• Anonym (Orolig)

Svårt att hantera sonen

Hej,

Vi har en son på 7 som jag behöver råd kring. Vissa vänner tycker att vi ska kontakta bup medan framförallt ääldre generationen i bekantskaps tycker att han bara är en ?typisk? pojke och att det kommer att växa bort. Läraren ringer ofta hem då det funkar dåligt i skolan, han är klipsk så han hänger med och gör skolarbetet bra men han springer ut och in i klassrummet, svårt att fokusera, pratar alltid rakt ut, stör sina kamrater, slåss osv. Hon har inte uttryckt oro ännu. Hemma tar han all energi och drar ofta igång sina fyra syskon så att det blir kaos. Det låter fruktansvärt men jag vet inte hur vi ska klara ett helt sommarlov tillsammans. Vi har varit borta i två dygn nu och alla är dränerade. Han är så fin, rolig, finurlig, omtänksam och har det största hjärtat. Många tycker att han är charmig. Men hans sätt är svårt att hantera. Minsta grej som ska göras föregås av tjat tjat tjat. Han lyssnar aldrig. Tar timmar att komma till ro och sova. Resulterar i morgontrötthet som inte är av denna värld. Omöjligt att få upp honom. Om han ska gå från punkt a till b så hittar han 20 saker på vägen. Enda sättet han kan varva på är framför en skärm vilket vi gärna inte vill använda. Det resulterar i att han snurrar runt från morgon till kväll. Han slår och stör ofta sina syskon på olika sätt. Upplever att han söker negativ uppmärksamhet. Ibland funderar jag på att vi bör söka hjälp och ibland tänker jag att det är normalt att pojkar är så. Vi har 4 flickor som är helt annorlunda. Någon med pojkar som känner igen sig och kan lugna med att det är helt normalt?

• Svar på tråden Svårt att hantera sonen
  • Anonym (-)
    AndreaBD skrev 2023-05-21 14:43:43 följande:
    Du är rolig. Min son har aldrig behövt vara rädd eller orolig. Jag har tagit föräldraskapet på allvar. Och vi har haft flera generationer av ADHD-personligheter i både min och pappans familj. 

Min son hade symptom de första dagarna på BB. Hade han då redan trauma och anknytningsskada? Både sköterskorna på BB och min mamma som också har varit sjuksköterska på BB har lagt märke till att något där var avvikande. Något neurologiskt. Närmare sagt, han sov korta stunder och var extremt lättväckt. Reaktionerna var för starka. Men min mamma talade om det för mig först många år senare. 

Sonen är 35 år nu och vi har en mycket bra relation. Han har aldrig sagt något negativt. 

Dessutom, som sagt, 30 år som lärare. Jag kan faktiskt SE skillnaderna. Inte alltid men ofta. Ett tydligt tecken - barn med ADHD är oftast trygga med vuxna. Traumatiserade barn är förstås inte det. 
    Fast barn som är traumatiserade har ju ändå ett behov av omvårdnad. Därmed kan de visst känna trygghet hos andra vuxna... Förstår inte var du ser kopplingen mellan trauma och att inte vara trygg med vuxna. Alla barn behöver ju bli omhändertagna.

Det finns många som beskrivit att de "hade en mask på" i offentligheten som barn, även om de blev illa behandlade hemma. 
    Barn är ju beroende av vuxna för överlevnad, så de kan visst känna sig "trygga" eller åtminstone tryggare med andra vuxna än de som utsätter dem för psykiskt och fysiskt våld. Barn förlåter ofta föräldrarna för mycket också, just för att de är i beroendeställning för sin överlevnad.

Det finns mängder av information om att omgivningen inte brukar märka att barn är utsatta. Så sent som i år har Barnombudsmannen gått ut med att barn inte skyddas mot våld i hemmet, just för att andra vuxna inte tar tecken på allvar.
    Barnombudsmannen: Barn skyddas inte från våld i hemmet (aftonbladet.se)
  • Anonym (Mamma till två)
    AndreaBD skrev 2023-05-21 14:36:14 följande:
    Man brukar börja med ett WISC-test oavsett! Så det får man veta först. Skulle det visa sig vara som du tror, så skulle man nog inte ens utreda för ADHD. Det kan skolpsykologen göra, det hjälper också ibland att komma vidare om man sedan vill utreda för ADHD. Så gjorde de med min son. 

