• Anonym (Orolig)

Svårt att hantera sonen

Hej,

Vi har en son på 7 som jag behöver råd kring. Vissa vänner tycker att vi ska kontakta bup medan framförallt ääldre generationen i bekantskaps tycker att han bara är en ?typisk? pojke och att det kommer att växa bort. Läraren ringer ofta hem då det funkar dåligt i skolan, han är klipsk så han hänger med och gör skolarbetet bra men han springer ut och in i klassrummet, svårt att fokusera, pratar alltid rakt ut, stör sina kamrater, slåss osv. Hon har inte uttryckt oro ännu. Hemma tar han all energi och drar ofta igång sina fyra syskon så att det blir kaos. Det låter fruktansvärt men jag vet inte hur vi ska klara ett helt sommarlov tillsammans. Vi har varit borta i två dygn nu och alla är dränerade. Han är så fin, rolig, finurlig, omtänksam och har det största hjärtat. Många tycker att han är charmig. Men hans sätt är svårt att hantera. Minsta grej som ska göras föregås av tjat tjat tjat. Han lyssnar aldrig. Tar timmar att komma till ro och sova. Resulterar i morgontrötthet som inte är av denna värld. Omöjligt att få upp honom. Om han ska gå från punkt a till b så hittar han 20 saker på vägen. Enda sättet han kan varva på är framför en skärm vilket vi gärna inte vill använda. Det resulterar i att han snurrar runt från morgon till kväll. Han slår och stör ofta sina syskon på olika sätt. Upplever att han söker negativ uppmärksamhet. Ibland funderar jag på att vi bör söka hjälp och ibland tänker jag att det är normalt att pojkar är så. Vi har 4 flickor som är helt annorlunda. Någon med pojkar som känner igen sig och kan lugna med att det är helt normalt?

• Svar på tråden Svårt att hantera sonen
  • Anonym (Ladybug)
    Anonym (Mamma till två) skrev 2023-05-19 22:38:26 följande:

Inte konstigt att BUP är överlastat , en pojke som reagerar helt normalt nör han får för lite uppmärksamhet och stimulans, varför skulle det vara ADHD?

Jag ser inte att någon "skriker" i tråden, gör du? Nu förutsätter jag att barnet får kvalitetstid med vuxna, och att han får idrotta ett par gånger per vecka, eftersom det är steg ett när man har att göra med aktiva och bekräftelsesökande barn. Varför förutsätter du att han INTE får det?
  • Anonym (Ladybug)
    Anonym (Mamma till två) skrev 2023-05-19 22:38:26 följande:

Inte konstigt att BUP är överlastat , en pojke som reagerar helt normalt nör han får för lite uppmärksamhet och stimulans, varför skulle det vara ADHD?

Jag ser inte att någon "skriker" i tråden, gör du? Nu förutsätter jag att barnet får kvalitetstid med vuxna, och att han får idrotta ett par gånger per vecka, eftersom det är steg ett när man har att göra med aktiva och bekräftelsesökande barn. Varför förutsätter du att han INTE får det?
  • Anonym (Hellan)

Mamma till två, varför ska vi skämmas för att vi tar upp ADHD?

Det är väl snarare du som ska skämmas som skriver att ts inte ger sitt barn tillräcklig uppmärksamhet.

• Tow2Mater

Det är inte normalt att slåss.

Använd skärm i lagom mängd, det låter som han t o m skulle behova det for att kunna varva ner.

• Anonym (Mamma)
    Tow2Mater skrev 2023-05-19 22:54:21 följande:

Det är inte normalt att slåss.

Använd skärm i lagom mängd, det låter som han t o m skulle behova det for att kunna varva ner.

Men inte sista timmen före läggningen iaf.
  • Anonym (Mamma till två)
    Anonym (Hellan) skrev 2023-05-19 22:45:40 följande:

Mamma till två, varför ska vi skämmas för att vi tar upp ADHD?

Det är väl snarare du som ska skämmas som skriver att ts inte ger sitt barn tillräcklig uppmärksamhet.

Det är en kvalificerad gissning med tanke på att han är bråkig och har fyra syskon. Det är svårt att ge uppmärksamhet till så många barn. 

Bråkiga pojkar beror oftast på att de söker negativ uppmärksamhet pga brist på positiv uppmärksamhet. 

Anonym (Ladybug) skrev 2023-05-19 22:44:23 följande:
    Låt TS svara om hur det ligger till. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Mamma till två) skrev 2023-05-19 23:19:22 följande:

Det är en kvalificerad gissning med tanke på att han är bråkig och har fyra syskon. Det är svårt att ge uppmärksamhet till så många barn. 

