• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

Få saker tycks provocera människor lika mycket som incels. I varje incel-tråd tar folk chansen att spy galla över dem. Många menar att det inte alls kan vara omöjligt för incels att träffa någon, att de bara inbillar sig det och att de borde skärpa sig.

Om man fortfarande är en incel trots att incel-problematiken inte finns på riktigt. Borde man då skämmas? Förtjänar man att vara en incel för att man inte klarar av något som inte ens är svårt? Borde man känna ett stort självförakt med insikt om att omvärlden (förutom en själv) är helt normal?

Varför väcker incels så starka reaktioner och ilska?

• Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?
  • Anonym (Palle)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-08-11 23:29:43 följande:
    Du sa det sarkastiskt, vilket är nedlåtande. Du är inte alls neutral. Du försöker få alla att tycka synd om incels, trots att de incels i tråden skyfflar ut en avsevärd del av kvinnoföraktande "förslag"

Det är inte ett utslag av frustration. Det är bara ren och skär kvinnoförakt. Personen själv är ansvarig. Ingen annan. Om någon utför något olagligt (som incels gjort), vems är ansvaret då? Personen som utför det, eller "samhället" Alla dina inlägg syftar till att ta från incels sitt personliga ansvar. Det är långt från neutralt.
    Om du nu anser dig vara ens hyfsat neutral i frågan, så förstår jag att du inte tycker att jag är neutral.
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (Palle) skrev 2023-08-11 23:35:20 följande:
    Du har då en tendens att fastna i saker. Bara för att en person har sagt något, innebär det inte att alla tycker det.

Tycker du att det är incels ansvar att förändras? 

och nej, en psykolog skulle aldrig bekräfta en incels villfarelser utan försöka förankra denne i verkligheten.

• Anonym (Cloffe)
    Anonym (Palle) skrev 2023-08-11 23:38:42 följande:
    Om du nu anser dig vara ens hyfsat neutral i frågan, så förstår jag att du inte tycker att jag är neutral.
    Jag är inte neutral. Varför du det? Jag tycker inte det är rimligt att någon anser att staten ska reglera dejtingen eller att droger ska uppfinnas till kvinnor.

Jag tycker inte heller att det är särskilt neutralt att nedlåtande anse att "kvinnor tycker sig ha goda värderingar" heller som du sarkastiskt lagt fram.

Jag är däremot neutral vad gäller män och kvinnors eget ansvar. Kvinnor och män är varken mer eller mindre skyldiga att se till att den ena eller andra gruppen har tillräckligt mycket sex.
  • Anonym (Palle)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-08-11 23:43:54 följande:
    Jag är inte neutral. Varför du det? Jag tycker inte det är rimligt att någon anser att staten ska reglera dejtingen eller att droger ska uppfinnas till kvinnor.

Jag tycker inte heller att det är särskilt neutralt att nedlåtande anse att "kvinnor tycker sig ha goda värderingar" heller som du sarkastiskt lagt fram.

Jag är däremot neutral vad gäller män och kvinnors eget ansvar. Kvinnor och män är varken mer eller mindre skyldiga att se till att den ena eller andra gruppen har tillräckligt mycket sex.
    Jag är troligen en av dom mest neutrala i tråden i alla fall. Jag försöker diskutera olika perspektiv och lösningar. Samtidigt som jag tycker att dessa incelmän gör fel. Men att det är ett växande samhällsproblem som behöver diskuteras istället för att man begränsar diskussionen till att ensidigt kasta skit och hat åt båda håll.
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (Palle) skrev 2023-08-11 23:49:01 följande:
    Jag är troligen en av dom mest neutrala i tråden i alla fall. Jag försöker diskutera olika perspektiv och lösningar. Samtidigt som jag tycker att dessa incelmän gör fel. Men att det är ett växande samhällsproblem som behöver diskuteras istället för att man begränsar diskussionen till att ensidigt kasta skit och hat åt båda håll.
    Fast du gör ju inte det. Du verkar inte vara medveten om det själv ens. Dina idéer verkar mynna ut till att "incelmän är frustrerade jag förstår att dom föreslår fascistiska lösningar. Vi måste komma på en idé som bara innefattar samhällets förändringar runt incels så de i blir farliga" 

detta samtidigt som du gör nedlåtande sarkastiska kommentarer om kvinnor som grupp.

men jojo, du är så "neutral" så. Du är inte ens medveten om att din sk "neutralitet" rör sig runt ämnet som kretsar runt att incels undviker eget ansvar.

En neutralitet borde vara "fascistiska idéer ska inte diskuteras" och "hur får vi att incelen tar eget ansvar för att bli av med ditt kvinnoförakt och misogynitet?"

