• AndreaBD

Svårt att hantera sonen

Utredning för ADHD vore nästa steget. Nej, det som du beskriver är inte normal för pojkar. 

• AndreaBD
    Anonym (Mamma till två) skrev 2023-05-19 22:31:43 följande:

Ensam son med fyra systrar. Jag kan tala om vad som är fel. 

Han söker negativ uppmärksamhet för att han får för lite uppmärksamhet.  Ge pojken mer av er tid, framför allt pappan borde börja ägna honom ett par timmar kvalitetstid per dag. Och se till att han får motion, vilka idrotter har ni sett till att han får ägna sig åt?

Testa med att ge pojken mer tid, mer uppmärksamhet och idrottsträning två till tre gånger i veckan så lovar jag att han kommer att bli en ängel.
    Han påminner ganska mycket om min son i den åldern som du beskriver honom. Han går en avancerad högskoleutbildning  nu och är allmänt omtyckt,

Ni som i tråden börjar skrika om BUP och ADHD borde skämmas. 

Om man inte vet något om ADHD, så ska man inte säga åt andra att skämmas. Vi som har barn med ADHD kanske känner igen beskrivningen till 100%? Inte alla kanske, det varierar där också. Men beskrivningen skulle kunna vara ett barn med ADHD. Det finns i alla fall INGET som inte passar in. 

Och särskilt när man själv har kämpat på en tid där det inte bara var att utreda barnet och få diagnos.... själva har vi nämligen fått testa allt annat i flera år först. Flera år då inget hjälpte och inget blev bättre. Även om man inte ska förhasta sig - men nuförtiden behöver man inte utsätta både barnet och föräldrarna (och syskon)  för många års lidande. 

Andra föräldrar är ju inte helt korkade heller. Antagligen har de redan försökt sånt. Idrott? Ja, det funkar kanske så länge idrotten varar, eftersom han är upptagen då, men inte all övrig tid. 
  • AndreaBD
    Anonym (Mamma till två) skrev 2023-05-20 16:42:09 följande:
    Jag avfärdar inte ADHD diagnoser och jag ser ingen skam i att ha ADHD diagnos!
    Det jag inte gillat är att man börjar prata om diagnos så snabbt, innan man går till BUP bör man ju göra allt man kan själv först. Med tanke på att BUP Idag knappt har tid med ens de barn som är självmordsbenögna är det ju ännu viktigare att inte söka i onödan. 
    Det är inget fel på det. Förutom att du bara utgår ifrån att de här föräldrarna inte redan har gjort det. Du säger att pojken behöver röra på sig och gå på aktiviteter. Du antar alltså att han inte gör det. Jag antar motsatsen. Och enligt mamman är det faktiskt så att han har aktiviteter, även fysiska och får uppmärksamhet. 

Om ett barn riskerar att hamna utanför redan under första året i skolan, då söker man verkligen inte i onödan! Plus att det ju inte är något som föräldrarna avgöra slutligen. Jag menar - de skulle ju inte utreda barnet om de skulle få intrycket, efter ett första samtal, att det inte är nödvändigt. Det är inte så att man får en utredning per automatik.
  • AndreaBD
    Anonym (Mamma till två) skrev 2023-05-20 17:48:45 följande:

Jag tror ju dock inte att problemen ligger i skolan,  i första hand,  utan i samhället och framför allt hos familjerna. Det är inte skolan som är ansvarig för barnens mående, det är föräldrarna! Jag efterfrågar mer egenansvar från föräldrar. Många barn mår dåligt. BUP är helt chokat, barn skär sig,  barn svälter sig, barn är deprimerade .  Problemen kan ju inte bero på skolan i första hand. Skolan är typ åtta till två, måndag till fredag, resterande tid är föräldrarna ansvariga för sina barn. 

Om nu skolan är så traumatiserande borde ju föräldrarna lägga sin fritid på att coacha , krama och ta hand om sina barn. Alternativt försöka byta skola. När man skaffar barn måste barnen alltid komma först, före ens egna behov. Visst finns det barn som behöver en diagnos men inte alla dessa barn som mår dåligt. 

Det kan inte vara en klasslärares ansvar , med 25 till 30 barn, som hon skall UNDERVISA, att utöver det förvänta sig att hon skall vara en extramamma och bekräfta alla emotionellt försummade barn, det är att begära för mycket. 

Det märks verkligen att du inte vet hur ett barn med NPF har det i skolan. Och det du nämner - barn som skär sig, svälter sig, blir deprimerade. Du kan utgå att de allra flesta av dessa har NPF-diagnos. Det är samma grupp av barn. 

