• Anonym (Funderar)

Måste det vara så "livsomvälvande" att bli förälder?

Vet inte riktigt var jag ska lägga den här tråden.
    Är 34 år, har aldrig kännt extrem längtan efter barn och att få bli mamma, men tänkt att jag ändå vill det i livet, nån dag.
    Det börjar väl brinna i knutarna nu rent biologiskt. Och visst är det lockande, i perioder drömmer jag om det väldigt mycket! Jag vet att jag VILL. 
    Men...majoriteten av småbarnsföräldrar gör mig avskräckt. Haha. Bland kollegor, vänner, och även syskon som fått barn -de gör ju inte bra reklam för föräldraskapetFlört
    Måste det bli så att totalt hela vardagen förändras? Noll och inga egna intressen på flera år? Att alla helger, resor, fritid anpassas efter barnet? Tanken på lekparkhäng med andra föräldrar gör mig livrädd....... eller att resa på all inklusive på nåt bamseland.
    Snälla, ge mig exempel på om ni är föräldrar som inte känner igen er i den "vanligarollen"? Hur gör ni? Hur "måste" det vara? 
    Och ni som trivs med att ändrat era liv 100 0 % efter barn behöver inte kommentera. Jag är ute efter alternativa erfarenheter jag i samhället ser som undantag. De hörs och syns i vart fall inte särskilt starkt.

• Svar på tråden Måste det vara så "livsomvälvande" att bli förälder?
  • Polyrytm
    fjanten skrev 2023-06-17 08:33:42 följande:

Rent spontant tänker jag nästan alltid när någon är tveksam i denna fråga: skaffa inte barn! Det är betydligt bättre att ångra att man inte skaffade barn, än att ångra att man skaffade barn. Du verkar ha ett bra liv som du trivs med, varför riskera det? Det kanske blir ett jättelätt barn och du kan fortsätta som vanligt - men det kanske istället blir ett sjukt barn, ett barn med funktionsnedsättningar, ett barn som rent allmänt är "plus"-variant på alla sätt och vis...

Det är väl bara sunt förnuft att känna tvivel inför en så stor sak som att få barn. Tankar om att duga som förälder och sånt är ett bra tecken tycker jag.

Däremot om man är nästan fobiskt rädd och nervös och knappt orkar med sig själv kanske man inte är redo eller alls lämplig. Men man tvingas ju att ta tag i saker när man får barn, man kan växa med uppgiften och växa som människa själv också.
  • Jemp

På ett sätt förändrades det inte så mycket, särskilt inte första åren när barnen mest hänger med. Men man får ju prioritera lite annorlunda. Jag kan väl göra allt men inte hur mycket som helst. Jag varken kan eller vill vara borta hur mycket som helst från barnen och dessutom ska sambon också ha egentid. Samma med träning och jobbresor. Ett vanligt heltidsjobb är inga problem men jobbar man 70 timmar/vecka bör/behöver man absolut dra ner. 

Ju äldre de blir desto mer egna behov har dem. Park behöver man inte besöka varje dag men nån gång ibland osv. 

• Anonym (Inio)
    Anonym (Funderar) skrev 2023-06-16 22:31:36 följande:

Är 34 år, har aldrig kännt extrem längtan efter barn och att få bli mamma, men tänkt att jag ändå vill det i livet, nån dag.
    Det börjar väl brinna i knutarna nu rent biologiskt. Och visst är det lockande, i perioder drömmer jag om det väldigt mycket! Jag vet att jag VILL. 
    Men...majoriteten av småbarnsföräldrar gör mig avskräckt. Haha. Bland kollegor, vänner, och även syskon som fått barn -de gör ju inte bra reklam för föräldraskapet // Flört
    Måste det bli så att totalt hela vardagen förändras? Noll och inga egna intressen på flera år? Att alla helger, resor, fritid anpassas efter barnet? Tanken på lekparkhäng med andra föräldrar gör mig livrädd....... eller att resa på all inklusive på nåt bamseland.
    Snälla, ge mig exempel på om ni är föräldrar som inte känner igen er i den "vanligarollen"? Hur gör ni? Hur "måste" det vara? 
    Och ni som trivs med att ändrat era liv 100 0 % efter barn behöver inte kommentera. Jag är ute efter alternativa erfarenheter jag i samhället ser som undantag. De hörs och syns i vart fall inte särskilt starkt.

