Inlägg från: Anonym (Te) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Te)

Att ge bort barns leksaker kan orsaka trauma?

Finns många saker jag reagerar på i din ts men framförallt:

- Du säger till honom att storebror var korkad som slog honom för att skapa förtroende, sedan förstår du inte varför han blir sur?
    Det var din uppgift som förälder att skydda honom från en våldsam storebror (tolkar bråken som mer än vanliga syskonbråk). Men tom nu lägger du skulden på storebror istället för på dig själv, det är framförallt du som har brustit i ansvar här då du var vuxen och dina söner var barn. 

-Som barn har man inte mycket mer än sina saker, de är en form av trygghet. Genom att då sälja saker som han fortfarande använde och älskade (låter som det iallafall) tog du bort det. Du visade honom också att han och hans känslor var mindre värda än både dig själv och  storebror eftersom du enbart sålde hans saker. Grupptryck är starkt men det är fortfarande inte ett giltigt skäl för att sätta dina egna behov framför din sons.

Upplever att det finns en del brister i din förmåga till självreflektion. Om du uppriktigt önskar en chans till en relation med din son måste du börja förstå vad du har gjort fel. Kurator, psykolog etc skulle kunna vara en bra hjälp för dig, för att nå insikt. Sedan är det forfarande upp till din son om han vill ha kontakt efter det.

• Anonym (Te)

Kan inte citera.
    Till TS: Varför han blev sur för att du sa att storebror var korkad som slog honom?

För att kommentaren förskjuter ditt eget ansvar över på storebror. Ja storebror gjorde fel men det är din egen skuld du behöver uppmärksamma, inte storebrors. Båda var barn. Ditt föräldraansvar väger tyngst här. Du borde ha gått emellan och löst situationen. Du borde ha skyddat lillebror. Det är troligtvis det han är arg över, att du misslyckades med att skydda honom. Att nu i vuxen ålder kommentera att storebror är korkad visar honom att du fortfarande inte förstått ditt eget ansvar i situationen.
    En bättre kommentar hade varit: Förlåt för att jag inte gick in och skyddade dig från storebrors våld. Det är att både visa empati och ta ansvar.

• Anonym (Te)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-05-29 08:09:25 följande:
    När han och jag träffades tillsammans med bekanten, så verkade han inte skadad. Inga konstigheter eller något speciellt som stack ut.
    Anonym (Ert) skrev 2023-05-28 20:49:35 följande:
    Inte heller detta ursäktar ditt beteende överhuvudtaget. Inser du det?
    Jag bara berättar och bekräftar och svarar på frågor. Inga ursäkter, som jag drar på.
    Problemet i tråden är att alla har ett så stort fokus på ett vuxen människa. Det är inte ett barn längre.

Ingen i tråden ser eller vill förstå att jag hade det jobbigt.

T.ex försökte jag så gott jag kunde och som jag sa, så tog jag hand om allt.

På allt det här, så var det jobbigt för jag ville inte att barnen skulle skämma ut mig. T.ex ville jag att mina barn skulle uppträda sig fint, så att alla fick se att mina barn var glada, lugna, gentlemän, hjälpsamma o.s.v. Jättesvårt när det blir oförutsägbara saker. Jätte pinsamt bland mina vänner. T.ex: Mina vänner bjuder mig på middag och sen blir det höga skratt, högt prat och massa annat från barnen. Jag försökte hela tiden få barnen att förstå att man behöver inte skratta högt, man behöver inte prata högljutt. Det bästa vore om barnen satt med oss i bordet när vi fika efter maten. Då uppträde man sig som vuxna och ordentlig. Men mina barn var aldrig intresserade för det. Och jag kunde ju inte fysiskt tvinga och binda fast dem på stolen. Men att skratta högt , prata högt o.s.v, det försökte jag få dem att förstå att det inte är nödvändigt med sådant. Otroligt pinsamt. Mina barn hördes mest och det var ännu mer pinsammare. Andras barn kan jag förstå att det var enkelt att ta hand om, eftersom dem inte skämmer ut sina föräldrar. Det är ju annorlunda, om barnen redan från grund förstå sig på saker. Då förstår jag att det är enkelt att vara mamma.

På allt det här, så var jag rent allmänt stressad för massa saker.

Om människor bara fick se ifrån min synvinkel och sluta ha så stor fokus på min son och ''det är så synd om honom'' hela tiden. Istället, försökt härifrån förstå vad jag säger, jag tog hand om två barn, barnens pappa stack och jag försökte så gott jag kunde.

Ingen här i tråden vill förstå mig. Försökt förstå mig. Om ni istället numera försöker sätta er i min sits, så skulle ni förstå mig.

Din son är skadad, såpass att han inte vill ha kontakt med vare sig dig eller storebror. Ingen säger upp kontakten med sin familj utan anledning. Ja din son är vuxen men trauma försvinner inte bara för att man växer upp.

Men vet du, du var vuxen både då och nu. Ändå skriver du som om det var dig det är synd om om. Det är därför du inte får något medhåll, du var vuxen och hade kunnat välja att göra på annat sätt. Din son hade aldrig det valet.

Vill du på sikt ev bygga en relation med din son måste du sluta älta att det är synd om dig, försök istället förstå hur det kändes för honom.

Många ser att du hade det jobbigt, ändå väljer väldigt få att handla som du. Varför tror du det är så? Att vara ensamstående med två barn är knappast unikt. Ändå väljer få att slå sina barn ,  sälja deras saker framför sina egna samt låta ett barn vistas med en våldsam storebror. De flesta söker hjälp. Varför gjorde du inte det?
Svar på tråden Att ge bort barns leksaker kan orsaka trauma?