• Anonym (Orolig)

    Svårt att hantera sonen

    Hej,

    Vi har en son på 7 som jag behöver råd kring. Vissa vänner tycker att vi ska kontakta bup medan framförallt ääldre generationen i bekantskaps tycker att han bara är en ?typisk? pojke och att det kommer att växa bort. Läraren ringer ofta hem då det funkar dåligt i skolan, han är klipsk så han hänger med och gör skolarbetet bra men han springer ut och in i klassrummet, svårt att fokusera, pratar alltid rakt ut, stör sina kamrater, slåss osv. Hon har inte uttryckt oro ännu. Hemma tar han all energi och drar ofta igång sina fyra syskon så att det blir kaos. Det låter fruktansvärt men jag vet inte hur vi ska klara ett helt sommarlov tillsammans. Vi har varit borta i två dygn nu och alla är dränerade. Han är så fin, rolig, finurlig, omtänksam och har det största hjärtat. Många tycker att han är charmig. Men hans sätt är svårt att hantera. Minsta grej som ska göras föregås av tjat tjat tjat. Han lyssnar aldrig. Tar timmar att komma till ro och sova. Resulterar i morgontrötthet som inte är av denna värld. Omöjligt att få upp honom. Om han ska gå från punkt a till b så hittar han 20 saker på vägen. Enda sättet han kan varva på är framför en skärm vilket vi gärna inte vill använda. Det resulterar i att han snurrar runt från morgon till kväll. Han slår och stör ofta sina syskon på olika sätt. Upplever att han söker negativ uppmärksamhet. Ibland funderar jag på att vi bör söka hjälp och ibland tänker jag att det är normalt att pojkar är så. Vi har 4 flickor som är helt annorlunda. Någon med pojkar som känner igen sig och kan lugna med att det är helt normalt?

  • Svar på tråden Svårt att hantera sonen
  • AndreaBD
    Anonym (Mamma till två) skrev 2023-05-19 22:31:43 följande:

    Ensam son med fyra systrar. Jag kan tala om vad som är fel. 


    Han söker negativ uppmärksamhet för att han får för lite uppmärksamhet.  Ge pojken mer av er tid, framför allt pappan borde börja ägna honom ett par timmar kvalitetstid per dag. Och se till att han får motion, vilka idrotter har ni sett till att han får ägna sig åt?


    Testa med att ge pojken mer tid, mer uppmärksamhet och idrottsträning två till tre gånger i veckan så lovar jag att han kommer att bli en ängel.
    Han påminner ganska mycket om min son i den åldern som du beskriver honom. Han går en avancerad högskoleutbildning  nu och är allmänt omtyckt,

    Ni som i tråden börjar skrika om BUP och ADHD borde skämmas. 


    Om man inte vet något om ADHD, så ska man inte säga åt andra att skämmas. Vi som har barn med ADHD kanske känner igen beskrivningen till 100%? Inte alla kanske, det varierar där också. Men beskrivningen skulle kunna vara ett barn med ADHD. Det finns i alla fall INGET som inte passar in. 

    Och särskilt när man själv har kämpat på en tid där det inte bara var att utreda barnet och få diagnos.... själva har vi nämligen fått testa allt annat i flera år först. Flera år då inget hjälpte och inget blev bättre. Även om man inte ska förhasta sig - men nuförtiden behöver man inte utsätta både barnet och föräldrarna (och syskon)  för många års lidande. 

    Andra föräldrar är ju inte helt korkade heller. Antagligen har de redan försökt sånt. Idrott? Ja, det funkar kanske så länge idrotten varar, eftersom han är upptagen då, men inte all övrig tid. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Mamma till två) skrev 2023-05-20 10:06:58 följande:

    Normalt sett har ju skolan väldigt lite möjlighet att ge extra uppmärksamhet till barn som har behov av det, som inte får tillräckligt hemma. Ofta är det ju en lärare per klass på kanske 25 till 28 andra små barn. Hur skulle denna lärare kunna uppmärksamma en pojke med extra behov av uppmärksamhet så mycket att det kan kompensera? Det är inte möjligt. Det skolan brukar göra, enligt min erfarenhet, när det finns en pojke som stör för mycket, är att ta in en resurs som punktmarkerar denna kille. 


