• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

Få saker tycks provocera människor lika mycket som incels. I varje incel-tråd tar folk chansen att spy galla över dem. Många menar att det inte alls kan vara omöjligt för incels att träffa någon, att de bara inbillar sig det och att de borde skärpa sig.

Om man fortfarande är en incel trots att incel-problematiken inte finns på riktigt. Borde man då skämmas? Förtjänar man att vara en incel för att man inte klarar av något som inte ens är svårt? Borde man känna ett stort självförakt med insikt om att omvärlden (förutom en själv) är helt normal?

Varför väcker incels så starka reaktioner och ilska?

• Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?
  • Anonym (hej)
    Fiona M skrev 2023-08-12 16:26:08 följande:
    Kan du sluta dra upp SD gång på gång och hålla dig till ämnet?
    Var det inte du som jämförde incels med "rasisterna"?

Den retorik som ni använder är så urvattnad och genomskinlig. Allt går ut på att undvika sakfrågan och stämpla en viss åsikt som ovärdig att ens framföras.
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (hej) skrev 2023-08-12 16:25:07 följande:
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-08-12 16:02:03 följande:

Du kan inte bemöta fascistiska idéer seriöst. Det är långt ifrån neutralt. Du fortsätter med devisen som incels kör med att dom blir utsatta för "hat" och att det är så synd om dom. 

Skulle påstå att det är du som ser saken svartvitt. Säga ifrån till fascistiska idéer är långt ifrån hat och borde vara steg ett för en neutral diskussion.

Åsikter som benämndes som "fascistiska" framförda av "rasisterna" vann valet för ett år sen. Ni som ägnar åt den typen av brunsmetande förlorade. Ni är förlorare. Väljarna, svenska folket har utsett er till förlorare. Frågan är varför ni inte har tagit intryck av det? Har det gått förbi er helt och hållet att ni faktiskt förlorade?

Vad är det du menar med att "svenska män har röstat för en förändring" avseende valet.

Du vet fått för dig att sd står för något gällande ämnet med incels och kvinnors friheter. Vad då? 

Varför tar du upp sd hela tiden, men förklarar inte det här?

• Anonym (Sol)
    Anonym (hej) skrev 2023-08-12 16:25:07 följande:
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-08-12 16:02:03 följande:

Du kan inte bemöta fascistiska idéer seriöst. Det är långt ifrån neutralt. Du fortsätter med devisen som incels kör med att dom blir utsatta för "hat" och att det är så synd om dom. 

Skulle påstå att det är du som ser saken svartvitt. Säga ifrån till fascistiska idéer är långt ifrån hat och borde vara steg ett för en neutral diskussion.

Åsikter som benämndes som "fascistiska" framförda av "rasisterna" vann valet för ett år sen. Ni som ägnar åt den typen av brunsmetande förlorade. Ni är förlorare. Väljarna, svenska folket har utsett er till förlorare. Frågan är varför ni inte har tagit intryck av det? Har det gått förbi er helt och hållet att ni faktiskt förlorade?
    Och du då? Är du en vinnare, har SD fixat en kvinna till dig ännu?
  • Anonym (L)
    Anonym (Palle) skrev 2023-08-11 23:15:13 följande:
    Jag säger inte att alla blir så, bara att det är ett fullt rimligt förfarande rent psykologiskt om man blir dissad, upplever ett utanförskap och stigmatiserad av samhället.

Du vet att den farligaste mannen är någon som inte har något att förlora.
    Du menar att sex är det som avgör om man har nåt att förlora eller inte? 
  • ClumsySmurf
    Anonym (Palle) skrev 2023-08-12 15:25:51 följande:
    Jag förstår vad du menar och jag har väl ingen direkt lösning. Jag tänker att man kanske kan få en attitydförändring kring diskussionen, det skulle tex möjliggöra ett mer konstruktivt samtal i detta känsliga ämne.
    Sura bittra incels har en hel del problem, en konsekvens är att de inte är särskilt attraktiva dejtingmarknaden en annan är att de undviker den. Det är inte 'inget sex' som är själva problemet det är en konsekvens men de låtsas som att det är. De har orsakat sin egen stigmatisering men de ser sej själva som oskyldiga offer.

Förslagen/lösningarna handlar extremt sällan om att lösa problemen, de vill bara ta genvägar och tycker att samhället är skyldiga dem fitta, det är inget som löser deras problem och de tycker att de inte har några skyldigheter bara rättigheter.

