• Anonym (Mamma)

Att ge bort barns leksaker kan orsaka trauma?

Jag älskar min son som skall fylla 30 år om exakt en månad. Sist jag träffade honom var kanske för ett år sedan. Han träffade mig tillsammans med en gemensam bekant till familjen.

Han var kall och hård. Jag sa åt honom: ''Din storebror var så pass korkad att han ger sig på dig''. Men då blev han bara sur. Jag tolkade som om han kan och vill ha kontakt med mig, eftersom dealen vi hade, var att han skulle träffa mig tillsammans med den gemensamma bekante, OM STOREBRODERN (min äldsta son) INTE VAR PÅ PLATS. Men min yngsta son (L) blev bara sur efter att jag sa att storebrodern var korkad som slog honom. Jag försökte vara på min yngsta sons sida och skapa förtroende. Det var därför jag sa så.

''Felet'' ligger allt på mig och på honom lät det mer som om att han plågades av våldet. Men han verkar ha plågats ännu mer av att få sina leksaker bortskänkta och/eller sålda.

Felet ligger inte hos mig, eftersom jag alltid varit ett offer för grupptryck. Varje gång när vi i familjen skulle hälsa på släkten, så ville jag absolut inte komma tomhänt. Det skulle bara kännas dumt.Vi hälsade på släkten varje sommar. Vid ett annan scenarier med grupptryck var när mina väninnor anordnade loppis. Jag ville varken sälja mina fina kläder och allt som jag hade, var jag i behov av. Så det som jag sålde, var min yngsta sons konsolspel, leksaker och andra saker. Han blev så ledsen. 

Jag kunde inte göra så mot min äldsta son, eftersom han brusar upp och har otrolig kortstubin. Yngsta sonen, gråter bara, så det är lätt att ignorera och jag tänkte, han får gråta och så glömmer han bort efter en period.

Men jag börjar nu fundera på om han lider av trauma av att få sina leksaker borttagna.

Som barn var han inte kall. Han var mycket kärleksfull, mot både djur, natur och människor. Mycket var spännande för honom, när han var ett barn.

Om han är traumatiserad, vad kan jag göra? Utgå ifrån att det enda alternativet är att få min son tillbaka, helst så fort som möjligt. Alternativet om att jag skall glömma honom finns inte.

Jag vill också veta om det är överhuvudtaget normalt att må dåligt över att ens leksaker och annat blivit borttagna? Jag har uppfattningen att fler familjer gör så. Men min son kanske är traumatiserad. Normalt? Jag ställer frågor för att jag vill veta. Bli inte kränkta, snälla. Jag mår dåligt över allt. Ni behöver inte ge mig stöd, men ge mig vettig svar, så jag får förstånd över allt. Var hyggliga, tack!

• Svar på tråden Att ge bort barns leksaker kan orsaka trauma?
  • Anonym (Mamma)
    Agda90 skrev 2023-05-26 15:23:52 följande:
     Ditt prio ett borde ha varit barnens väl och inte att göra andra människor nöjda och glada. 

DU GJORDE FEL! Säg de orden till din son som har blivit skadad för livet av ditt beteende!

1) Du var inte på plats, så du kan inte veta hur jobbigt allt var.

2) Det där var ett bra tips!

• Meddelande borttaget
  • Kvittning
    Anonym (Mamma) skrev 2023-05-26 15:22:42 följande:
    1) Mina smycken och kläder gillade jag och använde. Jag var behov av mina saker. Som sagt, så trodde jag och tänkte att min yngsta son kommer i alla fall sluta leka med sina leksaker i sinom tid.

2) Min son fick inga leksaker. Han kommer ändå bli stor och vuxen, tänkte jag. Jag tänkte och reagerade då att köper jag något som senare ändå kommer glömmas när han blivit vuxen, så blir det bortkastade pengar, tänkte jag.
    I samtliga inlägg så du skriver så rättfärdigar du ditt eget beteende. Vi har förstått hur du tänkte, frågan är om du har förstått hur otroligt illa föräldraskap det ar att tänka så? Om du inte förstått det så har du ingen chans att komma vidare i frågan. 

Såg att någon har tipsat dig om att söka hjälp utifall att du kanske har någon form av diagnos (narcissism, borderline eller vad det nu finns för diagnoser där man blir självcentrerad). Tror det kan vara något att ta fasta på för ditt resonemang hamnar så långt utanför vad som är normalt vad gäller empati och förståelse för andra människor. 
  • Anonym (Äldre dam)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-05-26 15:28:37 följande:

1) Du var inte på plats, så du kan inte veta hur jobbigt allt var.

2) Det där var ett bra tips!

Du ska alltså inte säga till din son att han gjorde fel. Du ska tala om för honom att du insett att du har gjort fel mot honom. 
  • Anonym (Va)

Att låta en våldsam storebror slå lillebror så pass att lillebror nu i vuxenålder fortfarande är så pass skadad av det att han inte vågar besöka besöka dig utan sällskap är helt sjukt. inser du inte det själv att du agerat och prioriterat totalt galet?

försäljningen av leksaker är ännu ett exempel på bristande omdöme ovh empati för någon annans känslor. jätte konstigt sätt att resonera på. Sålde du det när grabben fortfarande var ung och använde sakerna eller nu när han är vuxen? Anyway, så var det väl hans grejer och hans beslut om han vill behålla det. Skulle aldrig få för mig och sälja mina barns saker utan att fråga och då bara om de redan rensat ut dom.

tycker det låter som det nog funnit många mer saker som hänt mellan er och hur du har behandlat honom. För hans egen del hoppas jag har bryter kontakten och läker på egenhand (då du inte verkar förstå vilken roll du hade som förälder där och då).

