Inlägg från: Anonym (Troll) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Troll)

Att ge bort barns leksaker kan orsaka trauma?

Är det här på riktigt?

Du satte ditt ego och dina behov före din ENA sons under hans uppväxt, prioriterade att behålla dina fina kläder men sålde hans älskade saker på loppis för att inte tappa status i kompisgänget. Gav bort hans saker till din släkt för att du hade dåligt självförtroende.

Hans bror fick dock behålla allt.

Och nu funderar du varför han är kall mot dig?

• Anonym (Troll)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-05-25 07:57:18 följande:
    Jag var behov av mina saker. Jag hade smycken, kläder och annat som var nödvändiga och som jag använde.

Jag tänkte att leksaker växer man ju ifrån i alla fall. Jag tänkte att han får gråta och så går allt över.

Det stämmer att jag blev orolig för kompisgänget. Det är inte så att vi alltid anordnat loppis och jag ville inte missa en sekund av den sortens evenemang. Jag blev desperat.

Angående om släkten, så handlande om att om jag kommer tomhänt, då skulle jag bara känna mig dum. Både loppis incidenten och träffa släkten årligen/varje sommar, så var det att jag kände grupptryck.

Han bror fick behålla allt, eftersom min äldsta son/hans bror är ilsken av sig. Det har inte min yngsta son varit. Gråt kan man hantera lätt. Men en ilsken son som kan ta söder saker, är jobbigt. Jag tänkte just på den tiden att jag kan ignorera gråten, så går allt över av sig själv. ''Tiden läker alla sår'', gick jag i inställningen för.

Jag hoppas inte jag får påhopp som förra gången. Jag vill bara få vettiga svar.

Du får svar utifrån vad folk ser och hur du motiverar det. Om du får svar att ja, ditt agerande har troligen orsakat barndomstrauma för din son, så kan det ju vara så. Även om det känns tråkigt att läsa för dig.

Du anser ju att dina smycken var mer nödvändiga än barnets älskade leksaker. Varför? Kunde du inte också bara gråtit och kommit över det? På vilket vis är ett smycke nödvändigt för en vuxen person? Hade det en låskod till ditt jobb? Hade ni krav på örhängen på kontoret? Att smycken kan vara något som betyder mycket köper jag - på samma vis som att en leksak kan vara det för ett barn - men NÖDVÄNDIGA?

Du satte också dina egna känslor före din sons. Dina känslor av att vara mindre värd om du inte tog med gåvor eller hade fina loppissaker prioriterade du före din sons känslor av ledsenhet att mamma gav bort sakerna han tyckte om. Ser du det nu i efterhand?

Gav släkten er gåvor till sonen när de hälsade på er? Varför annars detta tvång att ge dem saker?

Och du lät hans bror behålla sakerna han gillade, för stt du själv inte kunde hantera det.

Jag läser många bortförklaringar men inget ansvarstagande ens nu i efterhand. När du ser själv vad du skriver, känner du att det var rätt agerat om du skulle ha en väninna som gjorde så mot sina barn? Har du och yngsta sonen suttit ned och pratat om detta och du bett uppriktigt om ursäkt? Det finns ju många exempel på barn i vuxen ålder som har släppt ilskan mot föräldrar även om de anser att de ändå gjorde fel mot dem som små, men då krävs det ju uppriktiga ursäkter från föräldrarna att de vet att de gjort fel.
  • Anonym (Troll)
    Aniiee skrev 2023-05-25 10:28:50 följande:
    Du får tycka det. Jag tycker att det är bra om alla som engagerar sig får en helhetsbild. Vissa ämnen och dess skribenter behöver det. TS är inte mindre Anonym för att folk vet att det är 3dje, eller i vissa andra fall 30e, tråden. Det är liksom inte mellan sina egna trådar folk ska vara anonyma. 
    Håller både med och inte. Påpekar man att ?nu skriver du igen det här är väl tråd x i ordningen ? så kapas tråden till att fokus hamnar på det och inte trådens innehåll. Så ny input till TS kan utebli.
  • Anonym (Troll)
    Anonym (Ensomskriver) skrev 2023-05-25 12:27:56 följande:
    Vilket väl också är syftet, och ger den som påpekar det en känsla av makt och kontroll. Det finns en viss patetik i att leva ut sina maktbegär i andra människors trådar, men kan också vara ett sätt att visa omsorg om någon verkar ha fastnat i att ta upp samma fråga om och om igen. 
    Ofta upplever jag att på FL är syftet ofta bara att vara elak med sådana kommentarer, för att det är enklare att leva ut det här än i verkligheten.

Sen finns det ju fall där någon verkligen fastnat i en tankeloop, men det är om saker verkligen tas upp i 30-50 trådar. 
  • Anonym (Troll)
    Anonym (Ensomskriver) skrev 2023-05-25 12:48:18 följande:
    Jag hoppas att TS fick de svar hen behövde, ibland kanske man vill få nya perspektiv och startar en ny tråd? En gång fick jag en tråd kapad och testade då att starta en ny om samma ämne efter ett par veckor, och då gick det bättre. Så kanske även TS känt det?
    Det är möjligt. Jag gjorde som du en gång men möttes av ett inlägg direkt av typen ?fick du inte svar i förra tråden eller HAHAHA tragiskt att fråga om?. Resten av svaren hakade så bara på den skribenten och jag blev helt bortgjord. 

