels misshandlar inte kvinnor, incels köper i regel inte sex utan det är oftast gifta män som gör det.

Bara för att man har kvinnliga vänner slutar man inte att vara incel. Risken ökar snarare för att man mår sämre över att man bara duger som vän, men inte som en partner.
    En misogyn man är en potentiellt farlig man. Incels är vanligtvis misogyna. Men du kan väl fortsätta på ditt invanda spår och se vad som händer.

Du kan ju roa dig med att läsa Reddits "niceguys" incels benämner sig oftast som "snälla" killar. (Vilket de inte är)

en kvinnlig vän kan hjälpa en incel att se kvinnor som vänner och individer. En incel homogeniserar normalt gruppen kvinnor och tillskriver dom vissa egenskaper. Ingen kvinna faller för en man som ser kvinnor som aliens eller en och samma individ.
  • Anonym (Maria)
    Anonym (hej) skrev 2023-07-18 02:23:01 följande:
    Det kan inte bara vara var och ens personliga problem längre när det har uppstått en sån situation med många incels. Det är som att säga att cancer eller psykisk ohälsa är var och ens problem och inte en fråga för samhället.

Förut innan datingappar var det så att man fick vara själv om man hade orimliga förväntningar. Nu finns det attraktiva män som erbjuder obegränsat med sex till alla sorters kvinnor (dock inte förhållanden). Ingen kvinna behöver alltså vara helt själv. Därför finns det incels för kvinnor kan ha orimliga förväntningar.

Att säga att man inte har något ansvar för andra, när man själv har fått en förbättrad situation, är ungefär som att säga att man inte vill betala skatt fast man tjänar 100 000 kr i månaden. Ingen har dock ett personligt ansvar, men tillsammans har vi alla det.

Jo om lösningen skulle vara att kvinnor ska ändra sina krav för incels skull, det ÄR faktiskt deras personliga problem. Man kan försöka hjälpa stötta om man vill på olika sätt men att det ska ske genom att kvinnor ska ändra sina egna preferenser glöm det.

Men om kvinnan faktiskt kan få en man med de förväntningarna så var de ju inte orimliga. Och det finns fortfarande kvinnor som hellre är själva om de inte får det de vill, och det är helt OK att folk ska få välja det.

• Anonym (SL)
    Det kan inte bara vara var och ens personliga problem längre när det har uppstått en sån situation med många incels. Det är som att säga att cancer eller psykisk ohälsa är var och ens problem och inte en fråga för samhället.

Förut innan datingappar var det så att man fick vara själv om man hade orimliga förväntningar. Nu finns det attraktiva män som erbjuder obegränsat med sex till alla sorters kvinnor (dock inte förhållanden). Ingen kvinna behöver alltså vara helt själv. Därför finns det incels för kvinnor kan ha orimliga förväntningar.

Att säga att man inte har något ansvar för andra, när man själv har fått en förbättrad situation, är ungefär som att säga att man inte vill betala skatt fast man tjänar 100 000 kr i månaden. Ingen har dock ett personligt ansvar, men tillsammans har vi alla det.
    Så vad är din lösning?
    Hur ska kollektivet män och kvinnor hjälpa de som är ensamma. 
    För alla lyckligt lottade män som får sex har väl också ansvar för incelsen? 
    Ska de hoppa över ett tillfälle här och där i solidaritet. Sexstrejka för sina sorgsna bröder.
    Eller varför inte kanske ha lite kompissex med de ensamma.
    Om kvinnornas ansvar är att börja ha sex med sådana som de inte tänder på för att bota andras ensamhet så kan ju männen också göra det. Lite homosex för den goda sakens skull. De kan ju ha ögonbindel.

Många kvinnor lever i ensamhet, helt frivilligt. Kanske de kan öppna upp behandlingsskolor för incelsen, där de får lära sig acceptans för sin situation. Visa att det går utan att bli hatisk...

Nu raljerar jag.
    Men tanken att jag som kvinna ska sänka mina krav och leva ett liv med någon som jag inte delar värderingar med eller tänder på är lika absurd som att män mot sina preferenser ska börja ha homosex.
    Det går inte att jämföra skatt och sex.
    Inte ett dugg samma sak. 
  • Anonym (Til)

Jag tror du har fel i dina antaganden om att det skulle handla om att attraktiva män erbjuder kvinnor sex på dejtingsidor. Kvinnor söker primärt inte sex på det sätt män gör, även om det förekommer. Kvinnor är hellre ensamma än med någon som inte känns rätt, vilket är fullt rimligt.