    Det kan ju också vara så att det finns andra pojkar som stör ännu mer i skolan och gör det svårt för TS son att koncentrera sig. Jag skulle rekommendera TS att ta ledigt en dag och vara med i skolan för att se hur det står still.

    Man måste också komma ihåg att pojkar mognar flera år senare än flickor, generellt. Att en liten pojke har spring i benen och inte har så lätt för att koncentrera sig är inget konstigt alls. Att han slåss är värre och tyder på att han inte mår så bra. Innan man drar in BUP bör man först prova om mer uppmärksamhet hemma och mer fysisk träning kan förbättra för pojken. Speciellt någon typ av organiserad idrott tror jag vore jättebra för denne lille kille. Simning, friidrott , karate, judo, tennis. Kanske inte i första hand en lagidrott om han inte visar särskilt intresse för detta. 


    Förutom idrott behöver en livlig liten kille också nedvarvning, tex att mamma eller pappa läser högt i en spännande bok en stund varje dag. En lugn stund ensam med mamma eller pappa, helst pappa om det är möjligt. 


    Som lärare som har just sådana elever skulle jag säga att det är väldigt lätt. Det tar inte mer än någon sekund att ge några snälla ord, en vänlig blick, ett leende. Man skapar en relation, bekräftar och "ser" eleven. I år har jag bara fem sådana elever, fyra av dem i en klass (jag jobbar deltid, annars hade jag garanterat haft fler). Jag har lyckats vända samtliga ur deras olika negativa attityder och har en mycket fin relation till dem. En av de fem kommer jag att ha i två år till, han kommer att ha lugnat ner sig rejält till hösten och jag är glad för hans skull :) Om man inte jobbar inom skolan kanske man tror att det är enorma insatser som behövs men det är faktiskt väldigt "lätt", men det kan ta lång tid om man träffar någon som mår riktigt dåligt eller som har fått ett dåligt bemötande från vuxna tidigare.

    Det låter som en bra idé att ts följer med en dag som tyst åskådare. Då vet hon hur sonen beter sig, hur dynamiken i klassen fungerar, relationen med läraren och vad hon då kan prata med sonen om efteråt, var krutet ska läggas. Det behöver ju inte bara vara fritiden som påverkar, så klart.

    Jo jag föreslog något liknande i min första kommentar, om än inte lika tydligt. Fysisk aktivitet är ett måste för rörliga barn, men också lugna stunder och kvalitetstid med föräldrarna. Läsning är bra, jag förespråkar också kreativa aktiviteter som balans där.
  • Anonym (acdc)

    Håller med "Mamma till två" här faktiskt. Han låter som ett skolboksexempel på ett barn som har blivit försummat i sina emotionella behov, förmodligen ganska tidigt. Att barn som har blivit försummade utåtagerar i skolan också är inte jättekonstigt, då det är den primära anknytningen - dvs den vi evolutionärt behöver för att kunna utvecklas ordentligt - som har rubbats. Det vi lär oss hemma tar vi också med oss överallt sedan, antar att ni har hört om barn som blir slagna hemma och själva börjar slåss i skolan. Det här kan mycket väl vara barnets försök att reparera den brustna anknytningen, eftersom att en sådan är djupt ångestframkallande för barn.

    Kan tycka att psykiatrin har gjort det lite väl enkelt för föräldrar idag. Brister i föräldraskapet som man själv inte vill se är alldeles för lätta att bortförklara med att ens barn har en psykisk störning. Jag känner inte en, enda människa med diagnosticerad ADHD som inte har ett anknytningstrauma i botten och att kulturen  vi lever i - där små barn på löpande band diagnosticeras och medicineras med tung psykofarmaka måste få ett slut.

  • Spucks

    Nej, detta beteendet är inte normalt. Om det kan handla om uppfostran eller npf eller något annat blir ju svårt att bedöma av det litet du skrev. För du skriver ju ingenting om hur han har det. Hur ser familjesituationen ut, hur ser hans dag ut, vad gör han på vardagar och helger, osv.?

