Anonym (Hon) skrev 2023-07-10 07:52:07 följande:
Han vill att sonen bor hos oss på heltid
Vi ska snart flytta ihop och hela tiden har det varit sagt att han ska flytta till min stad med mig och mina tre barn (som bor vv). Han har en son som av olika anledningar bott på heltid hos mamman senaste åren. Sonen är snäll, men ärligt talat väldigt slappt uppfostrad. Han har massa otrevliga ovanor som jag verkligen inte klarar av i någon större dos.
Jag har sagt att självklart får han sova hos oss ibland, (bor som sagt i en annan stad) men nu har de tydligen pratat ihop sig om att han vill bo på heltid hos oss och då ska ha det som ska bli min äldstas rum (de andra två kommer dela).
Hur löser man det här? Jag vill absolut inte ha honom på heltid när vi redan kommer bo så trångt.
Har lite dåligt med tid men ville ändå svara då jag var i en liknande situation. Kan därmed svara lika som någon annan då jag inte hann läsa igenom alla svar.
Man väntar helt enkelt med att flytta ihop. Jag sa att ok, men då får vi vänta med att flytta ihop tills vi har bättre med plats. Att tvinga mina barn att dela (två HELT olika personligheter och behov, de ena har autism) för att ditt barn ska få ett eget rum hos oss bäddar för att detta kommer att gå åt skogen.
I mitt fall så var dessutom hans barn tio år yngre än min yngsta som då var nybliven tonåring, så jag skulle få bli småbarnsmamma på heltid och det hade jag inte räknat med.
Förvisso tar min man hand om sitt barn när han är här (detta är nu tio år sen lite drygt så nu bor vi ihop, men sonen har valt att komma varannan helg och lite mer ibland som han tycker efter koll med oss) men med tanke på mina resp hans arbetstider och resväg hade det varit orimligt att hans som skulle gå så länge på förskola så att min man både kunde lämna och hämta.
Lämna hade han dessutom inte kunnat göra då förskolan öppnar kl 6 och då börjar min mans arbetsdag.
Att han dessutom tydligen bestämt detta utan att tala med dig alls om det och dessutom bestämt vilket rum hans son ska ha hade gjort att jag hade funderat på om jag verkligen ville leva med en sådan man. Så pass stora livsförändringar diskuterar man innan tycker jag.
Dessutom, han och sonen kan väl knappast bestämma det ensamma, mamman har väl nåt att säga till om också? Eller är sonen så pass gammal att han kan bestämma själv?
Och, OM detta blir verklighet framöver bör du och din karl komma överens om regler hemma hos er INNAN som han också måste se till följs. Jag skulle vilja säga att ni tom ska göra ett 'kontrakt' om detta innan så att han inte kan smita undan sen med undanflykter till sitt barn om att DU vill ha dessa regler.
Givetvis måste det vara rimliga regler, men det tar jag för givet att du har för dina barn så att det inte är något slags uppfostringsanstalt ni ska driva haha.