Är det genomgående hög IQ så kommer man nog inte att utreda vidare. Är det däremot ojämn begåvning så är det ett tecken på att det kan vara ADHD/NPF. 

På nästa 30 år som lärare har jag inte sett många högbegåvade barn. Kanske 6 stycken. Dvs. så vanligt är det inte. Och det är sant, de har ADHD-liknande symptom. Men det kommer ett test att visa.  

Enligt Skolverket räknas fem procent av Sveriges elever som särskilt begåvade,  så begåvade att de behöver särskild stimulans för att trivas och utvecklas i skolan. Så det är en till två i varje klass. Du borde ha mött många av dem om du jobbat trettio år i skolans värld. Men lärare ser oftast inte deras begåvning. I väldigt många fall blir de utstötta och mobbade och mår jättedåligt , då är det inte så lätt att lyckas i skolan. De har också svårt att koncentrera sig när de inte blir tillräckligt stimulerade. Speciellt pojkar blir bråkiga och utåtagerande. Flickor brukar ofta anpassa sig och tona ner sin begåvning för att passa in. 

Det gjorde jag. Jag kommer ihåg när jag gick  på högstadiet och satt och räknade mekaniskt, det var ju ganska trist. Typfall och sen skulle man härma typtalen. Det fanns inget stimulerande alls i denna matte för mig trots att jag gick särskild matte. Läraren kom fram en dag till mig och frågade om det var för lätt för mig. Nej, nej, det är inga problem sa jag, livrädd för att på något sätt avvika från gruppen. Jag räckte sällan upp handen, fast jag alltid kunde svaren. Men jag gjorde allt för att passa in och därför blev jag heller aldrig mobbad under mina år i grundskolan. 

• AndreaBD
    Anonym (-) skrev 2023-05-21 15:01:06 följande:
    Fast barn som är traumatiserade har ju ändå ett behov av omvårdnad. Därmed kan de visst känna trygghet hos andra vuxna... Förstår inte var du ser kopplingen mellan trauma och att inte vara trygg med vuxna. Alla barn behöver ju bli omhändertagna.

Det finns många som beskrivit att de "hade en mask på" i offentligheten som barn, även om de blev illa behandlade hemma. 
    Barn är ju beroende av vuxna för överlevnad, så de kan visst känna sig "trygga" eller åtminstone tryggare med andra vuxna än de som utsätter dem för psykiskt och fysiskt våld. Barn förlåter ofta föräldrarna för mycket också, just för att de är i beroendeställning för sin överlevnad.

Det finns mängder av information om att omgivningen inte brukar märka att barn är utsatta. Så sent som i år har Barnombudsmannen gått ut med att barn inte skyddas mot våld i hemmet, just för att andra vuxna inte tar tecken på allvar.
    Barnombudsmannen: Barn skyddas inte från våld i hemmet (aftonbladet.se)
    Jo, de har också ett behov av trygghet hos andra vuxna. Och efter flera månader eller flera år av terapi så har de kanske också det. Ett barn med ADHD som har ett bra föräldrarhem dock är trygg med vuxna DÅ, utan att det tar terapi och tid. 

Jag har också träffat barn som har blivit misshandlade hemma eller som har haft omogna, olämpliga föräldrar. Såna brukar ducka, eller gömma sig. När jag däremot träffar ett barn eller en ungdom som är öppna och har positiva förväntningar gentemot nya vuxna, så är det definitivt såna som har bra relation med sina föräldrar. Skillnaden är ju som dag och natt, det går ju inte att missa! 

Sedan vet man ju aldrig om ett barn inte har både och, NPF och dåliga hemförhållanden. 
  • AndreaBD
    Anonym (Mamma till två) skrev 2023-05-21 16:44:06 följande:

Enligt Skolverket räknas fem procent av Sveriges elever som särskilt begåvade,  så begåvade att de behöver särskild stimulans för att trivas och utvecklas i skolan. Så det är en till två i varje klass. Du borde ha mött många av dem om du jobbat trettio år i skolans värld. Men lärare ser oftast inte deras begåvning. I väldigt många fall blir de utstötta och mobbade och mår jättedåligt , då är det inte så lätt att lyckas i skolan. De har också svårt att koncentrera sig när de inte blir tillräckligt stimulerade. Speciellt pojkar blir bråkiga och utåtagerande. Flickor brukar ofta anpassa sig och tona ner sin begåvning för att passa in. 