Det det främst handlar om är att kvinnor idag har ekonomisk möjlighet att välja bort att leva med män. Vissa har haft relationer och gått på svåra nitar, andra är inte intresserade. Kvinnor idag kan ha krav på sina partners på ett annat sätt än då de behövde bli försörjda eller samhället krävde att man var gift. Idag kan man välja. 

Kvinnor utbildar sig i regel och tar hand om sitt utseende. De vill att en man ska tillföra nåt extra i livet, inte bli hemslavar. Vissa män klarar inte av att leva upp till kraven socialt osv, och det är då dessa som blir ensamma. Det bästa dessa män kan göra är att försöka förbättra sig själva: utbilda sig, träna, skaffa intressen, gå hos psykolog. Eller helt enkelt acceptera ett liv utan relationer. 
  • Anonym (Perka)

Incels har vanligtvis inte meningsfulla och nära relationer till några andra, det vill säga inte vänner heller. Där vore nåt att jobba på, att bli mer social och kunna interagera med andra.

• 567890

Jag undrar också, precis som ovan, hur ditt sociala liv ser ut för övrigt. Har du vänner? Intressen där du interagerar med andra? Jobbar du och skrattar i fikarummet?

• nihka
    Anonym (hej) skrev 2023-07-17 19:13:58 följande:
    Tänk om det räckte som man att inte vara en skitstövel, psykiskt instabil och behandla kvinnor som skit, som du säger är den kvinnliga varianten av incels.

För män är problemet tvärtom. Om du är för snäll, för blyg, för tråkig, för alldaglig och saknar självförtroende är du inte attraktiv för kvinnor. Att vara en narcissist eller psykopat som bara tänker på sig själv är snarare en fördel när det kommer till att vara man.

Har alla dessa tråkiga män förtjänat att bli incels? Vad har de gjort för fel och är det bara extroverta mäns gener som borde föras vidare?
    Är det verkligen så extremt svårt att fatta?

Varför har vissa inget jobb?

Varför har vissa inga vänner?

Varför har vissa ingen partner?

Varför har vissa ingen sexpartner?

Om det är tillfälligt kan det handla om otur, men om det är långvarigt är det för att de inte har det andra efterlyser. Då kan man inte skylla på att alla andra efterlyser "fel" saker. Eller det kan man förstås , men det leder ingenstans mer än nedåt.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (hej) skrev 2023-07-17 19:25:39 följande:
    Nej det är tvärtom. Man ärkesvin som är impulsiva har inga problem.

Manliga incels är motsvarigheten till snälla duktiga flickor.
    Nope. Det är en försvarsmekanism bland vissa incels som anser sig snälla att inbilla sig att en massa rövhål till män uppskattas av kvinnor.

Väldigt ofta har dessa "snälla" incelsmän en helt bedrövlig kvinnosyn, bara att de inte vet om det/orkar erkänna det. De tror det är naturens gång att kvinnan skapats som ett redskap för att tillfredsställa deras lust och att onda kvinnor nekar dem denna rätt till fitta som i stället onda män får.

Där har du offermentalitet i sin renaste form plus att man fullständigt idiotförklarar kvinnan. Hur kan man vara så inbilsk att man tror att man ens har en mikroskopisk chans att tilltala en kvinna med den inställningen?
  • nihka
    Anonym (Balansspelaren) skrev 2023-07-17 22:52:43 följande:

Det allra viktigaste för dig Jakob är du inte går på myten som odlas härinne, nämligen att det alltid är den enskilda mannens fel att han ratas av kvinnor, att om han bara hade ändrat sig så hade han haft kvinnor.

Det var detta jag menade när jag tidigare skrev om att det finns strukturella orsaker samt att kvinnors agerande och egenskaper är en delförklaring till att det finns ensamma män.

Det största bullshitinlägget hittills!

Naturligtvis är det den enskilda mannens "fel" att han ratas av kvinnor. Relationsmarknaden är nämligen en tävling utan vinst varje gång. Den som attraherar nån får nån och den som inte attraherar nån får inte nån.
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?