• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

Få saker tycks provocera människor lika mycket som incels. I varje incel-tråd tar folk chansen att spy galla över dem. Många menar att det inte alls kan vara omöjligt för incels att träffa någon, att de bara inbillar sig det och att de borde skärpa sig.

Om man fortfarande är en incel trots att incel-problematiken inte finns på riktigt. Borde man då skämmas? Förtjänar man att vara en incel för att man inte klarar av något som inte ens är svårt? Borde man känna ett stort självförakt med insikt om att omvärlden (förutom en själv) är helt normal?

Varför väcker incels så starka reaktioner och ilska?

• Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?
  • Anonym (....)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-08-10 21:29:36 följande:
    "Balansspelaren" har varit ganska tydlig med det. Han skriver att privilegiumet som han vill att kvinnor ska ge upp är "privilegiet att slippa ensamhet, hopplöshet och barnlöshet."

dvs inget mer frivillig ensamhet, frivillig barnlöshet sen så känner kvinnor ingen hopplöshet heller. Alla dessa "privilegier" ska försvinna för kvinnor enligt "balansspelaren" I "jämställdhetens"namn

vansinne
    Jämställdhet kan du inte klaga på i alla fall om du vill att samhället ska vara jämställt 
  • Anonym (....)
    nihka skrev 2023-08-10 18:09:58 följande:
    Nej, folk med äckelvärderingar som vill att staten ska reglera dejting ska inte kompenseras för att folk drar sig undan dem. Folk med äckelvärderingar ska sluta ha äckelvärderingar så slutar folk att dra sig undan dem.
    Din åsikt
  • Anonym (....)
    Anonym (Til) skrev 2023-08-10 06:42:48 följande:
    Precis, en viss andel av männen kommer inte att vara attraktiva för kvinnor oavsett vilka omständigheter som råder. 

Skillnaden mot tidigare är att kvinnor kan välja att vara ensamma idag, vilket var stigmatiserat eller ekonomiskt omöjligt förut. Idag kan kvinnor välja bort partners de inte vill ha, förr var de tvungna att leva med dem. Så en klar förbättring. 

Kvinnor bör och ska vara selektiva. Som du ser är det kvinnor som ofta tar hand om eventuella barn i slutändan, om mannen väljer att inte vara delaktig. Det kan förstöra livet att välja fel, oavsett barn eller inte. Vissa män kan tom vara ganska farliga om man råkar välja fel. Och attraktion är ju något du själv också vill känna, likaså kvinnor. 

Om kvinnor inte känner attraktion brukar det finnas goda anledningar. Exempelvis finns det en här i tråden som tycker det är rimligt att droga kvinnor, en annan som tycker att kvinnor inte borde få välja partner fritt. Såna går såklart bort som partnermaterial.

Bland såna som jag valt bort på dejtingsidor har det varit män jag inte känner attraktion till rent personlighetsmässigt. Vi har inte alls klickat, varken i personlighet eller sexuella preferenser. Så hemskt det skulle varit om jag varit tvungen att välja bland dessa som jag valt bort av goda anledningar. Då hade jag hellre varit ensam, än att genomlida ett liv med nån som var helt fel för mig.

Så svaret på din fråga: ja, en viss andel av männen kommer inte att vara attraktiva för kvinnor oavsett vad. Män skulle nog tycka likadant om de fick ett snävt urval av kvinnor som inte lyckats attrahera någon och som hade åsikter om vad män är skyldiga dem. 
    Och eftersom du tycker kvinnor ska vara selektiva, varför då ens diskutera om jämställdheten?
    Det är inte lika mellan könen du vill ha i slutändan.

Skillnaden mot tidigare är att kvinnor kan välja att vara ensamma idag, vilket var stigmatiserat eller ekonomiskt omöjligt förut. Idag kan kvinnor välja bort partners de inte vill ha, förr var de tvungna att leva med dem. Så en klar förbättring.

• Anonym (Cloffe)
    Anonym (Balansspelaren) skrev 2023-08-10 21:48:46 följande:
    Alltså du har missförstått och/eller misstolkat så fullständigt att det är omöjligt att ens försöka förklara för dig Cloffe. 

Det är omöjligt att tolka dig på annat sätt. Men försök igen gärna förklara vad kvinnornas "privilegier" som du vill ta bort egentligen är.

Tidigare skriver du: "privilegiet att slippa ensamhet, hopplöshet och barnlöshet." Vad är du inte det förutom att du vill ta bort frivillig ensamhet och frivillig barnlöshet bland kvinnor.

Förklara samtidigt din syn på "jämställdhet" och vad det då innebär för kvinnor.

Eller handlar det bara om gnällande? incels har som bekant en offermentalitet.