Det gjorde jag. Jag kommer ihåg när jag gick  på högstadiet och satt och räknade mekaniskt, det var ju ganska trist. Typfall och sen skulle man härma typtalen. Det fanns inget stimulerande alls i denna matte för mig trots att jag gick särskild matte. Läraren kom fram en dag till mig och frågade om det var för lätt för mig. Nej, nej, det är inga problem sa jag, livrädd för att på något sätt avvika från gruppen. Jag räckte sällan upp handen, fast jag alltid kunde svaren. Men jag gjorde allt för att passa in och därför blev jag heller aldrig mobbad under mina år i grundskolan. 

5 %?  Bara 2 % har en IQ över 130, och det brukar man anse är gränsen. 

Lärare kan inte riktigt märka det om en elev underpresterar. Ibland kan man märka det på sättet att argumentera t.ex. Men inte så exakt faktiskt. Nej, vi märker oftast inte heller när en elev är svag begåvad. Inte ens speciallärarna. Det går inte att säga utan test. 

Varför skulle man ha svårt att koncentrera sig när man är särskilt intelligent? Tvärtom - ju lägre IQ desto svårare att koncentrera sig (där spelar förstås in att materialet då är för svårt). Att man har tråkig och därför är omotiverad, är en annan sak. Det betyder ju inte att man brukar ha svårt att koncentrera sig. Någonstans vet man ju ändå att om man inte hänger med i skolan, så kommer man så småningom att komma efter. 

Jo, jag har också varit den som alltid visste svaren - i de ämnena som intresserade mig. I de andra kunde jag ligga efter. Men jag hade dessutom också koncentrationssvårigheter (pga ADHD alltså). Det ena motsäger absolut inte det andra. Just att sakna motivation för sånt som man inte gillar är väldigt typisk för ADHD, inte för hög begåvning.  
  • LillaMorsan

Om ni har 5 barn där 4 är systrar så behöver han mer uppmärksamhet av er föräldrar. 5 barn är många och han känner väl sig utanför. Ge honom mer uppmärksamhet men säg samtidigt till på skarpen om han uppför sig dåligt. Typiskt dagens föräldrar att hitta orsaker som diagnoser såsom Adhd och kontakta BUP. det Är klart han påverkas av att vara 1 av 5 och att vara enda pojken

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Mamma till två) skrev 2023-05-21 13:31:01 följande:
    Jag tycker ni skall gå till en psykolog och göra ett IQ test, det låter som att han kan vara särbegåvad. Särbegåvade , dvs med ovanligt högt IQ blir ofta understimulerade i skolan och blir därför ofta utåtagerande, särskilt killar. Ett annat problem är att debile utanför ofta i skolan, eftersom de avviker socialt. De är ofta lite mindre socialt  mogna och deras höga iq gör också att de är annorlunda och oftast inte passar in i en vanlig skolklass. 
    Tack! Spontant känns det inte som att han passar in på det men jag ska titta närmare på det. 
  • Anonym (123)
    LillaMorsan skrev 2023-05-21 19:23:45 följande:

Om ni har 5 barn där 4 är systrar så behöver han mer uppmärksamhet av er föräldrar. 5 barn är många och han känner väl sig utanför. Ge honom mer uppmärksamhet men säg samtidigt till på skarpen om han uppför sig dåligt. Typiskt dagens föräldrar att hitta orsaker som diagnoser såsom Adhd och kontakta BUP. det Är klart han påverkas av att vara 1 av 5 och att vara enda pojken

Med 5 barn så har man nog fått lite koll på vad spm faller i normalspannet och när magkänslan säger att barnet kanske behöver stöd som ligger utanför det normala.

