Inlägg från: Anonym (Orolig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Orolig)

Svårt att hantera sonen

Hej,

Vi har en son på 7 som jag behöver råd kring. Vissa vänner tycker att vi ska kontakta bup medan framförallt ääldre generationen i bekantskaps tycker att han bara är en ?typisk? pojke och att det kommer att växa bort. Läraren ringer ofta hem då det funkar dåligt i skolan, han är klipsk så han hänger med och gör skolarbetet bra men han springer ut och in i klassrummet, svårt att fokusera, pratar alltid rakt ut, stör sina kamrater, slåss osv. Hon har inte uttryckt oro ännu. Hemma tar han all energi och drar ofta igång sina fyra syskon så att det blir kaos. Det låter fruktansvärt men jag vet inte hur vi ska klara ett helt sommarlov tillsammans. Vi har varit borta i två dygn nu och alla är dränerade. Han är så fin, rolig, finurlig, omtänksam och har det största hjärtat. Många tycker att han är charmig. Men hans sätt är svårt att hantera. Minsta grej som ska göras föregås av tjat tjat tjat. Han lyssnar aldrig. Tar timmar att komma till ro och sova. Resulterar i morgontrötthet som inte är av denna värld. Omöjligt att få upp honom. Om han ska gå från punkt a till b så hittar han 20 saker på vägen. Enda sättet han kan varva på är framför en skärm vilket vi gärna inte vill använda. Det resulterar i att han snurrar runt från morgon till kväll. Han slår och stör ofta sina syskon på olika sätt. Upplever att han söker negativ uppmärksamhet. Ibland funderar jag på att vi bör söka hjälp och ibland tänker jag att det är normalt att pojkar är så. Vi har 4 flickor som är helt annorlunda. Någon med pojkar som känner igen sig och kan lugna med att det är helt normalt?

• Svar på tråden Svårt att hantera sonen
  • Anonym (Orolig)

Hej!

Jag ser att det varit en del aktivitet i tråden :). Tack, alla som engagerar sig och kommer med idéer. Jag vet att adhd väcker känslor, vissa tycker att det överdiagnostiseras och andra tvärtom. 
    Angående uppmärksamhet till vår son. Han har som sagt fyra syskon så han får såklart dela den uppmärksamheten. Å andra sidan får han kärlek och uppmärksamhet från sina syskon. Allt är inte nattsvart :).
    Han går på gymnastik, simning och gitarr (det sistnämnda är en utmaning eftersom koncentrationen är svår). Vi försöker så gott det går att göra saker med honom ensam, kortare och längre stunder ibland. Vi vet att han behöver det så väl. Men visst som förälder har man ständigt dåligt samvete för att inte räcka till.

Jag tror iofs inte att största problemet är uppmärksamheten för honom utan att han lätt tappar fokus och blir störd av yttre stimuli. Och yttre stimuli är det gott om i en större familj och inte minst skolan. I skolan har han hörselkåpor och ibland skärmar runt sig för att behålla fokus. Vi har en jättebra dialog med skolan men de har aldrig nämnt att vi borde söka hjälp så jag har egentligen avvaktat och tänkt att det är lugnt så länge vi inte får det rådet från skolan. Men situationen hemma är påfrestande och ibland funderar jag om det är normalt eller inte. Barn är ju barn och det är utmanande. 
    Men tack för all tips, input och råd! 

• Anonym (Orolig)
    Cox Orange skrev 2023-05-20 22:33:14 följande:

Jag läste bara TS. Ett av FEM syskon. Förstår att det är jobbig, men såtillvida de övriga fyra inte är minst 25 år äldre är problemet solklar. Du ägnar honom för lite tid.

Tid förresten, det går inte att säga att ?vi var på semester i helgen?. Du måste spendera tid med honom ensa, på tumanhand . Börja med att åka och handla med honom ensam om du inte kan göra något annat. Han och pappan behöver åka och tält/fiska/ åka på fotboll. Nu.

Du har säkert dina anledningar att dra slutsatser som du inte ha en aning om. Men det är ganska trist och icke konstruktivt. Du känner inte till vår familj och kan omöjligt veta huruvida min son får tillräckligt med uppmärksamhet eller inte. 
    I en stor familj kan det finnas två föräldrar som ägnar 100 % av all sin tid till barnen - både kvalitet och kvantitet. 
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Mamma till två) skrev 2023-05-20 23:22:37 följande:
    Arbetar ni inte någon av er? 

Med all vår tid menade jag förutom arbete och hushållssysslor som måste göras i ett hem. Vi ägnar oss inte åt fritidssysselsättningar, träning, tackar  alltid nej till fester, bröllop etc om barnen inte kan följa med. Inte ens fika med en kompis - vi prioriterar alltid barnen. Det är så man får tiden att räcka till, trots många barn. 