I detta fall tror jag TS grundproblem inte är löst, att hon behöver rannsaka sig själv över sin egen del i det hela. kanske två trådar med samma typ av svar som förslag skulle kunna få TS att reflektera mer eller få hjälp i att förstå hur hennes agerande faktiskt påverkat sonen. 
  • Anonym (Troll)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-05-26 14:35:51 följande:
    Det är svårt med grupptryck. Jag kände press. Jag tänkte och reagerade med att min son någon gång kommer släppa sina leksaker i alla fall i sinom tid.

Är man förälder så sätter man barnen före sig själv där. Grupptrycket gällde ju att delta vid loppis och skänka saker till släkten. Du valde ju dock att inte skänka dina egna saker utan ett av dina barns. 

Du har heller inte svarat på varför det var nödvändigt för dig att ha smycken och fina kläder kvar, och istället gav bort din sons leksaker.

Att du skänker ditt barns leksaker till hans släktingar är ju också konstigt, de kan väl ha lekt med dem ihop utan att de behövde få sakerna. Fick din son leksaker av dem med?

• Anonym (Troll)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-05-26 15:22:42 följande:
    1) Mina smycken och kläder gillade jag och använde. Jag var behov av mina saker. Som sagt, så trodde jag och tänkte att min yngsta son kommer i alla fall sluta leka med sina leksaker i sinom tid.

2) Min son fick inga leksaker. Han kommer ändå bli stor och vuxen, tänkte jag. Jag tänkte och reagerade då att köper jag något som senare ändå kommer glömmas när han blivit vuxen, så blir det bortkastade pengar, tänkte jag.
    1. och din son gillade och använde sina leksaker. Du skulle ju ändå slitit ut kläderna till slut, då kunde du liks gärna sålt dem?
    2. Så du gav dina barns släktingar hans leksaker men de gav inte honom något? Så alla var egentligen elaka mot din son?
  • Anonym (Troll)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-05-29 08:09:25 följande:
    När han och jag träffades tillsammans med bekanten, så verkade han inte skadad. Inga konstigheter eller något speciellt som stack ut.
    Anonym (Ert) skrev 2023-05-28 20:49:35 följande:
    Inte heller detta ursäktar ditt beteende överhuvudtaget. Inser du det?
    Jag bara berättar och bekräftar och svarar på frågor. Inga ursäkter, som jag drar på.
    Problemet i tråden är att alla har ett så stort fokus på ett vuxen människa. Det är inte ett barn längre.

Ingen i tråden ser eller vill förstå att jag hade det jobbigt.

T.ex försökte jag så gott jag kunde och som jag sa, så tog jag hand om allt.

På allt det här, så var det jobbigt för jag ville inte att barnen skulle skämma ut mig. T.ex ville jag att mina barn skulle uppträda sig fint, så att alla fick se att mina barn var glada, lugna, gentlemän, hjälpsamma o.s.v. Jättesvårt när det blir oförutsägbara saker. Jätte pinsamt bland mina vänner. T.ex: Mina vänner bjuder mig på middag och sen blir det höga skratt, högt prat och massa annat från barnen. Jag försökte hela tiden få barnen att förstå att man behöver inte skratta högt, man behöver inte prata högljutt. Det bästa vore om barnen satt med oss i bordet när vi fika efter maten. Då uppträde man sig som vuxna och ordentlig. Men mina barn var aldrig intresserade för det. Och jag kunde ju inte fysiskt tvinga och binda fast dem på stolen. Men att skratta högt , prata högt o.s.v, det försökte jag få dem att förstå att det inte är nödvändigt med sådant. Otroligt pinsamt. Mina barn hördes mest och det var ännu mer pinsammare. Andras barn kan jag förstå att det var enkelt att ta hand om, eftersom dem inte skämmer ut sina föräldrar. Det är ju annorlunda, om barnen redan från grund förstå sig på saker. Då förstår jag att det är enkelt att vara mamma.

På allt det här, så var jag rent allmänt stressad för massa saker.

Om människor bara fick se ifrån min synvinkel och sluta ha så stor fokus på min son och ''det är så synd om honom'' hela tiden. Istället, försökt härifrån förstå vad jag säger, jag tog hand om två barn, barnens pappa stack och jag försökte så gott jag kunde.

Ingen här i tråden vill förstå mig. Försökt förstå mig. Om ni istället numera försöker sätta er i min sits, så skulle ni förstå mig.

Nej vet du vad. Jag hoppas faktiskt att du är ett troll och bara sitter och driver med oss och skrattar bakom skärmen.

Barn som låter är BARN. De skämmer inte ut sina föräldrar. Det som skämmer ut en förälder är när de agerar och tänker som du beskriver ovan, att du skäms för barnen. Det är förkastligt.

Om du hade det jobbigt som mamma så borde du sökt hjälp, avlastning eller liknande. Inte tagit ut det på barnen som mer verkar ha varit något du ville skulle passa in i en viss mall. Sen, det ÄR svårt att vara förälder. Barn låter, är oförutsägbara, inte vuxna, sover dåligt, kan behöva massa stöd, tar tid och är olika. Det är bara så det är. 

Läs svaren du får, ta åt dig att din synpå saken är fel, även om det känns obekvämt. Sök stöd själv nu och om du vill ha en fungerande relation med sonen nu, var ödmjuk för att det kommer ta tid och mycket jobb och självrannsakan från din sida.

Jag hoppas dock att det här faktiskt är en trolltråd.

Svar på tråden Att ge bort barns leksaker kan orsaka trauma?