Vad har du tillfört diskussionen som är konstruktivt?

• Anonym (Incel slem)
    Anonym (hej) skrev 2023-08-12 16:17:20 följande:
    Har du ingen bror eller son? Vill du att de ska bli incels och kommer du kalla dem för äckliga incelslem då också?
    Vet du vad? Jag har faktiskt en bror. En bror som bryr sig om människor, goda värderingar, är ganska rolig med. Så han klarar dejtandet galant. Utan statlig reglering, utan hjälp från mig eller övriga familjen.

han har träffat flickvänner, japp, plural. På både tinder, via gemensamma vänner och hör och häpna gymmet. han sitter inte ensam hemma inne framför en skärm med offerkofta.

skulle han däremot börja påvisa tendenser till att va misogyn, ha kvinnoförakt, eller vara rasist däremot så skulle jag gladeligen diskutera med han och hjälpa han söka stöd i form av psykolog, kurator etc.
  • nihka
    Anonym (hej) skrev 2023-08-12 16:30:34 följande:
    Hade du skällt på honom om han hade klagat på att det är lönlöst att använda dejtingappar som man? Hade du sagt att det går visst, titta på mig eller något sånt?

Bara för att man säger att det nuvarande relativt nya dejting-systemet är riggat till mäns nackdel och behöver styras upp gör det inte någon till kvinnohatare. Ingen har vad jag vet sagt att det är kvinnors fel att det har blivit så.
    Jag har tidigare länkat till statistik som visar att 90% träffar sin partner på annat sätt än genom dejtingappar.

Styr upp dig själv och använd andra metoder om de du använder inte fungerar för dig.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (L)
    nihka skrev 2023-08-12 11:40:30 följande:
    Så resonerar ensamma män, men inte de som har anammat den sk incelkulturen. För den första gruppen finns förutsättningar för att det så småningom ska lösa sig, medan de som delar incelkulturens värderingar förflyttar sig längre och längre ifrån sitt mål desto djupare de sjunker ner in incelkulturträsket.
    Tack för att du highlightar skillnaden. 
  • Anonym (Incel slem)
    Anonym (hej) skrev 2023-08-12 16:30:34 följande:
    Hade du skällt på honom om han hade klagat på att det är lönlöst att använda dejtingappar som man? Hade du sagt att det går visst, titta på mig eller något sånt?

Bara för att man säger att det nuvarande relativt nya dejting-systemet är riggat till mäns nackdel och behöver styras upp gör det inte någon till kvinnohatare. Ingen har vad jag vet sagt att det är kvinnors fel att det har blivit så.

hur ska man dejta istället då? Återigen. Ge förslag på hur man ska dejta UTAN att reglera någons rättigheter. hur ska dejtandet bli *rättvist*?

och vad är rättvisa? Är det du som enväldig domare som bestämmer? Eller ska vi ha ett helt nytt lagråd bara för dejtande? Vad ska det finnas för *morot och piska* att följa detta nya *rättvisa* dejtande?

om jag skulle vara singel så har jag rätt att dejta vem jag vill (så länge motparten vill dejta mig) och hur ofta/hur lite jag vill. Det är inte orättvist. Det är inte heller rättvist. Det är att använda sin rättighet. Du blandar återigen ihop begreppen rättvisa med rättighet.

• Anonym (hej)
    nihka skrev 2023-08-12 16:31:49 följande:
    Jag gläds verkligen inte utan konstaterar krasst att som man bäddar får man ligga.

Det handlar inte om kön för då skulle alla av samma kön "drabbas" av sexlöshet, vilket inte är fallet.

Det finns alltid en orsak till att man inte lyckas attrahera någon och den orsaken finns alltid hos individen. Det är inte staten, inte mamma och inte någon random kvinna som ska fixa det. Utan du.
    Om det inte handlade om kön skulle det inte finnas en stor statistiskt säkerställd skillnad i sexlöshet mellan könen som dessutom är relativt ny. Det är självklart att utfallet inte blir likadant för alla individer.

Skillnaden är att när det kommer till frågor som att kvinnor halkar efter män i löner erkänner samhället det som ett problem och försöker implementera åtgärder för att minska lönegapet. Det är full rimligt. Man säger inte att alla kvinnor har ansvar för sig själva bara. Det hade varit ett respektlöst synsätt.

Det är dock för mycket begärt att män också kan behöva stöd av samhället märker jag. Män behandlas annorlunda.
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?