Om jag tänker tillbaka på min son med svår ADHD. Nej, det hade inte hjälpt mycket alls med annan skola - det hade behövts .... kanske en tidsmaskin? Ett helt annat samhälle? Lugnt, utan stress, utan all stimulans som finns i ett modernt samhälle. 
  • AndreaBD
    Anonym (Mamma till två) skrev 2023-05-20 23:38:10 följande:
    Borde inte läraren se om det finns ADHD problematik? Lärare har ju stor erfarenhet av barn. 
    Haha... jag älskar den frågan! Tack för den! Jag är själv lärare. Jag har en gång fått fylla i en blankett om elev X har koncentrationssvårigheter. Jag skrev ja, men alla andra lärare skrev nej. Skillnaden är att jag har själv två barn med ADHD, jag ser sånt. Nej, de andra såg det inte. Ett år senare började de se det. Tyvärr så fick ju inte den pojken diagnos, för att lärarna inte tyckte det.....

Eller min dotter, som fick diagnos först med 16. Hon hade haft samma grupp av lärare ungefär genom högstadiet. Alla skrev att de inte har märkt några koncentrationssvårigheter, vilket gjorde min dotter flyförbannad. Hon hade då redan utvecklat depression och anorexi - pga obehandlat ADHD skrev psykiatern - och under första utredningen tyckte man inte heller att det man märkte några större problem. Som tur var kunde hon själv förklara att hon aktivt dolde problemen och hur. Så läkaren kunde förstå att lärarna inte kunde se det. 
  • AndreaBD
    Anonym (Orolig) skrev 2023-05-21 12:23:15 följande:

Känns viktigt att förtydliga att detta inte är något som vi kommit på nyligen. Redan vid 2 årsåldern började vi fundera över om det var normalt. På BVC sa de att han är en typisk pojke med pojkbeteende. På förskolan såg de inte heller tecken på något annorlunda, även om det var vissa problem på förskolan. Tycker att det sedan blev ännu mer uttalat när han började skolan. Trodde att det skulle bli bättre med tiden men det har inte blivit det i skolan heller. Han har en väldigt bra och engagerad lärare vilket jag är så tacksam för. Hon ser verkligen vår son och gör allt för att hjälpa honom. Vi har en tät kontakt, kommer med idéer tillsammans osv. Senaste är att hon infört en bra-bok där både hon och vår son skriver positiva saker från skolan och vi gör det hemma. 

Vi lägger ned mycket tid på att fundera ut hur vi kan underlätta livet för honom, begränsa det negativa och uppmuntra positiva saker. Varje kväll lägger Pappan Sonen, läser sagor, pratar och stannar till han somnat - vilket ofta tar 2 timmar. Att ha aktiviteter är inte heller självklart eftersom det tar mycket tid innan han kommer iväg. Efteråt tycker han alltid att det är roligt men sträckan dit är svår för honom. Han är social och har lätt att få kompisar. Men hans lärare säger att han hamnar i negativa mönster då han ?spelar apa? och förstör för kompisarna. Han har inga inlärningssvårigheter och han har de svåraste böckerna i skolan, dock får han allt oftare ta hem böckerna eftersom han helt enkelt vägrat göra uppgifterna eller går ut från klassrummet utan att komma tillbaka osv. Han är våghalsig, slår sig ofta, hänger på och gör dumma saker som andra drivit honom till. Tex kissa ute på skolgården, åka hissar han inte får eller drar från skolan osv. Däremellan är han en mycket klok och rolig kille. Det är kul att umgås med honom och han är väldigt påhittig. Kan mycket om många saker osv. Han har ett stort hjärta och bryr sig verkligen om andra. 

Jag oroar mig därför att jag upplever att det blir allt svårare för honom att klara av skolmiljön och det kommer att bli tuffare och mer skolarbete. Läxorna är en pärs nu och jag vet inte hur det ska gå när det blir ännu mer läxor. Hur vi ska kunna lösa vardagen här hemma. Han blir dessutom större och starkare och hans känsloutbrott blir svårare att rå på. 

Jag känner igen det så väl. Låter exakt som min son, som aldrig hade hade klarat skolgången utan extra-resurser och senare medicin också (trots övergenomsnittlig IQ och två lärarföräldrarar). Vi fick honom precis genom grundskolan, gymnasiet gick bara inte. 

Vänta inte för länge tills det har blivit alltför fasta negativa mönster där. Jag jobbar just med särskilt svåra såna ungdomar. och vi brukar kunna nå såna ungdomar och få dem att göra något skolarbete på något sätt, men just med en pojke nyligen - det var bara att förstöra och sabotera och skoja. Det var totalvägran för all skolarbete. Han var då 14. 

