• Anonym (Orolig)

Svårt att hantera sonen

Hej,

Vi har en son på 7 som jag behöver råd kring. Vissa vänner tycker att vi ska kontakta bup medan framförallt ääldre generationen i bekantskaps tycker att han bara är en ?typisk? pojke och att det kommer att växa bort. Läraren ringer ofta hem då det funkar dåligt i skolan, han är klipsk så han hänger med och gör skolarbetet bra men han springer ut och in i klassrummet, svårt att fokusera, pratar alltid rakt ut, stör sina kamrater, slåss osv. Hon har inte uttryckt oro ännu. Hemma tar han all energi och drar ofta igång sina fyra syskon så att det blir kaos. Det låter fruktansvärt men jag vet inte hur vi ska klara ett helt sommarlov tillsammans. Vi har varit borta i två dygn nu och alla är dränerade. Han är så fin, rolig, finurlig, omtänksam och har det största hjärtat. Många tycker att han är charmig. Men hans sätt är svårt att hantera. Minsta grej som ska göras föregås av tjat tjat tjat. Han lyssnar aldrig. Tar timmar att komma till ro och sova. Resulterar i morgontrötthet som inte är av denna värld. Omöjligt att få upp honom. Om han ska gå från punkt a till b så hittar han 20 saker på vägen. Enda sättet han kan varva på är framför en skärm vilket vi gärna inte vill använda. Det resulterar i att han snurrar runt från morgon till kväll. Han slår och stör ofta sina syskon på olika sätt. Upplever att han söker negativ uppmärksamhet. Ibland funderar jag på att vi bör söka hjälp och ibland tänker jag att det är normalt att pojkar är så. Vi har 4 flickor som är helt annorlunda. Någon med pojkar som känner igen sig och kan lugna med att det är helt normalt?

• Svar på tråden Svårt att hantera sonen
  • Anonym (´´´)

Låter rimligt att få en BUP-utredning. Även om inte alla utredningar leder fram till en diagnos får man reda på en massa saker som kan vara bra att veta. 

• Anonym (Hellan)

Kontakta BUP. Det låter ju som att han uppfyller en hel del kriterier för ADHD. 
    Och att vänta på att problem eventuellt växer bort är ju grymt, han och ni behöver ju hjälp NU.

• Anonym (Mamma)

Låter inte helt normalt om jag ska vara ärlig, kan ju finnas något bakomliggande där. Men, mindre skärmtid och mer energikrävande aktiviteter, OCH lugna aktiviteter där han får träna fokus och sitta still.

• AndreaBD

Utredning för ADHD vore nästa steget. Nej, det som du beskriver är inte normal för pojkar. 

• Aliona

Jag vet att du önskar att höra att från någon som känner igen sig - jag är ledsen att det inte blir jag. Jag har en son i samma ålder, som är en väldigt aktiv och energisk pojke, men det är ingenstans i närheten av vad du beskriver. Han och flera andra i f-klassen har svårt att sitta still ibland, glömmer bort att räcka upp handen då och då och kan inte alltid vänta på att få säga det de vill säga. Det finns så klart också många distraktioner. Men för det mesta går det bra, det ordnar sig med någon tillsägning, någon enstaka gång har lärare fått ingripa. Aldrig det här året att någon har slåtts. Alla föräldrar blir mer eller mindre trötta, men att bli dränerad och undra hur man kommer att klara sommarlovet låter som ett varningstecken. Jag tycker att ni ska söka hjälp, för er egen och pojkens skull! 

• Anonym (Mamma till två)

Ensam son med fyra systrar. Jag kan tala om vad som är fel. 

Han söker negativ uppmärksamhet för att han får för lite uppmärksamhet.  Ge pojken mer av er tid, framför allt pappan borde börja ägna honom ett par timmar kvalitetstid per dag. Och se till att han får motion, vilka idrotter har ni sett till att han får ägna sig åt?

Testa med att ge pojken mer tid, mer uppmärksamhet och idrottsträning två till tre gånger i veckan så lovar jag att han kommer att bli en ängel.
    Han påminner ganska mycket om min son i den åldern som du beskriver honom. Han går en avancerad högskoleutbildning  nu och är allmänt omtyckt,

Ni som i tråden börjar skrika om BUP och ADHD borde skämmas. 

• Anonym (Maja)

Adhd går min tanke direkt till. Sök till bup är mitt råd. 

Inte konstigt att BUP är överlastat , en pojke som reagerar helt normalt nör han får för lite uppmärksamhet och stimulans, varför skulle det vara ADHD?

• Anonym (Ladybug)

Jag har en pojke i samma ålder och upplever inte samma sak som du, även om vissa saker påminner lite om din son.

Min son kan ha svårt att sitta still och är lätt distraherad, men säger man till sköter han sig. Han är jättefin mot sin syster, och även om de bråkar ibland slår han henne aldrig. Han har svårt att komma till ro om kvällen, och tar lång tid på sig att somna, så han kan vara svårväckt, men har börjat lära sig att vakna vid skoldags. Han vill dock gärna sova tillsammans med någon fortfarande, och kommer inte till ro utan att man sitter hos honom (vilket är jobbigt eftersom det kan ta timmar). Han tycker mycket om att bli läst för, och har också börjat sitt lugnt med en egen bok. 

Jag hade nog kontaktat bup och pratat med dem för att ialla fall rådfråga om jag var du.

Hur mycket egen tid med en förälder får pojken?
    Vad får han för idrottströning?
    Energiska pojkar måste få gå i idrottsträning, När min pojke var i den åldern tränade han fotboll och simmade två gånger i veckan. Samt gick på pianorytmik. Ni måste sysselsätta honom. 

Svar på tråden Svårt att hantera sonen