  • Anonym (Mamma till två)
    Anonym (acdc) skrev 2023-05-20 10:55:31 följande:

    Håller med "Mamma till två" här faktiskt. Han låter som ett skolboksexempel på ett barn som har blivit försummat i sina emotionella behov, förmodligen ganska tidigt. Att barn som har blivit försummade utåtagerar i skolan också är inte jättekonstigt, då det är den primära anknytningen - dvs den vi evolutionärt behöver för att kunna utvecklas ordentligt - som har rubbats. Det vi lär oss hemma tar vi också med oss överallt sedan, antar att ni har hört om barn som blir slagna hemma och själva börjar slåss i skolan. Det här kan mycket väl vara barnets försök att reparera den brustna anknytningen, eftersom att en sådan är djupt ångestframkallande för barn.

    Kan tycka att psykiatrin har gjort det lite väl enkelt för föräldrar idag. Brister i föräldraskapet som man själv inte vill se är alldeles för lätta att bortförklara med att ens barn har en psykisk störning. Jag känner inte en, enda människa med diagnosticerad ADHD som inte har ett anknytningstrauma i botten och att kulturen  vi lever i - där små barn på löpande band diagnosticeras och medicineras med tung psykofarmaka måste få ett slut.


    Ja, vi fick ju tex nyligen kritik från FN för vår mycket stora förskrivning av antidepressiv medicin till barn, flerfaldigt högre än i våra nordiska grannländer. 
  • Anonym (Mamma till två)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-05-20 10:24:43 följande:
    Som lärare som har just sådana elever skulle jag säga att det är väldigt lätt. Det tar inte mer än någon sekund att ge några snälla ord, en vänlig blick, ett leende. Man skapar en relation, bekräftar och "ser" eleven. I år har jag bara fem sådana elever, fyra av dem i en klass (jag jobbar deltid, annars hade jag garanterat haft fler). Jag har lyckats vända samtliga ur deras olika negativa attityder och har en mycket fin relation till dem. En av de fem kommer jag att ha i två år till, han kommer att ha lugnat ner sig rejält till hösten och jag är glad för hans skull :) Om man inte jobbar inom skolan kanske man tror att det är enorma insatser som behövs men det är faktiskt väldigt "lätt", men det kan ta lång tid om man träffar någon som mår riktigt dåligt eller som har fått ett dåligt bemötande från vuxna tidigare.

    Det låter som en bra idé att ts följer med en dag som tyst åskådare. Då vet hon hur sonen beter sig, hur dynamiken i klassen fungerar, relationen med läraren och vad hon då kan prata med sonen om efteråt, var krutet ska läggas. Det behöver ju inte bara vara fritiden som påverkar, så klart.

    Jo jag föreslog något liknande i min första kommentar, om än inte lika tydligt. Fysisk aktivitet är ett måste för rörliga barn, men också lugna stunder och kvalitetstid med föräldrarna. Läsning är bra, jag förespråkar också kreativa aktiviteter som balans där.
    Du låter engagerad och talangfull men långt ifrån alla lärare har den förmågan och orken. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Mamma till två) skrev 2023-05-20 12:15:58 följande:
    Du låter engagerad och talangfull men långt ifrån alla lärare har den förmågan och orken. 
    Tack {#emotions_dlg.flower} Som du säger har inte alla samma förutsättningar, tyvärr.
  • Anonym (123)
    Anonym (acdc) skrev 2023-05-20 10:55:31 följande:

    Håller med "Mamma till två" här faktiskt. Han låter som ett skolboksexempel på ett barn som har blivit försummat i sina emotionella behov, förmodligen ganska tidigt. Att barn som har blivit försummade utåtagerar i skolan också är inte jättekonstigt, då det är den primära anknytningen - dvs den vi evolutionärt behöver för att kunna utvecklas ordentligt - som har rubbats. Det vi lär oss hemma tar vi också med oss överallt sedan, antar att ni har hört om barn som blir slagna hemma och själva börjar slåss i skolan. Det här kan mycket väl vara barnets försök att reparera den brustna anknytningen, eftersom att en sådan är djupt ångestframkallande för barn.

