Inlägg från: Anonym (Suck) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Suck)

Han vill att sonen bor hos oss på heltid

Men alltså, hur tänker du egentligen? Om något av dina barn kommer hem och säger jag vill inte bo hos pappa för det är /längre till skolan, fritidsintresset, kompisarna /pappa är ändå inte hemma /jag trivs bättre här /jag vill inte bo växelvis längre /valfri annan anledning? Då skulle du svara ditt barn Nej du får bara bo här varannan vecka för nu bor NN här?!

• Anonym (Suck)
    Anonym (H) skrev 2023-07-10 09:32:09 följande:

Och hur tänker du egentligen ? Om ditt barn vill flytta till dig heltid tänker  du flytta in till en annan persons lägenhet mot hens vilja? Men ditt barn är inte välkommen i ditt eget lägenhet? 

Barn ska alltid vara välkomna hem. Ska man flytta ihop så skaffar man en gemensam bostad lämplig för ändamålet. Annars flyttar man inte ihop.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Avvakta?) skrev 2023-07-10 09:46:42 följande:
    För att boendet nu är för litet för två vuxna och 4 barn?

Exakt, nu var ju sonen vuxen dessutom. Dom behöver en större bostad för att passa tre vuxna och tre barn. Mannen betalar för två vuxna, kvinnan för en vuxen + tre barn. 

Särbo verkar dock vara en lämpligare lösning. Så kan dom flytta ihop när barnen börjar flytta ut.

• Anonym (Suck)
    Anonym (Hon) skrev 2023-07-10 10:44:53 följande:

Som sagt, jag har helt enkelt inte råd till större och jag kommer inte tvinga min tonåring att dela rum med sina småsyskon för att en tjugoåring vill flytta till storstan. Det finns tex studentbostäder i närheten, om det är viktigt med närhet till sin pappa.

Men vadå jag har inte råd, hur går dialogen med mannen egentligen? Om han vill ha med den vuxne sonen så måste han väl ändå förstå att han får slanta upp för att ni ska kunna flytta till en större bostad?
  • Anonym (Suck)
    Anonym (H) skrev 2023-07-10 14:03:44 följande:
    Inte enligt TS kille tydligen. Sonen borde inte hos honom och nu vill att han och sonen flyttar in hos TS?

Felet är ju att dom ska flytta in hos TS. Att en ung vuxen bor hemma i en storstad är inget konstigt. Han kanske ska plugga på den nya orten? Men mannen måste ju slanta upp för större bostad. Annars funkar det ju inte.

Svar på tråden Han vill att sonen bor hos oss på heltid