• Anonym (Troll)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-05-26 15:22:42 följande:
    1) Mina smycken och kläder gillade jag och använde. Jag var behov av mina saker. Som sagt, så trodde jag och tänkte att min yngsta son kommer i alla fall sluta leka med sina leksaker i sinom tid.

2) Min son fick inga leksaker. Han kommer ändå bli stor och vuxen, tänkte jag. Jag tänkte och reagerade då att köper jag något som senare ändå kommer glömmas när han blivit vuxen, så blir det bortkastade pengar, tänkte jag.
    1. och din son gillade och använde sina leksaker. Du skulle ju ändå slitit ut kläderna till slut, då kunde du liks gärna sålt dem?
    2. Så du gav dina barns släktingar hans leksaker men de gav inte honom något? Så alla var egentligen elaka mot din son?
  • MsM84

Det största problemet tror inte jag var att du gjorde dig av med sonens leksaker. Det tror jag är ett tydligt exempel på på problemet, där grundproblemet antagligen är att mamman i familjen har inte klarat av att ta hand om och prioritera sitt barn på rätt sätt. Mamman har inte klarat av att sätta sina barn och deras behov först, utan har satt sig själv och sin vilja först. Dessutom har ett barn blivit favoriserat (kanske bara genom att slippa undan mer då det varit mer utåtagerande) så det yngre barnet har alltid känt sig minst älskat och minst viktigt. Sonen är definitivt traumatiserat och TS kommer sannolikt aldrig kunna förstå varför. 

• Anonym (Te)

Finns många saker jag reagerar på i din ts men framförallt:

- Du säger till honom att storebror var korkad som slog honom för att skapa förtroende, sedan förstår du inte varför han blir sur?
    Det var din uppgift som förälder att skydda honom från en våldsam storebror (tolkar bråken som mer än vanliga syskonbråk). Men tom nu lägger du skulden på storebror istället för på dig själv, det är framförallt du som har brustit i ansvar här då du var vuxen och dina söner var barn. 

-Som barn har man inte mycket mer än sina saker, de är en form av trygghet. Genom att då sälja saker som han fortfarande använde och älskade (låter som det iallafall) tog du bort det. Du visade honom också att han och hans känslor var mindre värda än både dig själv och  storebror eftersom du enbart sålde hans saker. Grupptryck är starkt men det är fortfarande inte ett giltigt skäl för att sätta dina egna behov framför din sons.

Upplever att det finns en del brister i din förmåga till självreflektion. Om du uppriktigt önskar en chans till en relation med din son måste du börja förstå vad du har gjort fel. Kurator, psykolog etc skulle kunna vara en bra hjälp för dig, för att nå insikt. Sedan är det forfarande upp till din son om han vill ha kontakt efter det.

• Anonym (Stackars barn)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-05-26 14:35:51 följande:
    Det är svårt med grupptryck. Jag kände press. Jag tänkte och reagerade med att min son någon gång kommer släppa sina leksaker i alla fall i sinom tid.
    Ja, grupptryck är svårt. Men det var inte svårare än att du tog din sons grejer. Du offrade hans känslor, då du inte vill offra dina egna. Om man ska sälja sina barns grejer så pratar man med barnet först. Vill inte barnet, så säljer man inte. Jag hoppas i alla fall att ditt barn fick pengarna. Du har sålt ditt barns ägodelar. Men jag tror att du skojar med oss eller har stora svårigheter att känna dig in i andras känslor. Jag blir helt ärligt illamående av det du skriver. Du tycker att ditt barn ska offra SINA saker bara för att hans mor inte kan säga nej. 
  • McIris
    Anonym (SL) skrev 2023-05-25 08:24:16 följande:

Hej

Jag ska vara ärlig med dig, först när jag läste ditt inlägg trodde jag att du var ett troll..När jag läser vidare börjar jag mer luta att du kanske har någon funktionsvariation.
    Jag menar inte att hoppa på dig utan mer att ditt sätt att resonera/agera tyder på det.

Du gjorde säkert så gott du kunde och kanske inte menade något illa. Men det är inte svårt att förstå att din yngsta son är besviken på dig och sin uppväxt. Du såg hans känslor som mindre viktiga, skyddade inte honom från broderns våld och sålde bara den yngres saker för att det var enklare för dig. Du stod inte upp för honom och det sätter sina spår. 

Det är mest troligt inte leksakerna i sig som gjort honom traumatiserad utan det faktum att du dels prioriterade dina behov före hans och dessutom gjorde skillnad på dina barn. Han var inte uttåtagerande och straffades för det. Brodern betedde sig illa men fick behålla sina saker.

Om du inte redan har diagnoser kanske det kan vara läge att ta reda på detta. Det kan hjälpa din son att förstå dig och sin uppväxt. Det förändrar ju inget som har hänt men kan förklara en del...

Precis så! Först tänkte jag att det var så märkligt formulerat. Men det lutar åt en vuxen med sociala och relationella svårigheter. Det är både formuleringar och frågeställningar som är typiska för personer inom AST.

Men bra TS att du tar hjälp. Jag tänker att för din son kanske det inte bara handlar om leksakerna utan hur hans barndom och era familjerelationer har varit för honom. Kan han tänka sig att ses med en familjebehandlare så vore det nog bra för er som stöd.
Svar på tråden Att ge bort barns leksaker kan orsaka trauma?