• Anonym (Hon)

Han vill att sonen bor hos oss på heltid

Vi ska snart flytta ihop och hela tiden har det varit sagt att han ska flytta till min stad med mig och mina tre barn (som bor vv). Han har en son som av olika anledningar bott på heltid hos mamman senaste åren. Sonen är snäll, men ärligt talat väldigt slappt uppfostrad. Han har massa otrevliga ovanor som jag verkligen inte klarar av i någon större dos.

Jag har sagt att självklart får han sova hos oss ibland, (bor som sagt i en annan stad) men nu har de tydligen pratat ihop sig om att han vill bo på heltid hos oss och då ska ha det som ska bli min äldstas rum (de andra två kommer dela). 

Hur löser man det här? Jag vill absolut inte ha honom på heltid när vi redan kommer bo så trångt.

• Svar på tråden Han vill att sonen bor hos oss på heltid
  • Anonym (S)

Jag tycker det är självklart att han ska få vara välkommen hur ofta han vill, MEN då behöver man ju anpassa storleken på bostaden efter mängden barn  så att alla får plats.

Hur har din blivande sambo resonerat kring det? Ni kanske behöver fundera på att flytta någon annanstans.

För övrigt så bör ju din blivande sambo ha diskuterat detta med dig innan han pratade med sonen :) 

• Anonym (Nej)

Låter som du vill ha din man för dig själv. Men hans son ingår liksom i paketet.

Låter som du och din man inte diskuterat igenom detta ordentligt.

Dessa två faktorer tror jag gör det vanskligt att flytta ihop. Jag hade pausat flytten i så fall. Hans son kommer du inte undan.

Tycker det är oskönt att du ville leka familj med bara dina barn och han ska vara nån sorts outsider som får komma ibland, men som du hemligt inte gillar. Sånt känner barn.

• Anonym (typisk)
    Anonym (Hon) skrev 2023-07-10 07:52:07 följande:
    Han vill att sonen bor hos oss på heltid

Vi ska snart flytta ihop och hela tiden har det varit sagt att han ska flytta till min stad med mig och mina tre barn (som bor vv). Han har en son som av olika anledningar bott på heltid hos mamman senaste åren. Sonen är snäll, men ärligt talat väldigt slappt uppfostrad. Han har massa otrevliga ovanor som jag verkligen inte klarar av i någon större dos.

Jag har sagt att självklart får han sova hos oss ibland, (bor som sagt i en annan stad) men nu har de tydligen pratat ihop sig om att han vill bo på heltid hos oss och då ska ha det som ska bli min äldstas rum (de andra två kommer dela). 

Hur löser man det här? Jag vill absolut inte ha honom på heltid när vi redan kommer bo så trångt.

Typisk dålig och egoistisk pappa som inte ids ta hand om sitt barn förrän han skaffar en tjej som kan göra det åt honom. Och som ens kan tänka sig att flytta ifrån staden där hans barn bor, eller ta sin son från mammans stad så att relationen dem emellan blir svårare. 

Och typiskt dålig styvkärring som tycker att partens son kan få sova över ibland, men inte tänker se honom som en del av familjen.

Typiskt dålig planering också att planera att bo så trångt att inte alla i familjen får plats på ett vettigt sätt. 

Jag skulle inte flytta ihop om jag var du, inte om jag var killen heller. 
  • Anonym (Nej)
    Anonym (typisk) skrev 2023-07-10 08:19:32 följande:
    Typisk dålig och egoistisk pappa som inte ids ta hand om sitt barn förrän han skaffar en tjej som kan göra det åt honom. Och som ens kan tänka sig att flytta ifrån staden där hans barn bor, eller ta sin son från mammans stad så att relationen dem emellan blir svårare. 
    Intressant aspekt jag ej tänkte på. Men ja, TS, tror på den också.

TS, jag tycker ni ska fortsätta vara särbo!
  • sextiotalist

Vänligt och bestämt säger att ni förblir särbos ett tag till. 

• Anonym (Mx)

Det låter som en egoistisk pappa som rycker upp sonen ur sin kontext för sina egna behov och en oskön styvmamma som vill leka familj med bara sin egen avkomma. Inget direkt lyckat koncept enligt mig, kör som särbos är mitt råd.

• Anonym (Suck)

Men alltså, hur tänker du egentligen? Om något av dina barn kommer hem och säger jag vill inte bo hos pappa för det är /längre till skolan, fritidsintresset, kompisarna /pappa är ändå inte hemma /jag trivs bättre här /jag vill inte bo växelvis längre /valfri annan anledning? Då skulle du svara ditt barn Nej du får bara bo här varannan vecka för nu bor NN här?!

• Anonym (Hon)

Sonen är 20 år och vill själv flytta, men det fanns aldrig med i beräkningarna att han skulle bo med oss på heltid. I min värld borde han snarare vilja flytta hemifrån, inte in med pappans nya och dennas barn. Om jag kunde få större boende hade jag fixat det, men jag har inte råd med större.

• Anonym (Alice)

Så då flyttar ni ju såklart inte ihop. 

• Anonym (H)

Låt honom inte flytta in. 

Svar på tråden Han vill att sonen bor hos oss på heltid