Du förstår inte småbarnsföräldrar gör att du inte har kärleken till barnen. När man väl får barn förändras synen på vad som är viktigt. Barnen får högre prioritet än vad man vill för stunden.
  • Anonym (Inio)
    Polyrytm skrev 2023-06-17 10:09:03 följande:
    Planeterna måste ha stått perfekt, otrolig tur osv för sådär är det knappast för många. Skönt för dig iallafall.🙂
    Det må ha inslag av tur men väldigt mycket väg en konsekvens av hur man agerar. 
  • Anonym (stackars barn)
    Anonym (S) skrev 2023-06-17 02:08:24 följande:

Jag blev uppskrämd av många av att skaffa barn. Många berättade hur dålig sömn man får, man får inte vara ifred på toaletten, inga intressen. Jag blev oplanerat gravid och både min första och andra dotter har bevisat för mig hur fel alla haft om föräldrarlivet. För det första sömnlösa nätter, inget jag upplevt. Har nog aldrig fått så mycket vila som när jag var föräldrarledig. Båda barnen sover hela nätter i egen säng på eget rum och gjort sedan dom var 1,5 månad. Få lägger jag dom runt 20:00. Väcker ingen dom så sover dom till någon gång mellan 9-11 på förmiddagen. Gå själv på toaletten är inga problem. Bara stänga dörren. Barnen dör inte av att mamma har 5 minuter ensamtid på toaletten. Antingen passar man på när barnen vilar, när den andra föräldern är hemma eller om det är riktigt akut så går det jättefort, startar man babblarna på youtube så märker dom inte att du försvinner några minuter. 

Man kan fortsätta göra roliga saker fast man har barn, man tar med dom på utflykterna. Ibland väljer man utflykter som dom vuxna vill, ibland det som passar barnen bäst. Man gör det bästa för att alla ska ha så kul som möjligt. Har inte vart några problem att ta med barnen på aktiviteter som vi vill gå på som tex en dag på gekås, ett museum, eller äta ute. Barn är ofta nöjd om dom bara får vara med. 

Det mest jobbiga jag upplevt med föräldrarskapet är dom olika faser barnen går igenom. Det är utmanande när barnet testar gränser men en tröst är att faserna går över ganska fort och man ställs inför nya utmaningar innan man hinner bli gråhårig genom en fas. 

Jag gör ingen större skillnad på vuxna och barn. Pratar öppet om saker med dom, jag komunicerar med dom istället för att bara bestämma. Om jag säger nej till saker förklarar jag varför då jag vill lära barnet att förstå. Jag utgår mycket från mig själv och mina känslor när jag gör eller sger någpt till barnen.

stackars barn att sova själva från 1,5 mån ålder.
  • beli
    Anonym (Sofia) skrev 2023-06-17 01:56:27 följande:

Men om du bara tycker att allt verkar jobbigt med att skaffa barn så undrar jag varför du överhuvudtaget tänker tanken på att skaffa barn? Ta dig en funderare på om du verkligen vill det på riktigt eller om det är en press utifrån en samhällsnorm på att skaffa barn. 

Det ÄR tufft många gånger och man har väldigt liten egentid, iallafall de första åren, man kan inte ens gå på toa ifred och vissa dagar hinner man inte ens duscha. Men för mig var det det ändå värt det för jag älskar mitt barn och hen är viktigare än egentid och allt annat. 

Fram tills jag var 38 ville jag absolut inte ha barn. Mina barndomskompisar blev helt chockade när jag som 39-åring blev gravid (med ivf), för de kände till min inställning till föräldraskap. Men min man ville gärna ha barn, och under flera år funderade jag över detta i perioder. Jag såg bara framför mig att det skulle bytas blöjor och vakas på nätterna, jag såg bara ett svart hål framför mig. Men min man försäkrade mig om att det inte skulle bli så, och till slut kände jag "okej, vi försöker".

Och nu har vi en ljuvlig åttaåring. För mig har det varit skittufft i perioder, det beror också på vad man har för bagage sen tidigare och vilket liv man levde innan man fick barn. Jag är frilans och levde väldigt fritt tidigare, så jag har tyckt det varit jättejobbigt med rutiner, att vara hemma så mycket och hela tiden behöva anpassa mig. Jag tycker ändå det är värt det förstås, jag älskar ju min son, men tufft har det varit. Man lär ju känna sig själv (och medföräldern) på ett helt nytt sätt också.