Tänk på att pojken vara är 7 år. Han måste gå i skolan i många år till. Och ni har en negativ utveckling som egentligen borde brytas så snart som möjligt. Jo längre det pågår desto svårare är det att bryta

I ert fall tycker jag: Prata med läraren om hon tycker att ni bör vända er till BUP för att eventuellt utreda. Dock kan det hända att läraren tycker att det är upp till er. Och det är det ju. Skolpsykologen kan eventuellt vara behjälplig, men det varierar mycket mellan. Men BUP är rätt ställe att vända sig till, och det kan finnas långa köer. 
  • AndreaBD
    Anonym (Mamma till två) skrev 2023-05-21 13:31:01 följande:
    Jag tycker ni skall gå till en psykolog och göra ett IQ test, det låter som att han kan vara särbegåvad. Särbegåvade , dvs med ovanligt högt IQ blir ofta understimulerade i skolan och blir därför ofta utåtagerande, särskilt killar. Ett annat problem är att debile utanför ofta i skolan, eftersom de avviker socialt. De är ofta lite mindre socialt  mogna och deras höga iq gör också att de är annorlunda och oftast inte passar in i en vanlig skolklass. 
    Man brukar börja med ett WISC-test oavsett! Så det får man veta först. Skulle det visa sig vara som du tror, så skulle man nog inte ens utreda för ADHD. Det kan skolpsykologen göra, det hjälper också ibland att komma vidare om man sedan vill utreda för ADHD. Så gjorde de med min son. 

Är det genomgående hög IQ så kommer man nog inte att utreda vidare. Är det däremot ojämn begåvning så är det ett tecken på att det kan vara ADHD/NPF. 

På nästa 30 år som lärare har jag inte sett många högbegåvade barn. Kanske 6 stycken. Dvs. så vanligt är det inte. Och det är sant, de har ADHD-liknande symptom. Men det kommer ett test att visa.  
  • AndreaBD
    Anonym (-) skrev 2023-05-21 14:30:03 följande:
    Dålig anknytning till föräldrar, kaosartat hemma, våld hemma, mobbning i skolan.

Allt detta leder till koncentrationssvårigheter, planeringssvårigheter (exekutiva begränsningar). Det som benämns som "ADHD" låter mest som symptom på trauma och anknytningsskada till följd av våld i hemmet eller annat som gör att hemmiljön är ohälsosam.

Långvarig stress (som traumatiska händelser skapar på hjärnan) gör att barn får svårt att koncentrera sig och sitta still. 
    Hur var din sons uppväxt? Hur var du som förälder? Fick han utstå fysiskt och psykiskt våld?
    Du är rolig. Min son har aldrig behövt vara rädd eller orolig. Jag har tagit föräldraskapet på allvar. Och vi har haft flera generationer av ADHD-personligheter i både min och pappans familj. 

Min son hade symptom de första dagarna på BB. Hade han då redan trauma och anknytningsskada? Både sköterskorna på BB och min mamma som också har varit sjuksköterska på BB har lagt märke till att något där var avvikande. Något neurologiskt. Närmare sagt, han sov korta stunder och var extremt lättväckt. Reaktionerna var för starka. Men min mamma talade om det för mig först många år senare. 

Sonen är 35 år nu och vi har en mycket bra relation. Han har aldrig sagt något negativt. 

Dessutom, som sagt, 30 år som lärare. Jag kan faktiskt SE skillnaderna. Inte alltid men ofta. Ett tydligt tecken - barn med ADHD är oftast trygga med vuxna. Traumatiserade barn är förstås inte det. 
  • AndreaBD
    Anonym (-) skrev 2023-05-21 15:01:06 följande:
    Fast barn som är traumatiserade har ju ändå ett behov av omvårdnad. Därmed kan de visst känna trygghet hos andra vuxna... Förstår inte var du ser kopplingen mellan trauma och att inte vara trygg med vuxna. Alla barn behöver ju bli omhändertagna.

Det finns många som beskrivit att de "hade en mask på" i offentligheten som barn, även om de blev illa behandlade hemma. 
    Barn är ju beroende av vuxna för överlevnad, så de kan visst känna sig "trygga" eller åtminstone tryggare med andra vuxna än de som utsätter dem för psykiskt och fysiskt våld. Barn förlåter ofta föräldrarna för mycket också, just för att de är i beroendeställning för sin överlevnad.