Där sker en neutral diskussion.
  • Anonym (Perka)
    Anonym (Palle) skrev 2023-08-11 23:49:01 följande:

Vilka lösningar har du föreslagit? 

Vad gör du irl för män i utanförskap?

• Anonym (Til)
    Anonym (Palle) skrev 2023-08-11 23:27:38 följande:
    En psykolog skulle absolut kunna förstå detta stigma, utanförskap och hat och vad det leder till för känslor på båda sidor - ingen tvekan om det. Det handlar inte på något sätt om att smeka medhårs, utan att förklara psykologiska processer.
    En psykolog ser till vad personen i fråga kan göra för att förändra sin egen situation. Det är fokuset, även om denne säkert visar sympati för ensamhetskänslor. Så av den anledningen vore psykologhjälp en väldigt bra sak för incels, så att de konkret får börja arbeta mot en reell förändring. Och i det fall ingen förändring sker, får de hjälp med acceptans. I vilket fall lär de nog må lite bättre än då de sitter och diktar upp vansinniga förslag som går ut på att alla andra ska ändra sig istället. 
  • Anonym (Palle)
    Anonym (Til) skrev 2023-08-12 07:14:38 följande:
    En psykolog ser till vad personen i fråga kan göra för att förändra sin egen situation. Det är fokuset, även om denne säkert visar sympati för ensamhetskänslor. Så av den anledningen vore psykologhjälp en väldigt bra sak för incels, så att de konkret får börja arbeta mot en reell förändring. Och i det fall ingen förändring sker, får de hjälp med acceptans. I vilket fall lär de nog må lite bättre än då de sitter och diktar upp vansinniga förslag som går ut på att alla andra ska ändra sig istället. 
    Att ge psykologhjälp till alla incels är som att dela ut Ipren till alla som har huvudvärk. Man löser möjligen symptomen, men inte orsaken till problemet.

Jag har även tidigare sagt att incels har ett ansvar, men problemet verkar inte lösa sig utan tvärtom bli större. Då måste man börja diskutera hur man ska komma tillrätta med detta samhällsproblem. Hat och förakt tror inte jag är en lösning på något problem. Jag menar inte heller att det ska gullas med incels.

Ni som absolut måste hata och förakta incels(och tänker att dom då tar tag i sina problem och skärper sig).. får väl göra det, men jag tror inte det är en lösningen.
  • Anonym (Palle)
    Anonym (Perka) skrev 2023-08-12 00:42:04 följande:

Vilka lösningar har du föreslagit? 

Vad gör du irl för män i utanförskap?

Jag har varit tydlig med att jag inte sitter på en mirakelkur till någon lösning. Men jag initierar gärna en saklig samhällsdiskussion i ämnet utan att tappa fattningen.

Om man kan ändra attityd från känsloladdat hat och förakt, så kan man börja diskutera frågan.
  • nihka
    Anonym (Balansspelaren) skrev 2023-08-11 21:44:39 följande:

Nä, i den här tråden diskuterar vi ensidigt och uteslutande hur det är fel på alla Incel och hur otäcka dom är.

Det är inte tillåtet att ta upp andra perspektiv eller visa förståelse för människor som lider svårt. Paralleller med andra grupper och dessa parallella lösningar är inte tillåtet.

Att komma med förslag på lösningar av Incel-problematiken är inte tillåtet.

Om någon kommer med någon annan lösning än att Incels måste skärpa till sig och ?skaffa sig folkvett?  så måste detta också nerkämpas med alla medel.

När någon antyder att staten eller samhället har ett ansvar måste sådana inlägg i tråden bekämpas. Det är uteslutande Incel-mannen som skall stigmatiseras, det är själva målet med diskussion.

Målet är inte att hitta en lösning.

Alla medel är tillåtna i denna rabiata ultrafeministiska kamp:  förtal, lögner, förnekelser och anklagelser.  

Det behövs ingen balans, ingen vidsynthet, inget flerperspektiv, ffa det behövs inte ett manligt perspektiv.

Är detta rimligt, Palle?
    Hörru Flash, det blir ingen muff för gnällande ratade. De måste kvala in precis som alla andra.

Eller tycker du att alla bara kan sätta sig ner och gnälla över att de inte får allt de tycker de "förtjänar" och så ska samhället leverera kvinnor, män, bilar, hus kanske en liten ö i Karibien?

Jag liiiider så svårt över att inte ha allt jag "förtjänar" Bär mig!

Jag är helt emot tilldelning av människor, men om det skulle bli verklighet skulle jag vilja tilldela dig en rabiat ultrafeminist. Hahahaha! Det vore väl nåt!
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?