• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

Få saker tycks provocera människor lika mycket som incels. I varje incel-tråd tar folk chansen att spy galla över dem. Många menar att det inte alls kan vara omöjligt för incels att träffa någon, att de bara inbillar sig det och att de borde skärpa sig.

Om man fortfarande är en incel trots att incel-problematiken inte finns på riktigt. Borde man då skämmas? Förtjänar man att vara en incel för att man inte klarar av något som inte ens är svårt? Borde man känna ett stort självförakt med insikt om att omvärlden (förutom en själv) är helt normal?

Varför väcker incels så starka reaktioner och ilska?

• Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?
  • Anonym (hej)
    Anonym (Lis) skrev 2023-07-16 22:29:52 följande:

Man skulle kunna säga att de som inte vill se sin egen del i det och vägrar försöka ändra på sig även om de fått en indikation på tex dålig hygien eller dålig kvinnosyn från folk i sin närhet, de får skylla sig själva. 

Är inget dubbeltydigt i det. Struntar du i att plugga inför ett prov och sen blir arg för att du inte klarar det och sen inte pluggar inför andra gången heller och misslyckas igen så får du skylla dig själv.

Ok, så om man är incel har man förtjänat det och får skylla sig själv. På samma sätt som när man får F i betyg eller kuggar en tenta. Är det din uppfattning?
  • nihka
    Anonym (Överdrivet hot/mediefabrikation) skrev 2023-07-16 16:31:39 följande:

Incels är tragiska typer men hotet de utgör mot kvinnor/samhället är extremt uppblåst. Det finns 2 fall av extremt våld med direkt koppling till nån form av incelrörelse, ett i Kanada, ett i usa. 

Jämför det med nazism, islamism osv. och det är tydligt att incel är ett väldigt litet hot mot vare sig individ eller samhälle. (Dock stort hot mot sig själva pga självmord).

Kopplingen mellan incel och annan extremism är väldigt liten. Media vill gärna måla upp en bild av incels som arga rasistiska vita män...men det rör sig oftare om östasiatiska och indiska män även i västländer i själva "rörelsen". Så den kopplingen stämmer helt enkelt inte. 

SÄPO håller inte riktigt med dig:

sverigesradio.se/artikel/7366942

Varken Breivik eller Darth Vader i Trollhättan vad östasiater/indier.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Tekniker
    Anonym (hej) skrev 2023-07-16 22:48:25 följande:
    Ok, så om man är incel har man förtjänat det och får skylla sig själv. På samma sätt som när man får F i betyg eller kuggar en tenta. Är det din uppfattning?
    Det handlar inte om att man får skylla sig själv, det handlar om att ingen annan har ansvar för ditt sexualliv.

Jag hade själv svårt med tjejer i min ungdom, fick ligga en del i 16-18 års åldern men sen blev det ett uppehåll tills jag träffade min nuvarande fru vid 22 års ålder.

Har nu levt i ett sexlöst äktenskap de senaste 3 åren och vi har ansökt om skilsmässa (inte enbart pga sexet men det har definitivt bidragit).

Eftersom min senaste singeltid var ganska sexlös är jag naturligtvis orolig för att det skall bli så igen, har ingen erfarenhet av dagens dejtingmarknad och är ganska introvert, men skulle aldrig drömma om att skylla min sexlöshet på någon annan.

Ingen är skyldig någon annan sex, även om det såklart är tråkigt att vissa aldrig får uppleva det.
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (hej) skrev 2023-07-16 22:31:41 följande:
    Du vet inte vad ordet förakt betyder i såna fall. Att förakta är att se ner på någon. Att man känner sig överlägsen andra. Jag tror inte att det är vad personer som inte har sex gör.
    Det behöver inte personer som inte har sex nödvändigtvis göra. Förakta alltså. Är någon en singel som inte lyckas hitta någon så betyder inte det att denne börjar förakta det motsatta könet. Börjar den göra det så får denne också epitetet "incel"

Det är skillnad på den "evige singeln", "singeln" och "incel"

börjar någon anse sig förtjäna sex så är det ett tecken på förakt eftersom denne inte ser andra som individer med känslor.

a) motsv. FÖRAKTA, v.a: brist på aktning l. vördnad (för ngn), missaktning, ringaktning, vanvördnad; känsla av ovilja (emot) l. avsky (för ngn l. ngns handlingssätt l. karaktär o. d.).

https://www.saob.se/artikel/?unik=F_2251-0040.p3e2
  • Anonym (hej)
    Tekniker skrev 2023-07-16 23:46:40 följande:
    Det handlar inte om att man får skylla sig själv, det handlar om att ingen annan har ansvar för ditt sexualliv.

