• Anonym (Orolig)

Svårt att hantera sonen

Hej,

Vi har en son på 7 som jag behöver råd kring. Vissa vänner tycker att vi ska kontakta bup medan framförallt ääldre generationen i bekantskaps tycker att han bara är en ?typisk? pojke och att det kommer att växa bort. Läraren ringer ofta hem då det funkar dåligt i skolan, han är klipsk så han hänger med och gör skolarbetet bra men han springer ut och in i klassrummet, svårt att fokusera, pratar alltid rakt ut, stör sina kamrater, slåss osv. Hon har inte uttryckt oro ännu. Hemma tar han all energi och drar ofta igång sina fyra syskon så att det blir kaos. Det låter fruktansvärt men jag vet inte hur vi ska klara ett helt sommarlov tillsammans. Vi har varit borta i två dygn nu och alla är dränerade. Han är så fin, rolig, finurlig, omtänksam och har det största hjärtat. Många tycker att han är charmig. Men hans sätt är svårt att hantera. Minsta grej som ska göras föregås av tjat tjat tjat. Han lyssnar aldrig. Tar timmar att komma till ro och sova. Resulterar i morgontrötthet som inte är av denna värld. Omöjligt att få upp honom. Om han ska gå från punkt a till b så hittar han 20 saker på vägen. Enda sättet han kan varva på är framför en skärm vilket vi gärna inte vill använda. Det resulterar i att han snurrar runt från morgon till kväll. Han slår och stör ofta sina syskon på olika sätt. Upplever att han söker negativ uppmärksamhet. Ibland funderar jag på att vi bör söka hjälp och ibland tänker jag att det är normalt att pojkar är så. Vi har 4 flickor som är helt annorlunda. Någon med pojkar som känner igen sig och kan lugna med att det är helt normalt?

• Svar på tråden Svårt att hantera sonen
  • Anonym (Orolig)

Känns viktigt att förtydliga att detta inte är något som vi kommit på nyligen. Redan vid 2 årsåldern började vi fundera över om det var normalt. På BVC sa de att han är en typisk pojke med pojkbeteende. På förskolan såg de inte heller tecken på något annorlunda, även om det var vissa problem på förskolan. Tycker att det sedan blev ännu mer uttalat när han började skolan. Trodde att det skulle bli bättre med tiden men det har inte blivit det i skolan heller. Han har en väldigt bra och engagerad lärare vilket jag är så tacksam för. Hon ser verkligen vår son och gör allt för att hjälpa honom. Vi har en tät kontakt, kommer med idéer tillsammans osv. Senaste är att hon infört en bra-bok där både hon och vår son skriver positiva saker från skolan och vi gör det hemma. 

Vi lägger ned mycket tid på att fundera ut hur vi kan underlätta livet för honom, begränsa det negativa och uppmuntra positiva saker. Varje kväll lägger Pappan Sonen, läser sagor, pratar och stannar till han somnat - vilket ofta tar 2 timmar. Att ha aktiviteter är inte heller självklart eftersom det tar mycket tid innan han kommer iväg. Efteråt tycker han alltid att det är roligt men sträckan dit är svår för honom. Han är social och har lätt att få kompisar. Men hans lärare säger att han hamnar i negativa mönster då han ?spelar apa? och förstör för kompisarna. Han har inga inlärningssvårigheter och han har de svåraste böckerna i skolan, dock får han allt oftare ta hem böckerna eftersom han helt enkelt vägrat göra uppgifterna eller går ut från klassrummet utan att komma tillbaka osv. Han är våghalsig, slår sig ofta, hänger på och gör dumma saker som andra drivit honom till. Tex kissa ute på skolgården, åka hissar han inte får eller drar från skolan osv. Däremellan är han en mycket klok och rolig kille. Det är kul att umgås med honom och han är väldigt påhittig. Kan mycket om många saker osv. Han har ett stort hjärta och bryr sig verkligen om andra. 

Jag oroar mig därför att jag upplever att det blir allt svårare för honom att klara av skolmiljön och det kommer att bli tuffare och mer skolarbete. Läxorna är en pärs nu och jag vet inte hur det ska gå när det blir ännu mer läxor. Hur vi ska kunna lösa vardagen här hemma. Han blir dessutom större och starkare och hans känsloutbrott blir svårare att rå på. 