Det finns mängder av information om att omgivningen inte brukar märka att barn är utsatta. Så sent som i år har Barnombudsmannen gått ut med att barn inte skyddas mot våld i hemmet, just för att andra vuxna inte tar tecken på allvar.
    Barnombudsmannen: Barn skyddas inte från våld i hemmet (aftonbladet.se)
    Jo, de har också ett behov av trygghet hos andra vuxna. Och efter flera månader eller flera år av terapi så har de kanske också det. Ett barn med ADHD som har ett bra föräldrarhem dock är trygg med vuxna DÅ, utan att det tar terapi och tid. 

Jag har också träffat barn som har blivit misshandlade hemma eller som har haft omogna, olämpliga föräldrar. Såna brukar ducka, eller gömma sig. När jag däremot träffar ett barn eller en ungdom som är öppna och har positiva förväntningar gentemot nya vuxna, så är det definitivt såna som har bra relation med sina föräldrar. Skillnaden är ju som dag och natt, det går ju inte att missa! 

Sedan vet man ju aldrig om ett barn inte har både och, NPF och dåliga hemförhållanden. 
  • AndreaBD
    Anonym (Mamma till två) skrev 2023-05-21 16:44:06 följande:

Enligt Skolverket räknas fem procent av Sveriges elever som särskilt begåvade,  så begåvade att de behöver särskild stimulans för att trivas och utvecklas i skolan. Så det är en till två i varje klass. Du borde ha mött många av dem om du jobbat trettio år i skolans värld. Men lärare ser oftast inte deras begåvning. I väldigt många fall blir de utstötta och mobbade och mår jättedåligt , då är det inte så lätt att lyckas i skolan. De har också svårt att koncentrera sig när de inte blir tillräckligt stimulerade. Speciellt pojkar blir bråkiga och utåtagerande. Flickor brukar ofta anpassa sig och tona ner sin begåvning för att passa in. 

Det gjorde jag. Jag kommer ihåg när jag gick  på högstadiet och satt och räknade mekaniskt, det var ju ganska trist. Typfall och sen skulle man härma typtalen. Det fanns inget stimulerande alls i denna matte för mig trots att jag gick särskild matte. Läraren kom fram en dag till mig och frågade om det var för lätt för mig. Nej, nej, det är inga problem sa jag, livrädd för att på något sätt avvika från gruppen. Jag räckte sällan upp handen, fast jag alltid kunde svaren. Men jag gjorde allt för att passa in och därför blev jag heller aldrig mobbad under mina år i grundskolan. 

5 %?  Bara 2 % har en IQ över 130, och det brukar man anse är gränsen. 

Lärare kan inte riktigt märka det om en elev underpresterar. Ibland kan man märka det på sättet att argumentera t.ex. Men inte så exakt faktiskt. Nej, vi märker oftast inte heller när en elev är svag begåvad. Inte ens speciallärarna. Det går inte att säga utan test. 

Varför skulle man ha svårt att koncentrera sig när man är särskilt intelligent? Tvärtom - ju lägre IQ desto svårare att koncentrera sig (där spelar förstås in att materialet då är för svårt). Att man har tråkig och därför är omotiverad, är en annan sak. Det betyder ju inte att man brukar ha svårt att koncentrera sig. Någonstans vet man ju ändå att om man inte hänger med i skolan, så kommer man så småningom att komma efter. 

Jo, jag har också varit den som alltid visste svaren - i de ämnena som intresserade mig. I de andra kunde jag ligga efter. Men jag hade dessutom också koncentrationssvårigheter (pga ADHD alltså). Det ena motsäger absolut inte det andra. Just att sakna motivation för sånt som man inte gillar är väldigt typisk för ADHD, inte för hög begåvning.  
  • AndreaBD
    Anonym (Orolig) skrev 2023-05-21 21:32:55 följande:

Tack, jag ska börja med att prata med hans lärare och se var det leder. Jag kommer också kontakta familjerådgivningen, har förstått att de kan komma med konkreta tips hur man kan hantera barn som är lite mer utmanande. 

Familjrådgivning brukar väl mest syssla med problem mellan de vuxna? BUP är egentligen stället som är rätt där. Vi gick där regelbundet i tre år (!) innan det ens var tal om utredning. Visserligen för att sonen bara var 3 år när vi började, men ändå.... 
  • AndreaBD
    Anonym (Hellan) skrev 2023-05-22 14:38:08 följande:
    Det finns familjestöd hos socialen och de hjälper både vuxna och barn och inte bara med problem i relationen, kan också handla om andra bekymmer. Jag och mitt barn fick familjestöd när hen mådde dåligt och inte kunde gå till skolan tex.
    Okej, jag antar att det kan vara olika. 
Svar på tråden Svårt att hantera sonen