• Anonym (Hon)

Han vill att sonen bor hos oss på heltid

Vi ska snart flytta ihop och hela tiden har det varit sagt att han ska flytta till min stad med mig och mina tre barn (som bor vv). Han har en son som av olika anledningar bott på heltid hos mamman senaste åren. Sonen är snäll, men ärligt talat väldigt slappt uppfostrad. Han har massa otrevliga ovanor som jag verkligen inte klarar av i någon större dos.

Jag har sagt att självklart får han sova hos oss ibland, (bor som sagt i en annan stad) men nu har de tydligen pratat ihop sig om att han vill bo på heltid hos oss och då ska ha det som ska bli min äldstas rum (de andra två kommer dela). 

Hur löser man det här? Jag vill absolut inte ha honom på heltid när vi redan kommer bo så trångt.

• Svar på tråden Han vill att sonen bor hos oss på heltid
  • Miss Skywalker
    Anonym (Hon) skrev 2023-07-10 10:44:53 följande:

Som sagt, jag har helt enkelt inte råd till större och jag kommer inte tvinga min tonåring att dela rum med sina småsyskon för att en tjugoåring vill flytta till storstan. Det finns tex studentbostäder i närheten, om det är viktigt med närhet till sin pappa.

Jag hade aldrig rekommenderat det även om du hade råd. Särskilt som du inte klarar av sonens otrevliga ovanor. Jag hade nog omvärderat synen på blivande sambon om han försökt bestämma så viktiga saker över huvudet på mig..
  • Anonym (H)
    Anonym (Hmmm ....) skrev 2023-07-10 09:39:36 följande:
    Varför ska han betala större när ts har 3 ungar och han bara en?
    För att TS lägenhet räcker till TS och TS barn men inte till 2 vuxna ? Då får mannen betala extrakostnaderna som tillkommer. 
  • Anonym (H)
    Anonym (Suck) skrev 2023-07-10 09:44:45 följande:
    Barn ska alltid vara välkomna hem. Ska man flytta ihop så skaffar man en gemensam bostad lämplig för ändamålet. Annars flyttar man inte ihop.
    Inte enligt TS kille tydligen. Sonen borde inte hos honom och nu vill att han och sonen flyttar in hos TS?
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Hon) skrev 2023-07-10 10:44:53 följande:

Som sagt, jag har helt enkelt inte råd till större och jag kommer inte tvinga min tonåring att dela rum med sina småsyskon för att en tjugoåring vill flytta till storstan. Det finns tex studentbostäder i närheten, om det är viktigt med närhet till sin pappa.

Betalar inte mannen något? Är det bara du som betalar allt?
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Detta kan inte vara möjligt. Eller har jag missat något? 

Jag trodde att de skulle skaffa gemensamt boende som båda står för. Då får man göra plats för alla, även om 20-åringen självklart inte kan kräva eget rum.

Men de vill alltså flytta in hos TS och ta över tonåringens rum? Är detta ens på riktigt? 

• Anonym (Tvillingmorsan)

Och ja, 20-åringen ingår i familjen eftersom han är barn till särbon. Men inte som hemmavarande barn eftersom han är vuxen.

Varför vill han ens flytta med? Varför vill han inte bo kvar hos sin mamma eller flytta till eget? Självklart är det rimligt att ordna sovplats till honom så att han kan hälsa på. Men menar hans pappa på allvar att han skulle ha eget rum och TS tre barn får dela? 

Jag skulle absolut inte flyttat ihop samt ifrågasatt hela det här förhållandet TS. 

• fornminne

TS, antingen flyttar ni inte ihop, eller så skaffar ni ett större boende tillsammans, där alla får plats.

Du skriver JAG har inte råd. Det är väl inte bara du som ska betala? 

Sen tycker jag att en 20-åring får nöja sig med en sängplats. Han ska väl ändå flytta hemifrån snart. 

Om han inte kan få eget rum och full service, kanske han inte är lika sugen på att flytta med? 

• Anonym

Nej ts , dra i bromsen.
    Två vuxna män pratar ihop sig om att flytta in hos dig och en av dem ska tydligen ha ett av dina barns rum. Och du har inte varit med i dessa diskussioner.
    Du blir ju helt överkörd.
    Det kommer även prägla era relationer om de skulle flytta in. Du blir överkörd och de tar över.
    Nej, rädda dig själv och dina barn från detta. 

• Anonym (Alice)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2023-07-10 14:52:34 följande:

Detta kan inte vara möjligt. Eller har jag missat något? 

Jag trodde att de skulle skaffa gemensamt boende som båda står för. Då får man göra plats för alla, även om 20-åringen självklart inte kan kräva eget rum.

Men de vill alltså flytta in hos TS och ta över tonåringens rum? Är detta ens på riktigt? 

Självklart bör 20-åringen ha ett eget rum om han skulle bo med dem, vem skulle han dela med, liksom? Men TS barn ska ju inte behöva tränga ihop sig i ett rum heller. Ska den vuxna sonen med, måste de ju ha ett större boende så att alla faktiskt ryms. 

Men vore jag i TS sits skulle jag inte flytta ihop med en partner och hans vuxna barn. Sonen borde ju hitta ett eget boende istället.

• Anonym (Alice)
    Anonym (...) skrev 2023-07-10 11:07:42 följande:
    Och för dig som smålog i tråden om 20-åring som bor varannan vecka så är det inte helt unikt. Jag har haft en son som gjort så, helt enkelt för att han tycker om att umgås med båda sina föräldrar. Men det var en annan sak - den sonen har bott varannan vecka sen han var 12 år. I TS fall handlar det om en 20-åring som aldrig bott på det viset. 
    Och jag har aldrig hört om någon äldre än typ 15-16 som faktiskt VILL bo vv. Oavsett hur mycket de tycker om att ungås med båda föräldrar vill ju ingen hoppa runt så ofta vid högre åldrar. En 20-åring som fortfarande bor vv ÄR unik.
Svar på tråden Han vill att sonen bor hos oss på heltid