Inlägg från: Horisonten |Visa alla inlägg
  • Horisonten

BIM Augusti 2023

Bodbod skrev 2023-08-02 13:25:07 följande:

@Horisonten

Jag skulle tolka de tidigare testen som stegring och peak på fredagen :) Så att äl var något dygn därefter. Jag är verkligen ingen expert men så har jag fattat det efter mkt googlade och familjelivsläsande :)

Ja de är ju en stegring men fråga. Är om de blev släppt fredag och inte lördag eftersom jag hade starkast från torsdag 13 till fredag 13. Skulle du räkna äl fredag eller lördag? För är de inte tidigt med molande värk idag annars?? 
  • Horisonten

Tack! tycker de bara är konstigt och redan känna symptom. Dock vet jag inte än hur jag skall räkna min cykel. Utgår ju ifrån 28 dagar för appen sa de också. Men har ju bara haft en cykel sen jag tog ut spiralen. 

tog ut spiralen den 20/6 hade en blödning från 21/6 till 24/6. 
    Sen fick jag en riktig ordentlig mens den 16/7-20/7 men då var cykeln bara 25 dagar lång. Vet ju inte om jag hade äl mellan de 2 cyklarna men då fick jag ändå utslag på äl-test 30/6 alltså dag 10 cykeln. Denna gången fick jag positivt på dag 12-13 i cykeln så när hade ni satt bim? 14 dagar senare ifrån den 29/7 då senast äl kan ha varit eller hur hade ni räknat tänkt. För vet ju inte om de blir 28 dagar. Lite sugen att redan testa måndag. Dumt jag vet så stoppa mig nu!! Haha 

• Horisonten
    Anonym (T) skrev 2023-08-02 16:38:21 följande:
    Var det en hormonspiral kan det ta ett tag för cykeln att hitta tillbaka igen. Men det låter lovande att du fick mens såpass bra inpå uttag.

Eftersom du inte tempar kan du inte veta när BIM är exakt, så räkna med 14 dagar eftersom det är "standard" som vården och graviditetsteststillverkarna räknar på. Men allt feån 12-16 dagar är normalt. Jag själv har 12 dagars lutealfas och har alltid haft. Men jag tempar så jag har ju stenkoll 🙃 

Oavsett hur lång lutealfas du har så är ÄL+9/10 då man först kan börja få ett positivt test, beroende på testets känslighet. När tester säger "resultat från 6 dagar innan missad mens" räknar de med att alla har en lutealfas på 14 dagar, så ÄL+15 är "missad mens". Dvs positivt från tidigast ÄL+9. 

Så om du definitivt fick positivt ÄL-test i fredags och vi räknar med att ägget släppte i lördags är 7/8 ÄL+9. Jag själv skulle testa tidigast då men vet att vissa börjar redan ÄL+7 eller +8. 

Lycka till!
    Det var en mini hormon spiral. Men fick ju riktigt mens när de var tänkt den jag hade sist. Men vet ju inte alls eftersom jag inte hade men typ med den i slutet. Hade en kyleena spiral så väldigt lite hormoner i den. 

ja jag fick ju en riktig mens och hade ägglossning nu med skelett liksom. Hade jag inte efter första blödningen efter spiralen och nästa mens. Så känns som kroppen är i fas igen. Jag förstår men 14 dagar från vilken dag?? Okej utgår ifrån de dö
  • Horisonten
    Sanlin90 skrev 2023-08-02 20:06:34 följande:

Horisonten när du haft ägglossning ökar hormonet progesteron som ofta ger exakt samma symtom som vid en graviditet så på äl+4 är det mer troligt att det är progesteronet du känner av än en tidig graviditet då ägger fäster som tidigast äl+5 vad jag hört sen måste ju hcg börja öka med, har man symtom som beror på graviditet bör man minst få positivt på ett testa tidigt tyvärr! Tråkigt svar men jag säger bara som det är :(

Antagligen är de så men aldrig haft så innan att jag känt av de därför jag är förvånad. Sen jag har känt av graviditeter innan positivt test tidigare. Speciellt min dotter mådde jag illa innan positivt test och visste att jag var gravid. Jag är nog känslig mot hormonet då jag alla mina 3 tidigare graviditeter fått hyperemissis. Men bara och vänta och se vad testen visar nästa vecka. Tänker att kroppen får reagera och vara som den är får vi se vad de beror på sen ☺️ Men ja tidigt. Är ju bara äl+4/5 och bim-10/11. Bara njuta av dagen och hoppas drömma. För vet att vare sig jag hoppas och tror nu eller ej kommer jag bli lika besviken när mensen kommer ändå. 
  • Horisonten
    Sanlin90 skrev 2023-08-02 21:00:15 följande:

Ja man blir lika besviken varje gång mensen kommer när man kämpar!

Visst är de så. Är som ett hårt slag i ansiktet varje gång. Om inte värre 
  • Horisonten
    Anonym (Syskon) skrev 2023-08-02 23:54:03 följande:

Vad har ni för erfarenhet av rfsu? Här är en bild på samma test (negativt). Efter 2 minuter, efter 4 minuter och efter tiden. Bfukar de ge spökstreck inom tiden? Är de sega eller snabba på att vida resultat jämfört med andra test?

