• Anonym (Hm)

Måste det vara så "livsomvälvande" att bli förälder?

AndreaBD skrev 2023-06-16 23:11:58 följande:

Nu vill jag inte alls vara taskig, men det går inte att förstå om man inte har barn än. Eller snarare, jag tror inte att folk alltid har ett val. Man styr inte ett barn i den utsträckningen, utan barnet styr också ganska mycket. Och det kan man knappast veta innan.

Kan hända att man får ett barn som är nöjd med det mesta och där man kan fortsätta med mycket som man brukar göra, eller så får man ett barn där det blir kaos om man inte släpper allt annat.

Detta. Barn är så olika att det är omöjligt att säga i förväg. Får du ett glatt, självgående barn som gärna leker solo och sover i vagga - grattis, du kan nog ta med dig barnet i din vardag och der blir inte den där chocken.

Får du ett närvarotörstande barn som inte släpper dig en minut utan att illvråla eller riva huset, och bara sover i en rullande vagn, ja, då kommer du få en annan sits.

Sen kan jag tala för mig, men för mig förändrades min egen inställning när barnet kom. Jag som tänkte att jag kunde träna när bebisen sov och gärna kunde träffa massa vänner med barnet sovande i en annan del av huset upplevde hur extremt mkt jag VILLE prioritera mitt barn. Jag ville ge det min närvaro första tiden helt enkelt.
  • Anonym (Hm)
    beli skrev 2023-06-17 00:24:08 följande:

Jag har en son på åtta år. När han föddes, var både pappan och jag lediga de första månaderna (han var föräldraledig och jag är frilans, så jag lät bara bli att jobba). När sonen var ett år åkte vi till Spanien för tre månader och bodde på olika ställen. Badade, åt gott, hängde i lekparker, solade...

Nu efteråt kan jag se att jag gick in i föräldrarollen rätt mycket de första åren, försökte skapa kontakt med de andra förskoleföräldrarna etc (och mådde i perioder väldigt dåligt över att den kontakten inte var som jag hade föreställt mig, d.v.s. jag fick inga vänner bland föräldrarna). Men under och efter pandemin har jag känt att jag måste vara mig själv, göra det som gör mig glad. Jag har hobbyer, träffar kompisar o.s.v. Har svårt att förstå föräldrar som är hemma med barnen hela tiden och knappt gör nåt annat, men alla är vi olika.

Men du själv var ju det. 
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Inio) skrev 2023-06-17 11:45:45 följande:
    Det må ha inslag av tur men väldigt mycket väg en konsekvens av hur man agerar. 
    Nja. Det är väldigt väldigt mycket tur med. Man kan agera lugnt och korrekt och rätt och ändå få ett barn som illvrålar när du lägger det ifrån dig.

Lägg inte skuld på föräldrarna för de som inte har bebisar som sover lugnt själva direkt. Det ÄR ovanligt.
Svar på tråden Måste det vara så "livsomvälvande" att bli förälder?