Jag hade själv svårt med tjejer i min ungdom, fick ligga en del i 16-18 års åldern men sen blev det ett uppehåll tills jag träffade min nuvarande fru vid 22 års ålder.

Har nu levt i ett sexlöst äktenskap de senaste 3 åren och vi har ansökt om skilsmässa (inte enbart pga sexet men det har definitivt bidragit).

Eftersom min senaste singeltid var ganska sexlös är jag naturligtvis orolig för att det skall bli så igen, har ingen erfarenhet av dagens dejtingmarknad och är ganska introvert, men skulle aldrig drömma om att skylla min sexlöshet på någon annan.

Ingen är skyldig någon annan sex, även om det såklart är tråkigt att vissa aldrig får uppleva det.
    Tror inte att du hade särskilt svårt med tjejer i din ungdom om du låg med flera olika under gymnasiet. Vad jämför du med?

Vet inte riktigt vem du syftar på som skyller sin sexlöshet på någon annan. Du hade väl visserligen kunnat skylla på din fru just nu om du vill utan att det är orimligt.

Om vi utgår från att den här saken bara är ens eget ansvar och inte någon annans. Varför har man då inte ansvar för sin egen situation? Varför får man inte skylla sig själv? Varför har man inte förtjänat att vara utan sex utifrån alla de brister man har?
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (Maria) skrev 2023-07-16 22:41:23 följande:
    Varför eftersträvar du att vara osaklig och gå på person?
    Vad pratar du om? frågan är om incel är något man är förtjänt att vara. Tycker det är i linje med sakfrågan. Varför eftersträvar någon att vara incel? Är det något någon faktiskt vill vara? Enligt personen i fråga så gör denne saker för att inte vara incel. Jag undrar om denne egentligen gör något rent praktiskt, eller om de ser sitt gnäll och klagan på kvinnor som att de gör något.

incels traditionellt ser inte sin egen delaktighet i varför de inte lyckas inom partnerskap, sex eller dejting. Vilket också betyder att de faktiskt förtjänar att vara singlar.

nyfikenhet helt enkelt.
  • Anonym (hej)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-07-17 01:12:54 följande:
    Det behöver inte personer som inte har sex nödvändigtvis göra. Förakta alltså. Är någon en singel som inte lyckas hitta någon så betyder inte det att denne börjar förakta det motsatta könet. Börjar den göra det så får denne också epitetet "incel"

Det är skillnad på den "evige singeln", "singeln" och "incel"

börjar någon anse sig förtjäna sex så är det ett tecken på förakt eftersom denne inte ser andra som individer med känslor.

a) motsv. FÖRAKTA, v.2 a: brist på aktning l. vördnad (för ngn), missaktning, ringaktning, vanvördnad; känsla av ovilja (emot) l. avsky (för ngn l. ngns handlingssätt l. karaktär o. d.).

https://www.saob.se/artikel/?unik=F_2251-0040.p3e2
    www.synonymer.se/sv-syn/f%C3%B6rakt

Synonymer till förakt: 

ringaktninghånfull överlägsenhetöverlägsenhetmissaktninghånarrogansnedlåtenhetlikgiltighet

Jag tror inte att incels känner sig överlägsna någon annan eller har en hånfull attityd mot kvinnor. De känner sig underlägsna.
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (hej) skrev 2023-07-17 01:22:11 följande:
    www.synonymer.se/sv-syn/f%C3%B6rakt

Synonymer till förakt: 

ringaktninghånfull överlägsenhetöverlägsenhetmissaktninghånarrogansnedlåtenhetlikgiltighet

Jag tror inte att incels känner sig överlägsna någon annan eller har en hånfull attityd mot kvinnor. De känner sig underlägsna.
    Behöver inte vara överlägsenhet. Kan vara nedlåtenhet. Anser någon sig ha "rätt till sex" bitter och missaktar kvinnor så är denne incel.
  • Anonym (Balansspelaren)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-07-17 01:20:20 följande:
    Vad pratar du om? frågan är om incel är något man är förtjänt att vara. Tycker det är i linje med sakfrågan. Varför eftersträvar någon att vara incel? Är det något någon faktiskt vill vara? Enligt personen i fråga så gör denne saker för att inte vara incel. Jag undrar om denne egentligen gör något rent praktiskt, eller om de ser sitt gnäll och klagan på kvinnor som att de gör något.

incels traditionellt ser inte sin egen delaktighet i varför de inte lyckas inom partnerskap, sex eller dejting. Vilket också betyder att de faktiskt förtjänar att vara singlar.

nyfikenhet helt enkelt.

