Inlägg från: Anonym (typisk) |Visa alla inlägg
  • Anonym (typisk)

Han vill att sonen bor hos oss på heltid

Anonym (Hon) skrev 2023-07-10 07:52:07 följande:
    Han vill att sonen bor hos oss på heltid

Vi ska snart flytta ihop och hela tiden har det varit sagt att han ska flytta till min stad med mig och mina tre barn (som bor vv). Han har en son som av olika anledningar bott på heltid hos mamman senaste åren. Sonen är snäll, men ärligt talat väldigt slappt uppfostrad. Han har massa otrevliga ovanor som jag verkligen inte klarar av i någon större dos.

Jag har sagt att självklart får han sova hos oss ibland, (bor som sagt i en annan stad) men nu har de tydligen pratat ihop sig om att han vill bo på heltid hos oss och då ska ha det som ska bli min äldstas rum (de andra två kommer dela). 

Hur löser man det här? Jag vill absolut inte ha honom på heltid när vi redan kommer bo så trångt.

Typisk dålig och egoistisk pappa som inte ids ta hand om sitt barn förrän han skaffar en tjej som kan göra det åt honom. Och som ens kan tänka sig att flytta ifrån staden där hans barn bor, eller ta sin son från mammans stad så att relationen dem emellan blir svårare. 

Och typiskt dålig styvkärring som tycker att partens son kan få sova över ibland, men inte tänker se honom som en del av familjen.

Typiskt dålig planering också att planera att bo så trångt att inte alla i familjen får plats på ett vettigt sätt. 

Jag skulle inte flytta ihop om jag var du, inte om jag var killen heller. 
  • Anonym (typisk)
    Anonym (Hon) skrev 2023-07-10 09:10:37 följande:

Sonen är 20 år och vill själv flytta, men det fanns aldrig med i beräkningarna att han skulle bo med oss på heltid. I min värld borde han snarare vilja flytta hemifrån, inte in med pappans nya och dennas barn. Om jag kunde få större boende hade jag fixat det, men jag har inte råd med större.

Ok, så nu är det en vuxen son alltså....
  • Anonym (typisk)
    Anonym (Hon) skrev 2023-07-10 10:44:53 följande:

Som sagt, jag har helt enkelt inte råd till större och jag kommer inte tvinga min tonåring att dela rum med sina småsyskon för att en tjugoåring vill flytta till storstan. Det finns tex studentbostäder i närheten, om det är viktigt med närhet till sin pappa.

Hur har samtalet med din partner gått? När han berättade att han bestämt att den vuxna sonen ska flytta med, vad svarade du då? Hur har ni löst den här situationen som han skapat? För du skriver väl inte en tråd här istället för att prata med mannen?
  • Anonym (typisk)
    sextiotalist skrev 2023-07-10 11:33:26 följande:
    Men det var inte det inlägget jag avsåg utan det jag svarade på.
    Tycker fortfarande att det är oförskämt att göra som ts särbo gör.
    Planerar in att ha ett barn heltid som mest bott hos mamman innan och sedan presentera en färdig lösning som innebär att tre barn ska dela rum och hans barn ha eget, oavsett ålder på barnet. De flesta hade protesterat, i varje föräldrar som är mån om sina barn.
    Tro det eller ej, men ts barn är lika viktiga som särbons barn 
    Det är absolut oförskämt, och sånt ska vara gemensamma beslut.

Men mer rimligt att ett litet barn ska inkluderas i den nya familjen och det nya boendet än ett vuxet barn. 
Svar på tråden Han vill att sonen bor hos oss på heltid