Anonym (83a) skrev 2023-06-18 13:45:01 följande:
Nej, jag älskar min unge men om jag visste vad jag vet idag så skulle jag nog skippat barn. Allt blir annorlunda och inget jag älskar att göra går längre. Konserter, festivaler, resor, kvällar på restaurang, dans på nattklubb, biobesök, alla andra aktiviteter utanför hemmet. Jag har aldrig varit en "det är trevligt med parmiddag hemma"-person utan en "nu åker vi iväg och gör nåt roligt!"-person.
Friheten är som bortblåst. Spontanitet väck.
Nu ska sånt planeras i förväg, barnvakt ska lösas. Så det blir allt för sällan något "kul" blir av.
Plus att när man väl är iväg och hittar på något kan man få sköljningar av dåligt samvete. Nu har man roligt utan sitt barn, man saknar barnet, man "tvingar" någon annan att vara barnvakt.
Det var dumt att skaffa barn sent i livet, man var för fast i sitt liv och sitt eget. Hade jag varit yngre tror jag inte skillnaden hade varit en så stor chock. Men nu föll det sig så. Det var inte ett helt eget val att vänta.
Längtar tills hon är äldre och vi kan göra andra roliga saker ihop med henne istället. Nu är det bara en rutin med sovtider, mattider, blöjor, skrik och gnäll.
För att inte tala om att kroppen och hälsan är väck

Fast så där behöver det inte vara ! Jag var visserligen 22, och då har man mycket energi, men vi har alltid haft med ungarna på allt du skriver i princip. Visst det blir oftare nyktert och man kanske inte är ute till 04.00 och slirar, men från att våran första var ett halvår har de hängt med på utlandsresor med bara handbagage, sena restaurangbesök och musikevenemang.
är man en trygg nykter vuxen som inte skapar osäker i situationerna är det bara väldigt utvecklamed som barn att vara med på så mycket som möjligt
Inget förändrades nästan när ungarna kom, det blev mer spännande att få till det under bolibompa, en fredagkväll spontant har vi lämnat ungarna för övernattning hos nån av våra föräldrar och haft vinkvällar etc. Man kan välja att ha ett rikt eget liv utan att försumma barnens, om man väljer det själv.
Nu är jag dryga 30, ungarna är över tio år och ingenting är egentligen ett praktiskt bekymmer längre, för jag lärde barnen att bli självgående och initiativtagande från början. Det är fan mitt viktigaste tips, vill de ha nått får de lära sig att lösa det! Då blir de inte krävande små snorungar som ska ha hjälp med allt, och tjata en krater i skallen på föräldrarna så fort man vill ha något