Min erfarenhet är att de är sega. Vet att med min dotter dock är ju detta 10 år sen men då fick jag super siper Svagt på RFSU fast jag hade fått positivt på clear blöue med plus och digitalt med veckor. Så jag har bara kört Clear blir grav test sen. Förutom denna gången då jag köpye ett annat också. Men detta är som sagt Många år sen kanske bättre nu. 
  • Horisonten
    Är de någon annan här inne som lidit av hyperremissis under sin graviditet tidigare?? 
  • Horisonten
    Anelaaa89 skrev 2023-08-03 14:12:25 följande:
    Yes när jag var gravid med min dotter för 14 år sedan. Levde en sekund i taget de första 6 månaderna, minns det fortfarande som väldigt traumatiskt 😬

Jag förstår dig helt. Jag har ju haft de alla mina 3 graviditeter. Minns med dottern mådde jag illa innan jag tog test och jag bara visste att jag var gravid. Men med henne fick jag medicin tidigt. Med andra graviditeten hade jag men inte riktigt lika illa fick åka och få dropp en gång och överleva de som gick. Fick inte samma medicin då. Med sista graviditeten för 5 år sen fick jag dropp 2 gånger och inläggning en gång. Innan jag fick samma medicin som med dottern. Fick prova andra innan men ingen effekt. Men minns att jag mådde illa med honom också. 

jag funderar på eftersom man är mer känslig mot hormonet hag när man har hyperemiss om man mår illa tidigare då? Pga känsligheten. För jag har mått illa idag. Inte jättefarlig men lite lätt sådär diffust som en klump i halsen. Förutom att när vi köpte mat på mc Donalds blev jag så illa är de av doften. Men kan jag verkligen rimligt må illa redan?? Hade inget igår men idag kom de. 

• Horisonten
    Anelaaa89 skrev 2023-08-03 14:54:00 följande:
    Det låter fruktansvärt, och alla 3 graviditeter också 😦 det är en sak jag är rädd för nu när vi försöker igen, att det ska bli likadant. Jag vet inte om det beror på känslighet för hormonet och därav är vanligt att det upprepas, hoppas inte!

Ser att du har BIM 6 dagar efter mig, lite tidigt är det väl så såklart. Men man vet aldrig, kroppen vet mer än vi gör! Minns att illamåendet började innan plus och sen mens för mig när jag väntade dottern också. Dock inte känt något illamående nu snarare tvärtom superhungrig och sugen på allt! (Äl+10). Håller ena tummen för dig att det är graviditet du känner av, och andra att det inte resulterar i hyperemesis 🙏🏼

Det har varit svin jobbigt men så så värt de och skulle göra om de för att få mina barn. Hade ju inget stöd direkt från min ex man så gjorde inte saken bättre. Risken är väldigt väldigt stor och hög att jag kommer få det igen har jag fått till mig av 2 st barnmorskor. 

Jag har förstått de som man får de för man är känsligare mot hormonet och hormon förändringen men jag kan ha så fel. Jag har ju mått illa från början till slut med alla 3. Blir inte bra förens efter förlossning. Men kan lindra med tabletter. 

Det är ju de. Kroppen är speciell och vet ju inte exakt när jag har bim heller eftersom de bara är andra riktiga cykeln efter spiralen också. Så kan lika gärna ha bim om 7 dagar. Men fortfarande tidigt absolut. Tror ju jag ligger mellan 26-29 dagar liksom. 

Tack snälla. Mådde illa efter maten förut också trodde de skulle bli bättre. Sen sovit 2 timmar. Märkte sambon var borta men var så trött så somnade om. Han sa det hade du aldrig gjort om inte du var riktigt trött för då hade du ropat efter mig. Så får la se. 

När tänker du testa ev?? i helgen??

• Horisonten
    Anelaaa89 skrev 2023-08-03 17:45:42 följande:
    Ja så är det ju, barnen är värda allt ❤️
    Usch då finns det med andra ord risk att det blir så för mig igen också, jobbigt men som sagt ändå värt det såklart!!

Får jag fråga vilken medicin du fick, tyckte du att det hjälpte? Jag minns att jag grät hos barnmorskan och bad om hjälp men fick till svar att receptfritt postafen var det ända jag kunde ta om jag inte blev inlagd. Var nära ett tag då jag gick ner i vikt nästan halva graviditeten, men släpp ändå det och dropp osv. Såhär i efterhand hade det kanske varit bättre, det var så länge sen och jag var så ung och visste inte så mycket..

Ja men är då är det ju fullt möjligt att du känner symptom redan! Tröttheten brukar ju vara ett av de tidigaste tecknen!

Lovade mig själv att inte bli manisk med testandet denna månad (lättare sagt än gjort😂). Men tog ett testa tidigt imorse då jag inte kunde hålla mig. Helt negativt 😔 testar igen på lördag tänker jag. Har du testat ännu?

Så är det verkligen. Med dottern hade jag ondasetron den ger man väldigt väldigt sällan för finns en liten liten risk för missbildningar på hjärtat om man äter den. Inget jag visste då. Med andra så fick jag klara mig med lergigan. Åt kombinerat lergigan och postafen. Med dottern testade jag ju postafen och lergigan innan också. Med sista så provade jag ju postafen lergigan och sen pimperan och sen blev de oneasetron med honom också efter lång tid och övervägningar från läkarna och 3 inläggningar. 

haha jag förstår jag är sugen att testa på Måndag men jag vet att de är så så dumt och alldeles för tidigt. Men jag vet ju inte när bim är. Stör mig så att inte veta. 

Svar på tråden BIM Augusti 2023