• Anonym (Funderar)

Måste det vara så "livsomvälvande" att bli förälder?

Vet inte riktigt var jag ska lägga den här tråden.
    Är 34 år, har aldrig kännt extrem längtan efter barn och att få bli mamma, men tänkt att jag ändå vill det i livet, nån dag.
    Det börjar väl brinna i knutarna nu rent biologiskt. Och visst är det lockande, i perioder drömmer jag om det väldigt mycket! Jag vet att jag VILL. 
    Men...majoriteten av småbarnsföräldrar gör mig avskräckt. Haha. Bland kollegor, vänner, och även syskon som fått barn -de gör ju inte bra reklam för föräldraskapetFlört
    Måste det bli så att totalt hela vardagen förändras? Noll och inga egna intressen på flera år? Att alla helger, resor, fritid anpassas efter barnet? Tanken på lekparkhäng med andra föräldrar gör mig livrädd....... eller att resa på all inklusive på nåt bamseland.
    Snälla, ge mig exempel på om ni är föräldrar som inte känner igen er i den "vanligarollen"? Hur gör ni? Hur "måste" det vara? 
    Och ni som trivs med att ändrat era liv 100 0 % efter barn behöver inte kommentera. Jag är ute efter alternativa erfarenheter jag i samhället ser som undantag. De hörs och syns i vart fall inte särskilt starkt.

• Svar på tråden Måste det vara så "livsomvälvande" att bli förälder?
  • 567890

Mitt liv förändrades till viss del men framför allt var det mina prioriteringar som ändrades. Helt plötsligt var det fokus på någon annan och eftersom jag blev förälder vid 37 års ålder hade jag haft många år med fokus på mig själv.

Än idag, när sonen är 14 år är han i fokus även om det inte är på samma sätt. Men våra semestrar handlar om att han ska ha det bra, var och hur vi bor, är skolan rätt för honom, skjutsa överallt, ganska dyr i drift mm. Så ja, det är omvälvande och de flesta blir mindre själviska när de får barn.

Jag kan fortfarande leva mitt liv, framför allt eftersom vi bara ha ett barn, och vi har våra intressen och vänner men grunden i vårt liv handlar först och främst om vår son. Och vi gör det med glädje och med en självklarhet, också det på ett sätt jag inte kunde förstå innan jag blev förälder.

• Anonym (Mamma Mia)

Vissa går helt upp i föräldraskapet, till den grad att de faktiskt förlorar en bit av sig själv, i alla fall under en tid. Andra lyckas leva nästan som innan (särskilt de som har en väldigt engagerad medförälder eller far- och morföräldrar som tar stor plats eller stor budget för barnflickor). Vissa klarar av balansstycket att växa med föräldraskapet utan att för den delen släppa den personen de var innan.

Visst beror detta till viss del på personlighet, men även vilka förutsättningar man har, ekonomiskt, kulturellt och socialt och på vilken typ av barn man får. Och barnet självt - ett lättsamt snällt barn som passar in i de flesta sammanhang eller ett vilt busfrö som inte egentligen passar in i möblerade rum eller ett barn som har någon sjukdom som kräver mycket tid och engagemang, eller trillingar ... Du vet ju inte förväg vad du får.

• AndreaBD

Nu vill jag inte alls vara taskig, men det går inte att förstå om man inte har barn än. Eller snarare, jag tror inte att folk alltid har ett val. Man styr inte ett barn i den utsträckningen, utan barnet styr också ganska mycket. Och det kan man knappast veta innan.

Kan hända att man får ett barn som är nöjd med det mesta och där man kan fortsätta med mycket som man brukar göra, eller så får man ett barn där det blir kaos om man inte släpper allt annat.

• Anonym (Nej)

Nej, mitt liv förändrades inte nämnvärt när jag fick barn. Mitt liv var väl kanske barnvänligt från början. Jag har aldrig gjort avkall på mina intressen eller bott på "all inclusive bamseland" bara för att jag har barn, förutom om just det varit syftet, vi har varit på ALV och Muminvärlden en gång vardera. Annars har jag levt mitt liv som vanligt och ungen har fått hänga med, vilket jag tror och anser egentligen är bäst för barnet. Det är så barn växer.

• fjanten

Ja, det blir livsomvälvande - i alla fall om man är i barnets liv efter denne är född (sticker man så är ju den enda förändringen att man betalar underhåll många år framöver, och inte helt kan besluta om vad som händer med ens tillgångar när man dör). Men skaffar man barn och tänker att man ska vara förälder, då blir det livsomvälvande, men ens liv behöver ju inte bli skittråkigt för det. Vi har rest massor med våra barn, men aldrig på något AI med bamseland: Danmark, Tyskland, Frankrike, Vietnam, USA, Australien, Nya Zeeland, Polen, Filippinerna m.m. Klart det är annorlunda att resa med barn kontra utan barn, man behöver helt enkelt anpassa aktiviteter, boende och annat så det passar alla inblandade, samt dela upp sig ibland om de vuxna kanske vill turas om att göra vissa vuxenaktiviteter som inte barnen gillar. Så har vi ungar som älskar att t.ex. prova ny mat, gå på olika museum och annat som även vi vuxna tycker om.

MEN självklart måste man i vardagen göra saker för barnen, för att man älskar sina barn och vill ge dem en vettig vardag och barndom. Gå till lekparker är rätt givet, ha kontakt med andra föräldrar är rätt givet det med (dels för att barnen i ganska många år är för unga för att fixa det själva, men också för att man faktiskt vill se vad kompisarnas föräldrar är för typer - så man inte skickar hem sina barn till någon knarkarkvart liksom). Föräldramöten, utvecklingssamtal, läxläsning, simskola, tandläkartider, läkartider, dansuppvisningar med mycket mera tar tid. Och allt är inte kul och lattjo lajban, men det är saker som inte går att komma ifrån om man vill vara en vettig förälder.