Bråkiga pojkar beror oftast på att de söker negativ uppmärksamhet pga brist på positiv uppmärksamhet. 

Man kan säkert argumentera för den saken hemma, men hur är det med skolan då? Jag upplever att skolor är bra på att ge uppmärksamhet till barn, särskilt vet de så klart just detta du skriver och skulle i så fall arbeta mer med att ge positivt uppmärksamhet till just denna pojke, skulle man tro. Ändå springer han in och ut ur klassrummet, stör sina vänner, pratar rakt ut, har dåligt fokus, bråkar och slåss. Är denna pojke "osynlig" för hela världen då, både hem, skola och vänner, eller skulle det kunna finnas någon annan förklaring? Ett barn som mår dåligt i en miljö visar ofta andra mönster i andra miljöer men den här pojken beter sig ju "illa" lite överallt.

Jag tycker fortfarande att fokus borde vara på att bearbeta hur han har det hemma för där finns definitivt en hel del att förbättra, men jag undrar om det verkligen är så att den delen kan påverka honom så mycket att han beter sig som han gör i skolan. Vad har du för teorier?
  • Anonym (Sandra)

Börja med att se om läraren kan ta kontakt med kuratorn på skolan, det bör Inte ta så lång tid att få hjälp därifrån.

Kolla på er kommuns hemsida, hos Individ och familjeomsorgen brukar det finnas någon form av öppenvård dit man som förälder kan vända sig och få hjälp och stöttning hur man bäst agerar för att stötta barnen - brukar vara gratis och kan oftast gå x antal besök utan att man ?skrivs in?, dvs man kan i princip vara anonym om man önskar det.

tänker att det kan vara en bra början? Det kanske inte räcker men då har ni i alla fall testat.

Anonym (Mamma) skrev 2023-05-20 09:34:20 följande:
    Man kan säkert argumentera för den saken hemma, men hur är det med skolan då? Jag upplever att skolor är bra på att ge uppmärksamhet till barn, särskilt vet de så klart just detta du skriver och skulle i så fall arbeta mer med att ge positivt uppmärksamhet till just denna pojke, skulle man tro. Ändå springer han in och ut ur klassrummet, stör sina vänner, pratar rakt ut, har dåligt fokus, bråkar och slåss. Är denna pojke "osynlig" för hela världen då, både hem, skola och vänner, eller skulle det kunna finnas någon annan förklaring? Ett barn som mår dåligt i en miljö visar ofta andra mönster i andra miljöer men den här pojken beter sig ju "illa" lite överallt.

Jag tycker fortfarande att fokus borde vara på att bearbeta hur han har det hemma för där finns definitivt en hel del att förbättra, men jag undrar om det verkligen är så att den delen kan påverka honom så mycket att han beter sig som han gör i skolan. Vad har du för teorier?

Normalt sett har ju skolan väldigt lite möjlighet att ge extra uppmärksamhet till barn som har behov av det, som inte får tillräckligt hemma. Ofta är det ju en lärare per klass på kanske 25 till 28 andra små barn. Hur skulle denna lärare kunna uppmärksamma en pojke med extra behov av uppmärksamhet så mycket att det kan kompensera? Det är inte möjligt. Det skolan brukar göra, enligt min erfarenhet, när det finns en pojke som stör för mycket, är att ta in en resurs som punktmarkerar denna kille. 

Det kan ju också vara så att det finns andra pojkar som stör ännu mer i skolan och gör det svårt för TS son att koncentrera sig. Jag skulle rekommendera TS att ta ledigt en dag och vara med i skolan för att se hur det står still.

Man måste också komma ihåg att pojkar mognar flera år senare än flickor, generellt. Att en liten pojke har spring i benen och inte har så lätt för att koncentrera sig är inget konstigt alls. Att han slåss är värre och tyder på att han inte mår så bra. Innan man drar in BUP bör man först prova om mer uppmärksamhet hemma och mer fysisk träning kan förbättra för pojken. Speciellt någon typ av organiserad idrott tror jag vore jättebra för denne lille kille. Simning, friidrott , karate, judo, tennis. Kanske inte i första hand en lagidrott om han inte visar särskilt intresse för detta. 

Förutom idrott behöver en livlig liten kille också nedvarvning, tex att mamma eller pappa läser högt i en spännande bok en stund varje dag. En lugn stund ensam med mamma eller pappa, helst pappa om det är möjligt. 

Svar på tråden Svårt att hantera sonen