Jag är hemma med barnen sedan många år och min man arbetar. Just nu har han tagit ledigt ett par månader för att vi ska få extra tid med barnen. 

• Anonym (Orolig)

Känns viktigt att förtydliga att detta inte är något som vi kommit på nyligen. Redan vid 2 årsåldern började vi fundera över om det var normalt. På BVC sa de att han är en typisk pojke med pojkbeteende. På förskolan såg de inte heller tecken på något annorlunda, även om det var vissa problem på förskolan. Tycker att det sedan blev ännu mer uttalat när han började skolan. Trodde att det skulle bli bättre med tiden men det har inte blivit det i skolan heller. Han har en väldigt bra och engagerad lärare vilket jag är så tacksam för. Hon ser verkligen vår son och gör allt för att hjälpa honom. Vi har en tät kontakt, kommer med idéer tillsammans osv. Senaste är att hon infört en bra-bok där både hon och vår son skriver positiva saker från skolan och vi gör det hemma. 

Vi lägger ned mycket tid på att fundera ut hur vi kan underlätta livet för honom, begränsa det negativa och uppmuntra positiva saker. Varje kväll lägger Pappan Sonen, läser sagor, pratar och stannar till han somnat - vilket ofta tar 2 timmar. Att ha aktiviteter är inte heller självklart eftersom det tar mycket tid innan han kommer iväg. Efteråt tycker han alltid att det är roligt men sträckan dit är svår för honom. Han är social och har lätt att få kompisar. Men hans lärare säger att han hamnar i negativa mönster då han ?spelar apa? och förstör för kompisarna. Han har inga inlärningssvårigheter och han har de svåraste böckerna i skolan, dock får han allt oftare ta hem böckerna eftersom han helt enkelt vägrat göra uppgifterna eller går ut från klassrummet utan att komma tillbaka osv. Han är våghalsig, slår sig ofta, hänger på och gör dumma saker som andra drivit honom till. Tex kissa ute på skolgården, åka hissar han inte får eller drar från skolan osv. Däremellan är han en mycket klok och rolig kille. Det är kul att umgås med honom och han är väldigt påhittig. Kan mycket om många saker osv. Han har ett stort hjärta och bryr sig verkligen om andra. 

Jag oroar mig därför att jag upplever att det blir allt svårare för honom att klara av skolmiljön och det kommer att bli tuffare och mer skolarbete. Läxorna är en pärs nu och jag vet inte hur det ska gå när det blir ännu mer läxor. Hur vi ska kunna lösa vardagen här hemma. Han blir dessutom större och starkare och hans känsloutbrott blir svårare att rå på. 

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Mamma till två) skrev 2023-05-21 13:31:01 följande:
    Jag tycker ni skall gå till en psykolog och göra ett IQ test, det låter som att han kan vara särbegåvad. Särbegåvade , dvs med ovanligt högt IQ blir ofta understimulerade i skolan och blir därför ofta utåtagerande, särskilt killar. Ett annat problem är att debile utanför ofta i skolan, eftersom de avviker socialt. De är ofta lite mindre socialt  mogna och deras höga iq gör också att de är annorlunda och oftast inte passar in i en vanlig skolklass. 
    Tack! Spontant känns det inte som att han passar in på det men jag ska titta närmare på det. 
  • Anonym (Orolig)
    AndreaBD skrev 2023-05-21 12:59:28 följande:
    Jag känner igen det så väl. Låter exakt som min son, som aldrig hade hade klarat skolgången utan extra-resurser och senare medicin också (trots övergenomsnittlig IQ och två lärarföräldrarar). Vi fick honom precis genom grundskolan, gymnasiet gick bara inte. 

Vänta inte för länge tills det har blivit alltför fasta negativa mönster där. Jag jobbar just med särskilt svåra såna ungdomar. och vi brukar kunna nå såna ungdomar och få dem att göra något skolarbete på något sätt, men just med en pojke nyligen - det var bara att förstöra och sabotera och skoja. Det var totalvägran för all skolarbete. Han var då 14. 

Tänk på att pojken vara är 7 år. Han måste gå i skolan i många år till. Och ni har en negativ utveckling som egentligen borde brytas så snart som möjligt. Jo längre det pågår desto svårare är det att bryta

I ert fall tycker jag: Prata med läraren om hon tycker att ni bör vända er till BUP för att eventuellt utreda. Dock kan det hända att läraren tycker att det är upp till er. Och det är det ju. Skolpsykologen kan eventuellt vara behjälplig, men det varierar mycket mellan. Men BUP är rätt ställe att vända sig till, och det kan finnas långa köer. 

Tack, jag ska börja med att prata med hans lärare och se var det leder. Jag kommer också kontakta familjerådgivningen, har förstått att de kan komma med konkreta tips hur man kan hantera barn som är lite mer utmanande. 

Svar på tråden Svårt att hantera sonen