• Embarazada

BIM Juli 2023

Ny BIM-lista.

1/7 - Embarazada, tredje barnet, 12:e försöket.

• Svar på tråden BIM Juli 2023
  • babybel95

Idag (cd12) fick jag en (för mig) rejäl tempökning. Äl-testen fock fortf negativa dock nu vid 14 starkare. Ska testa igen ikväll. Känns tidigt för mig för äl redan nu då jag har en cykel på 26-28 dgr och lutealfas på ca 12 dagar. Jag hatar denna väntan på äl precis lika mycket som väntan på bim🙄 

• SeptemberB

Jag har läst på en del engelska sidor (där de hänvisar till forskning). Ni får be om ursäkt att jag inte skriver källorna, men det går säkert hitta genom googlande. Det var inga obskyra källor utan studier som har gjorts på gravida kvinnor (När jag sitter vid datorn ska jag se om jag hittar källorna igen.). 

Men där står det i alla fall att 85% av alla ägg fastnar i livmodern 8-10 dpo (dpo= day post ovulation). Ägg som fastnar efter 10dpo har en mycket högre missfallsrisk. 9 dpo har t.e.x. 13 % risk för tidigt (före vecka 6) missfall, 10 dpo 23% risk. 11 dpo över 50% risk, 12 dpo över 80% risk. Hittade ingen info på 6-8 dpo. De flesta ägg fäster på dpo 9.

Därefter tar det 1-2 dagar innan hcg kan uppfattas av ett känsligt test. Att ha så lite som 13-15 hcg på 10 dpo är helt normalt.

Om då ett ägg har fastnat på 10 dpo är det 5% chans att det syns på ett känsligt test samma dag. 

På de svenska sidorna står det ju att ägget fäster 6-8 dagar efter ägglossning men det är MÅNGA studier jag hittat som skriver att dag 9 är den absolut vanligaste dagen att ägget fäster? 

(Vet att man vill ha källor när det gäller sånt här, men råkade stänga alla fönster på telefonen och nu har jag inte tid att söka upp dem. Ska se om jag hittar dem igen, men tycker ni detta är intressant så hittar säkert om ni googlar och annars kan ni bara hoppa inlägget 😊)

• Mololo

Bim idag och mensen kom såklart som väntat.. Så jag flyttar ner mig själv till nästa bim den 29/7.

Haft rätt korta cykler på sistone, typ 26 dagar. Lite rädd att lutealfasen blir kort, men enligt ägglossningstesten har jag ändå 13 dagar mellan äl och bim.. Borde väl inte vara något problem?

- - - -

2/7 - Rödluvan93, första barnet, 20:e försöket.
    3/7 - Lavendel94, första barnet, 2:a försöket 
    4/7 - Foodie, första barnet
    5/7 - Potatisbulle, första barnet, 7:e försöker (8 månader)
    5/7 - rosamentos, första barnet, 1:a försöket
    5/7 - ida543, första barnet, 6:e försöket (1 missfall)
    5/7 Janbo, första barnet, 2:a försöket
    8-9/7 - Pälsboll, första barnet, 2:a försöket.
    9/7 - SeptemberB, andra barnet, 3:e försöket
    9/7 - Malmötjej, första barnet, 6e försöket 
    9/7 - MiniRodini, andra barnet, 3:e försöket
    9/7 - Vinternoll1, tredje barnet, 1a försöket 
    11/7  Lina95 första barnet, 11e försöket 
    11/7- Ranin, första barnet, 2:a försöket
    12/7 - Rooiboste, andra barnet, 2:a försöket 
    13/7 lipa 6 försöket efter änglafödsel 5barnet
    13/7 - Fjarilsblomma3, första barnet, 2a försöket
    14/7 - Lulu1987, första barnet
    16/7 Bär, 3:e barnet, 2:a försöket efter MF.
    15-17/7 Natalina 4e barnet 1a försöket
    19/7 Miahl87, 5e barnet, 2a försöket
    21/7 fruffe, 2a barnet, 3e försöket
    21/7 Barbrastreisand 
    22/7 Birdiz, tredje barnet, första försöket
    22/7 Lina98, första barnet, 15e försöket
    23/7 Alvedon83, fjärde barnet, sjätte försöket efter MF.
    24/7 Cutepenguine, första barnet, 1a försöket efter MF
    28/7 Sally101, första barnet, 2:a försöket
    29/7 Mololo, andra barnet
    31/7 - Hejväldenhej, första barnet 7e försöket
  • Alvedon83
    Mololo skrev 2023-07-03 18:41:18 följande:

Bim idag och mensen kom såklart som väntat.. Så jag flyttar ner mig själv till nästa bim den 29/7.

Haft rätt korta cykler på sistone, typ 26 dagar. Lite rädd att lutealfasen blir kort, men enligt ägglossningstesten har jag ändå 13 dagar mellan äl och bim.. Borde väl inte vara något problem?

