• Anonym (Mamma)

Att ge bort barns leksaker kan orsaka trauma?

Jag älskar min son som skall fylla 30 år om exakt en månad. Sist jag träffade honom var kanske för ett år sedan. Han träffade mig tillsammans med en gemensam bekant till familjen.

Han var kall och hård. Jag sa åt honom: ''Din storebror var så pass korkad att han ger sig på dig''. Men då blev han bara sur. Jag tolkade som om han kan och vill ha kontakt med mig, eftersom dealen vi hade, var att han skulle träffa mig tillsammans med den gemensamma bekante, OM STOREBRODERN (min äldsta son) INTE VAR PÅ PLATS. Men min yngsta son (L) blev bara sur efter att jag sa att storebrodern var korkad som slog honom. Jag försökte vara på min yngsta sons sida och skapa förtroende. Det var därför jag sa så.

''Felet'' ligger allt på mig och på honom lät det mer som om att han plågades av våldet. Men han verkar ha plågats ännu mer av att få sina leksaker bortskänkta och/eller sålda.

Felet ligger inte hos mig, eftersom jag alltid varit ett offer för grupptryck. Varje gång när vi i familjen skulle hälsa på släkten, så ville jag absolut inte komma tomhänt. Det skulle bara kännas dumt.Vi hälsade på släkten varje sommar. Vid ett annan scenarier med grupptryck var när mina väninnor anordnade loppis. Jag ville varken sälja mina fina kläder och allt som jag hade, var jag i behov av. Så det som jag sålde, var min yngsta sons konsolspel, leksaker och andra saker. Han blev så ledsen. 

Jag kunde inte göra så mot min äldsta son, eftersom han brusar upp och har otrolig kortstubin. Yngsta sonen, gråter bara, så det är lätt att ignorera och jag tänkte, han får gråta och så glömmer han bort efter en period.

Men jag börjar nu fundera på om han lider av trauma av att få sina leksaker borttagna.

Som barn var han inte kall. Han var mycket kärleksfull, mot både djur, natur och människor. Mycket var spännande för honom, när han var ett barn.

Om han är traumatiserad, vad kan jag göra? Utgå ifrån att det enda alternativet är att få min son tillbaka, helst så fort som möjligt. Alternativet om att jag skall glömma honom finns inte.

Jag vill också veta om det är överhuvudtaget normalt att må dåligt över att ens leksaker och annat blivit borttagna? Jag har uppfattningen att fler familjer gör så. Men min son kanske är traumatiserad. Normalt? Jag ställer frågor för att jag vill veta. Bli inte kränkta, snälla. Jag mår dåligt över allt. Ni behöver inte ge mig stöd, men ge mig vettig svar, så jag får förstånd över allt. Var hyggliga, tack!

• Svar på tråden Att ge bort barns leksaker kan orsaka trauma?
  • Anonym (Ensomskriver)
    Anonym (Pappa) skrev 2023-05-25 10:10:34 följande:

Jag förstår inte det här med att koppla ihop andra trådar när syftet med denna del av forumet är anonymitet. När användare gör som du så skadar det syftet med anonymiteten. En del andra vågar inte prata om sina problem för att risken är att detaljer avslöjar dem när användare kopplar ihop vad de eventuellt skrivit tidigare.

Borde vara regelbrott att göra som du gör och sedan avstängning om man bryter mot reglerna...

Vilka bra och fina svar du gav, inklusive detta. 
  • Aniiee
    Anonym (Pappa) skrev 2023-05-25 10:10:34 följande:

Jag förstår inte det här med att koppla ihop andra trådar när syftet med denna del av forumet är anonymitet. När användare gör som du så skadar det syftet med anonymiteten. En del andra vågar inte prata om sina problem för att risken är att detaljer avslöjar dem när användare kopplar ihop vad de eventuellt skrivit tidigare.

Borde vara regelbrott att göra som du gör och sedan avstängning om man bryter mot reglerna...