Till mina tidigare inlägg så kan jag komplettera med att mina föräldrar pratat mycket om det där med överdiagnosticering av adhd där de brukar lyfta upp mig som exemplet på det. "Ja du hade ju absolut fått en adhd-diagnos om du vore ung idag." I samband med utredningen av mitt barn så har jag ju insett att jag också borde få en diagnos. Så mycket i mitt liv med saker jag liksom är helt oförmögen att få bukt med har fått en förklaring. (Och tillägg till det där med traumatisk barndom så är mina föräldrar fantastiska och mina främsta förebilder till att själv vara en bra förälder. Jag har haft en uppväxt med överflöd av kärlek, uppmärksamhet och tid med vuxna och bra ekonomi.)
  • Anonym (Orolig)
    AndreaBD skrev 2023-05-21 12:59:28 följande:
    Jag känner igen det så väl. Låter exakt som min son, som aldrig hade hade klarat skolgången utan extra-resurser och senare medicin också (trots övergenomsnittlig IQ och två lärarföräldrarar). Vi fick honom precis genom grundskolan, gymnasiet gick bara inte. 

Vänta inte för länge tills det har blivit alltför fasta negativa mönster där. Jag jobbar just med särskilt svåra såna ungdomar. och vi brukar kunna nå såna ungdomar och få dem att göra något skolarbete på något sätt, men just med en pojke nyligen - det var bara att förstöra och sabotera och skoja. Det var totalvägran för all skolarbete. Han var då 14. 

Tänk på att pojken vara är 7 år. Han måste gå i skolan i många år till. Och ni har en negativ utveckling som egentligen borde brytas så snart som möjligt. Jo längre det pågår desto svårare är det att bryta

I ert fall tycker jag: Prata med läraren om hon tycker att ni bör vända er till BUP för att eventuellt utreda. Dock kan det hända att läraren tycker att det är upp till er. Och det är det ju. Skolpsykologen kan eventuellt vara behjälplig, men det varierar mycket mellan. Men BUP är rätt ställe att vända sig till, och det kan finnas långa köer. 

Tack, jag ska börja med att prata med hans lärare och se var det leder. Jag kommer också kontakta familjerådgivningen, har förstått att de kan komma med konkreta tips hur man kan hantera barn som är lite mer utmanande. 

• Spucks
    Anonym (Orolig) skrev 2023-05-21 12:23:15 följande:

Han är våghalsig, slår sig ofta

Detta får mig att tänka på problem med kroppsuppfattningen ... vilket jag nyss har lärt mig kan påverka det generella beteendet mycket (hur bra ett barn lyssnar tex.).

• AndreaBD
    Anonym (Orolig) skrev 2023-05-21 21:32:55 följande:

Tack, jag ska börja med att prata med hans lärare och se var det leder. Jag kommer också kontakta familjerådgivningen, har förstått att de kan komma med konkreta tips hur man kan hantera barn som är lite mer utmanande. 

Familjrådgivning brukar väl mest syssla med problem mellan de vuxna? BUP är egentligen stället som är rätt där. Vi gick där regelbundet i tre år (!) innan det ens var tal om utredning. Visserligen för att sonen bara var 3 år när vi började, men ändå.... 
  • Anonym (Hellan)
    AndreaBD skrev 2023-05-21 23:05:19 följande:
    Familjrådgivning brukar väl mest syssla med problem mellan de vuxna? BUP är egentligen stället som är rätt där. Vi gick där regelbundet i tre år (!) innan det ens var tal om utredning. Visserligen för att sonen bara var 3 år när vi började, men ändå.... 
    Det finns familjestöd hos socialen och de hjälper både vuxna och barn och inte bara med problem i relationen, kan också handla om andra bekymmer. Jag och mitt barn fick familjestöd när hen mådde dåligt och inte kunde gå till skolan tex.
  • AndreaBD
    Anonym (Hellan) skrev 2023-05-22 14:38:08 följande:
    Det finns familjestöd hos socialen och de hjälper både vuxna och barn och inte bara med problem i relationen, kan också handla om andra bekymmer. Jag och mitt barn fick familjestöd när hen mådde dåligt och inte kunde gå till skolan tex.
    Okej, jag antar att det kan vara olika. 
  • Elin P

Jag har barn med ADHD och det låter som en beskrivning av dem. Jag skulle ha sökt en utredning om jag vore ni. Om man får en förklaring till varför barnet är den som hen är och det finns en förklaring till beteendet så är det lättare att handskas med. Man kan hitta strategier. 

Svar på tråden Svårt att hantera sonen