Så intressant, ja, låt oss nu alla se vår egen delaktighet i incel-problematiken.

Jag tror många kvinnor är glada över begreppet incel. Då finns det ju ett namn på otillräckliga män.

Och det är per (kvinnlig) definition Incel-ens eget fel att han är singel.

Tänk så enkelt och bekvämt att bara kunna skylla på en grupp män. Det är alltid männen som måste förändra sig. Hade dom bara förbättrat sig så?

Kvinnor behöver då inte ta tag i sina egna brister.

Dessa brister kan t.ex. vara dåligt självförtroende, övervikt (verklig/upplevd) eller psykisk ohälsa.

Eller varför inte några av kvinnors expertgrenar: att sätta sig själv på piedestal, leta fel på män, skapa drama i relationer,  oförmåga att ta kritik samt rädsla att bli sårad i nya relationer med män.

Det sig väl sig självt att sådana kvinnor inte vill eller vågar dejta män öht. Självklart bidrar detta i sin tur till att det finns många ?incels?.

Du som är man, inser du att många kvinnor och män försöker inbilla dig att tro att det bara är dig det är fel på?

Narrativet är att det är dig personligen det är fel på. Andra män är bättre.

Ingen balanserad diskussion om eventuella strukturella orsaker (exempelvis Mansöverskottet).

Ingen balans kring att både män och kvinnor har förbättringspotential i dejtingdjungeln.

Ingen vilja att förstå perspektivet ur motsatta könets synvinkel.

Ingen självinsikt eller fundering kring sanningen att man kan bara förändra sig själv, man kan inte förändra andra.

Ingen respekt för alla människors lika värde, utan istället klassificering av män som bättre (högutbildad, rik, stor penis etc) eller som sämre (incel, ärthjärnor) . Inlägg #306

Köper du detta?

• nihka
    Anonym (Balansspelaren) skrev 2023-07-17 09:57:41 följande:

Så intressant, ja, låt oss nu alla se vår egen delaktighet i incel-problematiken.

Jag tror många kvinnor är glada över begreppet incel. Då finns det ju ett namn på otillräckliga män.

Och det är per (kvinnlig) definition Incel-ens eget fel att han är singel.

Tänk så enkelt och bekvämt att bara kunna skylla på en grupp män. Det är alltid männen som måste förändra sig. Hade dom bara förbättrat sig så?

Kvinnor behöver då inte ta tag i sina egna brister.

Dessa brister kan t.ex. vara dåligt självförtroende, övervikt (verklig/upplevd) eller psykisk ohälsa.

Eller varför inte några av kvinnors expertgrenar: att sätta sig själv på piedestal, leta fel på män, skapa drama i relationer,  oförmåga att ta kritik samt rädsla att bli sårad i nya relationer med män.

Det sig väl sig självt att sådana kvinnor inte vill eller vågar dejta män öht. Självklart bidrar detta i sin tur till att det finns många ?incels?.

Du som är man, inser du att många kvinnor och män försöker inbilla dig att tro att det bara är dig det är fel på?

Narrativet är att det är dig personligen det är fel på. Andra män är bättre.

Ingen balanserad diskussion om eventuella strukturella orsaker (exempelvis Mansöverskottet).

Ingen balans kring att både män och kvinnor har förbättringspotential i dejtingdjungeln.

Ingen vilja att förstå perspektivet ur motsatta könets synvinkel.

Ingen självinsikt eller fundering kring sanningen att man kan bara förändra sig själv, man kan inte förändra andra.

Ingen respekt för alla människors lika värde, utan istället klassificering av män som bättre (högutbildad, rik, stor penis etc) eller som sämre (incel, ärthjärnor) . Inlägg #306

Köper du detta?

Hur kan det någonsin vara kvinnornas fel när män gnäller över att de inte får knulla?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?