Inlägg från: Anonym (Inio) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Inio)

Måste det vara så "livsomvälvande" att bli förälder?

Anonym (Funderar) skrev 2023-06-16 22:31:36 följande:
    Måste det vara så "livsomvälvande" att bli förälder?

Vet inte riktigt var jag ska lägga den här tråden.
    Är 34 år, har aldrig kännt extrem längtan efter barn och att få bli mamma, men tänkt att jag ändå vill det i livet, nån dag.
    Det börjar väl brinna i knutarna nu rent biologiskt. Och visst är det lockande, i perioder drömmer jag om det väldigt mycket! Jag vet att jag VILL. 
    Men...majoriteten av småbarnsföräldrar gör mig avskräckt. Haha. Bland kollegor, vänner, och även syskon som fått barn -de gör ju inte bra reklam för föräldraskapet // Flört
    Måste det bli så att totalt hela vardagen förändras? Noll och inga egna intressen på flera år? Att alla helger, resor, fritid anpassas efter barnet? Tanken på lekparkhäng med andra föräldrar gör mig livrädd....... eller att resa på all inklusive på nåt bamseland.
    Snälla, ge mig exempel på om ni är föräldrar som inte känner igen er i den "vanligarollen"? Hur gör ni? Hur "måste" det vara? 
    Och ni som trivs med att ändrat era liv 100 0 % efter barn behöver inte kommentera. Jag är ute efter alternativa erfarenheter jag i samhället ser som undantag. De hörs och syns i vart fall inte särskilt starkt.

Du förstår inte småbarnsföräldrar gör att du inte har kärleken till barnen. När man väl får barn förändras synen på vad som är viktigt. Barnen får högre prioritet än vad man vill för stunden.
  • Anonym (Inio)
    Polyrytm skrev 2023-06-17 10:09:03 följande:
    Planeterna måste ha stått perfekt, otrolig tur osv för sådär är det knappast för många. Skönt för dig iallafall.🙂
    Det må ha inslag av tur men väldigt mycket väg en konsekvens av hur man agerar. 
  • Anonym (Inio)
    Polyrytm skrev 2023-06-17 20:56:49 följande:
    Hur menar du?
    Att vilket familjeliv man får i stor utsträckning påverkas av hur man själv beter sig och agerar.

Om någon har ett bra familjeliv så har den gjort oerhört mycket bra för att uppnå det. Det kommer inga stekta sparvar flygandes...
  • Anonym (Inio)
    Anonym (Nja) skrev 2023-06-18 15:13:15 följande:
    Så tänkte jag också efter två barn, sen kom tredje barnet och jag blev väldigt mycket mer ödmjuk för hur svårt föräldraskapet kan vara. 

Klart att barnen påverkas av familjen de lever i, men barnets personlighet har också stor betydelse. 
    Ja, båda delarna har stor betydelse.

Men inställningen för situationen kanske är det mest viktiga för måendet. En person kan ha ett i det närmaste perfekt familjeliv och ändå må dåligt medan en annan kan ha ett familjeliv i kaos och må bra ändå.
  • Anonym (Inio)
    Anonym (Zezzan) skrev 2023-06-18 16:04:58 följande:
    Jag skulle säga att det snarare beror på personlighet om man trivs i kaos eller inte. Och för en person som trivs med kaos är ett kaosigt familjeliv det perfekta. 
    Håller inte med om det.

Ser att det framförallt är två faktorer som påverkar.

1) En persons förmåga att hålla ordning
    2) En persons förmåga att hantera att det är stökigt.

Både dessa faktorer bland man i hög grad påverka även om det finns en genetisk komponent.

Det är en vanlig missuppfattning att man inbillar dig att en "kaosig" person ska ha det kaosigt och mår bäst av det. Tvärtom gynnas en kaosig person mer av struktur, rutiner och ordning och struktur än en ordningsam person. 

En person som hävdar att den trivs bäst i kaos lurar bara dig själv, men det kan också vara en försvarsmekanism för att förbli positiv i en svår situation.
Svar på tråden Måste det vara så "livsomvälvande" att bli förälder?