• AndreaBD
    Anonym (Orolig) skrev 2023-05-21 12:23:15 följande:

Känns viktigt att förtydliga att detta inte är något som vi kommit på nyligen. Redan vid 2 årsåldern började vi fundera över om det var normalt. På BVC sa de att han är en typisk pojke med pojkbeteende. På förskolan såg de inte heller tecken på något annorlunda, även om det var vissa problem på förskolan. Tycker att det sedan blev ännu mer uttalat när han började skolan. Trodde att det skulle bli bättre med tiden men det har inte blivit det i skolan heller. Han har en väldigt bra och engagerad lärare vilket jag är så tacksam för. Hon ser verkligen vår son och gör allt för att hjälpa honom. Vi har en tät kontakt, kommer med idéer tillsammans osv. Senaste är att hon infört en bra-bok där både hon och vår son skriver positiva saker från skolan och vi gör det hemma. 

Vi lägger ned mycket tid på att fundera ut hur vi kan underlätta livet för honom, begränsa det negativa och uppmuntra positiva saker. Varje kväll lägger Pappan Sonen, läser sagor, pratar och stannar till han somnat - vilket ofta tar 2 timmar. Att ha aktiviteter är inte heller självklart eftersom det tar mycket tid innan han kommer iväg. Efteråt tycker han alltid att det är roligt men sträckan dit är svår för honom. Han är social och har lätt att få kompisar. Men hans lärare säger att han hamnar i negativa mönster då han ?spelar apa? och förstör för kompisarna. Han har inga inlärningssvårigheter och han har de svåraste böckerna i skolan, dock får han allt oftare ta hem böckerna eftersom han helt enkelt vägrat göra uppgifterna eller går ut från klassrummet utan att komma tillbaka osv. Han är våghalsig, slår sig ofta, hänger på och gör dumma saker som andra drivit honom till. Tex kissa ute på skolgården, åka hissar han inte får eller drar från skolan osv. Däremellan är han en mycket klok och rolig kille. Det är kul att umgås med honom och han är väldigt påhittig. Kan mycket om många saker osv. Han har ett stort hjärta och bryr sig verkligen om andra. 

Jag oroar mig därför att jag upplever att det blir allt svårare för honom att klara av skolmiljön och det kommer att bli tuffare och mer skolarbete. Läxorna är en pärs nu och jag vet inte hur det ska gå när det blir ännu mer läxor. Hur vi ska kunna lösa vardagen här hemma. Han blir dessutom större och starkare och hans känsloutbrott blir svårare att rå på. 

Jag känner igen det så väl. Låter exakt som min son, som aldrig hade hade klarat skolgången utan extra-resurser och senare medicin också (trots övergenomsnittlig IQ och två lärarföräldrarar). Vi fick honom precis genom grundskolan, gymnasiet gick bara inte. 

Vänta inte för länge tills det har blivit alltför fasta negativa mönster där. Jag jobbar just med särskilt svåra såna ungdomar. och vi brukar kunna nå såna ungdomar och få dem att göra något skolarbete på något sätt, men just med en pojke nyligen - det var bara att förstöra och sabotera och skoja. Det var totalvägran för all skolarbete. Han var då 14. 

Tänk på att pojken vara är 7 år. Han måste gå i skolan i många år till. Och ni har en negativ utveckling som egentligen borde brytas så snart som möjligt. Jo längre det pågår desto svårare är det att bryta

I ert fall tycker jag: Prata med läraren om hon tycker att ni bör vända er till BUP för att eventuellt utreda. Dock kan det hända att läraren tycker att det är upp till er. Och det är det ju. Skolpsykologen kan eventuellt vara behjälplig, men det varierar mycket mellan. Men BUP är rätt ställe att vända sig till, och det kan finnas långa köer. 
  • Anonym (Mamma till två)
    Anonym (Orolig) skrev 2023-05-21 12:23:15 följande:

Jag tycker ni skall gå till en psykolog och göra ett IQ test, det låter som att han kan vara särbegåvad. Särbegåvade , dvs med ovanligt högt IQ blir ofta understimulerade i skolan och blir därför ofta utåtagerande, särskilt killar. Ett annat problem är att debile utanför ofta i skolan, eftersom de avviker socialt. De är ofta lite mindre socialt  mogna och deras höga iq gör också att de är annorlunda och oftast inte passar in i en vanlig skolklass. 

Läs gärna på om särbegåvning på Mensas hemsida. 

Barn med mycket hög begåvning mognar ofta två till tre år senare än barn med normal intelligens. Det finns många studier som visar detta. Sök tex på children with  high iq mature later Om du vill veta mer.

Min son hade beteendeproblem både  på förskola och lågstadiet. Det var alltid massor av klagomål. Jag tänkte hela tiden att det var för att han är så begåvad. Vi har en hel del hög begåvning i min släkt så det kändes nära till hands om man säger så. Jag har alltid behandlat honom som om han var högt begåvad och tagit hänsyn till att han socialt legat två till tre år efter. Vid sjutton år så mognade han helt plötsligt och både kom ikapp och gick om de flesta. Idag läser han med framgång på läkarprogrammet. På all praktik och sommarjobb får han extremt fina referenser och betyg av cheferna. 
    Jag tror att många särbegåvade barn felaktigt får diagnoser, de är inte funktionsnedsatta, de är begåvade. 