Summa summarum - att nån tycker att allt verkar jobbigt med att skaffa barn betyder inte automatiskt att hen skulle bli en dålig förälder eller ångra sitt barn.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Inio) skrev 2023-06-17 11:45:45 följande:
    Det må ha inslag av tur men väldigt mycket väg en konsekvens av hur man agerar. 
    Nja. Det är väldigt väldigt mycket tur med. Man kan agera lugnt och korrekt och rätt och ändå få ett barn som illvrålar när du lägger det ifrån dig.

Lägg inte skuld på föräldrarna för de som inte har bebisar som sover lugnt själva direkt. Det ÄR ovanligt.
  • Fjäril kär
    Anonym (Funderar) skrev 2023-06-16 22:31:36 följande:

Men...majoriteten av småbarnsföräldrar gör mig avskräckt. Haha. Bland kollegor, vänner, och även syskon som fått barn -de gör ju inte bra reklam för föräldraskapet // Flört

Det du beskriver som livsomvälvande har i min nära omgivning hänt dom föräldrar som faktiskt försökt leva sitt liv som vanligt efter dom fått barn och lärt sig den hårda vägen att det inte riktigt funkar så.. bebis på cocktailpartyn och festresor till Ibiza funkar inte..

Bäst har det gått för oss som tagit dagen som den kommer och flytit med i vardagen och använt sunt förnuft.. På så sätt behöver der inte bli tvära kast och allt ställs inte på ända. Det finns så mycket i vardagen som redan är anpassat efter föräldrar så man behöver inte bli dramaqueen eller handlingsförlamad. Det finns liksom ett mellanting mellan tequilarace på Ibiza och Bamseland på charter....Flört

Allt handlar om din egen inställning och om du ser lösningar eller fastnar i katastroftänk? 
  • elmadumle
    Anonym (stackars barn) skrev 2023-06-17 12:18:00 följande:
    stackars barn att sova själva från 1,5 mån ålder.
    det har våra fyra nu vuxna barn gjort också, bara för att de ligger i eget rum betyder det inte att de inte får det de behöver.
  • elmadumle
    Anonym (S) skrev 2023-06-17 02:08:24 följande:

Jag blev uppskrämd av många av att skaffa barn. Många berättade hur dålig sömn man får, man får inte vara ifred på toaletten, inga intressen. Jag blev oplanerat gravid och både min första och andra dotter har bevisat för mig hur fel alla haft om föräldrarlivet. För det första sömnlösa nätter, inget jag upplevt. Har nog aldrig fått så mycket vila som när jag var föräldrarledig. Båda barnen sover hela nätter i egen säng på eget rum och gjort sedan dom var 1,5 månad. Få lägger jag dom runt 20:00. Väcker ingen dom så sover dom till någon gång mellan 9-11 på förmiddagen. Gå själv på toaletten är inga problem. Bara stänga dörren. Barnen dör inte av att mamma har 5 minuter ensamtid på toaletten. Antingen passar man på när barnen vilar, när den andra föräldern är hemma eller om det är riktigt akut så går det jättefort, startar man babblarna på youtube så märker dom inte att du försvinner några minuter. 

Man kan fortsätta göra roliga saker fast man har barn, man tar med dom på utflykterna. Ibland väljer man utflykter som dom vuxna vill, ibland det som passar barnen bäst. Man gör det bästa för att alla ska ha så kul som möjligt. Har inte vart några problem att ta med barnen på aktiviteter som vi vill gå på som tex en dag på gekås, ett museum, eller äta ute. Barn är ofta nöjd om dom bara får vara med. 

Det mest jobbiga jag upplevt med föräldrarskapet är dom olika faser barnen går igenom. Det är utmanande när barnet testar gränser men en tröst är att faserna går över ganska fort och man ställs inför nya utmaningar innan man hinner bli gråhårig genom en fas. 

Jag gör ingen större skillnad på vuxna och barn. Pratar öppet om saker med dom, jag komunicerar med dom istället för att bara bestämma. Om jag säger nej till saker förklarar jag varför då jag vill lära barnet att förstå. Jag utgår mycket från mig själv och mina känslor när jag gör eller sger någpt till barnen.

Samma här med våra barn:) 
Svar på tråden Måste det vara så "livsomvälvande" att bli förälder?