    Kan tycka att psykiatrin har gjort det lite väl enkelt för föräldrar idag. Brister i föräldraskapet som man själv inte vill se är alldeles för lätta att bortförklara med att ens barn har en psykisk störning. Jag känner inte en, enda människa med diagnosticerad ADHD som inte har ett anknytningstrauma i botten och att kulturen  vi lever i - där små barn på löpande band diagnosticeras och medicineras med tung psykofarmaka måste få ett slut.


    Visst, man ska inte skänga diagnoser till höger och vänster. Men man ska inte heller avfärda det så som du och Mamma till två gör. 

    Och att skylla på föräldrarna att det skulle vara anknytningstrauma känns helt befängt och faktiskt rätt vidrigt. Föräldrar till barn med adhd lägger antagligen oerhört mycket mer tid och kärlek på sina npf-barn än vad som normalt läggs på barn utan diagnoser. 

    Det ts beskriver låter till stor del som ett skolboksexempel på ett barn som mycket väl kan ha adhd och ingen mår bättre av att få vänta på diagnos. 
  • Anonym (Orolig)

    Hej!

    Jag ser att det varit en del aktivitet i tråden :). Tack, alla som engagerar sig och kommer med idéer. Jag vet att adhd väcker känslor, vissa tycker att det överdiagnostiseras och andra tvärtom. 
    Angående uppmärksamhet till vår son. Han har som sagt fyra syskon så han får såklart dela den uppmärksamheten. Å andra sidan får han kärlek och uppmärksamhet från sina syskon. Allt är inte nattsvart :).
    Han går på gymnastik, simning och gitarr (det sistnämnda är en utmaning eftersom koncentrationen är svår). Vi försöker så gott det går att göra saker med honom ensam, kortare och längre stunder ibland. Vi vet att han behöver det så väl. Men visst som förälder har man ständigt dåligt samvete för att inte räcka till.


    Jag tror iofs inte att största problemet är uppmärksamheten för honom utan att han lätt tappar fokus och blir störd av yttre stimuli. Och yttre stimuli är det gott om i en större familj och inte minst skolan. I skolan har han hörselkåpor och ibland skärmar runt sig för att behålla fokus. Vi har en jättebra dialog med skolan men de har aldrig nämnt att vi borde söka hjälp så jag har egentligen avvaktat och tänkt att det är lugnt så länge vi inte får det rådet från skolan. Men situationen hemma är påfrestande och ibland funderar jag om det är normalt eller inte. Barn är ju barn och det är utmanande. 
    Men tack för all tips, input och råd! 

  • Tow2Mater
    Anonym (Mamma) skrev 2023-05-20 10:24:43 följande:
    Som lärare som har just sådana elever skulle jag säga att det är väldigt lätt. Det tar inte mer än någon sekund att ge några snälla ord, en vänlig blick, ett leende. Man skapar en relation, bekräftar och "ser" eleven. I år har jag bara fem sådana elever, fyra av dem i en klass (jag jobbar deltid, annars hade jag garanterat haft fler). Jag har lyckats vända samtliga ur deras olika negativa attityder och har en mycket fin relation till dem. En av de fem kommer jag att ha i två år till, han kommer att ha lugnat ner sig rejält till hösten och jag är glad för hans skull :) Om man inte jobbar inom skolan kanske man tror att det är enorma insatser som behövs men det är faktiskt väldigt "lätt", men det kan ta lång tid om man träffar någon som mår riktigt dåligt eller som har fått ett dåligt bemötande från vuxna tidigare.

    Det låter som en bra idé att ts följer med en dag som tyst åskådare. Då vet hon hur sonen beter sig, hur dynamiken i klassen fungerar, relationen med läraren och vad hon då kan prata med sonen om efteråt, var krutet ska läggas. Det behöver ju inte bara vara fritiden som påverkar, så klart.

    Jo jag föreslog något liknande i min första kommentar, om än inte lika tydligt. Fysisk aktivitet är ett måste för rörliga barn, men också lugna stunder och kvalitetstid med föräldrarna. Läsning är bra, jag förespråkar också kreativa aktiviteter som balans där.
    Då borde det ju vara lika lätt hemma att gora samma sak.
Svar på tråden Svårt att hantera sonen