• Anonym (Hon)

Han vill att sonen bor hos oss på heltid

Vi ska snart flytta ihop och hela tiden har det varit sagt att han ska flytta till min stad med mig och mina tre barn (som bor vv). Han har en son som av olika anledningar bott på heltid hos mamman senaste åren. Sonen är snäll, men ärligt talat väldigt slappt uppfostrad. Han har massa otrevliga ovanor som jag verkligen inte klarar av i någon större dos.

Jag har sagt att självklart får han sova hos oss ibland, (bor som sagt i en annan stad) men nu har de tydligen pratat ihop sig om att han vill bo på heltid hos oss och då ska ha det som ska bli min äldstas rum (de andra två kommer dela). 

Hur löser man det här? Jag vill absolut inte ha honom på heltid när vi redan kommer bo så trångt.

• Svar på tråden Han vill att sonen bor hos oss på heltid
  • Anonym (Hmmm ....)

Flytta absolut inte ihop! Ni har inte plats för det. Fortsätt som särbo. Sonen kan Flytta till sin pappa på heltid i dennes nuvarande bostad?

• sextiotalist
    Anonym (Avvakta?) skrev 2023-07-10 09:46:42 följande:
    För att boendet nu är för litet för två vuxna och 4 barn?
    Tre vuxna och tre barn 
  • Miss Skywalker

Varför skulle du flytta ihop med två vuxna män?! På dina barns och din bekostnad. Jag hade tappat lusten till hela förhållandet. Låter som att de bara tycker det är praktiskt med en piga..

• Anonym (wszdw)
    Miss Skywalker skrev 2023-07-10 10:00:55 följande:

Varför skulle du flytta ihop med två vuxna män?! På dina barns och din bekostnad. Jag hade tappat lusten till hela förhållandet. Låter som att de bara tycker det är praktiskt med en piga..

Nu har du fördomar. 

''Varför ska du flytta ihop?''

Tja, TS kanske älskar sin pojkvän och vill spendera mer tid med honom?

Varför tror du att det handlar om at vara någons piga? 
  • sextiotalist
    Anonym (wszdw) skrev 2023-07-10 10:26:45 följande:
    Nu har du fördomar. 

''Varför ska du flytta ihop?''

Tja, TS kanske älskar sin pojkvän och vill spendera mer tid med honom?

Varför tror du att det handlar om at vara någons piga? 
    Ts verkar inte vara nöjd med det som mannen presenterar.
    Så hon vill nog flytta ihop med sin särbo, men inte med hans vuxna son. Som dessutom har de (särbon och sonen) planerat att kicka ut ett av barnen barnets rum. Jo jag tror nog att de ser en bekväm lösning för, framförallt den  vuxna sonen och bekväma lösningen brukar även inkludera markservice.
  • Anonym (wszdw)
    sextiotalist skrev 2023-07-10 10:31:49 följande:
    Ts verkar inte vara nöjd med det som mannen presenterar.
    Så hon vill nog flytta ihop med sin särbo, men inte med hans vuxna son. Som dessutom har de (särbon och sonen) planerat att kicka ut ett av barnen barnets rum. Jo jag tror nog att de ser en bekväm lösning för, framförallt den  vuxna sonen och bekväma lösningen brukar även inkludera markservice.
    Dumheter. Det där är bara spekulationer. 

Jag vänder mig emot Miss skywalkers beskriving, för på henne låter det som att TS ska flytta in till två okända män. Så är det inte. Då hade jag förstått om det där om att vara någons piga. Men nu ska vill TS flytta in till sin käresta. 
  • Anonym (Bostadsbrist)
    Anonym (Hö) skrev 2023-07-10 09:28:37 följande:

En 20åring som bott vv...tillåt mig småle. Här i finland flyttar en 20åring till nåt eget i en sådan där konflikt. Förutsatt han inte har nån diagnos förstås, o behöver nån nära. Låter verkligen knasigt. O nej, flytta inte ihop än. Levt nyfamiljsliv 17år så....trust me.

Nu vet vi ju iofs inte var TS bor, men roligt att det går att få bostäder i Finland även för unga som de har råd med. 

Där jag bor är det bostadsbrist och lång kö för billiga bostäder. Det finns bostäder att hyra, det ska jag givetvis inte sticka under stolen med. Senast jag kollade var det en nybyggd tvåa på ca 45 kvm för drygt 16000 kr månad. 

Det kanske är en större stad TS med blivande sambo flyttar till = större chans till arbete = en första bostad hos pappa. Jag kan förstå killen. Jag kan också förstå TS. Jag tror TS och sambon behöver sätta sig ner och diskutera det hela och sedan gå igenom regler och vad som gäller för sonen om han ska flytta med. 
  • Anonym (Hon)

Som sagt, jag har helt enkelt inte råd till större och jag kommer inte tvinga min tonåring att dela rum med sina småsyskon för att en tjugoåring vill flytta till storstan. Det finns tex studentbostäder i närheten, om det är viktigt med närhet till sin pappa.

• Anonym (typisk)
    Anonym (Hon) skrev 2023-07-10 10:44:53 följande:

Som sagt, jag har helt enkelt inte råd till större och jag kommer inte tvinga min tonåring att dela rum med sina småsyskon för att en tjugoåring vill flytta till storstan. Det finns tex studentbostäder i närheten, om det är viktigt med närhet till sin pappa.

Hur har samtalet med din partner gått? När han berättade att han bestämt att den vuxna sonen ska flytta med, vad svarade du då? Hur har ni löst den här situationen som han skapat? För du skriver väl inte en tråd här istället för att prata med mannen?
  • Lönnsirap

Det är nog dags att avbryta planerna att flytta ihop om även vuxna barn plötsligen ingår i nya familjen.
    Jag tänker att det är väldigt viktigt att inte planera för en gemensam ihop-flytt med någon som har dåligt omdöme. Just att barnet inte tidigare bott hos sin pappa och sen i 20 årsåldern vill flytta in tyder på att detta är en riktig usel idé. 

Och sen tycker jag att TS redan i trådstart kunde unnat oss informationen om att det är ett vuxet barn som förväntar sig boende. 

Svar på tråden Han vill att sonen bor hos oss på heltid