Anonym (Funderar) skrev 2023-06-16 22:31:36 följande:
Måste det vara så "livsomvälvande" att bli förälder?
Vet inte riktigt var jag ska lägga den här tråden.
Är 34 år, har aldrig kännt extrem längtan efter barn och att få bli mamma, men tänkt att jag ändå vill det i livet, nån dag.
Det börjar väl brinna i knutarna nu rent biologiskt. Och visst är det lockande, i perioder drömmer jag om det väldigt mycket! Jag vet att jag VILL.
Men...majoriteten av småbarnsföräldrar gör mig avskräckt. Haha. Bland kollegor, vänner, och även syskon som fått barn -de gör ju inte bra reklam för föräldraskapet
Måste det bli så att totalt hela vardagen förändras? Noll och inga egna intressen på flera år? Att alla helger, resor, fritid anpassas efter barnet? Tanken på lekparkhäng med andra föräldrar gör mig livrädd....... eller att resa på all inklusive på nåt bamseland.
Snälla, ge mig exempel på om ni är föräldrar som inte känner igen er i den "vanligarollen"? Hur gör ni? Hur "måste" det vara?
Och ni som trivs med att ändrat era liv 100 0 % efter barn behöver inte kommentera. Jag är ute efter alternativa erfarenheter jag i samhället ser som undantag. De hörs och syns i vart fall inte särskilt starkt.
Nej, jag älskar min unge men om jag visste vad jag vet idag så skulle jag nog skippat barn. Allt blir annorlunda och inget jag älskar att göra går längre. Konserter, festivaler, resor, kvällar på restaurang, dans på nattklubb, biobesök, alla andra aktiviteter utanför hemmet. Jag har aldrig varit en "det är trevligt med parmiddag hemma"-person utan en "nu åker vi iväg och gör nåt roligt!"-person.
Friheten är som bortblåst. Spontanitet väck.
Nu ska sånt planeras i förväg, barnvakt ska lösas. Så det blir allt för sällan något "kul" blir av.
Plus att när man väl är iväg och hittar på något kan man få sköljningar av dåligt samvete. Nu har man roligt utan sitt barn, man saknar barnet, man "tvingar" någon annan att vara barnvakt.
Det var dumt att skaffa barn sent i livet, man var för fast i sitt liv och sitt eget. Hade jag varit yngre tror jag inte skillnaden hade varit en så stor chock. Men nu föll det sig så. Det var inte ett helt eget val att vänta.
Längtar tills hon är äldre och vi kan göra andra roliga saker ihop med henne istället. Nu är det bara en rutin med sovtider, mattider, blöjor, skrik och gnäll.
För att inte tala om att kroppen och hälsan är väck