• Anonym (....)
    Anonym (Til) skrev 2023-08-10 06:42:48 följande:
    Precis, en viss andel av männen kommer inte att vara attraktiva för kvinnor oavsett vilka omständigheter som råder. 

Kvinnor bör och ska vara selektiva. Som du ser är det kvinnor som ofta tar hand om eventuella barn i slutändan, om mannen väljer att inte vara delaktig. Det kan förstöra livet att välja fel, oavsett barn eller inte. Vissa män kan tom vara ganska farliga om man råkar välja fel. Och attraktion är ju något du själv också vill känna, likaså kvinnor. 

Om kvinnor inte känner attraktion brukar det finnas goda anledningar. Exempelvis finns det en här i tråden som tycker det är rimligt att droga kvinnor, en annan som tycker att kvinnor inte borde få välja partner fritt. Såna går såklart bort som partnermaterial.

Bland såna som jag valt bort på dejtingsidor har det varit män jag inte känner attraktion till rent personlighetsmässigt. Vi har inte alls klickat, varken i personlighet eller sexuella preferenser. Så hemskt det skulle varit om jag varit tvungen att välja bland dessa som jag valt bort av goda anledningar. Då hade jag hellre varit ensam, än att genomlida ett liv med nån som var helt fel för mig.

Så svaret på din fråga: ja, en viss andel av männen kommer inte att vara attraktiva för kvinnor oavsett vad. Män skulle nog tycka likadant om de fick ett snävt urval av kvinnor som inte lyckats attrahera någon och som hade åsikter om vad män är skyldiga dem. 

Och du kan tänka dig att välja bort män även om de skulle ha bra gener och kan ta hand om barnen bra. 

• Fiona M
    Anonym (....) skrev 2023-08-10 21:46:13 följande:
    Och männen har inte tillgång till sin kropp som kvinnor brukar ha
    Hur menar du nu?
    På vilket sätt har män inte tillgång till sin egen kropp men kvinnor har det?
  • Fiona M
    Anonym (....) skrev 2023-08-10 21:59:12 följande:
    Och eftersom du tycker kvinnor ska vara selektiva, varför då ens diskutera om jämställdheten?

Är det inte jämställt att vara selektiv?
  • Anonym (Fol)
    Anonym (....) skrev 2023-08-10 21:59:12 följande:

Staten och samhället ska ge lika rättigheter och skyldigheter oberoende av kön.

Fast eftersom män och kvinnor är olika så kommer det att finnas en rad områden där det kommer att vara olika för män och kvinnor.

Jämställdhet handlar inte om lika resultat eller om hur relationer ser ut. Det handlar om att man har samma rättigheter och skyldigheter oberoende av kön.

Som man kommer man att ha fördelar på dejtingmarknaden om man är produktiv, social och stark. För att kvinnor väljer sådana män. Det är ingen rättighet att bli vald av kvinnor.
  • Anonym (hej)
    Anonym (Til) skrev 2023-08-10 17:39:07 följande:
    Jag vet som sagt ett flertal kvinnor som inte lyckas träffa någon pga sitt utseende. Så folk som "blir över" finns av båda könen, kvinnor är bara inte lika högljudda kring det. Tillgång till sex är inte i lika hög grad intressant för kvinnor skulle jag säga, mer bra relationer vilket är svårt (även om det såklart finns kvinnor som enbart vill ha sex). Upplever att män är betydligt mer utseendefixerade än vad kvinnor är. Är det också en orättvisa som borde rättas till tycker du? 
    Ja, om man mäter hur många som har långvariga relationer borde det vara samma för män och kvinnor (så länge man inte räknar in otrohet). Där finns det ingen skillnad mellan könen, vilket självklart är bra.

Tillfälligt sex är inte intressant för kvinnor, enligt dig. Frågan är då varför så många blir upprörda över de idéer om en mer rättvis reglering som har diskuterats i tråden? För de tar sikte på tillfälligt sex och inte långvariga relationer. Ingen som är i en långvarig relation skulle påverkas av det. Är det helt säkert att det är ointressant, undrar jag?

Visst, kvinnor är kanske mindre utseendefixerade när det kommer till långvariga relationer men inte vid tillfälligt sex. Där är det nog snarare tvärtom eftersom utbudet av män är större än kvinnor.
  • Anonym (hej)
    nihka skrev 2023-08-10 17:57:32 följande:
    Och så var det det här med källkritik. Det här är en privatperson som har skrivit på en typ digital anslagstavla. Du får presentera en trovärdig källa, hitta hens orginalkälla och kolla att det verkligen står så/att han har tolkat den rätt. Börja ned om den öht finns.
    Originalkällan är tidningen Washington Post som är som DN/SvD i USA. Det syns på bilderna och graferna. Washington Post har dock en betalvägg, så man kommer inte åt deras hemsida.
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?