• Anonym (Hon)

Han vill att sonen bor hos oss på heltid

Vi ska snart flytta ihop och hela tiden har det varit sagt att han ska flytta till min stad med mig och mina tre barn (som bor vv). Han har en son som av olika anledningar bott på heltid hos mamman senaste åren. Sonen är snäll, men ärligt talat väldigt slappt uppfostrad. Han har massa otrevliga ovanor som jag verkligen inte klarar av i någon större dos.

Jag har sagt att självklart får han sova hos oss ibland, (bor som sagt i en annan stad) men nu har de tydligen pratat ihop sig om att han vill bo på heltid hos oss och då ska ha det som ska bli min äldstas rum (de andra två kommer dela). 

Hur löser man det här? Jag vill absolut inte ha honom på heltid när vi redan kommer bo så trångt.

• Svar på tråden Han vill att sonen bor hos oss på heltid
  • Anonym (Ui)
    Drottningen1970 skrev 2023-07-10 18:35:04 följande:

Ja då får ni skaffa större bostad. Ni har ju de barn ni har och då måste man vara beredd på att vara heltidsförälder. Något kan ju även inträffa  i dina barns liv som gör att de behöver bo heltid hos er, då är det ju så. Förälder är man aldrig på deltid. Då spelar det liksom ingen roll om en partner inte har lust.

"Barnet" är 20 år...
  • Mimosa86
    Anonym (Aj) skrev 2023-07-10 16:49:34 följande:

Om de ändå måste skaffa nytt boende så alla får plats så kan de vill lika gärna skaffa en ny liten lägenhet till sonen istället. Eller en lägenhet som far och son kan dela. Kanske i närheten?

Men det ju ett lustigt sammanträffande att mannen plötsligt vill ha sin son boende hos sig nu när han ska flytta in hos sin nya. Det verkar så typiskt, män som inte haft sina barn men när en ny kvinna kommer in i bilden då passar det plötsligt väldigt bra.

Eller så vill sonen utnyttja situationen.

Eller både och.

Men det värsta är väl att de typ bara bestämt detta om TS liv och TS lägenhet och TS barn utan att TS blivit inkluderad i den diskussionen.

Fast sonen är en vuxen man. Vilket sätter det hela i ett helt annat perspektiv. Han borde ju ha eget boende och leva ett självständigt liv
  • Studentpappa

Men för bövelen det handlar inte om ett barn utan en 20-åring, det är en vuxen människa som får skaffa sig ett eget boende. 

Ride it like you stole it
  • Anonym (Aj)
    Mimosa86 skrev 2023-07-10 18:59:43 följande:
    Fast sonen är en vuxen man. Vilket sätter det hela i ett helt annat perspektiv. Han borde ju ha eget boende och leva ett självständigt liv
    Det visste jag när jag skrev inlägget. Läste du inte det om egen lägenhet för sonen?
  • Anonym (Aj)
    Studentpappa skrev 2023-07-10 19:12:14 följande:

Men för bövelen det handlar inte om ett barn utan en 20-åring, det är en vuxen människa som får skaffa sig ett eget boende. 

Pappan kanske vill ta igen förlorad tid.
  • Goneril

En mardröm, en veritabel mardröm, detta tänkta arrangemang. TS skriver att "hon inte har råd till större bostad" hon? Ska inte mannen betala sin hälft av hyran? Sonen, en ouppfostrad slyngel på 20 år ska ockupera ett rum i en redan trång lägenhet. En fråga som inställer sig är om 6 personer överhuvudtaget får bo i lägenheten, hyresvärdarna brukar inte gilla att så många bor i en lägenhet avsedd för färre personer; det blir ett helt annat slitage i bostaden och ökad vattenförbrukning.                                                       Hur ska TS barn få lugn och ro när de ska trängas ihop i ett rum? Kommande läxläsning och möjlighet att ta hem kompisar? Detta påminner om livet i utsatta områden och ingenting som man ens ska fundera på. Som påpekats i tråden kommer TS att bli gratis hushållerska och dessutom betala hyran. Full service till en vuxen kille, det var det värsta jag hört. Inte nog med att jag skulle vägra hopflyttning, mannen skulle jag be fara till varmare trakter. Hur kan man bara komma på en så galen  idé? Det man kan hoppas på är att hyresvärden säger P,  men TS tänker kanske inte berätta något? När jag läser detta fattar jag hur oerhört lyckligt lottad jag är, 80 kvadratmeter, centralt i storstad, här bor bara och endast jag. Särbon har en lika stor bostad på landet med trädgård, och där bor han, endast han.

• Ess
    Anonym (Aj) skrev 2023-07-10 20:23:01 följande:
    Det är lite sent påtänkt nu i så fall. Nu får de umgås som vuxna, och inte fjanta runt och leka pappa/bebis.
  • Ess

Ts, säg bestämt nej till sammanflytt under dessa premisser. Antingen flyttar han in själv som bestämt, annars får det va så.

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Hon) skrev 2023-07-10 09:10:37 följande:

Sonen är 20 år och vill själv flytta, men det fanns aldrig med i beräkningarna att han skulle bo med oss på heltid. I min värld borde han snarare vilja flytta hemifrån, inte in med pappans nya och dennas barn. Om jag kunde få större boende hade jag fixat det, men jag har inte råd med större.

Eftersom han tydligen inte vill bo hos mamman så lär pappan vara ett bättre alternativ än en parkbänk och att pappan också tycker det, eller vad tror du?
    Anonym (Hon) skrev 2023-07-10 10:44:53 följande:

Som sagt, jag har helt enkelt inte råd till större och jag kommer inte tvinga min tonåring att dela rum med sina småsyskon för att en tjugoåring vill flytta till storstan. Det finns tex studentbostäder i närheten, om det är viktigt med närhet till sin pappa.

Ska han studera på universitet/högskola till hösten eller? För annars får man inte hyra studentbostad.

Du borde ha räknat med att hans son är en del av ekvationen och att förutsättningar förändras. Det kan hända i vilken familj som helst. Lösningen nu är att ni inte flyttar ihop. Faktum är att ni skulle behöva tänka över relationen hlet och hållet för ni har inte samma värderingar.
  • Studentpappa
    Anonym (Aj) skrev 2023-07-10 20:23:01 följande:
    Då kan dom börja spela padel ihop.
    Ride it like you stole it
Svar på tråden Han vill att sonen bor hos oss på heltid