Sen finns det naturligtvis bar som har ADHD och autism också. Men knappast så många som får diagnos idag på löpande band. 

Så om han är högbegåvad och sju år är hans mognadsgrad troligen kring fyra till fem år. 

• Anonym (-)
    AndreaBD skrev 2023-05-20 23:40:40 följande:
    Det märks verkligen att du inte vet hur ett barn med NPF har det i skolan. Och det du nämner - barn som skär sig, svälter sig, blir deprimerade. Du kan utgå att de allra flesta av dessa har NPF-diagnos. Det är samma grupp av barn. 

Om jag tänker tillbaka på min son med svår ADHD. Nej, det hade inte hjälpt mycket alls med annan skola - det hade behövts .... kanske en tidsmaskin? Ett helt annat samhälle? Lugnt, utan stress, utan all stimulans som finns i ett modernt samhälle. 
    Dålig anknytning till föräldrar, kaosartat hemma, våld hemma, mobbning i skolan.

Allt detta leder till koncentrationssvårigheter, planeringssvårigheter (exekutiva begränsningar). Det som benämns som "ADHD" låter mest som symptom på trauma och anknytningsskada till följd av våld i hemmet eller annat som gör att hemmiljön är ohälsosam.

Långvarig stress (som traumatiska händelser skapar på hjärnan) gör att barn får svårt att koncentrera sig och sitta still. 
    Hur var din sons uppväxt? Hur var du som förälder? Fick han utstå fysiskt och psykiskt våld?
  • AndreaBD
    Anonym (Mamma till två) skrev 2023-05-21 13:31:01 följande:
    Jag tycker ni skall gå till en psykolog och göra ett IQ test, det låter som att han kan vara särbegåvad. Särbegåvade , dvs med ovanligt högt IQ blir ofta understimulerade i skolan och blir därför ofta utåtagerande, särskilt killar. Ett annat problem är att debile utanför ofta i skolan, eftersom de avviker socialt. De är ofta lite mindre socialt  mogna och deras höga iq gör också att de är annorlunda och oftast inte passar in i en vanlig skolklass. 
    Man brukar börja med ett WISC-test oavsett! Så det får man veta först. Skulle det visa sig vara som du tror, så skulle man nog inte ens utreda för ADHD. Det kan skolpsykologen göra, det hjälper också ibland att komma vidare om man sedan vill utreda för ADHD. Så gjorde de med min son. 

Är det genomgående hög IQ så kommer man nog inte att utreda vidare. Är det däremot ojämn begåvning så är det ett tecken på att det kan vara ADHD/NPF. 

På nästa 30 år som lärare har jag inte sett många högbegåvade barn. Kanske 6 stycken. Dvs. så vanligt är det inte. Och det är sant, de har ADHD-liknande symptom. Men det kommer ett test att visa.  
  • AndreaBD
    Anonym (-) skrev 2023-05-21 14:30:03 följande:
    Dålig anknytning till föräldrar, kaosartat hemma, våld hemma, mobbning i skolan.

Allt detta leder till koncentrationssvårigheter, planeringssvårigheter (exekutiva begränsningar). Det som benämns som "ADHD" låter mest som symptom på trauma och anknytningsskada till följd av våld i hemmet eller annat som gör att hemmiljön är ohälsosam.

Långvarig stress (som traumatiska händelser skapar på hjärnan) gör att barn får svårt att koncentrera sig och sitta still. 
    Hur var din sons uppväxt? Hur var du som förälder? Fick han utstå fysiskt och psykiskt våld?
    Du är rolig. Min son har aldrig behövt vara rädd eller orolig. Jag har tagit föräldraskapet på allvar. Och vi har haft flera generationer av ADHD-personligheter i både min och pappans familj. 

Min son hade symptom de första dagarna på BB. Hade han då redan trauma och anknytningsskada? Både sköterskorna på BB och min mamma som också har varit sjuksköterska på BB har lagt märke till att något där var avvikande. Något neurologiskt. Närmare sagt, han sov korta stunder och var extremt lättväckt. Reaktionerna var för starka. Men min mamma talade om det för mig först många år senare. 

Sonen är 35 år nu och vi har en mycket bra relation. Han har aldrig sagt något negativt. 

Dessutom, som sagt, 30 år som lärare. Jag kan faktiskt SE skillnaderna. Inte alltid men ofta. Ett tydligt tecken - barn med ADHD är oftast trygga med vuxna. Traumatiserade barn är förstås inte det. 
Svar på tråden Svårt att hantera sonen