- - - -

13 dagars lutealfas är nog helt ok, 14 dagar är väl typ vanligast?
  • Lavendel94
    Janbo, morgonurin är mer koncentrerat än på kvällen, så om nivåerna fortfarande är låga så är det troligare att få resultat på morgonen än på kvällen. Dock spelar det nog ingen roll när nivåerna väl är högre tänker jag, men jag vet inte när det är säkert att även testat på kvällen... 
    Det ultra tidiga testet kan man ta -6 bim, men det är inte lika säkert så tidigt eftersom nivåerna fortfarande kan vara låga. Jag tog det för att jag är otålig 🙈 

SeptemberB, tack för intressant inlägg!👍 
  • summer13
    SeptemberB skrev 2023-07-03 14:39:12 följande:

Jag har läst på en del engelska sidor (där de hänvisar till forskning). Ni får be om ursäkt att jag inte skriver källorna, men det går säkert hitta genom googlande. Det var inga obskyra källor utan studier som har gjorts på gravida kvinnor (När jag sitter vid datorn ska jag se om jag hittar källorna igen.). 

Men där står det i alla fall att 85% av alla ägg fastnar i livmodern 8-10 dpo (dpo= day post ovulation). Ägg som fastnar efter 10dpo har en mycket högre missfallsrisk. 9 dpo har t.e.x. 13 % risk för tidigt (före vecka 6) missfall, 10 dpo 23% risk. 11 dpo över 50% risk, 12 dpo över 80% risk. Hittade ingen info på 6-8 dpo. De flesta ägg fäster på dpo 9.

Därefter tar det 1-2 dagar innan hcg kan uppfattas av ett känsligt test. Att ha så lite som 13-15 hcg på 10 dpo är helt normalt.

Om då ett ägg har fastnat på 10 dpo är det 5% chans att det syns på ett känsligt test samma dag. 

På de svenska sidorna står det ju att ägget fäster 6-8 dagar efter ägglossning men det är MÅNGA studier jag hittat som skriver att dag 9 är den absolut vanligaste dagen att ägget fäster? 

(Vet att man vill ha källor när det gäller sånt här, men råkade stänga alla fönster på telefonen och nu har jag inte tid att söka upp dem. Ska se om jag hittar dem igen, men tycker ni detta är intressant så hittar säkert om ni googlar och annars kan ni bara hoppa inlägget 😊)

Jag testade neg idag, alldeles för tidig testning egentligen..
    Jag tar åt mig av denna info och hoppas på plus senare då ;)
  • hl123

Premom, tycker att den dunkar mycket bättre än Natural Cycles som kunde ändra min äl-dag fram och tillbaka.

• Mololo

En helt annan grej.. Ni som har barn sedan tidigare..

Om vi skulle försöka på kommande cykel, så har jag räknat ut att eventuellt BF skulle bli typ exakt på storasyskonets födelsedag? vet inte riktigt hur jag ska känna kring det. Känns lite skämmigt att ens fundera över om man ska skippa en månad pga en sån sak? Är det konstigt/egoistiskt tänkt? Även om det såklart kan bli en vecka före/efter, så blir det ändå nära. Att som syskon dela kalashelg livet ut? Tänk om man hoppar över just den månaden som annars hade lyckats liksom? 

• Janbo
    Lavendel94 skrev 2023-07-03 19:45:56 följande:
    Janbo, morgonurin är mer koncentrerat än på kvällen, så om nivåerna fortfarande är låga så är det troligare att få resultat på morgonen än på kvällen. Dock spelar det nog ingen roll när nivåerna väl är högre tänker jag, men jag vet inte när det är säkert att även testat på kvällen... 
    Det ultra tidiga testet kan man ta -6 bim, men det är inte lika säkert så tidigt eftersom nivåerna fortfarande kan vara låga. Jag tog det för att jag är otålig 🙈 

SeptemberB, tack för intressant inlägg!👍 

Tack för svar!
    Jag har beräknad bim i dagarna (svårt att säga exakt dag men min cykel brukar vara 24-28 dagar och är nu på cykeldag 31 - ingen mens). Tog ett ultratidigt Clearblue ikväll (kom på att jag kissat 2h innan och druckit mycket vatten och kaffe idag). Testet var negativt.. tänker att jag ska ta ett imorgonbitti men är ändå rädd att bli väldigt besviken.

• Kawa81

Mololo
    Citera funka ente :/

Har ente ens tänkt i dem banorna då å få plus liksom varit det viktigaste oavsett månad.. 🥰
    Plussade i april vilket innebär bf 9/1-24, har en son sen tidigare som e född 14/2 å kan säga att det bekymrar mig mer att ha två barn som fyller år båda månaderna efter julafton/nyår 😂 som e oftast fan så dyra månader redan än att de ligger så tätt efter varann.. där lyckades jag ju verkligen å få till det för mig själv.. 🙈🤣

Svar på tråden BIM Juli 2023