Du får tycka det. Jag tycker att det är bra om alla som engagerar sig får en helhetsbild. Vissa ämnen och dess skribenter behöver det. TS är inte mindre Anonym för att folk vet att det är 3dje, eller i vissa andra fall 30e, tråden. Det är liksom inte mellan sina egna trådar folk ska vara anonyma. 
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (Troll)
    Aniiee skrev 2023-05-25 10:28:50 följande:
    Du får tycka det. Jag tycker att det är bra om alla som engagerar sig får en helhetsbild. Vissa ämnen och dess skribenter behöver det. TS är inte mindre Anonym för att folk vet att det är 3dje, eller i vissa andra fall 30e, tråden. Det är liksom inte mellan sina egna trådar folk ska vara anonyma. 
    Håller både med och inte. Påpekar man att ?nu skriver du igen det här är väl tråd x i ordningen ? så kapas tråden till att fokus hamnar på det och inte trådens innehåll. Så ny input till TS kan utebli.
  • Anonym (Ensomskriver)
    Anonym (Troll) skrev 2023-05-25 10:34:24 följande:
    Håller både med och inte. Påpekar man att ?nu skriver du igen det här är väl tråd x i ordningen ? så kapas tråden till att fokus hamnar på det och inte trådens innehåll. Så ny input till TS kan utebli.
    Vilket väl också är syftet, och ger den som påpekar det en känsla av makt och kontroll. Det finns en viss patetik i att leva ut sina maktbegär i andra människors trådar, men kan också vara ett sätt att visa omsorg om någon verkar ha fastnat i att ta upp samma fråga om och om igen. 
  • Anonym (Troll)
    Anonym (Ensomskriver) skrev 2023-05-25 12:27:56 följande:
    Vilket väl också är syftet, och ger den som påpekar det en känsla av makt och kontroll. Det finns en viss patetik i att leva ut sina maktbegär i andra människors trådar, men kan också vara ett sätt att visa omsorg om någon verkar ha fastnat i att ta upp samma fråga om och om igen. 
    Ofta upplever jag att på FL är syftet ofta bara att vara elak med sådana kommentarer, för att det är enklare att leva ut det här än i verkligheten.

Sen finns det ju fall där någon verkligen fastnat i en tankeloop, men det är om saker verkligen tas upp i 30-50 trådar. 
  • Anonym (Ensomskriver)
    Anonym (Troll) skrev 2023-05-25 12:36:11 följande:
    Ofta upplever jag att på FL är syftet ofta bara att vara elak med sådana kommentarer, för att det är enklare att leva ut det här än i verkligheten.

Sen finns det ju fall där någon verkligen fastnat i en tankeloop, men det är om saker verkligen tas upp i 30-50 trådar. 
    Jag hoppas att TS fick de svar hen behövde, ibland kanske man vill få nya perspektiv och startar en ny tråd? En gång fick jag en tråd kapad och testade då att starta en ny om samma ämne efter ett par veckor, och då gick det bättre. Så kanske även TS känt det?
  • Anonym (Känner igen)

Jag känner igen TS från en annan tråd för längesen precis som flera andra som svarar här.

Ju mer TS skriver, desto mer förstår man att den yngre brodern varit enormt utsatt under hela sin uppväxt av åtminstone brodern och mamman, att han måste lida av minst PTSD och att det enda som skulle kunna rädda honom är att bryta helt med familjen.

Så sorgligt om det ännu inte skett. När jag läste den förra tråden grät jag nästan för den stackars killen som varit så utsatt i sitt liv. Jag skulle så gärna vilja att han fick en bra tillvaro. 

Tycker att detta är sämsta sidan med FL. Man läser om otroligt hemska livsöden och kan inte göra minsta lilla för att hjälpa. 

• Anonym (Troll)
    Anonym (Ensomskriver) skrev 2023-05-25 12:48:18 följande:
    Jag hoppas att TS fick de svar hen behövde, ibland kanske man vill få nya perspektiv och startar en ny tråd? En gång fick jag en tråd kapad och testade då att starta en ny om samma ämne efter ett par veckor, och då gick det bättre. Så kanske även TS känt det?
    Det är möjligt. Jag gjorde som du en gång men möttes av ett inlägg direkt av typen ?fick du inte svar i förra tråden eller HAHAHA tragiskt att fråga om?. Resten av svaren hakade så bara på den skribenten och jag blev helt bortgjord. 

I detta fall tror jag TS grundproblem inte är löst, att hon behöver rannsaka sig själv över sin egen del i det hela. kanske två trådar med samma typ av svar som förslag skulle kunna få TS att reflektera mer eller få hjälp i att förstå hur hennes agerande faktiskt påverkat sonen. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Perka) skrev 2023-05-25 08:23:10 följande:
    Hon verkar inte ens förstå hans behov, så då kan en träff såra honom mer.
    Det är upp till honom. Han är en vuxen människa och får avgöra det själv.
Svar på tråden Att ge bort barns leksaker kan orsaka trauma?