Så har vi föräldrar också våra egna liv kvar, och vårt parliv. Vi hyr absolut in barnvakter för att kunna hitta på saker bara vi. Eller stannar uppe sent och har dejtkväll hemma med senmiddag och annat när ungarna lagt sig. Man får helt enkelt planera lite mer bara. Både jag och maken tränar, träffar vänner och hittar på saker på eget håll också - men även det kräver ju planering, för barnens schema ska också hålla (har t.ex. ett barn simning samtidigt som ett annat har brottning, då kan ju inte jag bara dra iväg på spa och låta maken rodda med resten).

Jag älskar barn. Jag älskar vårt liv. Jag älskar att uppleva saker med min man och våra barn. MEN jag kan lova dig att barn är inte för alla. Barn innebär många måsten. Barn innebär vaknätter och tidiga morgonar. Barn innebär magsjukor, influensor och andra farsoter. Barn innebär trotsåldrar och utmaningar. Barn innebär anpassningar och nya prioriteringar. Och allt det är helt enkelt inte för alla, och för allas skull kan det då vara smart att skippa att skaffa barn.

• Anonym (Hm)
    AndreaBD skrev 2023-06-16 23:11:58 följande:

Nu vill jag inte alls vara taskig, men det går inte att förstå om man inte har barn än. Eller snarare, jag tror inte att folk alltid har ett val. Man styr inte ett barn i den utsträckningen, utan barnet styr också ganska mycket. Och det kan man knappast veta innan.

Kan hända att man får ett barn som är nöjd med det mesta och där man kan fortsätta med mycket som man brukar göra, eller så får man ett barn där det blir kaos om man inte släpper allt annat.

Detta. Barn är så olika att det är omöjligt att säga i förväg. Får du ett glatt, självgående barn som gärna leker solo och sover i vagga - grattis, du kan nog ta med dig barnet i din vardag och der blir inte den där chocken.

Får du ett närvarotörstande barn som inte släpper dig en minut utan att illvråla eller riva huset, och bara sover i en rullande vagn, ja, då kommer du få en annan sits.

Sen kan jag tala för mig, men för mig förändrades min egen inställning när barnet kom. Jag som tänkte att jag kunde träna när bebisen sov och gärna kunde träffa massa vänner med barnet sovande i en annan del av huset upplevde hur extremt mkt jag VILLE prioritera mitt barn. Jag ville ge det min närvaro första tiden helt enkelt.
  • beli

Jag har en son på åtta år. När han föddes, var både pappan och jag lediga de första månaderna (han var föräldraledig och jag är frilans, så jag lät bara bli att jobba). När sonen var ett år åkte vi till Spanien för tre månader och bodde på olika ställen. Badade, åt gott, hängde i lekparker, solade...

Nu efteråt kan jag se att jag gick in i föräldrarollen rätt mycket de första åren, försökte skapa kontakt med de andra förskoleföräldrarna etc (och mådde i perioder väldigt dåligt över att den kontakten inte var som jag hade föreställt mig, d.v.s. jag fick inga vänner bland föräldrarna). Men under och efter pandemin har jag känt att jag måste vara mig själv, göra det som gör mig glad. Jag har hobbyer, träffar kompisar o.s.v. Har svårt att förstå föräldrar som är hemma med barnen hela tiden och knappt gör nåt annat, men alla är vi olika.

• Anonym (Hm)
    beli skrev 2023-06-17 00:24:08 följande:

Jag har en son på åtta år. När han föddes, var både pappan och jag lediga de första månaderna (han var föräldraledig och jag är frilans, så jag lät bara bli att jobba). När sonen var ett år åkte vi till Spanien för tre månader och bodde på olika ställen. Badade, åt gott, hängde i lekparker, solade...

Nu efteråt kan jag se att jag gick in i föräldrarollen rätt mycket de första åren, försökte skapa kontakt med de andra förskoleföräldrarna etc (och mådde i perioder väldigt dåligt över att den kontakten inte var som jag hade föreställt mig, d.v.s. jag fick inga vänner bland föräldrarna). Men under och efter pandemin har jag känt att jag måste vara mig själv, göra det som gör mig glad. Jag har hobbyer, träffar kompisar o.s.v. Har svårt att förstå föräldrar som är hemma med barnen hela tiden och knappt gör nåt annat, men alla är vi olika.

Men du själv var ju det. 
  • Anonym (Sofia)

Men om du bara tycker att allt verkar jobbigt med att skaffa barn så undrar jag varför du överhuvudtaget tänker tanken på att skaffa barn? Ta dig en funderare på om du verkligen vill det på riktigt eller om det är en press utifrån en samhällsnorm på att skaffa barn. 

Det ÄR tufft många gånger och man har väldigt liten egentid, iallafall de första åren, man kan inte ens gå på toa ifred och vissa dagar hinner man inte ens duscha. Men för mig var det det ändå värt det för jag älskar mitt barn och hen är viktigare än egentid och allt annat. 

• Anonym (Sofia)
    Anonym (Nej) skrev 2023-06-16 23:12:30 följande:

Nej, mitt liv förändrades inte nämnvärt när jag fick barn. Mitt liv var väl kanske barnvänligt från början. Jag har aldrig gjort avkall på mina intressen eller bott på "all inclusive bamseland" bara för att jag har barn, förutom om just det varit syftet, vi har varit på ALV och Muminvärlden en gång vardera. Annars har jag levt mitt liv som vanligt och ungen har fått hänga med, vilket jag tror och anser egentligen är bäst för barnet. Det är så barn växer.

Är du man eller kvinna?
Svar på tråden Måste det vara så "livsomvälvande" att bli förälder?