• Anonym (Hon)

Han vill att sonen bor hos oss på heltid

Vi ska snart flytta ihop och hela tiden har det varit sagt att han ska flytta till min stad med mig och mina tre barn (som bor vv). Han har en son som av olika anledningar bott på heltid hos mamman senaste åren. Sonen är snäll, men ärligt talat väldigt slappt uppfostrad. Han har massa otrevliga ovanor som jag verkligen inte klarar av i någon större dos.

Jag har sagt att självklart får han sova hos oss ibland, (bor som sagt i en annan stad) men nu har de tydligen pratat ihop sig om att han vill bo på heltid hos oss och då ska ha det som ska bli min äldstas rum (de andra två kommer dela). 

Hur löser man det här? Jag vill absolut inte ha honom på heltid när vi redan kommer bo så trångt.

• Svar på tråden Han vill att sonen bor hos oss på heltid
  • Anonym (Avvakta?)
    Anonym (Hon) skrev 2023-07-10 09:10:37 följande:

Sonen är 20 år och vill själv flytta, men det fanns aldrig med i beräkningarna att han skulle bo med oss på heltid. I min värld borde han snarare vilja flytta hemifrån, inte in med pappans nya och dennas barn. Om jag kunde få större boende hade jag fixat det, men jag har inte råd med större.

Avvakta att bli sambos ett tag då till sonen bor själv? Eller finns skäl som gör att det lär ta ett tag?

Har ni inte råd till större ihop då? 
  • Anonym (Hö)

En 20åring som bott vv...tillåt mig småle. Här i finland flyttar en 20åring till nåt eget i en sådan där konflikt. Förutsatt han inte har nån diagnos förstås, o behöver nån nära. Låter verkligen knasigt. O nej, flytta inte ihop än. Levt nyfamiljsliv 17år så....trust me.

• Anonym (H)
    Anonym (Suck) skrev 2023-07-10 09:05:27 följande:

Men alltså, hur tänker du egentligen? Om något av dina barn kommer hem och säger jag vill inte bo hos pappa för det är /längre till skolan, fritidsintresset, kompisarna /pappa är ändå inte hemma /jag trivs bättre här /jag vill inte bo växelvis längre /valfri annan anledning? Då skulle du svara ditt barn Nej du får bara bo här varannan vecka för nu bor NN här?!

Och hur tänker du egentligen ? Om ditt barn vill flytta till dig heltid tänker  du flytta in till en annan persons lägenhet mot hens vilja? Men ditt barn är inte välkommen i ditt eget lägenhet? 

• Anonym (typisk)

Sonen är 20 år och vill själv flytta, men det fanns aldrig med i beräkningarna att han skulle bo med oss på heltid. I min värld borde han snarare vilja flytta hemifrån, inte in med pappans nya och dennas barn. Om jag kunde få större boende hade jag fixat det, men jag har inte råd med större.

Ok, så nu är det en vuxen son alltså....
  • Anonym (Mx)

Då är det ju bara avvakta något år så flyttar han troligen ut. Om han får ta det i sin takt och inte bli utkastad, så kommer det bli en betydligt bättre övergång.

Efter det är det fritt fram för er att planera vidare hur ni vill ha det. Men ha lite tålamod.
  • Anonym (H)

Din kille kan fixa och betala en större boende ?

• Anonym (Hmmm ....)
    Anonym (H) skrev 2023-07-10 09:33:50 följande:

Din kille kan fixa och betala en större boende ?

Varför ska han betala större när ts har 3 ungar och han bara en?
  • Anonym (Suck)
    Anonym (H) skrev 2023-07-10 09:32:09 följande:

Och hur tänker du egentligen ? Om ditt barn vill flytta till dig heltid tänker  du flytta in till en annan persons lägenhet mot hens vilja? Men ditt barn är inte välkommen i ditt eget lägenhet? 

Barn ska alltid vara välkomna hem. Ska man flytta ihop så skaffar man en gemensam bostad lämplig för ändamålet. Annars flyttar man inte ihop.
  • Anonym (Avvakta?)
    Anonym (Hmmm ....) skrev 2023-07-10 09:39:36 följande:
    Varför ska han betala större när ts har 3 ungar och han bara en?
    För att boendet nu är för litet för två vuxna och 4 barn?
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Avvakta?) skrev 2023-07-10 09:46:42 följande:
    För att boendet nu är för litet för två vuxna och 4 barn?

Exakt, nu var ju sonen vuxen dessutom. Dom behöver en större bostad för att passa tre vuxna och tre barn. Mannen betalar för två vuxna, kvinnan för en vuxen + tre barn. 

Särbo verkar dock vara en lämpligare lösning. Så kan dom flytta ihop när barnen börjar flytta ut.

Svar på tråden Han vill att sonen bor hos oss på heltid